سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرضیه ریاحی نژاد نیز از همکاران بسپار در بخش ارایه مقالات بوده و هست. وی ورودی سال 1382 کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در رشته مهندسی پلیمر، گرایش صنایع پلیمر با معدل کل 41/18 و ورودی سال 1386 کارشناسی ارشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، رشته مهندسی پلیمر، گرایش صنایع پلیمر با معدل کل 14/18 بوده است.
در سال 1389 در دوره دکترای دانشگاه تهران (بدون آزمون با رزومه) در رشته مهندسی شیمی، گرایش صنایع پلیمر پذیرفته شد که به دلیل فراهم شدن امکان ادامه تحصیل در خارج از ایران ناتمام ماند. وی نیز هم اکنون دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه واترلو می باشد. او در مورد چگونگی و دلایل انتخاب رشته مهندسی پلیمر می گوید:

ریاحی نژاد: به دلیل علاقه به رشته شیمی، به ویژه قسمت شیمی آلی در دبیرستان و همچنین تشویق نزدیکان این رشته را انتخاب کردم. از انتخابم راضی هستم. اگر قرار بر انتخاب مجدد در رشته-های فنی و مهندسی باشد، به یقین رشته پلیمر را برخواهم گزید (البته به شرطی که انتخاب از میان رشته¬های هنر و ادبیات نباشد!).

بسپار- با توجه به پاسخی که دادید، باید فعالیت های فوق برنامه زیادی در کنار تحصیل انجام داده باشید...
ریاحی نژاد: در دوران کارشناسی به مدت دو سال در مدرسه راهنمایی سپهر معرفت به تدریس درس علوم اشتغال داشتم که این برهه از بهترین تجربه¬های زندگیم بود. اواخر دوره لیسانس وارد مرکز پژوهش متالورژی رازی، بخش آزمایشگاه پلیمر شدم که این همکاری تا سال اول کارشناسی ارشد ادامه یافت. پس از آن تا زمانی¬که در ایران بودم به صورت پاره وقت بر روی پروژه¬های مرتبط با صنعت لاستیک به صورت پروژه¬ای با شرکت لاستیک بارز همکاری داشتم. پس از پایان دوره ارشد، ویرایش ترجمه کتاب "خواص مکانیکی پلیمرها و کامپوزیت¬ها" را آغاز کردم که به تازگی توسط پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمى ایران انتشار یافته است. همچنین تالیف و گردآوری کتابی در مورد قالب¬گیری تزریقی پلیمرها را به همراهی استاد ارجمند، آقای دکتر قاسمی و یکی از دانشجویان شروع کردیم که هم اکنون مراحل پایانی آن است. در طول چهار سال گذشته نیز حل تمرین درس مهندسی پلاستیک را در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات بر عهده داشتم.
در زمان¬های فراغت نیز به همکاری با استاد گرامی، آقای دکتر عباسیان، به تحقیق بر روی موضوع¬های متنوعی چون بررسی دستگاه شارش¬سنج مویین (دو مقاله مروری در این مورد در مجله صنعت لاستیک و بسپار منتشر شده است) و یا اهمیت استفاده از واژگان فارسی در متون علمی (این مقاله به تازگی در مجله بسپار چاپ شده است) مشغول بودم. فعالیت¬های غیر درسی من در این دوران شامل تکمیل زبان انگلیسی، آغاز یادگیری زبان آلمانی و ادامه آن تا پایان سطح متوسط، ادامه خوشنویسی و آغاز یوگا و ادامه آن بود.

بسپار- چرا به فکر ادامه تحصیل در خارج از کشور افتادید؟ آیا ادامه تحصیل در ایران ممکن نبود؟
ریاحی نژاد: به اعتقاد من امکان ادامه تحصیل در ایران وجود دارد، اما در مورد من مجموعه¬ای از دلایل موجب شد که تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور را بگیرم. من شرایط دانشگاه¬های ایران را تجربه کرده بودم و از مزیت¬ها (استادهای باتجربه و دلسوز) و محدودیت¬ها (امکانات) آگاه بودم و با توجه به این آگاهی، تصمیم گرفتم شرایط جدیدی را در محیط¬های علمی دیگر تجربه نمایم که همزمان برای من امکان تجربه یک زندگی جدید را فراهم می¬کرد.

بسپار- ارزیابی شما از تجربه این محیط های علمی جدید چیست؟
ریاحی نژاد: ابتدا باید توضبح دهم که با توجه به مدت زمان کوتاه اقامت من در کانادا و دانشگاه واترلو، نمی¬توانم جواب دقیقی ارایه دهم و از این رو با دوستانی که سالهاست در این دانشگاه تحصیل می-کنند، برای پاسخ دادن به این سوالات مشورت کردم.
پروژه‌های مطرح شده برای پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد و یا دکتری به دوصورت مطرح می‌شود. در مورد اول، استاد راهنما ایده‌ای در ذهن دارد که مایل است تحقیقاتی تئوری و یا عملی (یا هردو) بر روی آن انجام دهد. در این صورت هزینه‌ی انجام این تحقیق از طرف دانشگاه و گاهی شخص تامین می¬شود. در مورد دوم پروژه در قالب یک نیاز صنعتی مطرح می‌شود. بدین صورت استاد راهنما گره‌ای از مشکل موجود در صنعت را می‌گشاید و در قبال آن هزینه انجام تحقیق را از صنعت دریافت می¬کند.
در مورد انتشار مقاله‌های علمی هم باید بگویم این تب در همه‌ی دنیا مطرح است و کاملا طبیعی است. اما به طور کلی در اینجا اهمیت دست¬یابی به نتایج علمی و قابل اعتماد بیشتر از انتشار مقاله است.

بسپار- چرا کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید و برنامه آینده شما ماندن است یا برگشتن؟
ریاحی نژاد: همان¬طور که می¬دانید دانشگاه‌های کانادا از استاندارد نسبتا خوبی بهره‌مند هستند و در ضمن شرایط زندگی بسیار مناسبی هم در این کشور فراهم است و همچنین امکان زندگی در کانادا پس از اتمام تحصیل در صورت علاقه به راحتی وجود دارد.

بسپار- با چه رزومه تحصیلی و کاری اقدام به اخذ پذیرش کردید؟
ریاحی نژاد: دو مقاله ISI، دو مقاله علمی پژوهشی، 5 مقاله در کنفرانس بین¬المللی، چندین مقاله ترجمه و تالیف در مجله بسپار، زبان انگلیسی آزمون تافل با نمره 92، معدل را هم که در ابتدا اشاره کردم.

بسپار- چه قدر برای ایجاد فرصت زندگی جدید هزینه کردید؟
ریاحی نژاد: مدرک زبان که نیازمند ثبت نام در آزمون است، هزینه مشخصی دارد. برای اقدام کردن برای هر دانشگاه هم هزینه¬های متعددی وجود دارد از جمله هزینه بررسی مدارک به دانشگاه موردنظر، هزینه ترجمه و ارسال اصل مدارک (در صورتی¬که در دانشگاه¬های دولتی تحصیل کرده باشید، هزینه آزاد کردن مدرک نیز وجود دارد)، هزینه ارسال نمره زبان (در صورتی¬که در هنگام ثبت نام آزمون زبان، نام دانشگاه جزو نام دانشگاه¬های نوشته شده نباشد). پس از پذیرش از دانشگاه، بلیط سفر به کشور مقصد و هزینه زندگی در ماه اول را باید بپردازید تا حقوق ماهیانه را دریافت کنید.

بسپار- آیا تفاوت عمده ای بین تحصیلات تکمیلی در ایران و کشور کانادا می بینید؟
ریاحی نژاد: این تفاوت ها را می¬توان در چند قسمت مختلف دسته بندی کرد. در بعد علمی دسترسی به منابع مختلف مورد نیاز برای یک تحقیق مانند کتاب، مقاله، امکانات آزمایش‌گاهی، و مخصوصا سرعت عمل در دسترسی به مواد مورد نیاز برای آزمایش‌های عملی از عمده¬ی این تفاوت¬ها می¬باشند.
در زمینه¬های دیگر نیز تفاوت‌هایی عمیق وجود دارد. شهریه‌ی دانشگاهی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی معمولا توسط استاد راهنما تامین می‌شود و دانشجو در قبال آن تعهدی پس از اتمام تحصیلات ندارد. به علاوه مبلغ دریافتی به قدری است که هزینه¬های زندگی (خوراک، مسکن، رقت و آمد، خرید کتاب، تفریح و غیره) در آن در نظر گرفته شده است و از این¬رو تنها دغدغه شما انجام تحقیق است. برای دانشجویان کارشناسی هزینه‌ها معمولا به‌صورت شخصی تامین می‌شود اما دانشگاه امکانات بسیار خوبی در تامین وام‌های دانشجویی در اختیار آنها می‌گذارد و بازپرداخت آن به پس از اتمام تحصیلات موکول می‌شود. علاوه بر آن سیستم تحصیلی کارشناسی برای دانشجویان مهندسی به این صورت است که دو ترم تحصیل به همراه یک ترم کار (در یک سال) می‌باشد و درآمد کسب شده از کار نیز معمولا به کمک ترم‌های پس از آن خواهد آمد. همچنین معمولا انتخاب رشته و تغییر رشته‌ی تحصیلی و استاد راهنما بسیار ساده است که گاه در ایران امکان پذیر نیست. از نظر نظم موجود در امور اداری نیز تفاوت¬ها برای من بسیار چشمگیر بود زیرا پس از ورود به دانشگاه تمامی کارهای اولیه در زمان بسیار کوتاهی انجام شد.

بسپار- بسیاری از دانشجویان ایرانی مایل به ادامه تحصیل در کانادا هستند. چرا؟
ریاحی نژاد: در کانادا هم شرایط مساعد است و خالی از استرس، و با توجه به شرایط کشور که فرهنگ¬ها و نژادهای مختلف کم و بیش با هم مخلوط شده‌اند، شرایط مناسبی را برای شما به عنوان یک "خارجی" فراهم می‌کند. در ضمن امکان زندگی و کار پس از اتمام تحصیلات در کانادا نسبتا ساده‌تر است.

بسپار- فکر می‌کنید مشکلات کنونی در جامعه علمی ایران از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ پیشنهاد یا راهکاری برای حل و رفع آنها دارید؟
ریاحی نژاد: از نظر من مشکلات بسیار ریشه‌ای بوده و امکان تشریح آن در این مجال مختصر نیست. این امر نیازمند تحقیقات جامعه شناسی می‌باشد که خارج از تخصص من است. اما به طور ساده سرچشمه مشکلات از تک تک ما آغاز می¬شود، زمانی¬که کار و وظیفه خود را به عنوان دانشجو، استاد، کارمند، کاسب، شهروند، نماینده یا هر حرفه دیگری به درستی انجام ندهیم. البته پیش فرض این مسئولیت شناسی آگاهی به مشکلات خود است که آسان نیست. چرایی مشکلات ایران مساله¬ای است که ذهن من و بسیاری دانشجویان دیگر را به خود مشغول ساخته است. شاید اگر صلح و ارامش برقرار باشد، فرهنگ¬سازی به معنای واقعی بهترین راه¬گشا باشد.

بسپار- آیا با موضوعی با عنوان تفاوت فرهنگی دست به گریبان شدید؟ سخت نبود؟
ریاحی نژاد: به هر حال تفاوت فرهنگی در همه جا حتی در شهرهای مختلف ایران و یا حتی در بین محله‌های مختلف یک شهر در ایران هم وجود دارد و من برای این تقاوت¬ها صفت آموزندگی را مناسب¬تر از سختی می¬دانم، چون یاد می‌گیریم که انسان‌های دیگر با تفاوت¬های فرهنگی را بپذیریم. تاکنون این تفاوت¬ها از نظر من در کل مثبت بوده است.

بسپار- هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا و در شهری که اقامت دارید، چگونه و چقدر است؟ آیا با بورسیه دانشگاه می‌توان زندگی راحت و پس‌انداز داشت؟ چه راه‌هایی برای کسب درآمد وجود دارد؟
ریاحی نژاد: هزینه‌های تحصیل (رفت و آمد، کتاب و غیره) و زندگی (شامل مسکن، خوراک، پوشاک، تفریح و غیره) در هر ترم تقریبا 4500-6000$ است.3 ترم در سال وجود دارد که مبلغ بورسیه اندکی از این میزان بیشتر است. معمولا با مبلغ پرداختی به دانشجو وجه قابل توجهی برای پس انداز باقی نمی¬ماند، مگر آن¬که شما برای دست¬یاری استاد (حل تمرین) اقدام کرده باشید که در این صورت می-توان در هر ترم پس¬انداز خوبی داشت (البته با توجه به شیوه زندگی هر قرد، این اطلاعات کاملا متغیر است).

بسپار- در اوقات به اصطلاح فراغت خود چه می کنید؟
ریاحی نژاد: گذران با دوستان، سفر، طبیعت گردی، ورزش، کنسرت¬های موسیقی، کلاس¬های هنری و صنعتی و غیره. ارتباط ایرانیان با یکدیگر خوب است و تا کنون من جز حمایت و پشتیبانی از هم مورد دیگری ندیدم.

بسپار- تصمیم شما برای آینده مبتنی بر چه شاخص هایی است؟ آیا قصد دارید به ایران برگردید؟ چرا؟
ریاحی نژاد: از نظر آینده کاری، در ایران من شرایط نسبتا خوبی داشتم که امکان پیشرفت در آن وجود داشت ولی از نظر کلی شرایط ایران بسیار متغیر و لحظه‌ایست. در کانادا تا جایی که من اطلاع دارم، فرصت¬های کاری به صورت پروژه¬¬ای، دوره¬های فوق دکتری و یا کار در صنعت با ثبات¬تر و عادلانه¬تر است. در مورد بازگشت به ایران پس از تحصیل تصمیم مشخصی ندارم، چرا که این تصمیم تابع متغیرهایی است که هنوز برایم مشخص نیست، اما همیشه رویای آن را داشته¬ام که در زمینه¬ای هرچند کوچک آنقدر عمیق شوم که بخواهم آن را با دیگران شریک شوم، و چه جایی بهتر از ایرانم؟

بسپار- در نهایت اگر نکته خاصی مدنظر دارید بفرمایید؟
ریاحی نژاد: سوالهایی که در اینجا پرسیده شد به نظرم بیشتر برای مخاطبی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارد (که البته هر کسی می¬داند که تعداد دانشجویانی که به آن می-اندیشند بسیار زیاد است). اما من لازم می¬دانم یک توضیح کوچکی را بدهم. با توجه به شرایط کنونی و اینکه هرکدام از ما کسی را می¬شناسیم که برای تحصیل از کشور خارج شده باشد، باید بگویم که بهتر است کسانی که قصد ترک ایران را دارند، با توجه به اهداف، رویاها و شرایط زندگی، دلایل رفتن یا ماندن را در ترازوی شخصی خود گذارده و سپس اقدام کنند، چون تصمیم کوچکی نیست، برای من این فرآیند دو سال به طول انجامید.






تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 11:5 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.