سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

مزایا و معایب کار کردن خانم ها
مزایا و معایب کار کردن خانم ها

 

نویسندگان: مریم روحی عزیزی - مژگان مهدوی




 
زن امروز با زن دیروز فرق دارد. تمدن جدید، تکنولوژی، عصر ماهواره و کامپیوتر همه چیز را در هم ریخته است. زن امروز برای خودش صاحب جایگاه ویژه ای شده است. او امروز منبع تولید درآمدی است که در اقتصاد خانواده نقش مؤثری دارد و به مرز خودکفایی و استقلال رسیده است. زن امروز مانند زن دیروز نیازمند مرد نیست. در خیلی از خانواده ها این زنان هستند که تأمین کننده اقتصاد خانواده می باشند.
در حقیقت دو عامل عمده و تعیین کننده زندگی عصر نوین یعنی 1- فراهم شدن امکان تحصیلی و2- دشواری های اقتصادی و مالی موجب شده تا زن دوش به دوش مرد در خارج از خانه کار کند. از طرفی زن امروز وقتی از سرکار بر می گردد خود نیاز به مراقبت دارد. او قادر نیست با تن خسته و اعصابی احتمالاً ناآرام به شوهرش، آرامش سابق را بدهد مثلاً خوش اخلاق باشد، به بچه ها رسیدگی کند، کدبانو باشد و... و همین امر باعث اختلاف بین زن و شوهرها می شود. حال یک سؤال آیا امکان اینکه زن در هر دو جبهه بجنگد و پیروز درآید، وجود دارد؟
از طرف دیگر امروز نقش مرد به عنوان یک برطرف کننده مشکلات و برآورنده نیازها و تامین کننده مایحتاج زندگی دیگر از بین رفته است. او نه فقط به تنهایی قادر به حل مسائل نیست بلکه بیشتر موارد کمک رسانی زن به صورت یک وظیفه تلقی می شود. زنان باید دوش به دوش مردان بایستند تا از پس خیلی از مشکلات برآیند. حال همین کار کردن و عدم حضور زن در تمام ساعات، خانه را منشأ بسیاری از اختلاف های زوجین کرده است. بنابراین در اینجا محاسن و معایب کار کردن زن در خارج از خانه شرح داده می شود:

فواید کارکردن زن در خارج از خانه

1- زنان نیاز دارند از تحصیلات و تخصصی که برای گرفتن آن زحمت کشیده اند، سود جویند. این کار به آنها احساس امنیت و رضایت خاطر می دهد.
2- بیشتر زنان مایل نیستند برای رفع نیازهای مالی شان دایم از شوهرانشان تقاضای پول کنند. آنها میل دارند خود بخشی از احتیاجات خانواده را تأمین کنند.
3- زنی که در خارج از خانه کار می کند از لحاظ روانی احساس رضایت می کند و مقدار زیادی از وابستگی اش به شوهرش کاسته می شود، به طوری که قادر است از نظر روانی نیز خود را اداره کند.
4- از نظر روحی، دچار پیری زودرس نمی شود و کمتر دچار افسردگی می شود.
5- وقتی زنی در خارج از خانه کار می کند خواه ناخواه با مشکلات کسب درآمد آشنا می شود، بنابراین به ارزش کار شوهرش بیشتر پی می برد و در نتیجه او را بهتر درک می کند.
6- در دوره سالمندی از حقوق بازنشستگی برخوردار است و مستقل زندگی می کند.
7- چون به اقتصاد خانواده کمک می کند خواه ناخواه در اندوخته خانواده شریک و سهیم خواهد بود و همین سهیم بودن به او احساس امنیت بیشتری می دهد.
8- به دلیل حضورش در خارج از خانه و در متن جامعه از معلومات و دانش اجتماعی روز بی بهره نمی ماند، به خصوص اگر به خاطر پیشرفت کارش مجبور باشد که کمی هم مطالعه و تحقیق داشته باشد و در نتیجه برای تربیت فرزندان از آگاهی کافی برخوردار است.
9- از نظر حفظ زیبایی، تناسب اندام و خوش لباسی تا حدی مطابق فرهنگ روز خواهد بود و همین امر به شادابی روحیه اش کمک فراوانی می کند.
نتیجه اینکه چنین زبانی از زندگی زناشویی آرام و معقول تری برخوردار هستند.

معایب کار کردن زن در خارج از خانه

1- زنی که در خارج از خانه کار می کند نیمی از قوای بدنی اش صرف کارهایی می شود که ربطی به اداره منزل ندارد. بنابراین تقریباً خسته به منزل وارد می شود و در بعضی از موارد که کارش سخت تر باشد نیاز به استراحت کامل دارد.
2- زنی که خارج از خانه کار می کند به حد کافی با همکارانش صحبت کرده و تقریباً از نظر مصاحبت و احتمالاًً دردل کردن راضی به خانه برمی گردد. بنابراین کمتر به همسرش نیاز دارد که با او صحبت کند و همان امر خود مشکلی می شود تا میان او و همسرش فاصله ایجاد شود. در نتیجه برای حفظ زندگی زناشویی می بایستی در این امر دقت بیشتری کرد.
3- زنی که کار می کند چون استقلال مالی پیدا می کند لذا از این نظر نیازی به همسرش ندارد بنابراین وابستگی خود را به همسرش کاهش می دهد. عدم وابستگی مالی زن به شوهر بسیار خوب است ولی اکثر مردان از اینکه همسرانشان به آنها نیاز مالی نداشته باشند خیلی خوشحال نمی شوند زیرا آنها می توانند با خرید هدیه همسر خود را خوشحال کنند و محبت خود را ابراز کنند. از سوی دیگر وقتی زنی از پول خود وسایل گران قیمت می خرد، گرچه احساس استقلال مالی او را خوشحال می کند اما از نظر عاطفی اگر هدیه را از همسرش دریافت کند بیشتر خوشحال می شود. نتیجه اینکه خانم ها باید مراقب باشند تا این استقلال مالی میان زوجین فاصله ایجاد نکند و فقط در گردش چرخ زندگی، کمک کند.
4- بیشتر مردها بدان جهت به سختی کار می کنند که می دانند همسر و فرزندانشان در منزل به انتظار آنها هستند یعنی زن با خانه نشستن به مرد انگیزه بیشتری برای کار کردن و موفق شدن می دهد. در اینگونه مردان فکر می کنند که چون سکاندار کشتی هستند باید همه حواس خود را جمع کنند تا کشتی خانواده را به ساحل نجات برساند ولی وقتی زن هم کار می کنند و مایحتاج را تهیه می کند، در حقیقت کشتی دو ناخدا دارد.
5- وقتی زن در خارج از خانه کار می کند در حقیقت نقش اصلی او یعنی مادر بودن کمرنگ تر می شود. به خصوص که اگر در ساعات غیبت او بچه ها به مهدکودک سپرده شوند کار کمی مشکل می شود. حال اگر بی توجهی بعضی از مادران را نیز برآن اضافه کنیم احتمالاً دچار شدن فرزند به نابسامانی های جسمی و روحی بیشتر می شود.
6- هر زنی مقدار زیادی نیروی خلاق دارد که اگر آن را در جهت ترقی و تعالی فرزندان و همسرش صرف کند قطعاً شوهر او با اطمینان خاطر بیشتری در خارج از خانه کار خواهد کرد ولی زنانی که در خارج از خانه کار می کنند ناچار برای موفقیت مقداری از نیروی خلاق خود را در محیط کار صرف می کنند.
7- زن علاوه بر کار خارج از خانه، ناچار است که عمده ترین کارهای داخل خانه را نیز خودش انجام دهد زیرا مردان هنوز کاملاً عادت نکرده اند که در کارهای خانه خود را شریک زن بدانند. در نتیجه زنی که در خارج از خانه کار می کند زودتر دچار تحلیل قوای بدنی و روحی می شود و بالاخره ....
* خانم و آقای محترم توجه داشته باشید که شما بعد از ازدواج تبدیل به ما می شوید و دیگر من وجود ندارد شما باید سعی کنید به فکر راه حل مشکلات باشید نه ایجاد مشکل.
* خانم عزیز اگر به سر کاری می روید بر سر شوهرتان منت نگذارید و خستگی کار بیرون را به داخل نبرید شاید از لحاظ فیزیکی داخل خانه باشید ولی روح و فکر شما بیرون از خانه، در محل کار یا پیش دوستانتان باشید پس مراقب باشید تا کار منزل و بیرون را قاطی نکنید. البته این موضوع در مورد هر دو جنس صدق می کند.
* از سوی دیگر خانم و آقای محترم سعی کنید بر سر موضوع کار کردن قبل از ازدواج به توافق برسید تا به جدل های احتمالی بعد از ازدواج پایان دهید.
* آقای محترم اگر همسر شما کار می کند آخر هر ماه چشم به پول او ندوزید، از سوی دیگر خانم عزیز شما هم پول خود را احتکار نکنید. بلکه با همفکری یکدیگر هر دو طرف پول های خود را خرج کنید. البته ناگفته نماند که هر دو طرف حق پس انداز کردن قسمتی از پول را برای خود دارند.
* آقای محترم چه خانم شما کار می کند و چه خانه دار باشد نباید توقعات بیجا از او داشته باشید، درست است که کدبانوگری یکی از وظایف خانم ها است ولی همین خانم ممکن است یک روز بی حوصله، مریض احوال و... باشد پس به او کمک کنید غذا بپزید یا بخرید، ظرف ها را بشویید و ببینید این کار چه معجزه ای می کند.
* خانم عزیز سعی کنید کاری را انتخاب کنید یا ساعات کاری خود را طوری تنظیم کنید که لطمه ای به کار منزلتان نزند، البته قابل توجه آقایان محترم که شما هم باید در امور خانه با همسرتان همکاری کنید و مهمتر از همه اگر فرزندی دارید باید وقت خود را طوری تنظیم کنید تا به نیازهای مادی و معنوی او بیشتر رسیدگی کنید، این امر به خصوص در مادران عزیز بیشتر صدق می کند.
* پدر عزیز همسر و فرزند فقط پول، ماشین، خانه و... نمی خواهند آنها حضور گرم شما را هم در منزل، مسافرت و... خواستارند.
* پدر و مادر عزیز آنقدر در کار خود غرق نشوید که فرزند خود را فراموش کنید و فقط به نیازهای مادی اش پاسخ دهید، مطمئن باشید که این کار عواقب بسیار سنگین و وحشتناکی در پی دارد.
با تمام این حرف ها سعی کنید در هاله همفکری، یکدلی، یکرنگی و صفا و صمیمیت مشکلات خود را حل کنید.
منبع : نشریه راه موفقیت، شماره





تاریخ : پنج شنبه 91/2/7 | 9:39 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.