سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز تحقیقات مواد هلم‌هولتز (Helmholtz-Zentrum Geesthacht)
حدود 800 کارمند در مرکز تحقیقات هلم‌هولتز واقع در جنوب برلین در 4 بخش کلی مکانیک مواد، فیزیک مواد، تکنولوژی مواد و مرکز نوآوری منیزیم در حال فعالیت هستند. این مرکز یکی از مطرح‌ترین مراکز علمی فعال در زمینه پلیمرهای زیست‌سازگار است. موسسه تحقیقات پلیمر این مرکز در زمینه‌های مختلفی خدمات علمی و صنعتی ارایه می‌دهد. در مرکز تحقیقات مواد دانشمندان این مجموعه مواد فوق سبک و تکنولوژی‌های جدید فرآیند برای کاربری‌های حمل و نقل‌های زمینی و هوایی، کاشت در پزشکی، داروهای احیاء کننده و ذخیره انرژی و بقا توسعه داده‌اند.
در حال حاضر حدود 50 درصد از کارکنان این موسسه در این زمینه در حال فعالیت هستند. فعالیت عمده این بخش در ساخت آلیاژهای فوق سبک است.
برای ذخیره هیدروژن در کاربردهای ذخیره انرژی غشاءهای پایه پلیمری، فرآیند جداسازی، اصلاح و… مورد بررسی قرار می‌گیرند.
مواد جدید و مواد در مقیاس نانو در این موسسه به وسیله پراکنش اشعه X و نوترون مورد بررسی و آزمون قرار می‌گیرند. ابزار مورد نیاز برای این تحلیل‌ها در مونیخ قرار دارند. همچنین امکانات اشعه بسیار قوی X که به تابش سینکروترون شهرت دارد در مرکز تحقیقات مواد پر انرژی در حلقه دوریس در هامبورگ انجام می‌شود.
این مرکز دارای دو موسسه تحقیقات است: موسسه تحقیقات پلیمر و موسسه تحقیقات مواد.


موسسه تحقیقات پلیمر

موسسه تحقیقات پلیمر
موسسه تحقیقات پلیمر به دو مرکز اصلی تقسیم می‌شود. مرکز غشاءها و مواد ساختاریافته و مرکز مواد زیست‌سازگار. در مرکز غشاءها دانشمندان روی توسعه غشاءها و توسعه کاربردهای زیست‌محیطی و تجدید منابع در فرآیندهای شیمیایی و نانوکامپوزیت‌های مورد استفاده در مواد سبک کار می‌کنند. در مرکز مواد ساختار یافته تمرکز بر تولید مواد زیست‌سازگار در زمینه داروهای احیاکنند است.
در این موسسه تخصصی پلیمر زمینه‌های مختلفی از این علم مورد تشریح می‌شود مانند: شناسایی مکانیکی و ریخت‌شناسی، مواد با ساختار نانو، سنتز پلیمرها، تکنولوژی پلیمرها، نانوشیمی و مهندسی نانو و…
مرکز غشاءها
در مرکز غشاءها بر روی موضوعاتی مانند طراحی و تولید پلیمرهای مورد استفاده در غشاءهای جداسازی و کاربردهای ساختاری در محصولات کم وزن، تحقیقات پایه‌ای در مورد عشاءهای خود آراسته بر اساس کوپلیمرها برای کاربردهای دارویی و تکنولوژی غشاءهای قابل روشن و خاموش شدن و نانوکامپوژیت‌های جدید با خواص مکانیکی بهبود یافته برای کاربردهای مواد سبک و…
این مرکز خود به زیر مجموعه‌های دیگری به صورت دپارتمان‌های جداگانه تقسیم بندی می‌شود که در ارتباط مستقیم با پلیمرها هستند: سنتز پلیمرها، مواد با ساختار نانو، شناسایی مکانیکی و ریخت‌شناسی، تکنولوژی پلیمرها، نانوشیمی و مهندسی نانو

سنتز پلیمرها
هر کدام از این دپارتمان‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه پلیمرها دارند. به عنوان مثال دپارتمان سنتز پلیمرها بر روی سنتز و شناسایی ویژگی‌های پلیمرها تمرکز دارند. دامنه تحقیقات آنها شامل روابط ساختار و خواص مواد پلیمری با ساختار نانو و توسعه پلیمرهای جدید با حجم آزاد بالا برای ساخت غشاءهای کاتالیتیک می‌شود.

تکنولوژی پلیمرها

در دپارتمان تکنولوژی پلیمرها نتایج تحقیقات موسسه تحقیقات پلیمر به کاربردهای صنعتی توسعه داده می‌شود. هسته اصلی فعالیت این دپارتمان انتقال تکنولوژی تولید غشاءهای جدید صفحه‌ای برای جداسازی فاز مایع و گاز از مقیاس آزمایشگاهی به مقیاس صنعتی است. فعالیت‌های این مجموعه در تعامل کامل با تحقیقات موسسه‌های ملی و بین‌المللی، مصرف‌کننده‌های صنعتی و نهادهای زیست‌محیطی است.
تجهیزات موجود در مرکز غشاءها محیط مناسبی را برای تحقیق به خصوص در مورد پلیمرها فراهم کرده است. این تجهیزات عبارتند از: پلیمریزاسیون آنیونی، کروماتوگرافی، اسپکتروسکوپی، روش‌های حرارتی، ماشین‌های پلیمری، میکروسکوپی، آماده‌سازی غشاء، مدول و استقامت و طرح‌های پایلوت.


مرکز مواد زیست‌سازگار
مرکز مواد زیست‌سازگار
مرکز دیگر موسسه تحقیقات پلیمر مرکز مواد زیست‌سازگار است. تحقیقات در این مرکز بر روی توسعه مواد پلیمری زیست‌سازگار جدید برای کاربردهای پزشکی است. دامنه این فعالیت‌ها شامل انواع مختلف پلاستیک‌های مورد استفاده در داروهای احیا کننده و در زمینه مهندسی بافت تا کاشت‌های فعال، مواد فیلتر جاذب و رسانش داروی هوشمند برای صنعت داروسازی است. این مرکز به تنهایی با 19 گروه تحقیقاتی در ارتباط است و به صورت مشترک فعالیت‌هایی در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهد.
تحقیقات در این مرکز به موضوعات زیر طبقه‌بندی می‌شود: پلیمرهای فعال، سطح مشترک، تکنولوژی پلیمرها، مواد زیست‌شبیه‌ساز، زیست‌سازگاری، مهندسی زیست سطحی و فیزیک پلیمرها.
امکانات مرکزی
امکانات عمومی در مرکز هلم‌هولتز شامل کتابخانه، مرکز تکنیکی بعلاوه مهدکودک مرکز است. مرکز مهندسی علوم مواد یک مرکز علمی برای فراهم کردن کلیه امکانات برای تحقیقات در زمینه فتون‌ها و نترون‌ها است. مرکز تکنیکال برای کلیه مسائل مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزار برای طراحی کلیه سیستم‌های آزمایشگاهی و در مقیاس پایلوت راه حل و امکانات فراهم می‌کند.






تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 10:9 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.