سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

21 نکته استثنایی برای رانندگی در تعطیلات
21 نکته استثنایی برای رانندگی در تعطیلات

 

ایرانی ها در همه جای دنیا به رانندگی در سبک های عجیب و غریب معروف هستند. پس اگر در تعطیلات قصد مسافرت دارید و در عین حال می خواهید اصولی رانندگی کنید حتماً مطالب زیر را بخوانید.

1-نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها

این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می کند. برای رد شدن صحیح از دست اندازها باید طوری برنامه ریزی کنید که تا قبل از رسیدن به دست انداز، سرعت خودرو را کم کرده باشید و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

2-بالا کشیدن ترمزدستی بدون نگه داشتن کلید

شاید تعجب کنید اما کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده ها و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می شود.

3-عدم تعویض به موقع روغن گیربکس

واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد و تعویض به موقع آن موجب روان کار کردن گیربکس، سلامت آن و... می شود. فراموش نکنید کیلومتر تعویض واسکازین بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد.

4-تعویض یکبار در میان فیلتر روغن

گاهی دیده می شود که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض کرده و اکثراً نیز از فیلترهای با کیفیت پایین استفاده می کنند. این کار باعث می شود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل می شود.

5-درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی

این کار نه تنها مفید نیست، بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می آورد. در جا کار کردن بیش از حد، باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز شده و این گرما به موتور منتقل می شود که به نوبه ی خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتاً ماشین یک دقیقه درجا کار کند، سپس چند کیلومتر اولیه را تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب با سرعت پایین طی کرد.

6-پایین آوردن شیشه به جای استفاده از کولر در اتوبان

آزمایش های انجام شده نشان می دهد اگر کولر اتومبیل در اتوبان روی درجه ی یک فن روشن باشد، مصرف سوختش از خودرویی که شیشه ی راننده آن چهل درصد باز است کمتر است.

7-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک

این کار موجب وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه ی کلاچ و گیربکس می شود.

8-گرفتن ترمز و کلاچ به صورت هم زمان برای نگه داشتن خودرو

این کار موجب می شود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند، زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده می شود و زمانی که کلاچ و ترمز با هم فشار داده شوند، موجب دیرتر ایستادن خودرو می شوند. بهترین کار این است که ترمز را فشار داده و قبل از این که خودرو به لرزش بیفتد کلاچ را بگیرید.

9-حرکت با سرعت پایین در خط سرعت

بسیاری از راننده ها با سرعت های بسیار پایین در خط سرعت و بالعکس رانندگانی با سرعت های زیاد در خط های کناری حرکت می کنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری می شوند.

10-ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور

این کار موجب به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور، واترپمپ و موتور می شود. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگذارید تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانید. هرچه دفعات سرد شدن و جوشاندن بیشتر شود، آب سالم تر می شود. فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات ته ظرف به داخل رادیاتور وارد نشود.

11-ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شوی

این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن می شود، برای تأمین این آب هم می توان از روش بالا استفاده کرد.

12-سنگین کردن بیش از حد خودرو

پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن در طول سفر احتیاجی نیست، باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود. حدالامکان سعی کنید خودروی خود را سبک کنید.

13-نصب بی دلیل باربند

باربند را فقط باید زمانی ببندید که به آن احتیاج دارید، زیرا وجود باربند باعث بالا رفتن مصرف سوخت حداقل به میزان ده درصد می شود.

14-نشاندن کودک روی پای سرنشین خودروی ایربگ دار

این کار بسیار خطرناک است و در یک تصادف کوچک، اگر ایربگ باز شود حتماً کودک خفه خواهد شد! بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بنشیند.

15-استفاده از نوربالا در مه

در شرایط مه آلود استفاده از نوربالا، دید را کمتر می کند. در این شرایط نور خودرو باید روی نورپایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید حتماً آن را روشن کرد.

16-خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی

این کار برای ماشین های گازوییلی است. بسیار دیده می شود که رانندگان صبر می کنند تا فن خودرو خاموش شود، سپس موتور را خاموش می کنند. این کار ضرر جدی به موتور وارد می کند، چون کار کردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می شود و در نتیجه این گرما نیز به موتور منتقل شده و به نوبه ی خود برای موتور ضرر دارد. اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد، زمانی که اتومبیل را خاموش می کنید سیستم فن اتوماتیک روشن می ماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست.

17-تکیه ی پا به کلاچ

خیلی از راننده ها حتی وقتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه می دهند و کلاچ، کورس کاملاً خلاصی را طی می کند. به یاد داشته باشید این کار باعث فشار آمدن به گیربکس می شود.

18-جلو آوردن بیش از حد صندلی

خیلی از افراد(بیشتر خانم ها) فکر می کنند هرچه صندلی جلوتر باشد، تسلط راننده بیشتر می شود! اما این طور نیست، صندلی باید طوری تنظیم شود که راننده کاملاً راحت باشد.

19-گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

این کار قبلاً در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد، ولی برای خودروهای انژکتوری مضر است. زمانی که شما گاز می دهید و سپس سوییچ را می بندید، مقداری بنزین نسوخته باقی می ماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن می شود.

20-پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان

باید بدانید زمانی که شما خودروی تان را مثلاً در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید، اگر برحسب اتفاق خودرویی با خودروی شما برخورد کند، شما مقصر حادثه شناخته می شوید!

21-خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت

این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین می شود. اصولاً نباید اجازه داد چراغ بنزین روشن شود، زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت شده و موجب اختلال در کار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و در نهایت انژکتور می شود.
منبع:7روز زندگی، شماره 121.





تاریخ : پنج شنبه 91/2/7 | 10:0 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.