سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیچیدگی سازمان ها, گستردگی منابع انسانی و مالی و نیز اهمیت یافتن نقش فناوری و اطلاعات در استراتژیهای رقابتی  به همراه توسعه علمی مهارتهای عمومی در زمینه مدیریت و بازاریابی ایجاد دوره های مدیریت اجرایی در سطح کارشناسی ارشد در دانشگاهها ضرورتی انکار تاپذیر برای تمامی کشور ها نموده است.

رقابت, رقابت پذیری, اتخاذ راهبردهای رقابتی و جهانی شدن از اهمیت روز افزونی در فعالیت های اقتصادی برخوردار است. بر این مبنا پرورش مدیران کسب و کار یا MBA(Master of Business Administration ) عامل اصلی در جهت اداره هدف مند بنگاههای اقتصادی است که مدیران باید بتوانند ظرفیت لازم برای نو آوری, تسریع در راهبردها, محصولات, فرآیند ها و خدمات را فراهم آورند.

در ایران اولین گام در راستای ایجاد دوره های مدیریت اجرایی در سطح کارشناسی ارشد در سال 73 توسط سازمان مدیریت صنعتی برداشته شد.

امکان حضور داوطلبان از تمامی رشته ها اعم از فنی مهندسی, علوم تجربی, انسانی و... در رشته مدیریت اجرایی در دو گرایش مدیریت اجرایی و MBA سبب شده تا این رشته جای خود را به خوبی در میان مدیران باز کند به نحوی که در حال حاضر علاوه بر سازمان مدیریت صنعتی, دانشگاههای علامه طباطبایی و علم و صنعت ایران- دانشگاه تهران- دانشگاه کرمان - دانشگاه یزد - علوم و فنون مازندران -کیش-مالک اشتر-شاهرود- پیام نور (تهران-ساوه-ساری-قشم-بابل) نیز دارای دوره کارشناسی ارشد با گرایش مدیریت اجرایی و دانشگاه شریف با گرایشMBA هستند. همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم تحقیقات تهران و اهواز -سنندج- بناب پذیرش دانشجو در گرایش مدیریت اجرایی صورت می گیرد.

نظریه های عمومی مدیریت, زبان فارسی(درک متون مدیریت) و زبان انگلیسی دروس شناخته شده ای برای آزمونهای رشته مدیریت هستند. آزمون آمادگی و استعداد برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد مدیریت که به آن GMAT گفته می شود مخفف کلمه Graduated Management Admission Test  است که در اکثر دانشگاههای جهان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت تستGMAT برگزار می گردد.GMAT ازمونی است که اگر به خوبی طراحی و اجرا شود به ما خواهد گفت کسانی که 10 درصد بالای نمره را در این آزمون کسب کنند به احتمال بیش از 85 درصد در ادامه تحصیل در این رشته جز 10 درصد بالای شرکت کنندگان خواهند بود. در این آزمون توانایی های فکری از قبیل استدلال منطقی, تفکر انتقادی, تحلیل شواهد(قضاوت) مشکل گشایی(حل مسئله)به کمک ریاضیات مقدماتی(استدلال ریاضی) و قدرت استفاده از زبان برای بیان و استدلال مورد سنجش قرار می گیرد.

داشتن دانش مسائل روز در زمینه مدیریت موسسات تولیدی, خدماتی و طراح های عمرانی که از دیگر مواد آزمون است لازمه یک مدیر اجرایی قوی کار آزموده و کار آمد در نظام اجرایی کشور می باشد که در تهایت بخش های تولیدی, خدماتی و عمرانی را مدیریت می کنند یا آنکه در دستگاههای اجرایی دولت, وزارتخانه ها, شرکت های ملی شذت و... به فعالیت می پردازند. این آزمون در مورد گرایش مدیریت اجرایی اهمیت می یابد و در گرایش MBA وجود ندارد.

در مورد گرایشMBA ریاضیات عمومی دوره فنی و مهندسی از موارد دیگر آزمون است که در گرایش مدیریت اجرایی مورد پرسش قرار نمی گیرد. پس از قبولی در مرحله آزمون مصاحبه ای به منظور ارزیابی بینش و دیدگاه داوطلب در مورد مسایل مدیریت در سطح جامعه انجام می گیرد.

 

تست GMAT چیست؟

GMAT مخفف (Graduate Management Admission Test )  است که در فارسی سنجش هوش و استعداد تحصیلی رشته مدیریت ترجمه شده ، با GMAT جهانی مقداری تفاوت دارد. این آزمون از سه بخش تشکیل شده است : 1. حل مساله   2. کفایت داده ها    3. استدلال منطقی

1. حل مساله : اگر از دوران راهنمایی یادتان باشد عموما مسائلی داشتیم نظیر یک نقاش دیواری را در مدت 2 روز و نقاش دیگری در مدت 4 روز ....، مسائل بخش حل مساله عموما در این حد هستند یعنی ریاضیات عمومی دوره راهنمایی و دبیرستان برای حل آنها کافی است چیزی که قرار است از شما بسنجند نه حل مسائل که حل صحیح آنها در کمترین زمان ممکن است .

2. کفایت داده ها :

به این سوال دقت کنید : آیا x+y  زوج است ؟ :       1.x  فرد است                 2. xy زوج است .

مسائل کفایت داده ها به این شکل هستند حال شما باید با توجه به داده 1و2 بگویید که آیا با تنها یک داده می توان جواب سوال را پیدا کرد( توجه کنید که پیدا کردن جواب اصلا مهم نیست بلکه تنها باید تشخیص دهید با چه مقدار داده می شود جواب داد . ) یا با هر دو داده میشود پاسخ داد یا هر کدام از داده ها به تنهایی کافی است و یا با هردو داده هم نمی شود به سوال پاسخ داد. که این حالتها معرف گزینه های الف ، ب ، ج ، د هستند.

3. استدلال منطقی : در این نوع سوال معمولا یک متن به شما می دهند که شما باید آن را بدون توجه به درستی یا غلطی متن و یا تمامی اطلاعات و پیش فرضهای ذهنی قبلی خودتان ، با توجه و استدلال از متن بهترین گزینه را بیابید ، حتی خود طراحان و اساتید نیز ممکن است جواب غلط را انتخاب کنند بنابر این زیاد نگران جواب نباشید .

نکته : این درس نیاز به خواندن به شکل دروس دیگر ندارد تنها کافی است مقداری تمرین کنید . توصیه من این است که از اول آبان یا حتی اذر شروع کنید ، تنها کتاب بدرد بخور که من در بازار دیده ام کتاب GMAT ، احمد صداقت  است ونیز مجموعه جمع آوری شده کنکورهای MBA و مدیریت اجرایی .

منبع: http://ejraee.blogfa.com






تاریخ : سه شنبه 91/4/6 | 8:59 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.