سفارش تبلیغ
صبا ویژن

غول چندرسانه ای (ASUS N53jn)

غول چندرسانه ای (ASUS N53jn)

 

تا چندی پیش هنوز بسیاری از کاربران بر این عقید ه بودند که لپ تاپ ها کامپیوترهایی هستند که به دلیل فضای کمی که اشغال می کنند، محدود یت های بسیاری دارند و هرگز نمی توانند جایگزین کامپیوترهای رومیزی شوند. همین امر باعث شده بود تا بسیاری از کاربران در کنار لپ تاپ، یک کامپیوتر رومیزی نیز در منزل داشته باشند.
هرچند که لپ تاپ ها و تکنولوژی های مورد استفاد ه در آنها هنوز مسیر پیشرفت طولانی ای پیش رو دارند اما توان انواع قدرتمند آنها می تواند پاسخگوی نیازهای بسیاری از کاربران باشد. یکی از زمینه های کاربری این محصولات که در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، قابلیت های چندرسانه ای آنهاست. موتورهای گرافیکی با قابلیت پشتیبانی از تصاویر ویدئو یی پروضوح، سیستم صوتی پیشرفته و نمایشگرهای پروضوح تنها بخشی از پیشرفت های اخیر این د ستگاه ها به شمار می روند.
یکی از قدرتمند ترین مدل های ارائه شده در زمینه چند رسانه ای، لپ تاپ مدل ASUS N53jn است که از قابلیت های بی شماری جهت لذ تبخش تر کردن تماشای فیلم های با کیفیت و گوش سپرد ن به موسیقی برخوردار است.

طراحی و ساختار

این محصول نیز مانند بسیاری از لپ تاپ های تولیدی ایسوس از ظاهر جذابی برخوردار است که جنس قسمت روی این دستگاه و همچنین قسمت های اطراف تاچ پد و خود تاچ پد به گونه ای طراحی شده است که اثر انگشت روی آنها باقی نمی ماند که از مزایای این مدل به حساب می آید. با باز کرد ن در دستگاه ابتدا صفحه کلید و تاچ پد جلب توجه می کنند. تاچ پد و کلید های آن از سرعت واکنش مناسبی برخوردارند که کارکرد ن با آنها بسیار لذ تبخش خواهد بود.
البته شرکت سازند ه می توانست ابتکار بیشتری در طراحی صفحه کلید این مدل به کار بند د. هرچند که کلید های اصلی صفحه کلید با اندازه استاندارد طراحی شده اند اما با توجه به قرار گرفتن کلید های شماره یا همان Numeric کنار آنها ایسوس می توانست از فضای کمتری جهت حاشیه صفحه کلید استفاده کند تا مجبور به فشرده تر کرد ن سایز آنها نشود. در مجموع می توان به صفحه کلید و تاچ پد این مدل نمره قبولی داد.
در بالای صفحه کلید اصلی در قسمت راست کلید روشن کرد ن دستگاه و چراغ های نمایشگر وضعیت فعالیت دستگاه جلب توجه می کند و در سمت چپ نیز کلید های کنترلی چندرسانه ای، کنترل صدا و تغییر وضعیت کارایی و مصرف باتری دستگاه قرار گرفته اند. در بالای این قسمت ها نیز یکی از مهم ترین قسمت های این دستگاه؛ یعنی بلند گوهای بسیار با کیفیت آن قرار دارند که فضای نسبتا زیادی را نیز به خود اختصاص داده اند.
در سمت چپ دستگاه به ترتیب درگاه های USB3، درگاه ترکیبی eSATA/USB، شیار کارتخوان، محل اتصال کابل شبکه، درگاه خروجی HDMI و محل اتصال آنتن گیرند ه تلویزیون به چشم می خورد. در سمت راست نیز دو جک 3/5 میلی متری ورودی/ خروجی صدا، دو درگاه USB2.0، درایو نوری دستگاه و کلید خاموش/ روشن کرد ن گیرنده شبکه بی سیم قرار دارند. در پشت دستگاه نیز یک خروجی تصویر از نوع VGA و محل اتصال شارژ قرار گرفته است. این دستگاه 15/6 اینچی کمی اضافه وزن دارد و مجموع وزن آن همراه باتری حدود 2900 گرم است که کمی از مدل های مشابه سنگین تر است.

کارایی و توان محصول

ایسوس برای این مدل از پردازنده قدرتمند Core i5-540M استفاده کرده که به دو هسته با فرکانس پایه 2/53 گیگاهرتز مجهز شده است که البته در مواقع لزوم با کمک تکنولوژی Turbo Boost این سرعت تا سقف 3/066 گیگاهرتز افزایش می یابد. این پردازنده با تکنولوژی 32 نانومتری طراحی و تولید شده و مجموعا به سه مگابایت حافظه نهان Intel smart Cache مجهز است.
پردازند ه مورد استفاده در این مدل از انواع مجتمع است که در بطن خود به یک موتور گرافیکی از نوع Intel HD Graphics نیز مجهز است. این موتور گرافیکی مجتمع در این لپ تاپ به صورت ترکیبی در کنار یک موتور گرافیکی مستقل مورد استفاده قرار گرفته است. موتور گرافیکی مستقل این دستگاه، موتور گرافیکی قدرتمند Nvidia GeForce GT335M است. وظیفه مد یریت و تقسیم کار میان موتورهای گرافیکی مجتمع و مستقل این دستگاه بر عهد ه تکنولوژی Nvidia optimus قرار گرفته است. نمایشگر این محصول از نقاط قوت آن محسوب می شود؛ به طوری که ضمن شفافیت و کیفیت مناسب از حداکثر وضوح 1080x1920 (استاندارد FullHD) پشتیبانی می کند که این میزان وضوح برابر است با میزان وضوح مورد استفاد ه در نمایشگرهای عریض در ابعاد بالا.
حافظه مورد استفاده در این مدل چهار یا شش گیگابایت خواهد بود که البته مدل مورد بررسی توسط ما به شش گیگابایت حافظه DDR3 مجهز است. برای ذ خیره سازی اطلاعات در این لپ تاپ، ایسوس از یک هارد د یسک با ظرفیت 500 گیگابایت استفاده کرده است؛ ضمن اینکه مدل های مختلف این سری همراه درایونوری DVD-RW یا Blu-Ray Combo Drive عرضه خواهند شد.
از سایر مشخصات این دستگاه می توان به گیرنده شبکه های رادیو/تلویزیونی دو گانه آنالوگ، دیجیتال (DVB-T) اشاره کرد که مکمل قابلیت های چندرسانه ای این مدل است. البته نکته حائز اهمیت د یگر در مورد قابلیت های چند رسانه ای این مدل، استفاده از تکنولوژی صوتی و بلند گوهای اختصاصی سازی شده Bang & Olufsen ICEpower است که می توان گفت کیفیت صدای خروجی این دستگاه یکی از بهترین های موجود در بازار است.

بلند گو

بلند گوهای قدرتمند و باکیفیت اختصاصی طراحی شده توسط Bang & Olufsen صدای گوشنوازی تولید می کنند.

صفحه کلید

صفحه کلید بسیار نرم و راحت در ابعاد استاندارد که کار با آن لذ تبخش است.

تاچ پد

 

تاچ پد این مدل نیز از سرعت و واکنش مناسبی نسبت به لمس برخوردار است. البته اثر انگشت در قسمت کلید های آن باقی است.

طراحی

طراحی جذاب و نرم کناره های این مدل زیبایی خاصی در نمای کنار به آن بخشیده سات.

پورت ها

پورت های در نظر گرفته شده برای این دستگاه بسیار متنوع و کامل است که در میان آنها درایو نوری BluRay و درگاه USB 3.0 توجه می کند.

طراحی

همان طور که در متن نیز اشاره شد به سختی می توان ایرادی به طراحی این مدل وارد کرد. در حقیقت باید اذعان کرد که یکی از مزایای محصولات ایسوس طراحی آنهاست. این مدل در حال حاضر یکی از خوش ساخت ترین محصولات موجود است.
> پردازند ه دو هسته ای اینتل Core i5
> موتور گرافیکی مجتمع: IntelHD Graphics
> موتور گرافیکی مجزا: Nvidia GeForce GT335M
> هارد د یسک با ظرفیت 500 گیگا بایت
> درایو نوری BluRaycombo
> وزن: 2/9 کیلوگرم
> حافظه اصلی: 4 یا 6 گیگابایت از نوع DDR3
> نمایشگر 15/6 اینچی FullHD

امکانات

نقاط قوت و ضعف

+ > پردازند ه و موتور گرافیکی قدرتمند
> چیپ صوتی و بلند گوهای قدرتمند و با کیفیت
> طراحی جذاب و چشم نواز
- > وزن نسبتا زیاد
> طول عمر متوسط باتری

دانستنیهای دیجیتال

این مدل از محصولاتی بود که بررسی آن نیز لذت بخش بود! این مدل می تواند همراهی کامل در شرایط مختلف برای تماشای فیلم با کیفیت بالا، گوش سپرد ن به موسیقی با کیفیت گوشنواز و کار با اینترنت باشد. مشکل چند صد گرم اضافه وزن این مدل را نیز می توان با تهیه یک کیف کوله پشتی تا حدود زیادی برطرف کرد. یکی از مزایای محصولات برند ایسوس در بازار داخلی حضور د فتر نمایند گی مستقیم این برند در داخل کشور است که موجب شده تا اکثریت محصولات این برند در داخل کشور (که به صورت قانونی وارد شده اند) از پشتیبانی معتبر بهره مند باشند.
منبع: همشهری دانستنی های ویژه نامه دیجیتال





تاریخ : سه شنبه 91/5/31 | 4:47 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.