سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 تاکنون فناوری های متفاوتی بمنظور تولید انرژی از باد، امواج اقیانوس ها و سوختهای زیستی عرضه شده اند که شاید روزی جایگزین انرژی حاصل از نفت و گاز گردند.
 یک فناوری نه چندان جدید نیز بازیابی انرژی گرمایی اقیانوس/ دریا (OTEC) با استفاده از اختلاف درجه حرارت آب در اعماق مختلف و استفاده از آن در تولید الکتریسیته و شیرین سازی آب اقیانوس/ دریا می باشد. براساس مطالعات مرکز ملی انرژی های تجدیدپذیر آمریکا، میانگین روزانه انرژی خورشیدی جذب شده توسط آب اقیانوس/ دریا در نواحی گرمسیر در مساحتی معادل 60 میلیون کیلومتر متربع معادل انرژی حاصل از 250 میلیارد بشکه نفت خام بوده که منبع بزرگی برای فناوری OTEC بشمار می رود.
 با استفاده از این فناوری در مناطق گرمسیر می توان بدون نیاز به سوختهای فسیلی، الکتریسیته و آب شیرین تولید نمود این فناوری اولین بار توسط یک فیزیکدان فرانسوی در سال 1881 ارائه گردید و نخستین واحد آن نیز در سال 1931 در کوبا ساخته شد که در آن با استفاده از یک توربین کم فشار 22 کیلووات برق تولید شد. پس از افزایش بهای نفت خام در سال 1974، مرکز ملی انرژی آمریکا (NELHA) تأسیس و در سال 1979 یک واحد آزمایشی تولید برق به ظرفیت 5 کیلووات با استفاده از این فناوری راه اندازی نمود.
 فناوری OTEC قابلیت طراحی به سه شکل سیکل بسته، باز و ترکیبی را دارا می باشد و احداث آن در خشکی، ساحل و روی آب اقیانوس/ دریا امکان پذیر است.
 در روش سیکل بسته، آب سرد اقیانوس/ دریا از اعماق بیش از یک کیلومتر به درون یک مبدل حرارتی پمپ شده و در آنجا گاز آمونیاک یا پروپیلن را به مایع تبدیل می نماید. مایع حاصله از داخل مبدل حرارتی دیگری عبور داده و تحت تأثیر گرمای آب سطح اقیانوس/ دریا مجدداً به گاز تبدیل و در اثر انبساط حاصل شده توربین تولید الکتریسیته به چرخش درمی آید.
 در روش سیکل بسته، آب گرم سطح اقیانوس/ دریا در یک مخزن به حالت جوش درآمده و بخار حاصله را از درون توربین کم فشار عبور می دهیم تا الکتریسیته تولید گردد، در انتها با استفاده از آب سرد اعماق اقیانوس/ اروپا بخار آب به صورت آب شیرین مایع می شود.
 در روش ترکیبی از هر دو حالت بسته و باز استفاده شده بصورتیکه ابتدا آب گرم سطح اقیانوس/ دریا در فشار کم به بخار تبدیل شده و در یک لوپ بسته جریان مایع سیال را تبخیر می نماید.
 شرکت آمریکایی Solar Power Ine. به تازگی دو مدل تولید الکتریسیته به ظرفیت 10 و 100 مگاوات با استفاده از فناوری OTEC به بازار عرضه نموده است. مدل ده مگاواتی با هزینه 50-45 میلیون دلار مناسب جزایر گرمسیری کوچک و مدل یکصد مگاواتی برای مناطق گرمسیر بزرگتر مناسب می باشد.






تاریخ : یکشنبه 87/5/6 | 7:7 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.