سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به گزارش خبرگزاری مهر، معمای "مرغ و تخم مرغ" کیهانی یا به بیانی دیگر این سئوال که اول سیاهچاله ها به وجود آمده اند یا کهکشانها یکی از مهمترین چیستانهایی است که اخترشناسان مدتها در جستجوی یافتن پاسخ آن بوده اند. اما اکنون محققان اروپایی بر این باورند که پاسخ این معما را یافته اند. بر اساس مطالعات این محققان اَبرسیاهچاله ها عامل شکل گیری ستاره ها هستند تا به این شکل کهکشان میزبان خود را بنا کرده و شکل دهند.

 

گروهی از اخترشناسان موفق به ردیابی اخترنمایی شده اند که از هیچ کهکشان میزبانی برخوردار نیست. محققان در ابتدا گمان بردند شاید کهکشان میزبان این اخترنما به نام HE0450-2958 در پس ابرهای عظیم غبارهای فضایی پنهان شده است اما با استفاده از تلسکوپ VLT دریافتند کهکشانی در نزدیکی این اخترنما که هیچ ارتباطی نیز با آن ندارد با سرعتی بسیار بالا در حال تولید ستاره است و سالانه در حدود 350 ستاره مشابه خورشید تولید می کند، سرعتی 100 بار بیشتر از سرعت ستاره سازی دیگر کهکشانهایی که در جهان وجود دارند.

 

به گفته محققان سرعت جنون آسای ستاره سازی این کهکشان با اختر نمای همسایه در ارتباط است، زیرا این جرم کیهانی کهکشان همسایه اش را به واسطه ذرات فوق قدرتمند و سریعی بمباران کرده و انرژی و ماده زیادی را به آن تزریق می کند.

 

 این اخترواره همچنین در حال نزدیک شدن به کهکشان بوده و به تدریج با آن ترکیب شده و در آن ساکن خواهد شد، در این حالت ماده و انرژی که اخترواره به کهکشان وارد کرده است به کهکشانی برای اقامتش تبدیل خواهد شد.

 

بر اساس گزارش پاپ ساینس، محققان با توجه به این نتایج بر این باورند که فورانهای سیاهچاله ای با تولید انرژی و ماده مورد نیاز برای ساخته شدن ستاره ها، سرعت شکل گیری کهکشانها را افزایش می دهند.

 

 این تئوری می تواند توضیحی برای کهکشانهای چند سیاهچاله ای به شمار رود که تعداد ستاره های آنها بسیار بیشمار است.






تاریخ : دوشنبه 88/10/14 | 8:0 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.