سفارش تبلیغ
صبا ویژن

9

 

بهترین و بدترین های دنیای خودرو در سال 2011
بهترین و بدترین های دنیای خودرو در سال 2011

در نوشتار پیش رو به معرفی بهترین جزئیات طراحی دکوراتیو داخلی خودروها در سال 2011 خواهیم پرداخت. با این توضیح که هریک از هفت مورد ذکرشده در فهرست بهترین «جزئیات طراحی داخلی» علاوه بر زیبایی چشم نوازی که به ارمغان آورده اند. در نوع خود ابداع جدیدی در صنعت خودروسازی نیز به حساب آمده و به خوبی بیانگر جاه طلبی طراحان شجاعی است که هیچ حد و مرزی برای جامه عمل پوشاندن به ایده های ذهنی خود نمی شناسند.

Mercedes benz CLS63 AMG CONSOLE

بهترین و بدترین های دنیای خودرو در سال 2011

شرکت مرسدس بنز با معرفی کلاس CLS به عنوان نخستین کوپه – سدان دنیا نه تنها بسیاری از علاقه مندان و کنشگران صنعت خودروسازی را میخکوب کرد بلکه بسیاری از شرکت های رقیب را نیز به تحسین این محصول واداشت. درواقع CLS بیانگر تلفیق مهندسی بی نقص آلمانی با هنر مدرن بود که نتیجه آن معرفی اسطوره ای شد که نزدیک به یک دهه همواره در فهرست 10 خودروی برتر سال قرار گرفت. اما نسخه پرقدرت نسل جدید این خودرو یعنی CLS63AMG که بهار سال 2011 معرفی گردید، علاوه بر ویژگی های برتر فنی و دینامیکی که از خود به معرض نمایش می گذارد یکی از بهترین جزئیات طراحی سال را نیز به همراه دارد. اهرم تعویض دنده این خودرو که با الهام گیری از «جوی استیک» کابین خلبان در نسل جدید هواپیماهای ایرباس طراحی شده فوق العاده زیبا و ارگونومیک است. این اهرم تعویض دنده که از چرم طبیعی و پوشش آلومینیومی، پوشیده شده است مطابق با شرایط بدنی آرنج و انگشتان دست بوده و به نحوی طراحی شده که راننده می تواند در تمام مدت رانندگی دست خود را روی آن قرار دهد.
--------------------------------------------------------------------------------

Audi a7 Layered-wood-trim

بهترین و بدترین های دنیای خودرو در سال 2011

اگر فکر می کنید هنگامی که سخن از بهترین کیفیت و برترین طراحی چوب و چرم به کار رفته شده در داخل کابین خودرو گفته می شود حتما باید پای یکی از برندهای اشرافی انگلیسی چون «رولزرویس» و «جگوار» به میان آید سخت در اشتباهید! برای داشتن بهترین و باکیفیت ترین دکوراتیو داخلی، خودروهای چندصد هزار دلاری انگلیسی را فراموش کنید. طراحان آئودی در مدل A7 خود سنگ تمام گذاشته و با بهره گیری از بهترین پوشش چوب ساج در قسمت داشبورد و کنسول میانی شما را به یاد خودروهای خاندان سلطنتی خواهند انداخت. همانگونه که در تصویر هم پیداست روکش چوبی کنسول میانی A7 با آمیزه ای از چوب طبیعی و هنر طراحی روی چوب، توانسته رنگ و لعابی با کیفیت از خود به نمایش گذاشته و نمای بصری فراتر از انتظاری را در یک خودرو نه چندان گران قیمت آلمانی نمایان سازد. شرکت آئودی این پوشش چوبی طبیعی را در محصولات ارزان تر خود همچون مدل A6 نیز به صورت یک آپشن سفارشی عرضه می کند.
--------------------------------------------------------------------------------

Mclaren Mp4-120-air-Vent

بهترین و بدترین های دنیای خودرو در سال 2011

مهندسان و طراحان «مک لارن 12C-MP4» (که نمونه بارزی از نسخه خیابانی یک خودرو تمام مسابقه ای به حساب می آید)، توانسته با استفاده از مواد فوق پیشرفته کامپوزیتی در ساخت شاسی و بدنه این خودرو کمک شایانی به هرچه سبک تر شدن آن کنند. شرکت مک لارن برای عقب نماندن از کورت رقابت با رقبایی چون فراری و لامبورگینی، در ساخت این خودرو هرآنچه را در چنته داشته رو کرده است. گویی بهره گیری از آخرین روش های ساخت مواد سبک وزن و به کارگیری آخرین فناوری های نوین علم نانوتکنولوژی در ساخت اجزا 12C-MP4 کافی نبوده که طراحان مک لارن به سراغ خروجی های هوای سیستم تهیه مطبوع این خودرو رفته اند.
در داشبورد این خودرو 3 خروجی هوای مدور دیده می شود که از توربین هواپیماهای جت الهام گرفته شده است. طراحان مک لارن با این کار علاوه بر آنکه توانسته اند وزن خودرو را به میزان چشمگیری کاهش دهند بلکه با برچیدن طراحی کلیشه ای داشبورد خودرو که عمدتا شامل چهار خروجی هوا بود، الفبای جدیدی از زبان طراحی داخلی خودرو را به نمایش گذاشته اند.
--------------------------------------------------------------------------------

Ferrari ff-passenger-side-speed

بهترین و بدترین های دنیای خودرو در سال 2011

در این مورد تنها کافی است به تصویر مربوطه بنگرید. تصویر گویای همه چیز است! اگر عشق سرعت هستید و دوست صمیمی شما که مالک «فراری FF» 290 هزار دلاری است، اجازه نشستن پشت فرمان خودرو خود را به شما نمی دهد ناراحت نباشید! طراحان فراری در اقدامی هیجان انگیز یک صفحه نمایش دیجیتال را نیز در سمت دیگر داشبورد یعنی در مقابل دیدگان سمت کمک راننده طراحی و تعبیه کرده اند.
این صفحه نمایش دیجیتالی که سرعت خودرو، دنده درگیر شده و دور موتور خودرو در هر لحظه را با گرافیک بسیار چشم نوازی نمایش می دهد وظیفه دارد هر اطلاعاتی که سرنشینان یک خودرو سوپراسپورت مایل به دانستن آن هستند را به اطلاع ایشان برساند.
البته این سرعت سنجش دیجیتالی تعبیه شده روی داشبورد میانی می تواند اتفاق ناخوشایندی نیز برای راننده فراری FF به حساب آید. زمانی که پدر وی در صندلی کمک راننده نشسته باشد و با هشدارهای مکرر، شیرینی «فراری سواری» را به کام فرزند تلخ کند.
-------------------------------------------------------------------------------

Chevrolet sonic-guage-cluster

بهترین و بدترین های دنیای خودرو در سال 2011

وجود عنصری از عناصر طراحی شورولت سونیک با قیمت پایه 15 هزار دلار به درستی نشان داد که لزومی ندارد برای یافتن بهترین جزئیات طراحی، تنها به سراغ خودروهای لوکس یا سوپراسپورت های گران قیمت برویم. شورولت سونیک که هاچ بک ارزان قیمت کمپانی شورولت به حساب می آید برخلاف ظاهر نه چندان جوان پسند و توانایی های دینامیکی متوسطی که به نمایش می گذارد. دارای یکی از زیباترین و مدرن ترین نمایشگرهای کیلومترشمار در بین خودروهای سال 2011 است.
شرکت «شورولت» می گوید در طراحی صفحه سرعت سنج «سونیک» از موتورسیکلت های مسابقه ای الهام گرفته شده تا فضایی مدرن را در داخل این خودرو خلق کند. نمایشگر کیلومترشمار این خودرو که به شکلی نامتقارن طراحی شده است دور موتور خودرو را به صورت آنالوگ و سرعت خودرو را به شکل دیجیتال به نمایش می گذارد. همچنین نورپردازی این صفحه نمایش به کمک راننده قابل تنظیم بوده تا بدین ترتیب بیش از پیش باب میل رانندگان جوانی قرار گیرد که امید چندانی به توانایی های حرکتی این خودرو ندارند.
-------------------------------------------------------------------------------

Lamborghini-aventado Start-Button cover

بهترین و بدترین های دنیای خودرو در سال 2011

آنچه که موجب مشاهده نام آوانتادور در این فهرست شد، کاور یا پوشش قرمزرنگ تعبین شده روی دکمه Start این خودرو است که مستقیما از جنگنده های نظامی الهام گرفته شده است. بی تردید حساس ترین نقطه داخل کابین یک جنگنده و بمب افکن، دکمه شلیک موشک به هدف است. چراکه پس از فشردن این دکمه هیچ راهی برای جبران اشتباه وجود ندارد. به همین منظور در جنگنده ها روی دکمه شلیک موشک، کاوری کشیده شده تا از فشردن یا درگیرشدن ناخواسته این دکمه جلوگیری به عمل آیند. طراحان لامبورگینی نیز با پوشاندن دکمه استارت (دکمه آغاز به کار پیشرانه) با کاوری قرمزرنگ به نوعی به راننده آوانتادور هشدار می دهند که خودرویی که سوار بر آن هستی می تواند همچون راکت جنگی به حرکت درآمده و اندکی بی احتیاطی، خسارات بی شماری را درپی خواهد داشت! بدین ترتیب برای روشن کردن این خودرو ابتدا بایستی کاور دکمه Start آن را کنار زده و سپس آن را بفشارید. البته همه اینها زمانی مقدور است که شما پیش از آن 400 هزار دلار ناقابل بابت خرید «آوانتادور» کنار بگذارید!
--------------------------------------------------------------------------------

Porsehe Cayman-r Gloth-dorr-pull

بهترین و بدترین های دنیای خودرو در سال 2011

امروزه در صنعت خودروسازی، سبک تر شدن وزن خالص خودرو، یکی از دغدغه های جدی طراحان و مهندسان شرکت های بنام خودروسازی است. پیشرانه قدرتمند، سیستم انتقال قدرت دقیق و دیگر پارامترهای تاثیرگذار در خودرو زمانی به نتیجه مطلوب می رسند که وزن نهایی خودرو هماهنگم با آنها باشد. به همین سبب بسیاری از شرکت های معروف خوردوسازی با استفاده از مواد کامپوزیتی و فیبر کربن در ساخت محصولات خود به دنبال کاهش وزن خالص محصولاتشان هستند. در این میان وقتی که پای رقابت در میان باشد طبیعی است که خودروسازان دست به هر اقدام به ظاهر دیوانه واری می زنند! یکی از این روش ها، استفاده از دستگیره درهای پارچه ای به جای دستگیره های آلومینیومی یا حتی پلاستیکی در «پورشه کایمن R» است. اگر از خود می پرسید آیا واقعا این اختلاف وزن چندصدگرمی میان دستگیره های پرکاربرد شناخته شده با دستگیره های جدید پارچه ای تا این اندازه موثر است؟ باید بگویم که آری، چندصد گرم را فراموش کنید. امروز رقابت بر سر کسری از گرم است!
منبع:برترینها






تاریخ : شنبه 91/2/2 | 7:6 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.