سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

اصلی ترین مشکل در روابط زناشویی
اصلی ترین مشکل در روابط زناشویی

 






 

سال هاست که روابط زناشویی اصلی ترین موضوع تحقیق من شده. اینکه چرا عاشق و معشوق ها پس از مدتی تبدیل به دشمنان خونی می شوند و یا نسبت به هم بی تفاوت می شوند. در رابطه با این معلول به علل گوناگونی رسیدم اما باز ندای درونم می گفت: هنوز به جواب قطعی نرسیده ای. مرتب علل را بررسی می کردم: عدم خودشناسی و انتخاب غلط، عدم اعتماد به نفس، عدم آگاهی از نیازهای طرف مقابل، عدم ایثار و هزاران عدم دیگر، تا اینکه یکی از دوستانم کتابی به من معرفی کرد که جواب همه سؤالاتم در آن بود. با مطالعه آن کتاب معنای واقعی جمله:«درد تو از توست و درمان آن نیز درون توست.» را دریافتم.
از این کتاب آموختم اگر خانمی از زندگیش ناراضی است علت آن همسرش نیست بلکه آموخته های کودکی اوست. اغلب ما دردی در وجودمان داریم که از وجود آن بی اطلاعیم و به دنبال رفع دردهای دیگر که خود معلول درد اصلی هستند می رویم. درد اپیدمی و همه گیر ما وابستگی متقابل ماست. وابسته متقابل فردی است که به دیگران اجازه می دهد با سوء رفتارشان بر او تأثیر بگذارند و او نیز متقابلاً به طرزی وسواس گونه درصدد کنترل و تسلط بر آنها برمی آید که این حالت ریشه در کودکی افراد دارد. در واقع وابستگی متقابل روشی است برای برآوردن نیازها که حاصلی در برندارد. ویژگی های وابستگان متقابل: 1- سرپرستی 2- خودکم بینی 3- سرکوبی 4- وسواس 5- کنترل کردن 6-انکار 7- وابستگی متقابل 8- ارتباط سست 9- حد و مرزهای متزلزل 10- بی اعتمادی 11- خشم 12-مشکلات جنسی 13- فداکاری و ایثار که در شماره های آتی و این شماره به بررسی خصوصیات می پردازیم تا بدانید چند درصد وابسته متقابل هستید و سپس به ارایه راه حل و راهکار جهت رفع مشکل به اعتقاد من این راهکار شاه کلید مشکلات است. قبل از اینکه به بررسی رفتارهای سرپرستی وابستگی متقابل بپردازیم بهتر است راجع به ویژگی های کلی این بیماری توضیحات بیشتری بدهم...
وابستگی متقابل حالتی احساسی و روانی است که در نتیجه درگیری طولانی مدت یک فرد با ایفای نقش هایی تهاجمی به وجود می آید و همچنین نقش هایی که از بروز آزادانه احساسات فرد، بیان مستقیم مسایل شخصی و ارتباطی او جلوگیری می کند. همچنین آن دسته رفتارهای شکست گرایانه نقص های شخصیتی که منجر به تقلیل ظرفیت انسان ها و باعث شرکت فرد در یک رابطه احساسی نامعقول می شود وابستگی متقابل است.
اغلب افراد فکر می کنند اگر در روابط احساسی غرق شدند، آنگاه دچار وابستگی متقابل یا هر نوع وابستگی شده اند. ادامه مطلب را مطالعه کنید تا ببینید خود شما چند درصد دچار این مسأله هستید. چرا که ما در جامعه ای زندگی می کنیم که زیاد پیش می آید مجبور به نصب نقاب های مختلف بر چهره باشیم یا در معرض سرکوبی انسان های والد پیرامونمان قرار بگیریم با این امید قلم می زنم که پس از به پایان رساندن این دوره به بهبودی رسیده باشیم به امید آن روز بخش سرپرستی از ویژگی های وابستگان متقابل را بررسی می کنیم.

سرپرستی

وابستگان متقابل:

1- در قبال دیگران احساس مسئولیت می کنند. آنان احساسات، افکار، اعمال، خواسته ها، نیازها، سلامتی و سرنوشت غایی خود را صرف دیگران می کنند.
2- در زمانی که دیگران دچار مشکل می شوند، احساس تأسف و گناه و نگرانی وجودشان را فرا می گیرد.
3- بر اثر احساس فشار و اجبار برای حل مشکل طرف مقابل، به طور ناخواسته وادار به ارائه پیشنهادی تند و جدی با احساسات تثبیت شده می شوند.
4- در زمانی که کمک آنان مؤثر واقع نمی شود دچار خشم می شوند.
5- نیازهای دیگران را ارزیابی می کنند.
6- از اینکه دیگران کاری برای ایشان انجام نمی دهند در تعجبند.
7- برخلاف خواسته درونی خود پاسخ مثبت می دهند؛ کارهایی را که واقعاً خواستار آن نیستند و بیش از ظرفیت آنان است انجام می دهند و کارهایی را که دیگران خود توانایی انجامش را دارند به عهده می گیرند.
8- نمی دانند چه می خواهند و نیازهایشان چیست و اگر هم بدانند برای آن حرمت و ارزشی قائل نیستند.
9- پیوسته در صدد جلب رضایت دیگران هستند.
10- در برابر بی عدالتی در مورد دیگران به راحتی خشم خود را بروز می دهند، اما در مورد خود به سادگی از کنار آن می گذرند.
11- هنگام بخشندگی احساس امنیت می کنند.
12- هنگان کمک گرفتن احساس گناه و عذاب وجدان می کنند.
13- غمگینند زیرا تمامی زندگی خود را صرف ایثار به دیگران کرده اند، و در مقابل نصیبی از آنان نبرده اند.
14- به افراد نیازمند گرایش دارند.
15- مورد توجه افراد نیازمند هستند.
16- زندگی بدون بحران و ناراحتی (مثل حل مشکلات و کمک به دیگران) را خسته کننده و خالی و پوچ می دانند و این موجب بروز خودکم بینی در آنان می شود.
17- به منظور انجام کاری و یا دادن پاسخی به دیگران، کار روزمره خود را رها می کنند.
18- بیش از حد خود را متعهد می دانند.
19- همیشه عجله دارند و تحت فشار هستند.
20- دیگران را بابت وابستگی خود ملامت می کنند.
21- در عمق وجودشان دیگران را موجب وابستگی خود می دانند.
22- بر این اعتقادند که مردم مسبب مشکلات آنان هستند.
23- معتقدند که دیگران قصد دارند آنان را دیوانه کنند.
24- احساس خشم و قربانی شدن و مورد سوء استفاده قرار گرفتن می کنند.
25- احساس می کنند مردم به سبب این ویژگی ها از آنان خشمگین یا برایشان نگران می شوند.
منبع : نشریه راه موفقیت، شماره






تاریخ : پنج شنبه 91/2/7 | 9:40 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.