سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

راز زناشویی از منظر قرآن
راز زناشویی از منظر قرآن

 

نویسنده: زهرا خراسانی




 
(و من آیاته أن خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودّه ً و رحمه انّ فی ذلک لایاتٍ لقوم یتفکرون) (سوره روم، آیه 21)
«و از آیات خداوند اینکه خلق کرد برای شما از جنس خودتان همسرانی را تا در کنار آن آرام گیرید و میان شما دوستی و مهربانی قرار داد که در آن نشانه هایی است برای قومی که می اندیشند».
متأسفانه امروز بسیاری از زوج های جوان برداشت غلطی از پیمان زناشویی دارند، زیرا که گمان می کنند ازدواج وسیله ای است برای نیل به اهداف مادی و خواسته های ناکام زندگی!
به عنوان مثال کسی که در امر تحصیل به مدارج عالی نرسیده، سعی می کند همسری برگزیند که از مدارج علمی بالایی برخوردار باشد تا بدین وسیله کمبودی را که در خود احساس می کند جبران شود کسی که به دنبال کسب شهرت و مقام است با خانواده سرشناس و صاحب منصب وصلت کند و آن دیگری بخاطر پول با خانواده ثروتمندی ازدواج می کند تا به آرزوهای سرکوب شده جوانی اش دست یابد و... همه این اشخاص در گمراهی محض به سر می برند، زیرا پس از مدتی درمی یابند که برای رسیدن به مقصود خود مسیر درستی را انتخاب نکرده اند و آن طور که فکر میکردند ازدواج برایشان ثمربخش نبوده است.
این گونه زوج ها به جای اینکه شیوه برخورد یا ازدواج های غلط و غیراصولی را بدانند طرف مقابل خود را مقصّر می دانند و گله از بخت سیاه خود می کنند و بنای ناسازگاری گذاشته و به جای ایجاد صفا و صمیمیت بین خود و همسرشان جهنمی را می سازند که چیزی جز طلاق آنرا خاموش نخواهد کرد! و این یعنی دیدگاه شیطانی در برابر پیوندی مقدس؛ زیرا خداوند مقوله ازدواج را بر بستر صفا و مهربانی نهاده تا همسران با پیوستن به یکدیگر به آرامش و آسایش برسند، ازدواج که قرارداد تجاری نیست، بلکه میثاقی است الهی که بر پایه احساس، دوستی و دوست داشتن استوار شده است انسان نیازمند همدلی است تا بتواند نیازهای روانی و احساسی خود را به زیباترین و بهترین شکل ممکن برآورده کند. از نظر خداوند زن و شوهر هر کدام پیوند دهنده قلب و جان دیگری است تا زمینه راحتی یکدیگر را فراهم آورند؛ لذا آنها حق ندارند هر یک جداگانه در پی خواسته خود به سویی بروند، زیرا هر قدم که زن و مرد از هم دور می شوند صد قدم قلب های آنها از آرامش فاصله می گیرد. اولین درس زندگی زناشویی «با هم بودن» است؛ زیرا هنر با هم بودن به آنها می آموزد که در راحتی و سختی، غم و شادی کنار هم باشند و مشکلات و مسائل ناخواسته زندگی را با کمک همدیگر به بهترین صورت ممکن و نتیجه مطلوب حل و فصل کنند.
میثاق زناشویی نوعی هم اندیشی و یکی بودن قلب و جسم است. از این رو نباید درهیچ لحظه ای بدون هم باشند، معنای معنوی زوج از نظر قرآن با هم یکی شدن است و در هر ازدواجی که این یکی شدن انجام نگردد، بی شک بزرگترین آفت زندگی زناشویی پدید آمده است. از این رو زوج ها باید بدانند که هر رفتار مجرّدی تیری است بر قلب همزیستی زناشویی و سخن آخر اینکه پیامبر(ص) می فرماید:
«بهترین خیر، خیری است که خداوند در زنان قرار داده است».(1)
امید است که ما نیز یاد بگیریم با ایجاد همدلی به کشف خوبی های همسر خود دست یابیم تا به آرامشی برسیم که خداوند در قرآن کریم برای همسران ترسیم کرده است.

پی نوشت ها :

1- کتاب الفقیه ج3، ص 443.

منبع:‌ نشریه بشارت شماره 76.





تاریخ : پنج شنبه 91/2/7 | 9:40 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.