سفارش تبلیغ
صبا ویژن

4

 

دیگر نگران پنچری تایر اتومبیل خود نباشید!
دیگر نگران پنچری تایر اتومبیل خود نباشید!
ترجمه و نوشته: دکتر پرویز طلاچیان

بهترین لاستیک زاپاس، تایری است که انسان اصلاً به آن نیاز نداشته باشد.
این روزها پنچری تایر خودروها به حداقل رسیده است و لاستیک زاپاس اغلب در صندوق عقب اتومبیل، آنقدر باقی می ماند تا اتومبیل از دور خارج شود. پس تعجبی ندارد که تولید کنندگان اتومبیل، در صدد آن هستند که از تایر زاپاس کلاً صرف نظر نمایند، زیرا هم قسمتی از فضای اتومبیل را اشغال می نماید و هم وزن دارد و راننده مجبور می شود سال ها آن را بلااستفاده در اتومبیل به این طرف و آن طرف حمل کند که این امر افزایش مصرف سوخت را در بر خواهد داشت.
راه های زیادی برای چشم پوشی از تایر زاپاس وجود دارد، که یکی از آنها بهره گیری از لاستیک های پنچر رو (Run Flat) و دیگری به کارگیری تجهیزات رفع پنچری مانند اسپری های مخصوص و بادکردن مجدد تایر است.
بهترین راه حل، آن طور که تولید کنندگان اتومبیل عقیده دارند، استفاده از تایرهایی است که پس از تخلیه کامل باد هم بتوانند حرکت کنند. بدین ترتیب بین لاستیک سازان رقابت پدید آمده است. کمپانی فرانسوی «میشلن» (Michelin) لاستیک هایی را با نام Pax تولید نموده است که در داخل آن حلقه تکیه گاه وجود دارد. این حلقه در صورت پنچر شدن، نمی گذارد که تایر روی جاده بخوابد و آن را تقریباً در وضعیت حرکت نگه می دارد. عیب این گونه تایرها ضرورت بهره گیری از رینگ های مخصوص بوده لذا چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
بهره گیری از لاستیک های Run Flat (که شرکت اتومبیل سازی ب. ام. و در این مورد پیشتاز بوده و تاکنون مدل های فراوانی را به این گونه لاستیک تجهیز نموده است.) در حال حاضر به روشی مطمئن مبدل شده است. «بریجستون» تولید کننده این گونه تایرهاست. در این بین تولید کنندگان دیگری نیز دست به تولید تایرهایی زده اند که با تقویت طرفین تایر، از خوابیدن آن روی زمین جلوگیری می کنند.
در آزمایش هایی که توسط کارشناسان آلمانی انجام شده است تایرهای Run Flat نتیجه رضایت بخشی را نشان داده اند و فقط رانندگان هوشیار متوجه می شوند که باد تایرهای آنها خالی شده و این خود دلیلی است برای لزوم نصب یک سیستم اتوماتیک فشارسنج روی اتومبیل هایی که دارای چنین تایرهایی هستند.
وقتی اتومبیلی با سرعت 80 کیلومتر در ساعت، با لاستیک پنچر رو حتّی با حداکثر وزن مجاز حرکت نماید، می تواند مطمئن باشد که اتومبیل بیش از 100 کیلومتر مسافت را می تواند با لاستیک پنچر طی کند، قبل از آنکه تایرها بر اثر داغ شدن خارج از حدّ غیرقابل استفاده شوند.
لاستیک های Run Flat عیوبی نیز دارند، دیواره نسبتاً سخت لاستیک به میزان فراوانی راحتی و آسایش سفر را سلب می کند. تولید کنندگان بر سر دو راهی قرار گرفته اند. از یک طرف به آسایش و راحتی سرنشینان می اندیشند و از سوی دیگر در نظر دارند که مسافت طولانی تری را بدون درد سر با تایر پنچر طی کنند. البته در طی سال های اخیر، تولید کنندگان این نوع لاستیک ها توانسته اند لاستیک های نرم تری عرضه نمایند. مع الوصف هنوز کاملاً به نقطه دلخواه و مشتری پسند در این زمینه نرسیده اند.






تاریخ : شنبه 91/2/2 | 7:4 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.