سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پلی اتیلن با وزن مولکولی بین 3 تا 6 میلیون را پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا یا UHMWPE می‌نامند و با پلیمریزاسیون کاتالیست متالوسن تولید می‌کنند. ماده? مذبور از فرآیند پذیری دشوارتری برخوردار بوده ولی خواص آن عالی است. هنگامی که از طریق تشعشع یا استفاده از مواد افزودنی شیمیایی ، این پلیمر تماما شبکه‌ ای شود ، پلی اتیلن یاد شده دیگر گرما نرم نخواهد بود. این ماده با پخت حین قالب گیری یا بعد از آن یک گرما سخت واقعی با استحکام کششی ، خواص الکتریکی و استحکام ضربه? خوب در دامنه? وسیعی از دماها خواهد بود. از آن برای ساخت فیبرهای بسیار قوی استفاده می‌کنند تا جایگزین کولار (نوعی پلی آمید) در جلیقه‌ های ضد گلوله کنند؛ و هم چنین صفحات بزرگ آن را می‌ توان به جای زمین‌های اسکیت یخی استفاده کرد

ارسال شده در تاریخ پنجشنبه پنجم آبان 1390 به قلم  مصطفی
پلی اتیلن با وزن مولکولی بین 3 تا 6 میلیون را پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا یا UHMWPE می‌نامند و با پلیمریزاسیون کاتالیست متالوسن تولید می‌کنند. ماده? مذبور از فرآیند پذیری دشوارتری برخوردار بوده ولی خواص آن عالی است. هنگامی که از طریق تشعشع یا استفاده از مواد افزودنی شیمیایی ، این پلیمر تماما شبکه‌ ای شود ، پلی اتیلن یاد شده دیگر گرما نرم نخواهد بود. این ماده با پخت حین قالب گیری یا بعد از آن یک گرما سخت واقعی با استحکام کششی ، خواص الکتریکی و استحکام ضربه? خوب در دامنه? وسیعی از دماها خواهد بود. از آن برای ساخت فیبرهای بسیار قوی استفاده می‌کنند تا جایگزین کولار (نوعی پلی آمید) در جلیقه‌ های ضد گلوله کنند؛ و هم چنین صفحات بزرگ آن را می‌ توان به جای زمین‌های اسکیت یخی استفاده کرد.

چگالی:

همان طور که قبلا اشاره شد چگالی انواع پلی اتیلن ها در محدودهء 910/0 تا 965/0 دارد و علت این که آن را تا سه رقم اعشار ذکر می‌ کنند این است که 003/0 تغییر در چگالی باعث تغییر قابل توجه‌ ای در ویژگی ها می‌ شود. به طور کلی با افزایش چگالی ، خطی بودن ، سفتی ، استحکام کششی ، استحکام پارگی ، دمای نرم شدن، شکنندگی ، عمر خمشی ، تمایل به ترک برداشتن افزایش می‌ یابد. پلی اتیلن‌ ها بسته به چگالی ، به چهار گونه پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) ، پلی اتیلن با چگالی کم خطی (LLDPE) ، پلی اتیلن با چگالی متوسط (MDPE) و پلی اتیلن با چگالی زیاد (HDPE) تقسیم می‌ شود.

ویژگی:

UHMW است در تولید پی وی سی (وینیل) پنجره ها و درها مورد استفاده قرار می گیرد ، می تواند به عنوان ایستادن دربرابر به حرارت مورد نیاز برای نرم کردن مواد مبتنی بر PVC قرار گیرد و به عنوان پر کننده فرم برای پروفیل های  PVC به شکل های مختلف استفاده می شود.

UHMWPE بسیار مقاوم در برار سایش و بی بو ، بی مزه و غیر سمی است.

UHMWPE نوع پلی اولفین است.

UHMWPE پردازش شده است با استفاده از روش های زیر است: فشرده سازی ریخته گری ، اکستروژن قوچ ، چرخش ژل ، و پخت. چندین شرکت اروپایی ، فشرده سازی UHMW پلاستیک را در سال 1960 اولیه آغاز کردند.

مزایا:

- بالا ترین مقاومت در برابر سایش

- بالاترین مقاومت در برابر ضربه

- ضریب اصطکاک پایین

- بسیار مقاوم در برابر اکسید های قوی

- جذب آب ناچیز

- دی الکتریک عالی و خواص عایق

-کاهش سر و صدا بالا و جذب شوک

- ثبات عالی

- در حفظ پاکیزگی در مواد غذایی ، آشامیدنی و دارویی

 

ساختار UHMWPE

کاربرد های پزشکی:

- استفاده در مفصل ران ، زانو

- برای ایمپلنت ستون فقرات است

- یکی دیگر از پیشرفت های پزشکی مهم برای UHMWPE در دهه گذشته افزایش در استفاده از الیاف برای بخیه است.

کاربرد در فیبر:

- جلیقه های ضد بالستیک از UHMWPE ساخته شده است.

- در ساخت ماهواره

- به دلیل کشش کم ، استحکام بالا و وزن کم در طناب چتربازی استفاده می شود

- برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده می شود

- به علت چگالی پایین در ساخت کشتی به همبن دلیل کشتی بر روی آب دریا شناور است.

- در ساخت زره

- دستکش های مقاوم در برابر برش

- الیاف UHMWPE در زره ، استفاده می شود به ویژه ، زره شخصی و در مواردی به عنوان وسیله نقلیه زره پوش

آنیلینگ:

135 گرم UHMWPE در دمای 138 درجه سانتی گراد در یک کوره با حمام مایع از روغن مایع با سیلیکون با گلیسیرین حرارت داده می شود و سپس یه مدت 5 ساعن در دمای 65 درجه سانتی گراد سرد می شود.






تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 8:19 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.