سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در حالی که کشورهای غربی طی هفته‌های اخیر تحریمهای خود را علیه ایران با هدف محدودسازی روابط اقتصادی کشورمان با سایر کشورها تشدید کرده‌اند، آمار نشان می‌دهد که هم‌اکنون 17 شرکت خارجی در ایران در حال فعالیت هستند.

آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که هم‌اکنون شرکتهای خودروسازی پژو، رنو، بنز، نیسان، هیوندای موتور، لیفان، سوزوکی‌، مزدا، فیات،‌ ایسوزو، هافی موتور، CNHTC، مان،‌ اسکانیا، ولوو و کاماز محصولاتشان را در ایران از طریق شرکایشان تولید می‌کنند.
شرکت پژو فرانسه به عنوان بزرگترین خودروساز خارجی فعال در ایران در 10 ماهه امسال بیش از 397 هزار دستگاه از انواع محصولاتش را در ایران از طریق شریکش، ایران خودرو تولید کرد.
تولید دیگر خودروسازی فرانسوی یعنی شرکت رنو نیز در ایران در همین مدت به بیش از 135 هزار دستگاه رسید. رنو هم‌اکنون با ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به صورت مشترک خودرو تندر 90 را تولید می‌کند.
شرکت بنز نیز که پیشتر از توقف همکاریهایش با ایران خبر داده بود، در 10 ماهه امسال نزدیک به چهار هزار دستگاه کامیون در ایران تولید کرد. بنز نیز با شرکت ایران خودرو و واحد تابعه‌اش یعنی ایران خودرو دیزل همکاری می‌کند.
اما شرکت نیسان ژاپن به عنوان شریک پارس ‌خودرو در 10 ماهه امسال بیش از سه هزار و 500 دستگاه خودرو سواری در کشور تولید کرد. محصولات تولیدی نیسان در ایران شامل قشقایی‌، تینا و ماکسیما هستند.
شرکت هافی موتور چین نیز با همکاری شرکت خودروسازان بم، خودرو لوبو را در ایران تولید می‌کند. شرکت چینی لیفان نیز در ایران از طریق شریکش شرکت کرمان موتور در 10 ماهه امسال 441 دستگاه خودرو سواری تولید کرد.
بزرگترین خودروساز کره‌جنوبی یعنی هیوندای موتور نیز از طریق شرکت خودروسازان راین در 10 ماهه امسال بیش از دو هزار و 100 دستگاه خودرو سواری در ایران تولید کرد. تولید خودروهای تجاری هیوندای در ایران نیز در همین مدت به حدود شش هزار دستگاه رسید. هیوندای در ایران در بخش خودروهای تجاری با شرکتهای ایران خودرو دیزل و سپهر خودرو دیزل همکاری می‌کند.
سوزوکی به عنوان شریک ایران خودرو در 10 ماهه امسال بیش از سه هزار و 800 دستگاه خودرو در ایران تولید کرد و مزدا دیگر خودروساز ژاپنی به عنوان شریک گروه بهمن در همین مدت نزدیک به شش هزار دستگاه از خودروهایش سواریش را در کشورمان تولید کرد. همچنین در 10 ماهه امسال بیش از 12 هزار دستگاه وانت مزدا در کشور تولید شد.
شرکت ایسوزو موتور ژاپن نیز در 10 ماهه امسال بیش از شش هزار و 200 دستگاه خودرو شامل مینی بوس و کامیون در ایران تولید کرد. کل این میزان تولید مربوط به کامیون بوده که با همکاری گروه بهمن انجام شده است.
شرکتهای مان، اسکانیا، ولوو و کاماز نیز در 10 ماهه امسال به تولید خودروهای خود در ایران ادامه دادند. این شرکتها به ترتیب 55، 884، 454 و 651 دستگاه خودروی تجاری در 10 ماهه امسال در ایران تولید کردند.
ضمن این‌که در 10 ماهه سال جاری 250 دستگاه مینی بوس فیات و 886 دستگاه کامیون CNHTC در ایران تولید شد.
کیاموتورز نیز با وجودی که پیشتر از توقف صادرات خود به ایران خبر داده بود، اما تولید پراید این شرکت که هم‌اکنون درصد بالایی از آن در ایران داخلی‌سازی می‌شود، در 10 ماهه امسال در هر دو شرکت سایپا و پارس خودرو با افزایش مواجه شد. طی 10 ماهه سال جاری بیش از 530 هزار دستگاه انواع پراید در دو شرکت سایپا و پارس خودروی ایران تولید شد. این در حالی است که گروه خودروسازی سایپا نیز اعلام کرده که همکاریهای این شرکت با شرکت کیاموتورز کره‌جنوبی بر اساس قرارداد فی مابین ادامه خواهد یافت.
به این ترتیب و با احتساب شرکت کیاموتورز می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر دستکم 17 شرکت خودروسازی خارجی هم‌اکنون در ایران در حال فعالیت بوده و تحریمها تاثیر چندانی بر صنعت خودروسازی ایران نگذاشته است. این 17 شرکت از کشورهای فرانسه، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، چین، ایتالیا، سوئد و روسیه هستند.
براساس اعلام انجمن جهانی خودروسازان ایران در سال 2010 میلادی با تولید نزدیک به 1.6 میلیون دستگاه خودرو برای دومین سال پیاپی بزرگترین خودروساز خاورمیانه لقب گرفت. ایران در دنیا نیز رتبه سیزده را به خود اختصاص داد





تاریخ : چهارشنبه 90/12/10 | 10:23 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.