سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

ADAPTIVE فریبی از جنس تکنولوژی
ADAPTIVE فریبی از جنس تکنولوژی

 

ترجمه و نوشته: حمیدرضا هدایت پناه




 
ADAPTIVE را باید یکی از پیشگامان استتار نوین دانست، این سامانه دفاعی که به تازگی توسط شرکت BAE Systems ارائه شده، قادر است تانک های اصلی میدان نبرد را از دیدگان دوربین های حرارتی پنهان نماید، اگر چه غیر ممکن به نظر می رسد، اما در آزمایشی که در ماه سپتامبر سال 2011 انجام گرفت، ADAPTIVE موفق گشت تا یک خودروی زرهی CV90 را در برابر دیدگان حیرت زده تماشاچیان از روی نمایشگر دوربین های حرارتی محو نماید و در حرکت خیره کننده دیگری توانست الگوی یک خودروی سواری معمولی را تقلید کرده و به دیده بان این گونه القا نماید که در محلی که نفربر زرهی جای گرفته بود یک خودرو پارک شده است.

استانداردهای محافظتی نوین

AN-124 که بزرگ ترین هواپیمای ترابری موجود در جهان به شمار می آید، هر بار قادر است تنها یک تانک اصلی میدان نبرد را در محفظه بار خود حمل نماید و این بدان معناست که ارتش های بزرگ برای انتقال سریع یک لشگر زرهی به مناطق دوردست همچنان دست به دامان کشتی ها باقی خواهند ماند. زره های فولادی و سرامیکی مهمترین عامل افزایش وزن خودروهای زرهی به شمار می آیند اما با توجه به نقش حیاتی این اجزاء برای محافظت از خدمه، نمی توان آنها را از ساختار وسیله حذف کرد، مگر آنکه دیدگاه طراحان درباره محافظت کاملا دگرگون شود.
در رویکرد دفاعی جدید، سامانه های دفاعی فعال به جای آنکه در برابر برخورد مهمات دشمن از خود مقاومت نشان دهند، در یک اقدام، پیش دستی کرده از برخورد آنها با وسیله جلوگیری به عمل می آورند. به عبارت بهتر خودروهای زرهی نوین به جای آنکه زره های سنگینی را که در 90 درصد طول خدمت وسیله کاربردی ندارند، در سرتاسر بخش های بدنه با خود حمل نمایند، با تکیه بر سامانه های دفاعی فعال از برخورد مهمات دشمن با خود پیشگیری می نمایند. ADAPTIVE دقیقاً با همین رویکرد ساخته شده و تلاش می کند تا با پنهان کردن وسیله از دیدگان دشمن امکان هدف قرار گرفتن آن را از بین ببرد.

6ضلعی های جادویی

ADAPTIVE مکانیزم عمل جالبی دارد، در گام اول دوربین های حرارتی بر تعداد سامانه یک تصویر حرارتی از فضایی که در پشت وسیله قرار خواهد گرفت را تهیه می نماید و آن را به کامپیوتر مرکزی سیستم انتقال می دهد، سپس این کامپیوتر با استفاده از نرم افزارهای خود تصویر بدست آمده را به قطعات مساوی تقسیم کرده، دمای هر بخش را با دقت مشخص می کند. بعد از آن در آخرین گام این اطلاعات به پوشش شش ضلعی سمت دیگر بدنه منتقل می گردد و هر یک از این پیکسل ها با تغییر سریع دمای خود، الگوی حرارتی منظره پشت سر خود را عیناً تکرار می نمایند و در نتیجه الگوی حرارتی وسیله پوشش داده شده به وسیله ADAPTIVE کاملا در محیط ادغام شده و امکان شناسایی آن به وسیله دوربین های حرارتی از بین می رود.
مهمترین چالش در راه رسیدن به این هدف، عملکرد پیکسل های شش ضلعی است. به نظر می رسد BAE Systems با بهره گیری از مواد نیمه رسانا توانسته تا اندازه زیادی در آن پیروز گردد، هر یک از پیکسل ها اندازه ای در حد یک کف دست دارد و از سامانه تغییر دمای مستقل برخوردار است.
اندازه کوچک پیکسل ها باعث افزایش تراکم پیکسل ها در واحد سطح می گردد و درست مانند نمایشگرهای تلویزیونی که با افزایش پیکسل ها کیفیت بیشتری پیدا می کنند، تصویر حرارتی حاصل از ADAPTIVE نیز با این پیکسل های کوچک به خوبی از پس تقلید حرارتی محلی که در مقابل آن قرار گرفته، بر می آید اندازه کوچک شش ضلعی ها تعویض آنها را نیز ساده تر می نماید و در صورت آسیب رسیدن به وسیله، هزینه تعمیرات را کاهش می دهد.
برخلاف سامانه های مشابه پیشین ADAPTIVE وزن به مراتب کمتری دارد و استفاده از نیمه هادی ها نیاز آن به انرژی را نیز شدیداً کاهش داده و به وسیله اجازه می دهد تا حتی در حالت خاموشی موتور اصلی تنها با استفاده از یک منبع برق کمکی توانایی پنهانکاری خود را حفظ نماید، ویژگی مهم دیگر این سامانه امکان تقلید الگوهای فریب دهنده به وسیله آن است، برای مثال فرمانده یک تانک قادر است تا با تغییر الگوی حرارتی وسیله به یک خودروی سبک، نظر نیروی دشمن را منحرف کرده و در لحظه ای که واحدهای دشمن به اندازه کافی به آن نزدیک می شوند، آنها را به سادگی مورد اصابت قرار دهد.
ویژگی مهم دیگر سامانه ADAPTIVE توانایی عملکرد آن برای شناسایی دوست از دشمن است، در شرایط رزم سنگین که دیگر پنهان کردن وسیله در حال مانور و شلیک ممکن نیست نیروها قادر خواهند بود تا با به نمایش گذاردن یک الگوی خاص بر روی نمایشگر حرارتی خود، از هدف قرار گرفتن به وسیله نیروهای خودی پیشگیری نمایند، که این موضوع به خودی خود تأثیر مهمی بر عملکرد رزمی واحدها در هنگام نبردهای سنگین خواهد داشت.

پیش به سوی آینده

تمام تانک های مدرن امروزی برای هدف یابی به دوربین های حرارتی وابسته اند و همه موشک های معروف برای به دست آوردن بیشترین دقت ممکن به تشعشات حرارتی هدف تکیه دارند، هواپیماهای بدون سرنشین تمام اطلاعات خود را از روی تصاویر گرمایی به دست می آورند و هواپیماهای تهاجمی قابلیت عملیات در تمام شرایط جوی خود را مدیون تصاویر دوربین های حرارتی هستند. به عبارت ساده تر، اکثر قریب به اتفاق جنگ افزارهای جدید، برای عملکرد خود به تشعشات حرارتی وابسته هستند.
مدیر این پروژه آقای Peder Sjolunb همچنین اعتقاد دارد که از ADAPTIVE می توان برای پوشش دادن طیف گسترده ای از انواع لوازم و تجهیزات مانند کشتی ها و هلیکوپترها گرفته تا ساختمان ها و تاسیسات مهم استفاده کرد که با توجه به توانایی های این سامانه غیر ممکن به نظر نمی رسد.
منبع: ماهنامه نوآور-شماره 89.





تاریخ : دوشنبه 91/8/1 | 8:49 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.