سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

عوامل مؤثر در ایجاد روابط سالم
عوامل مؤثر در ایجاد روابط سالم

 

تهیه و تنظیم:عبد الرسول کریمی




 
اصولاً خانوااصولاً خانواده یی سالم است که محیط سالمی برای سعادت زن و شوهر و فرزندان باشد و این مقصد قابل وصول نیست، مگر آن گاه که طرفین به تعهداتی پایبند باشند؛ در هر جا که اشتباه و لغزشی پدید آمد، توقف کنند و با تلاش برای تطبیق خود با ضوابط و قواعد، دوباره به پیش بروند.افرادی هستند که در اثر عدم آگاهی از ضوابط و حقوق یا بی توجهی به اصول حیات مشترک، دایم دچار درگیری و اختلاف بوده فرصت عمر را، که باید صرف خود سازی شود، در راه مشاجره و اختلافات می گذرانند.

1- شناخت حقوق متقابل

در زندگی زناشویی، در حین این که اصل بر مودت و صفا و ایثارگری است، اما این اصل نباید فراموش شود که میزان خواسته ها، توقعات و تلاش ها نمی تواند بی حساب و بر اساس سلیقه ی شخصی باشد.اگر بخواهید در زندگی زناشویی و در کنار همسر حقی به خود اختصاص دهید، ناگزیرید همان حق را برای همسرتان نیز قایل باشید وشک نیست مادام که شما حق همسر را ادا نکرده اید نخواهید توانست توقع ادای آن را از او داشته باشید. گرفته می شود برای طرف مقابل، مسأله ی تکلیف مطرح است که باید به آن تکلیف عمل کند، زندگی را از زوایای تاریک بیرون می آورد و ابعاد وظایف هر دو طرف را روشن می کند.
اسلام برای هر یک از اعضای خانواده، حقوق خاصی معین کرده است که در صورت آشنایی با این حقوق، تکلیفی را در برابر این حقوق باید بر دوش بگیرند.ضروری است که زن و شوهر حقوق و وظایفی را که در قبال یکدیگر دارند مورد مطالعه و بررسی قرار دهند تا بتوانند در قبال یکدیگر موضعی نیکو اتخاذ کنند.آگاهی به حقوق و وظایف خود، مقدمه ی عمل است و جلو بسیاری از اختلافات و درگیری های فیمابین را می گیرد.

2-شناخت خواسته ها و نیازهای همسر

خواسته ها و نیازهای همسر حد و مرزی ندارد؛ بخشی از آنها جنبه ی تخیلی و غیر منطقی دارد که فرد به غیر ممکن بودن آنها واقف است.اما گاهی در تخیل به آنها می پردازد و از نظر روانی به نوعی، آرام و دلخوش می شود و از این طریق، تخلیه ی روانی می کند.بخشی دیگر نیز به نیازها، خواسته ها و انتظارات او از دیگران برمی گردد.
آن قسمتی که مربوط به خواسته ها و نیازهای فرد از خود است و جنبه ی عملی و منطقی دارد، موجب انگیزه و در نتیجه، تحرک و فعالیت او می شود.بخشی که مربوط به دیگران است، مشخص نیست که آیا برآورده می شود یا خیر؟ این خواسته ها و نیازها نیز می تواند منطقی و واقعی باشد یا حد و مرزی نداشته باشد.
در روابط بین زن و شوهر، به دلیل اشتراک در همه ی زمینه ها، خواسته ها و نیازهای متقابلی وجود دارند که بخشی از آنها طبیعی و منطقی است و معمولاً در بیشتر زندگی ها یکسان است.با این وصف، این بستگی به نوع شخصیت افراد دارد که بتوانند خواسته های طبیعی خود را ابراز و حد و مرز آن را نیز حفظ کنند.آگاهی به اینکه چه نوع و چه میزان انتظارات، خواسته ها و نیازهای زن و شوهر از یکدیگر شکل طبیعی و منطقی دارند، از نکات مهمی است که باید به آنها توجه داشت.

3-همسویی بینش ها و باورهای مذهبی

یکی از شرایط ازدواج در اسلام «کفو»بودن است و اولین مرتبه از کفویت، همسانی در مذهب و دین است.مسلمان نمی تواند با کافر ازدواج کند.اختلاف در مذهب یکی از عوامل مهم درگیری و از هم پاشیدگی است.اگر مسلمانی را می بینید که با فردی بی دین ازدواج کرده است و از زندگی شان در کمال مهر و آرامش می گذرد، مطمئن باشید که آن مسلمان از اصول و ارزش های خود صرف نظر کرده است و در حفظ و دفاع از آنها کوتاه می آید.
بدون تردید، از مهم ترین عوامل پیوند پایدار و ازدواج موفق و زندگی آرام، همسویی بینش ها و باورهای دینی و پایبندی عملی زوجین به ارزش ها و فرایض شرعی است.بر همین اساس، مردان و زنان خدا باور و پاک اندیش در آرزوی داشتن همسری مؤمن و نیک سیرت و عامل به ارزش های قرآنی هستند.چنین گرایشی در امر روابط خانوادگی، برخاسته از نهاد پاک و فطرت کمال جوی ایشان است.

4-هماهنگی دیدگاه های فرهنگی و اجتماعی

از جمله عوامل مؤثر در ایجاد روابط سالم و سازنده میان همسران، هماهنگی و همسویی دیدگاه های اجتماعی و باورهای فرهنگی آنان است.
به یقین، آنان که از نظر اعتقادات و بینش های عمیق دینی و رفتارهای متعالی مذهبی، همسویی کامل دارند، در نگرش ها و برداشت های اجتماعی و فرهنگی نیز از اندیشه و زبان مشترک برخوردار خواهند بود.برای مثال، زمانی که مباحثی همچون تحصیل، کار و فعالیت اجتماعی زنان در عرصه های مختلف مطرح می شود، ایشان بر اساس مبانی و ارزش های اسلامی و معیارهای قرآنی و به دور از تعصبات فردی و جنسیتی و مشاجرات و جدال های بیهوده، به صراحت و آسانی، مواضع فکری مشترک و مشابهی اعلام می دارند و با صداقت و صلابت، از جایگاه و منزلت زنان به عنوان آرامشگران کانون خانواده سخن می گویند و بر این باورند که به هنگام ضرورت و بر حسب استطاعت، زنان آماده ی خدمت به جامعه در عرصه های تعلیم و تربیت و بهداشت و درمانگری خواهند بود.اینان هرگز تحصیل و تحقیق را در انحصار مردان نمی بینند و در ارتباطات اجتماعی، انتخاب شیوه ی زندگی و فرزند پروری نیز آرای مشابهی دارند.
منبع:هفت روز زندگی شماره94.





تاریخ : پنج شنبه 91/2/7 | 9:50 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.