سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلرمایع :چنانچه گازکلر ، در داخل سیلندرهای فولادی سنگین تحت فشار قرار گیرد تبدیل به مایع می شود وبا آزاد شدن فشار ، مجددا به گاز تبدیل می شود.امروزه معلوم شده برای استخرهایی که بیش از یک پوند در روز کلر نیاز دارند ، این سیلندرها اقتصادی ترین شیوه تهیه کلر می باشند.اما با وجودی که خود سیلندرها هیچ خطری ندارند، نمی توان از خطرات کلر در حالت گازی چشم پوشید.
مطابق قوانین لازم است در جایی که از سیلندرهای کلر استفاده می شود ، یک اتاق مجزای کاملا کلربندی شده برای تجهیزات کلرزنی پیش بینی شود.این اتاق باید به نحومناسبی تهویه شود تا احیانا در صورت نشت ، گاز کلر به خارج(هوای آزاد) دفع گردد.

رعایت نکات زیر در نصب و راه اندازی وبهره برداری کلرزن گازی ضروری است:الف)کپسولهای گاز ومدار تزریق وانبار باید در محلی جداگانه مستقر شوند.ب)جهت جلوگیری از یخ زدگی کپسولها باید دمای محل استقرار کپسول گاز 10تا20 درجه سانتیگراد باشد ونباید از 40 درجه سانتیگراد بیشتر شود.ج)حداکثر گاز خروجی از یک کپسول گاز کلر ، (kg/h) 185 است. بقیه در ادامه مطلب..

رعایت نکات زیر در نصب و راه اندازی وبهره برداری کلرزن گازی ضروری است:

الف)کپسولهای گاز ومدار تزریق وانبار باید در محلی جداگانه مستقر شوند.

ب)جهت جلوگیری از یخ زدگی کپسولها باید دمای محل استقرار کپسول گاز 10تا20 درجه سانتیگراد باشد ونباید از 40 درجه سانتیگراد بیشتر شود.

ج)حداکثر گاز خروجی از یک کپسول گاز کلر ، (kg/h) 185 است.

د)لوله ها واتصالات در تماس با گاز کلر باید زنگ نزن ومقاوم باشند.

ه)ازتابیدن نور خورشید وضربه زدن به کپسولهای گاز جلوگیری شود وبرای انتقال گاز کلر تحت فشار در کپسول از لوله پلیمری مخصوص استفاده شود.

و)نصب دوش آب در اتاق محل نصب کپسولها ضروری است و در صورت نشت گاز کلر با کمک محلولهای رقیق آمونیاک که تولید دود سفیدرنگ می نماید ، نشت کلر مشخص می شود که در چنین شرایطی ورود به محل باید با ماسک وکپسول اکسیژن انجام شود.

مشکلات بهره برداری از دستگاههای هیپوکلریناتور:

1-زنگ زدگی شفت دستگاه ، اختلاط کننده ورود زنگها به داخل مخلوط آب وکلر وایجاد مشکلات بعدی ، البته انتخاب شفت از جنس استیل تا حد زیادی مشکل فوق را برطرف می نماید.

2-شکستن پروانه میکسر.

3-انسداد مجاری رانس وتزریق ومکش محلول کلر.

4-پارگی دیافراگم در شرایط تزریق تحت فشار که می تواند ناشی از افت فشار بالا هم باشد.

5-خرابی وفرسودگی واشرها واتصالات آب بند ونشت محلول کلر از قسمتهای مختلف آن.

6-وجود احتمال مسمویت فرد مسئول دستگاه در صورت عدم استفاده از وسایل ایمنی.

کلرزن شناورامروزه کارخانجات سازنده جهت سهولت کلرزنی در مقیاس کم ، نوعی ظرف شناور روی سطح آب رابرای استخرهای خانگی طراحی کرده اند که در داخل خود قرص کلر را جای داده وبه مرور در آب حل می شود وکار ضدعفونی کردن را انجام میدهد.باید دقت داشت که میزان کلر باقی مانده قبل از آنکه از حد متعارف افزایش پیدا کند ، ظرف را از آب خارج نمود.

 

منبع : کتاب طراحی نگهداری تاسیسات مکانیکی آبی(استخر-سونا-جکوزی)






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:24 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.