سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تنها سیستم صوتی است که می ماند!
تنها سیستم صوتی است که می ماند!
نویسنده: علیرضا احمدوند

کدام سیستم صوتی مناسب سلیقه و ماشین شماست؟

تقریبا شاید کمتر جوانی را بتوان پیدا کرد که در دوره زندگی اش، به سیستم صوتی خودرو و اصطلاحا «سیستم بستن» فکر نکرده باشد؛ البته این قضیه در بین پسرها شدیدتر و جدی تر از دخترهاست. سیستم صوتی خودرو، یکی از امکانات جالب توجهی است که موقع خریدن ماشین هم خیلی به آن توجه می شود. این روزها خیلی ها را می بینیم که پول های زیادی برای نصب کردن یک سیستم خوب روی خودروی شان هزینه می کنند. بعضی هایشان می دانند که چکار می کنند اما خیلی ها هم هستند که بیش از حد پول خرج می کنند؛ لوازم غیرضروری می بندند یا درباره کارایی سیستم شان کمتر می دانند. در این مقاله موضوع سیستم صوتی خودروی را بیشتر باز کرده ایم.

گام به گام تا خرید سیستم صوتی خودرو
شمارش معکوس تا دوپس دوپس

سیستم صوتی خودرو، امکانی است برای لذت بردن از موسیقی (و سرگرمی) در هنگام رانندگی. اما هیچ وقت از ابتدا یک سیستم خوب و باب پسند همه، بر روی خودرویی که می خریم نصب نشده است! برای آنکه بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم، باید راه هایی بلد باشیم که بفهمیم چه می خواهیم. این چند گام ابتدایی که در اینجا آورده ایم، باید اصلی ترین فاکتورهای تصمیم گیری برای خرید و نصب سیستم صوتی خودرو باشد:
*با خودتان به جمع بندی برسید: باید مشخص کنید که از سیستم تان چه می خواهید و دنبال چه چیزی هستید. آیا دوست دارید سیستم خودرو، آن قدر موسیقی را برای تان طبیعی پخش کند که انگار در کنسرت زنده هستید یا می خواهید حجم زیادی صدای بم (در اصطلاح مرسوم، «باس»؛ تلفظ صحیح اش «بِیس» است) برای تان تولید کند؟ اگر به این جمع بندی برسید که چه می خواهید، آن وقت هم راحت تر یک سیستم خوب انتخاب می کنید و هم هزینه کمتری می پردازید. مثلا برای داشتن صدای بِیس بالا، باید به فکر ساب ووفر و آمپلی فایر باشید (لغت نامه این سبک زندگی را بخوانید تا با این واژه ها بیشتر آشنا شوید) اما اگر کیفیت صدای خوب می خواهید و شفافیت صدا برای تان مهم است، باید به دنبال بلندگوها یا اصطلاحا باندهای چند بخشی باشید (نام دیگرشان باندهای جدا [separates] یا جزء جزء [component]است). اگر ندانید چه می خواهید، هزار راهی که ممکن است به بن بست هم بخورند پیش رو دارید.
*سیستم را بشناسید: پس از آنکه معلوم شد چه می خواهید، باید بدانید که اجزای احتمالی سیستم تان چیست، چه انوعی از آن موجودند، چه امکاناتی دارند و قیمتشان حدودا چه قدر است؛ یعنی اینکه شروع کنید به تحقیق و خواندن و اطلاعات جمع کردن. هر چقدر بیشتر اطلاعات داشته باشید، کمتر فریب توصیه های غلط یا غیرعلمی یا حتی سودجویانه برخی فروشنده ها را می خورید. این چند راه را امتحان کنید:
از چندین فروشنده و نمایندگی (خصوصا نمایندگی مجاز) پرس و جو کنید.
از دوستان و اعضای خانواده که آشنایی دارند بپرسید.
به مجلات موجود که در این زمینه می نویسند سربزنید.
به سایت های اینترنتی که راهنمایی می کنند سربزنید. تعداد سایت های فارسی هنوز اندک است ولی سایت های انگلیسی زبان زیادند. چند نمونه از آنها عبارتند از:
www.carstereo.com
www.bcael.com
www.caraudiohelp.com
www.mobileaudio.com
www.caraudioforum.com
www.soundomain.com
یکی از راه های دیگر این است که به سایت های اینترنتی شرکت های تولید کننده معروف و شناخته شده که محصولات شان در ایران هم هست، سربزنید. یکی از امکانات جالبی که برخی از مارک های معروف در سایت شان گنجانده اند، پیشنهاد سیستم بر مبنای نام و مدل خودروی شماست. در سایت اینترنتی، شما نام و مدل خودروی تان را انتخاب می کنید و آن وقت آنها بهترین سیستم را از دید فنی و متناسب با خودروی تان به شما پیشنهاد می دهند.
*گوش تان را عادت بدهید: فقط گوش های شماست که می گوید چه موسیقی و چه چیزی برای تان جالب و جذاب است. برای آنکه گوش تان عادت کند تا بهترین نوع پخش موسیقی دلخواه تان را بشناسد، بهتر است در داخل خودروی چند دوست و آشنا بنشینید یا درون مغازه چند فروشنده که سیستم نصب شده دارند، موسیقی مورد علاقه تان را گوش بدهید تا ببینید چه جور سیستمی با سلیقه شنوایی تان سازگارتر است. بهتر است از یک آهنگ خاص از یک سی دی صوتی اصل استفاده کنید و تمام دستگاه ها را با همان محک بزنید. برای تست کردن، از فایل های فشرده مثل MP3 یا WMA و غیره استفاده نکنید؛ چون کیفیت شان همینجوری پایین تر از سی دی Audio است.
*درست انتخاب کنید: دنبال سیستمی هستید که قیمت اش نصف قیمت خود خودروی تان است؟ تا چند سال دیگر می خواهید خودرو را نگهدارید؟ صندلی های عقب را می خواهید بردارید که ساب ووفر بگذارید یا صندوق عقب را می خواهید پر از آمپلی فایر و بوم باکس کنید؟ در انتخاب سیستم، از چند ده هزار تومان تا چند ده میلیون تومان می شود هزینه کرد. اما خیلی از ما عادت داریم که انتخاب غیرمتناسبی بکنیم و آن وقت پشیمان می شویم!
*آینده را هم ببنید: این توصیه، منافات و تضادی با پیشنهاد قبلی ندارد. موقع انتخاب سیستم باید نیازهای آینده و ارتقا در سال های بعد مد نظرتان باشد. مثلا اگر در آینده می خواهید دوربین دنده عقب هم روی خودرو نصب کنید، بهتر است فعلا دستگاهی انتخاب کنید که این قابلیت را در آینده به شما بدهد یا اگر می خواهید سال بعد i pod بخرید، ترجیحا دستگاهی بخرید که اتصال i pod داشته باشد.
*ولوم بدهید: اگر واقعا قصد دارید از صدای بلند در خودرو استفاده کنید، در فروشگاه ها از مغازه دار بخواهید سیستم را در صدای بالا برای تان امتحان کند. خیلی از اجزای سیستم صوتی، اتفاقا کیفیت اصلی خروجی صدای شان را در حجم بالا نشان می دهند.
*برای بودجه تان سقف بگذارید: خودرو که فقط سیستم نمی خواهد؛ اگر برای بودجه سیستم صوتی سقف نگذارید، آن وقت جیب تان حسابی خالی می شود! باید حواس تان باشد که موقع فروختن خودرو، معمولا نمی توانید معادل ارزش سیستم صوتی را به خریدار بقبولانید؛ ضمن آنکه سیستم های صوتی خیلی پرسر و صدا، ارزش کلی خودرو را پایین می آورند.

آشنایی با اصطلاحات سیستم ماشین
لغت نامه سیستم

در بحث سیستم های صوتی خودرو، واژه ها و اصطلاحات زیادی وجود دارد که توسط مشتریان و فروشندگان استفاده می شود. خیلی از این واژه ها هم ممکن است به اشتباه با معانی مختلف به کار بروند یا تلفظ شوند. در این بخش کوتاه، سعی بر این است که اصطلاحات رایج را تعریف کنیم:
* آمپلی فایر: جزئی از سیستم صوتی که سیگنال های صوتی با شدت پایین را که توسط پخش کننده اصلی تولید می شود، از طریق مدارهای الکترونیک، به سیگنال های صوتی با شدت بالا یا اصطلاحا تقویت کننده تبدیل می کند.
* طیف صوتی: محدوده فرکانس هایی که گوش انسان قادر به شنیدن آن است؛ به صورت کلی بین فرکانس 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز.
* خازن: یک جزء الکترونیک از سیستم صوتی که برای ذخیره کردن قدرت خروجی از آمپلی فایر به کار می رود تا در صورت لزوم بتواند به صورت ناگهانی و بر حسب شرایط خاص موسیقی، آن را در اختیار قرار دهد.
* دسی بل: واحد سنجش میزان فشار صدا (SPL)، میزان فشار صدا، فشاری است که در اثر موج های صوتی به وجود می آید.
* DIN و دابل DIN: DIN اصطلاحا به اندازه استاندارد یک سیستم پخش کننده خودرو (که به عنوان ضبط ماشین می شناسیم) گفته می شود که ارتفاع آن 5 سانتی متر، عرض آن حدود 17 سانتی متر و عمق آن هم حدود 17 سانتی متر است. پخش کننده های دابل DIN آنهایی هستند که ارتفاعی به اندازه دو ضبط معمولی دارند؛ یعنی بلندتر هستند (حدود 10 سانتی متر).
* اکولایزر: امکانی از سیستم صوتی خودرو که اجازه می دهد بتوانیم توازن و تعادل فرکانس هایی که دستگاه پخش می کند را تغییر دهیم؛ یعنی بعضی فرکانس ها را پایین بیاوریم یا برخی را بالا ببریم.
* ارسال کننده FM یا اصطلاحا FM ترانسیمیتر: دستگاهی است که سیگنال های صوتی را روی امواج رادیویی FM می فرستد تا سیستم صوتی خودرو بتواند روی یک موج FM آن را دریافت کند و از طریق بلندگوها پخش کند.
* پاسخ فرکانس: محدوده فرکانس هایی که یک سیستم صوتی با یک جزء آن (مثلا یک باند) می تواند پخش کند. هر چقدر هم محدوده این پاسخ وسیع تر باشد (یعنی از صداهای بم به 20 هرتز و از صداهای زیر به 20 کیلوهرتز نزدیک تر باشد) بهتر است
منبع:نشریه همشهری جوان، شماره 241

 






تاریخ : شنبه 91/2/2 | 7:17 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.