سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسین آباد

    به روایت ملاّ کاکاجان سی سختی، حاج اسد سی سختی

 براتعلی بهروزی، حاج جهانگیر مؤمنی - اللّه داداکبری

 به فاصله ی دو کیلومتر بعد از«قلعه نو» در مسیر رشته جاده ی اصلی «کامفیروز» شمالی، روستای مهمی به نام «حسین آباد» واقع است، این روستا در امتداد ساحل شرقی رودخانه ی «کُر» در دامنه ی رشته کوه «پالنگری» قراردارد. نهر جلال آباد و دامنه ی کوه ازدوطرف بالا وپایین آن را سخت تحت فشار گرفته است، چنان که درازکشیده شده وبه شکل اژدهای افسانه‏ای درآمده است .

 «حسین آباد» قدیم کمی پایین‏تراز محل کنونی، به فاصله ی یک کیلومتر زیر «جدول جلال آباد» واقع بود، که اول بار در سال 1320(هش) به دستور مالکین قدیم، آقایان کیانی ساخته شده بود. قسمتی از دیوار قدیمی‏آن روستا تا کنون موجود است. محل جدید در سال 1349 بنیان گذاری شد. علت آن بود که دولت وقت به حسین آبادی‏ها اطلاع داد که با احداث «سد درود زن» همه ی این مناطق را آب دریاچه ی سد فرا خواهد  گرفت.  بدین ترتیب اهالی مجبور شدند اززیر «جدول جلال آباد» به پشت آن نقل مکان نمایند .

 روستای حسین آباد اکنون دارای 256 خانوار می‏باشد، اولین خانه‏ی که در این محل جدید ساخته شد توسط مرحوم جمشید مؤمنی بود. به دنبال او مرحوم عزیز و بعداً دیگران‏آمدند. اولین کسی که در این ده از دنیا رفت مرحوم مشهدی بور علی سی سختی بود. اولین مدرسه در روستای قدیمی حسین آباد در سال 1342 احداث شد که شخصی به نام «ملاّ پیری» در آن مشغول آموزش گردید، روستای حسین آباداکنون دارای مدارس ابتدایی و راهنمایی مجهز است، چنان که یکی از قطب‏های آموزشی محسوب می‏گردد. این روستا دارای مسجدی است که کلنگ آن راآقای  سید عبداللّه رجایی به زمین زده و بانی ساخت آن بزرگان این محل بوده اند. هیأت جان نثاران ابوالفضل العباس (ع) به سرکردگی آقایان محمد حسین گودرزی وامان اللّه سی سختی به فعالیت ادامه می‏دهد .

 اکثریت ساکنین روستای «حسین آباد» ازمرم «سی سخت بویراحمد» هستند، قدیمی‏ترین مرد «حسین آباد» شخصی به نام «ملاّ کاکاجان سی سختی» است که با داشتن عمر ی بیش از 100 سال هم چنان قبراق و بانشاط است، حواسش خیلی دقیق کار می‏کند. او در مورد نحوه ی ورود سی سختی‏ها به «کامفیروز» وتاریخ چه ی تأسیس «حسین آباد» چنین گفت :

  «مااز اول در «بویر احمد» ساکن بودیم، زیر دست «ملاّقباد سی سختی» به سر می‏بردیم، اوآدم خوبی بود، اما دشمن زیاد داشت، ازجمله دشمنانش پسرخاله ی خودش، کسی به نام «سرتیپ خان بویراحمدی» پسر کریم خان سی سختی بود. سرتیپ خان لشکر کشید، با ملاّقباد جنگید، ملاّقباد را شکست داد وما را غارت کرد. در جریان لشکر کشی و غارت گر ی سر تیپ خان تعداد 33 نفر از دو طرف کشته شدند، دیگرجا ی زندگی برای مانماند، درنتیجه ما آواره شدیم ورفتیم به گرم سیر، در محلی به نام «گره فامور = جره ‏فامور» واقع درحوالی «کازرون». حدود 20 سال در آن جا زندگی کردیم. درهمان فامور کدخدای ما ازبین خودما بود، اوکسی بود به نام «کالطفی» که در واقع عمو زاده ی حاج شیر علی کیانی می‏شد. کالطفی برادری داشت به نام «پرویز» که در همین «ده کهنه» ـ «کامفیروز» زندگی می‏کرد، کالطفی برای دیدن برادرش سفری به «کامفیروز» نموده ودرهمان سفرازملک وآب وهوای «کامفیروز» خوشش آمد، به این فکر افتاد که اگر بتواند همه ی مارا به این جا منتقل نماید، در موقع برگشتن درمسیرراه خود، بااجاره دار روستای «لیرمنجان» ملاقات نموده و نیم دانگ کدخدایی «لیرمنجان» را ازاوگرفت، در آن موقع مرحوم «حاج علی محمد دهقان» کدخدای نیم دانگ دیگر«لیرمنجان» بود.»

 «کالطفی ابتدا ما را به لیر منجان آورد، به مدت یک سال درآن جا مشغول کشت وزرع شدیم، بعد از گذشت یک سال به حاج شیر علی کیانی دربکیان پیوستیم. درحقیقت حاج شیرعلی از کدخدا لطفی دعوت کرد تا با تمام‏افراد رعیت خود به «ده‏ کهنه» بیاید و برای اورعیتی کند، کالطفی این دعوت حاج شیر علی را پذیرفت و همه ی ما را از«لیرمنجان» به «ده ‏کهنه» آورد. ما در آن موقع حدود 15 خانوار می‏شدیم، لکن همگی از یک فامیل بودیم. چون باهم متحد بودیم همه روی ما حساب می بردند مرحوم حاج شیر علی نیزازروی حساب فامیلی و محلی به ما سی سختی هااهمیت ویژه می‏داد، چون خود کیانی‏ها نیز در اصل از همان محل سابق ما هستند، با ما عموزاده می‏شوند.»

 «حسین آباد قدیم را حاج شیر علی کیانی بر پا کرد، نامش را هم او نهاد. درسال 1320 (هش) وقتی که شالوده ی روستا را بسته ومقداری کار کردیم، اوضاع دنیا به هم خورد، رضا شاه پهلوی از ایران فرار کرده بود، جنگ دوم جهانی به شدت جریان داشت، قوای متفقین از شمال و جنوب وارد ایران شده بود ند، اوضاع خیلی بدبود. در مناطق ما ناامنی بیداد می‏کرد، ترک آقایی شده بود، مردم مالک جان و مال خود نبودند.»

  «حاج شیر علی که هرروزبر سرکارمی آمد وجریان پیش رفت کارها را ازنزدیک تحت نظرداشت، از ترس درگیری، چندروزی کار احداث بنای روستا را متوقف کرد، تا ببیند دنیا چه می‏شود، کدخدا لطفی از حاج شیر علی تقاضا کرد که کار را ادامه دهد، زیرا زارعان و رعیت نه سرپناه داشتند، نه نانی برای خوردن. حاج شیر علی حرف کدخدا لطفی را پذیرفت و به کار ادامه داد تاچند خانه به طور فشرده ساخته شد، آن وقت ما سی سختی‏ها وسایل مان را از«ده کهنه» بار کردیم، آمدیم دراین جا ساکن شدیم. در همان سال 1320 برادرم مرحوم علی سی‏سختی در جریان یک درگیری با چپاول گران در مسیر «ده ‏کهنه» به «حسین آباد» کشته شد.»

 «جریان از این قرار بود که مادوبرادر به اتفاق هم به وسیله ی هفت رأس الاغ از «ده ‏کهنه» به مقصد «حسین آباد» بار می‏آوردیم، بار ما وسایل مردمی بود که می‏خواستند از «ده ‏کهنه» به «حسین آباد» نقل مکان نمایند. در بین راه، ترک‏ها راه ما را بستند، می‏خواستند الاغ‏ها را همراه با بارشان از ما گرفته و با خود ببرند، از آن طرف هم گله گاو «حسین آباد» را از وسط زمین‏ها جمع آوری کرده و با خود می‏بردند، درگیری سختی شد، تفنگ و تفنگ کشی شد، ترک‏ها اسلحه‏های بهتری داشتند، در جریان تیر اندازی میان طرفین، تیری به بغل برادرم علی اصابت کرد، او نقش زمین شد.»

 «نا امنی‏و درگیری چند روزی طول کشید، تا این که پاسگاه از طرف دولت آمد و در منزل حاج درویش پا لنگرینی مستقر شد. پاسگاه نیروهای زیادی با خود آورده بود تا بلکه بتواند ترک‏ها را که اغلب در دره ی تنگ فراخ و بر سر کوه‏ها جا گرفته بودند، سرکوب کند. در یک مورد موقعی که سربازان دولتی می‏خواستند در مسیر دره ی تنگ فراخ عملیات پاک سازی انجام دهند، ترک‏ها راه سربازان را بستند، تعداد 21 نفر سرباز را کشتند، جنگ از اول صبح تا نصف شب ادامه داشت، روز بعد آرامش برقرار شد، ما رفتیم در دره‏ی تنگ فراخ، دیدیم که جنازه‏های سربازان دولتی هرکدام به فاصله ی نزدیک به هم روی زمین افتاده است ولی ترک‏ها فرار کرده بودند. محیط درخلوت وآرامی بعدازطوفان قرارداشت، ناگهان از یک طرف دره ناله ی ضعیفی شنیدیم که گویا شخصی زخمی هنوز زنده بود، به طرف آن ناله رفتیم، دیدیم یک استوار یکم زخمی است، شکمش پاره شده و محکم به تنه ی درخت بسته شده بود. حالش به شدت وخیم بود، نمی‏توانست حرف بزند. اوراازتنه ی درخت باز کردیم، بردیم به خانه ی کد خدا درویش پالنگرینی، او نتوانست هیچ از اسم و رسم و آدرس و محل زندگی خود برای ما بگوید، فقط 5 دقیقه زنده ماند وبعد مرد. اورا در همین قبرستان قدیمی «حسین آباد» دفن کردیم، کار تمام شد.[1] »

  «مدت 35 سال ازاین واقعه گذشت، تا این که یک روز دیدیم دو نفر زن شهری به اتفاق یک مرد آمدند در «حسین آباد» از مردم پرسیدند که بزرگ این محله کیست؟ بالاخره پس از پرس و جوی چند، قبر آن استوار یکم را نشان شان دادیم، آن دو زن گفتند: " این قبر استوار اسماعیل، از اهالی جرقوئیه ی  «اصفهان» است "  بااحترام یک مقدار از خاک آن قبر برداشتند، داخل یک توبره انداختند وبا خود بردند. مدتی بعد یک سنگ قبرخیلی قشنگ وحجاری شده، که اسم و مشخصات استوار اسماعیل بر روی آن نوشته شده بود، با خود آورده، روی قبر نهادند که تا این اواخر موجود بود.»

 ملاّکاکاجان سی سختی ادامه می‏دهد: «موقعی که ما به «حسین آباد» آمدیم، قسمت عمده ی ازاراضی آن «کنگرزار» بود، حاج شیر علی «جدول جلال آباد» را که تا آن موقع بسیارباریک وکوچک بود، توسعه وتعمیق بخشید، اراضی این جارا احیا نموده وبه زیر کشت برد. روستای «حسین آباد» قدیمی را برای ما ساخت. تا زمانی که سد «کامفیروز» را بستند، ما در همان جا زندگی می‏کردیم. درسال 1345 دولت زمین‏های ما راازقرارهر هکتار به مبلغ دو هزار تومان از ما خریداری کرده و گفت :" شماباید از این جا بلند شوید که این جا را آب دریاچه ی سد فرا می‏گیرد ". ماازآن جا بلند شدیم و آمدیم بالای «جدول جلال آباد» خانه ساختیم، ولی زمین‏های ما را آب نگرفت. اکنون دولت زمین‏های ما را پس نمی‏دهد.»

 «ما الان درست 63 سال است که در «کامفیروز» زندگی می‏کنیم. دراصل همه ی ماسی سختی‏های «ده‏ کهنه » و «حسین آباد» از یک طایفه هستیم، لکن اکنون به 3 بنکو یاد می‏شویم: 1- بنکوی گودرزی، 2- بنکوی قباد خان، 3- بنکوی حاج اسد سی سختی. بقیه ی ساکنین حسین آباد متشکل ازمردمان بکانی، منصور آبادی، حاجی آبادی، بکیانی، شولی، باصری و ترک هستند.» ملاّکاکاجان می‏افزاید: «حاج شیر علی بعد از «حسین آباد» قلعه ی دیگر ی هم در «تل سرخ» برپا کرد.  جریان ازاین قراربود که صولة الدولة[2] ( پدر خسرو خان وناصرخان) قشقایی که ازجمله سرکردگان اصلی ترک آقا یی بود، توسط دولت رضاخان کشته شد، خسرو خان و ناصر خان ازمنطقه  تبعید شدند، بسیاری ازاملاک «صولةالدولة» به مصادره ی دولت درآمد واداره ی دارایی تحت عنوان بدهکاری مالیاتی «صولةالدولة» برآن نظارت می‏نمود، آن املاک سرانجام به معرض فروش گذارده شد، که دوقلعه ی «تُل سرخ» ازجمله ی آن‏ها بود، حاج شیرعلی آن را ازدولت خرید، چندین سال برآن جااعمال مالکیت کرد، درآن جا قلعه‏های جدیدی ساخت، آن جارا آبادکرد، تااین که بعدازفراررضاخان درشهریورماه 1320 دوباره سران ترک آقایی قدرت گرفته وبه منطقه آمدند .»

 «پسران «صولةالدولة» از حاج شیر علی دعوی زمین «تُل سرخ» را کردند، حاج شیر علی زیر بار نرفت، آن‏ها تمام کلانتران قشقایی را در باغ «ارم شیراز» دعوت کردند، حاج شیر علی را نیز در آن جلسه فراخواندند، ناصر خان طبق نقشه ی‏ که ازقبل طراحی شده ‏بود، حاج شیر علی رادرکنار دست خود روی صندلی نشاند، پشت سر آن ها حوض بزرگی پرازآب قرار داشت. ناصر خان با صدای بلند وتهدید آمیزازحاجی شیر علی خواست که « ملک مرا تحویل بده» حاج شیر علی گفت: "من طبق این سند ملک را از دولت خریده‏ام، شما پول مرا بدهید، ملک تان را تحویل بگیرید" در گرما گرم بحث وجدل، ناگهان ناصر خان از جای خود بلند شده و حاج شیر علی رابا صندلی به طرف پشت بر گرداند، چنان که حاج شیر علی با صندلی درمیان استخر افتاد و لباس‏هاو کلاهش روی آب شناور گشت .»

 «سپس پس با صندلی درمیان استخر افتاده ت ، ردند کمک کردند تاحاج شیر علی را از استخر بیرون آوردند، آن گاه ناصر خان یک دست پالتو به حاج شیر علی داد تابپوشد، حاج شیر علی پالتو را قبول نکرد ه و آن رابه درون استخر انداخت و گفت: " به جای این به من یک تفنگ بدهید. " به هر ترتیب فرزندان «صولةالدولة» موفق شدند درهمین جلسه اراضی 5 قلعه ی «تُل سرخ» را ازحاج شیرعلی پس بگیرند .»

 رشته‏های مختلف ورزشی در «حسین آباد» پایه‏های محکم دارد، آقای سعید مؤمنی دارای مقام دوم استانی در رشته‏ی «کونگفو» معرفی شده است، احمد منفرد در رشته ی «نیو کونگفو» مقام سوم استان را کسب نمود ه است. تیم والیبال این روستا در سال 1383 به مقام اول منطقه‏ای دست یافته است. تیم فوتبال این روستا تحت نام «ایران جوان» به سر پرستی آقای امیر حسین همایونی فعال است .

درگزارشی که آقای مهدی سی سختی درخصوص وضعیت ورزش درحسین آباد تهیه کرده، چنین آمده است: «درروستای حسین آباد تعداد 40 نفروالیبالیست درقالب 4 تیم به نام‏های استقلال، جوانان، پیروزی ونوجوانا ن فعالیت می‏کنند؛ درجامی که به مناسبت عید سال 1383بین تیم‏های والیبال مناطق کامفیروز، «بیضا»،  «ابرج» و «رامجرد» برگزارگردید، تیم‏های «حسین آباد» حایز مقام‏های اول تا سوم شدند. اگربهترین‏های والیبال «حسین آباد» را معرفی کنیم، باید ازپیش کسوتانی چون علی گودرزی وعوض گودرزی نام ببریم. هم چنین ازبازی کنانی چون: کرمعلی مؤمنی، ابوذرسهامی، جلال سی سختی، محمود منفرد، هادی مؤمنی، غلام رفیعی، عیسی گودرزی وروح اللّه سی سختی باید نام برد .»

 دررشته ی مینی فوتبال نیز تیم مینی فوتبال شهدای حسین آباد موفق به کسب عنوان‏های مختلف، ازجمله مقام اول جام بسیج «کامفیروز» درسال 1382 ومقام اول یادواره‏ی  شهدای «کامفیروز» درهمان سال، ومقام اول یادواره ی آزادی خرم شهر درسال 1383 گردیده است. ازبهترین‏های مینی فوتبال «حسین آباد» می‏توان علاوه بر اشخاص فوق، هادی قربانی وامین همایونی رامعرفی نمود. هم چنین دررابطه با ورزش رزمی کونگفو ونیوکونگفو نیز تعداد 35 نفر تحت مربی گری آقای احمد منفرد مشغول کارمی‏باشند .

 یکی از مفاخر«حسین آباد» سردار شهید " محمد اثری نژاد " است که درزمان جنگ به رغم برخورداری ازسن پایین، به مدارج عالی نظامی رسید. اودرتاریخ 12/12 /1364 درامتداد عملیات والفجر 8 درمحور عملیاتی " فاو " به درجه ی رفیع شهادت نایل آمد، جسدش درقطعه ی 26 بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. یک مزارنمادین درحسین آباد هم دارد .  

 

 






تاریخ : یکشنبه 91/6/19 | 10:8 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.