سفارش تبلیغ
صبا ویژن


اختراعاتی که از خون انسان ها بدست آمد

 

احتیاج، مادر اختراع است. شما می توانید به جنگ، هر آنچه که می خواهید اعتراض کنید، اما به یاد داشته باشید در سراسر تاریخ، لزوم پیروزی در جنگ منجربه ابداعات بسیاری شد که جوامع امروزی از آنها استفاده می کنند…

غذای کنسرو شده

اختراعاتی که از خون انسان ها بدست آمد

احتیاج به غذای بیشتر، نیروهای زیاد ناپلئون را با مشکلاتی مواجه کرد. از این رو ناپلئون پیشنهاد جایزه برای ابداع روشی به جهت نگهداری غذا کرد. در نهایت، Nicholas Appert ایده ای برای حفاظت از غذا در بطری هایی را پیشنهاد کرد. او دریافته بود که اگر غذا به مقدار کافی گرم شده و در یک محفظه ی هواناپذیر نگهداری شود، به خوبی دوام خواهد آورد.
--------------------------------------------------------------------------------

ساعت مچی

اختراعاتی که از خون انسان ها بدست آمد

سربازان دریافتند که استفاده از ساعت جیبی طی جنگ مناسب نیست و شروع به استفاده از بند چرمی برای بستن آنها به دست شان کردند. شرکت سوییسی Girard-Perregaux این ابتکار را برای افسران آلمانی و به دستور ویلیام اول، به کار برد.
--------------------------------------------------------------------------------

شوینده

اختراعاتی که از خون انسان ها بدست آمد

استفاده از چربی، روشی سنتی برای کارخانه های صابون سازی بود، اما کمبود آن در دوران جنگ جهانی اول در آلمان به وجود آمد. دانشمندان آلمانی مجبور به ساخت روش ترکیبی جدیدی برای جانشین شدند.
--------------------------------------------------------------------------------

اینترنت

اختراعاتی که از خون انسان ها بدست آمد

در 1969، وزارت دفاع ایالات متحده در جست و جوی راه جدیدی برای ارسال و دریافت اطلاعات دیجیتال بود که اینترنت از این جست و جو زاییده می شود. و اینطور می شود که امروز پس از گذشت سال ها از آن اتفاق نزدیک به 29 درصد از مردم دنیا و 43 درصد از مردم ایران از اینترنت استفاده می کنند
--------------------------------------------------------------------------------

تکنولوژی موشک سازی

اختراعاتی که از خون انسان ها بدست آمد

آقای ورنر فون براون درگیر توسعه ی تکنولوژی موشک در آلمان نازی بود تا اینکه توانست موشک وی 2 را بسازد که بعدا از این موشک برای بمباران لندن طی جنگ جهانی دوم استفاده شد. بهرحال بعد از جنگ و شکست آلمان، او به همراه تعدادی دیگر از همکارانش مخفیانه به آمریکا برده می شوند تا زمینه ی ساخت موشک های بالستیک را برای آن کشور فراهم کنند.
پس از بنیانگذاری ناسا نیز وی نقش اصلی در موفقیت پروژه های فضایی آمریکا داشت.
--------------------------------------------------------------------------------

پنی‌سیلین

اختراعاتی که از خون انسان ها بدست آمد

کشف فلمینگ اسکاتلندی، آن هم طی تلفات سنگین جنگ جهانی، توانست به فریاد هزاران نفر برسد. این کشف زمینه ساز پیشرفت های دیگری در پزشکی نیز شد. او در سال 1945 به همراه فلوری و چاین موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی گردید.
-------------------------------------------------------------------------------

داروی ضد مالاریا

اختراعاتی که از خون انسان ها بدست آمد

بسیاری از نیروی های نظامی در مناطق گرمسیری دچار بیماری بودند. در سال 1934، شیمی دان آلمانی، Hans Andersag، موفق به کشف کلورکین شد. بهرحال، تا سال 1946 و پس از جنگ جهانی دوم، این دارو نتوانست منتشر شود.
--------------------------------------------------------------------------------

لاستیک مصنوعی

اختراعاتی که از خون انسان ها بدست آمد

زمانی که ایالات متحده وارد جنگ جهانی دوم شد، به شدت کمبود لاستیک طبیعی را احساس می کرد، در نتیجه جایگزینی برای استفاده در تجهیزات نظامی بایستی در نظر گرفته می شد. این کمبود موجب خلق لاستیک مصنوعی شد. اکنون که سال ها از جنگ جهانی می گذرد، انواع مختلفی از لاستیک مصنوعی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند؛ مانند صنعت اتومبیل سازی، کفش و
منبع:برترین ها






تاریخ : شنبه 91/2/2 | 7:11 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

 ماشینی به نام انسان
ماشینی به نام انسان
ترجمه و نوشته: مهندس کیوان بنی هاشمی

 

در این مقاله، با 20 پیشرفت قابل توجه در زمینه استفاده از بیولوژی و تکنولوژی که منجر به بهبود وضعیت سلامتی و طول عمر انسان می شود، آشنا می شویم.

1- غدد لنفی مصنوعی

دانشمدان انستیتو رایکن در ژاپن اقدام به تولید غدد لنفی مصنوعی نموده اند و بدین ترتیب ارگان هایی ایجاد شده که قادر به تولید سلول های ایمن برای مقابله با عفونت ها هستند. گرچه آنها روزی خواهند توانست جایگزین غدد بیمار شوند امّا از آنها بدواً برای افزایش ایمنی بدن انسان ها استفاده خواهد شد. پزشکان می توانند با پُر کردن این غدد با سلول هایی که برای معالجه با بیماری های مختلف مانند سرطان یا HIV تجهیز شده اند، به مقابله با آنها بروند.

2- میکروب های ضدّ پوسیدگی

کار باکتریهای روی دندان تبدیل شکر به اسید لاکتیک بوده که باعث از بین رفتن مینای دندان شده و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان می گردند. یک کمپانی به نام ONI در ایالت فلوریدا اقدام به مطالعه روی طیف جدیدی از باکتری به نام اسمارت یا هوشمند نموده که قادر به تولید اسید لاکتیک نیستند و در عین حال اقدام به رهاسازی آنتی بیوتیک کرده که باعث از بین رفتن عوامل پوسیدگی دندان ها می گردند. برای برخورداری از چنین مزیتی کافی است یک بار دندانپزشک، دندان های شما را به وسیله میکروب ها بپوشاند و دیگر تمام عمر از خطر پوسیدگی دندان نجات پیدا خواهید کرد.

3- حسگر آسم

آسم یک بیماری تنفسی و نوعی آلرژی است و تقریباً یک چهارم اتاق های بخش اورژانس در ایالات متحده اختصاص به این گونه بیماران دارد. حال با ساخت یک حسگر در دانشگاه پیتزبورگ ممکن است بالاخره تعداد این گونه بیماران کاهش پیدا کند. در داخل این حسگر که در دست جای می گیرد، یک نانوتیوب یا لوله بسیار نازک به قطر چند نانومتر قرار گرفته که از جنس کربن بوده و روی آن پوشش پلیمری قرار دارد. قطر این لوله 100 هزار بار نازک تر از تار موی انسان است و وظیفه آن تجزیه و تحلیل میزان ذرات اکسید ازت بوده چون این گازی است که قبل از حمله آسم توسط ریه ها تولید می گردد.

4- ابزار آزمایش سرطان

کالبد شکافی را فراموش کنید چون ابزار طراحی شده توسط مسؤولین علمی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس قادر است فقط با استفاده از یک قطره بزاق دهان، سرطان را در بدن تشخیص دهد.
پروتئین هایی که همراه سلول های سرطانی هستند، نسبت به رنگ حسگر حساس بوده و از خود واکنش نشان می دهند و از خود پرتو فلوئورسنت منتشر کرده که توسط میکروسکوپ قابل تشخیص است.
آقای مهندس «چی ینگ هو» متوجه شده که از همین روش برای تشخیص سایر بیماری ها می توان استفاده کرد.

5- ضربان ساز بیولوژیکی

ضربان سازهای الکترونیکی باعث نجات جان انسان ها می گردند امّا در ساخت آنها از سخت افزارهایی استفاده شده که به تدریج دچار افسردگی می شوند.
حال محققین چندین دانشگاه در حال ساخت نمونه های جایگزین هستند که نیاز به باتری ندارند و آنها عبارتند از ژن های ضربان ساز که به نقاط آسیب دیده قلب تزریق می شوند و دارای فعالیت فیزیکی هستند.
ضربان سازهای بیولوژیکی ثابت کرده اند که قادرند بدون بروز هر گونه مشکلی ضربان قلب هایی را که کند کار می کنند، به حالت طبیعی خود برگردانند.

6- کانتکت لنزهای هوشمند

بیماری فشار چشم که به آن Glaucoma می گویند، باعث آسیب دیدگی اندام های بینایی شده و در نهایت منجر به کوری می شود که این عارضه دومین بیماری خطرناک چشم است. عدسی های کانتکت یا تماسی که در دانشگاه دیویس کالیفرنیا ساخته شده اند، دارای سیم های هدایتگری هستند که به طور پیوسته فشار و میزان مایع درون چشمان افرادی که مشکوک به فشار بالای چشم هستند را کنترل می کنند. این عدسی ها سپس اطلاعات دریافتی را به یک ابزار کوچک که به وسیله بیمار حس می گردد منتقل کرده و از طریق آن، اطلاعات بدون استفاده از هر گونه اتصالی به کامپیوتر منتقل می گردد. این اطلاعات به پزشکان برای تشخیص بیماری کمک می کنند.

7- STENTهای قابل جذب در قلب

STENTها باعث گشودن رگ هایی می گردند که به دلیل بیماری های مختلف قلبی، یا مسدود شده اند و یا باریک شده و نمی توانند خون کافی را از خود عبور دهند.
این STENTها داروهایی را از خود رها می کنند که از انسداد مجدد رگ ها جلوگیری می کند. STENTها برخلاف انواع فلزی، قابل جذب بوده و بعد از آنکه مأموریت خود را انجام می دهند، ناپدید می گردند.
دوره جذب شدن استنت حدود شش ماه به طول می انجامد، بعد از دو سال کاملاً از بین می رود و آن چه که باقی می ماند، قلبی سالم به همراه عروق سالم است.

8- بازگشت کلام

برای مردمی که قابلیت حرف زدن خود را از دست داده اند، یک موتور صوتی جدید تدارک دیده شده که قادر است اصواتی را ایجاد کند که قابل شنیدن و درک کردن باشند.
شرکت سازنده که این دستگاه را با کمک کمپانی معروف تگزاس اینسترومنت ساخته، از الکترودهایی در آن استفاده نموده که قادر به تشخیص علائمی هستند که از مغز به تارهای صوتی فرمان می دهد.
این گونه بیماران به تدریج تصور می کنند که در حال ادای کلمات هستند سپس ابزاری بسیار کوچک که در نزدیکی گردن بیمار نصب شده، اقدام به ارسال این علائم به یک کامپیوتر و یا تلفن همراه می کند که از طریق آنها صدا تولید می شود.

9- واکنش پیوند اعضاء

یکی از مشکلات پیوند اعضاء به خصوص اعضای حرکتی، این است که کنترل نمودن و مانیتورینگ آنها مشکل است. شما و همه معمولاً بدون نگاه کردن به اندام های حرکتی می توانید تشخیص دهید که موقعیت آنها چگونه است ولی چنین وضعیتی در مورد اندامهای پیوندی وجود ندارد. پوست نسبت به آن چیزی که به آن کشیده شدن می گویند، حساس بوده و می تواند تغییرات کوچک در جهت حرکت و میزان فشردگی آن را تشخیص دهد، بنابراین یکی از دانشجویان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا در حال طراحی و ساخت وسیله ای است که پوست روی اندام پیوندی را در نزدیکی محل پیوند، به واکنش واداشته و بدین ترتیب اطلاعات آن به مغز ارسال شده و دارنده اندام پیوندی از موقعیت آن مطلع می گردد.

10- بازیافت عصب

تارهای عصبی در طول ستون فقرات افراد آسیب دیده، به دلیل ضایعاتی که در آن باقی مانده، رشد نمی کنند. برای رفع این مشکل یک ژله یا ژلاتین بسیار نازک و ظریف که نام آن را نانوژل (Nanogel) گذاشته اند، تولید شده که باعث رفع این انسداد می گردد. این ژله یا نانوژل به صورت مایع قابل تزریق بوده و در داخل سکویی از الیاف نانو به یکدیگر می پیوندند. پپتیدهای موجود در الیاف به سلول های بنیادی که در شرایط عادی تشکیل بافت هایی التیامی را می دهند (که همان ها باعث بروز انسداد می گردند) فرمان می دهند که اقدام به تولید سلول های عصبی کنند.

11- پایدار کردن داخل کفش

هنگامی که مادربزرگ آقای «لیبرمن» دچار حادثه ناشی از افتادن روی زمین شد، او در صدد برآمد راه و روشی را جستجو کند که چنین حادثه ای دوباره اتفاق نیفتد. این کار عملی نشد تا اینکه چند سال بعد از آن واقعه در سازمان هوافضای ایالات متحده به چیزی که در این مورد کمک می کند برخورد. سیستمی که در ناسا ابداع شده بود عبارت از تکنولوژی حفظ تعادل فضانوردان بعد از بازگشت از سفر فضایی بود. به این سیستم I Shoe (آی شو) می گویند که وظیفه آن تجزیه و تحلیل فشار و نحوه توزیع آن در کف پا است. دکترها می توانند با استفاده از این تکنولوژی که در داخل کف کفش جاسازی می شود، به کنترل مشکلات تعادلی شخص پرداخته و هم چنین به بیماران کهنسال کمک کنند تا از سقوط و زمین خوردن آنها جلوگیری شود.

12- تحریک کننده ماهیچه ها

هنگامی که استخوانی در بدن دچار شکستگی می گردد، مادامی که بهبود پیدا کند، ماهیچه های مرتبط با آن در اثر عدم استفاده تا حدود زیادی توانایی های حرکتی خود را از دست می دهند.
یک کمپانی به نام Stimu Heal اقدام به رفع این مشکل نموده، آن هم با استفاده از دستگاه هایی به نام Myo Spare که ابزاری است متکی به باتری و یک تحریک کننده الکتریکی بوده و بدین ترتیب ماهیچه ها را به تمرین واداشته و‌ آنها را در طول دوران بهبودی استخوان، سالم و قوی نگه می دارد.

13- قرص هوشمند

یک شرکت آمریکایی اقدام به ساخت حسگرهایی نموده که وظیفه شان ردیابی داروها بلافاصله بعد از بلع است.
میکلورچیپ هایی که به درشتی دانه شن هستند، اقدام به انتشار جریانات الکتریکی می کنند و توسط گیرنده هایی که همانند چسب زخم هستند و روی پوست قرار دارند جمع آوری می شوند.
وظیفه دیگر این گیرنده ها مانیتور و کنترل ضربان قلب و تنفس بوده و اطلاعاتی را بدون استفاده از هر گونه کابل و سیم ارتباطی به کامپیوتر منتقل می کنند.
برای اصلاح تأثیر داروهای به کارگیری تکنولوژی دیجیتال همانند سایر صنایع و شبکه نمودن آنها و جمع آوری اطلاعات ضروری به نظر می رسد.

14- صندلی چرخدار هوشمند

محققین دانشگاه MIT صندلی چرخدار اتوماتیکی را طراحی کرده اند که کاربر خود را به جایی که می خواهد می رساند.
این صندلی می آموزد که چگونه با محیط اطراف خود آشنا شود و این کار از طریق گوش دادن به جهت بیماری که روی آن می نشیند و از آن استفاده می کند، اتفاق می افتد.
به طور مثال بیمار اتاق خود را به او معرفی می کند و یا آشپزخانه و... صندلی با استفاده از سیستم Wi-Fi اقدام به تهیه یک نقشه می کند که برخلاف GPS در فضای داخل خانه کاربرد دارد. مدلی که فعلاً ساخته شده و در حال انجام آزمایش های مختلف است، روزی مجهز به دوربین و لیزر جهت یاب و سیستم جلوگیری از برخورد و تصادف خواهد شد.

15- بوش مربوط به روده و معده

چاقی بیش از حدّ گاهی ناشی از دیابت نوع دوم بوده که در اثر مرور زمان از بین رفتن لوزالمعده می گردد. غلاف یا بوش مربوط به روده و معده که توسط شرکت جی آی دینامیکز در ماساچوست ایالات متحده تولید شده، با جلوگیری از تماس مواد غذایی با دیواره روده ها سبب می گردد که شخص فربه به وزن عادی خود برگردد. برای وارد کردن این بوش که از راه دهان و به وسیله آندوسکوپی انجام می گیرد، نیازی به عمل ایجاد انشعاب فرعی به روده نبوده، بنابراین به عمل جراحی احتیاجی نیست. این بوش ها در فاصله 61 سانتی متری ابتدای روده کوچک، جایی که اکثر کالری ها جذب می شوند به طور پشت سر هم قرار می گیرد (سایر مواد غذایی در قسمت های پایین روده جذب می شوند.)

16- اسکنر کبد

آیا می دانید میزان سلامت کبد شما چقدر است؟ تا همین اواخر پاسخ به این سؤال اغلب نیاز به انجام عمل بیوپسی یا بافت برداری داشت که خیلی هم ساده نیست! یک کمپانی فرانسوی به نام Echo Sens اقدام به تولید و طراحی ماشینی نموده که ظرف مدّت 5 دقیقه اقدام به انجام اسکن برای پیدا کردن آسیب دیدگی در کبد می کند. مطالعات نشان می دهد که کبدهای آسیب دیده سخت تر شده و از قابلیت ارتجاعی کمتری برخوردارند که به آن Fibroscan می گویند. در این روش با استفاده از امواج مافوق صوت، میزان کشدار بودن کبد اندازه گیری می شود.

17- چسب نانو

پای مارمولک ها پوشیده از موهای بسیار بسیار نازک بوده که از خود نیروهای بین مولکولی منتشر کرده و این امکان را به آنها می دهد که روی هر سطحی محکم بچسبند.
با اطلاع از چنین قابلیتی دانشمندان دانشگاه MIT چسبی را ساخته اند که به وسیله آن می توان زخم ها را عایق کاری کرده و یا زخم معده را بهبود بخشید. این چسب مخصوص کاملاً انعطاف پذیر بوده، ضدّ آب است و از موادی ساخته شده که بعد از بهبودی زخم، خود به خود از بین می رود.

18- دیالیز متحرک

بیش از 15میلیون آمریکایی بالغ، از بیماری کلیه رنج می برند. ناکارآمدی کلیه ها باعث می گردد که رفع سموم در بدن یا اصلاً انجام نشود و یا با مشکل انجام گیرد. در واقع کلیه ها همان گونه که مطلع هستید، اندام پالایش کننده خون هستند. دیالیز استاندارد در واقع از سه مرحله طولانی تشکیل شده که در بیمارستان و به صورت هفتگی می بایست انجام پذیرد. حال شرکتی واقع در کالیفرنیا اقدام به طراحی و ساخت کلیه مصنوعی نموده که می تواند در طول یک ساعت، اقدام به پاک سازی خون نماید. این دستگاه، تمام اتوماتیک بوده و به وسیله باتری کار می کند ضدّ آب بوده و چون وزنی کمتر از 2/27 کیلوگرم دارد، قابل حمل است.

19- شبیه ساز راه رونده

قربانیان و مبتلایان به سکته های مختلف می توانند با استفاده از برنامه توانبخشی که در فضای مجازی توسط دانشگاه پورث موس در انگلستان تدارک دیده شده، دوران نقاهت خود را سریع تر طی کنند. به محض آنکه بیمار پای خود را روی تردمیل (دستگاه حرکت در جا) می گذارد، تصاویر متحرکی را ملاحظه می کنید که باعث خطای مغز بیمار شده و او تصور می کند که آنها آهسته تر از آن چیزی که تصور می کنند، حرکت می نمایند. در نتیجه بیمار نه تنها سریع تر قدم می زند، حرکت می کند و مسیر بیشتری را طی می نماید بلکه درد کمتری را در انجام آن حس می کند.

20- بازوی موشکی

برای افزایش نیروی اندام های پیوندی نیاز به استفاده از مجموعه باتری بزرگ است. یکی از متخصصان دانشگاه وندربیلت راه حل دیگری را که عبارت از منبع نیروی دیگری است جایگزین نموده : اصطلاحاً به آن بازوی موشکی می گویند. این بازوی مصنوعی می تواند وزنی معادل بیش از 9کیلوگرم را بلند کرده که سه الی چهار برابر بازوهای مصنوعی امروزی است. پراکسید هیدروژن نیروی مورد نیاز بازوی مصنوعی را برای انجام امور عادی جهت مدّت 18 ساعت تأمین می کند.






تاریخ : شنبه 91/2/2 | 7:2 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

خب، این سوالی است که همه از خود می پرسند که آیا با وجود استفاده از صفحات ضد خش گوریلا گلاس در گجت های امروزی و به خصوص موبایل ها، دیگر استفاده از محافظ صفحه نمایش ضرورتی دارد یا خیر؟ درست است که صفحات موبایل در مقابل ضربه و خش تا حد زیادی مقاوم شده اند، اما این همه کاری نیست که یک محافظ صفحه انجام می دهد. کیفیت محافظ صفحه نمایش گجت ها روز به روز بهتر شده و با قیمت مناسب تری هم عرضه می گردند. پس بگذارید نگاهی داشته باشیم به چند مورد از کاربردهای این فدائیان شفاف:

 

آیا موبایل ها هنوز هم به محافظ صفحه نمایش نیاز دارند؟

 

ضد-تشعشع و بازتاب نور: گوریلا گلاس واقعا عالی است. اما مانند هر شیشه دیگر باعث می شود که دیدن صفحه نمایش گوشی تان در نور آفتاب سخت و آزار دهنده شود. شاید نیازی نباشد که دیگر آن را از خراش برداشتن محافظت کنید، اما محافظ صفحه های بسیار خوبی در بازار پیدا می شود که به صفحه نمایش موبایل شما ظاهری مات می دهد و جلوی درخشش آن در نور آفتاب را می گیرد. شما می توانید با کمی جستجو در بازار، محافظ صفحه ای مانند Moshi iVisor پیدا کنید که علاوه بر جلوگیری از بازتاب نور، نصب آن هم راحت بوده و تقریبا هیچ حبابی در زیر آن تشکیل نمی شود.



ضد- اثر انگشت: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که همه این ابزارها هنگام خروج از جعبه واقعا جذاب به نظر می رسند، اما تنها بعد از چند دقیقه استفاده سطح آنها پر از اثر انگشت می شود. اگر می خواهید که دائما پارچه ای در جیبتان نباشد که مشغول تمیز کردن صفحه موبایل تان شوید، بهتر است سراغ یک برچسب صفحه نمایش بروید که در برابر اثر انگشت مقاوم است.

 

دیگر سطوح صیقلی: حتی اگر صفحه نمایش ابزار شما نیازی به محافظ نداشته باشد، دیگر بخش های آن مطمئنا نیاز به برچسب محافظ خواهند داشت. برای مثال بسیاری از مدل های آی پاد و آی پد صفحه مقاومی دارند، اما فلز زیبا و درخشان پشت دستگاه به راحتی خش می افتد. بنابراین همیشه باید آن را درون یک جلد یا کیف نگهداری و حمل کنید. اما اگر شما از جلد های محافظ متنفرید و می خواهید که دستگاه تان جلا و خودنمایی اصیل خود را داشته باشد، بهتر است به دنبال محافظ صفحه هایی مانند ZAGG InvisibleShield باشید که به طور کامل پشت و روی بزارتان را می پوشانند. به محض اینکه گجت جدیدتان را از جعبه درآوردید، آن را با چنین محافظی بپوشانید تا دیگر هیچ گاه خش نیفتاده و خراش بر ندارد.

 

ابزار قدیمی: اگر ابزار دست دومی متعلق به سه سال پیش را خریداری کردید که هنوز صفحه آن خش نیفتاده است، به خاطر داشته باشید که این گجت های قدیمی ضد خش نیستند. پس همیشه از دستگاه های قبل از دوران گوریلا گلاس، با محافظ صفحه نمایش مراقبت کنید.

 

و آخر از همه به یاد بسپرید که گوریلا گلاس شیشه ای ضد خش است، اما جادویی نیست. اگر آن را در کنار کلیدها و پول خرد درون جیب تان بگذارید، باید منتظر باشید که صفحه موبایل تان کمی زبر شده و حتی خط بردارد. پس اگر نمی خواهید همیشه نگران شیوه استفاده، نگهداری و حمل موبایل یا تبلت تان باشید، بهتر است وظیفه مراقبت از آن را به یک محافظ صفحه سپرده و خیال خودتان را راحت کنید.

 

اما در صورتی که آن را همنشین کلیدهای تان نکنید، مواظب زمین خوردنش باشید و غیره، بهترین مزیت عدم استفاده از محافظ صفحه این است که کار با دستگاه بسیار راحت تر بوده و تاچ آن بهتر به انگشتان تان پاسخ می دهد.

 

شما گجت های نازنین تان را چگونه محافظت می کنید؟ آیا سراغ برچسب های صفحه می روید یا همیشه با وسواس و دقت از آنها مواظبت می کنید؟






تاریخ : جمعه 90/11/14 | 12:42 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
فورد Focus Electric

هنگامی که خط تولید Ford Focous Electric در ماه مارس راه اندازی شود، بخشی از اجزاء این اتومبیل ها از بطری های پلاستیکی بازیافتی ساخته خواهد شد که در CES 2012 دور ریخته می شوند. این ماشین الکتریکی جدید از مواد
در صندلی هایش استفاده خواهد کرد. این مواد مخلوطی از فیبر زباله های صنعتی و پسماندهای مصرف کنندگان خانگی (همچون بطریهای پلاستیکی آب که از پلی اتیلن تریف تالات ساخته شده اند) هستند. در طراحی داخلی هر فورد الکتریکی تقریبا از 22 بطری پلاستیکی استفاده خواهد شد و استراتژی کلی فورد، بازیافت بیش از دو میلیون بطری پلاستیکی استفاده شده از محیط زیست است.

 

12FocusElectric_34_610x407.jpeg

در اولین قدم هم قرار است تمامی بطری های پلاستیکی استفاده شده در نمایشگاه CES 2012 لاس وگاس و
نمایشگاه بین المللی اتومبیل آمریکای شمالی 2012 در دیترویت توسط فورد و Unifi جمع آوری شده و با بازیافت آنها برای صندلی های اولین ماشین الکتریکی فورد لباس بدوزند. نکته جالب توجه اینکه هم اکنون بیش از 90 درصد اجزاء ماشین فورد قابل بازیافت است و این شرکت اتومبیل سازی قصد دارد این میزان را به 100 درصد برساند.






تاریخ : چهارشنبه 90/11/12 | 11:38 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

نشریه Wired همزمان با آغاز فروش ویندوز 7 در سرتاسر جهان هفت نکته مهم را که برای خریداری و نصب این ویندوز از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود را مورد بررسی قرار داده است.

روز 22 اکتبر روز بزرگی برای کاربران ویندوز به شمار می رود زیرا مایکروسافت در این روز سرانجام ویندوز 7 را برای استفاده عموم عرضه کرد در حالی که تعداد پیش سفارشهای این سیستم عامل در سایت آمازون در حال حاضر از سفارشهای هری پاتر در انگلستان پیشی گرفته است. این استقبال برای سیستم عامل 120 دلاری که عصای جادویی و اژدها در خود نگنجانده است بسیار قابل توجه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در عین حال این میزان استقبال نشان دهنده این امر است که کاربران بسیاری ویندوز رایانه های خود را ارتقا خواهند داد و به طور حتم تعداد این کاربران با گسترش ویندوز 7 در سرتاسر جهان و مشاهده بهبودها و توانایی های این سیستم عامل نسبت به ویندوز پیشین افزایش قابل توجهی خواهد یافت. بر همین اساس نشریه ویرد 7 حقیقت را که قبل از نصب ویندوز 7 بر روی رایانه خود باید بدانید را ارائه کرده است:

ارزش ارتقا دادن را دارد:
تا به حال نکات مثبت و منفی فراوانی درباره سیستم عامل جدید شرکت مایکروسافت عنوان شده است اما بسیاری از کارشناسان نرم افزاری اطمینان می دهند ویندوز 7 بهترین سیستم عاملی است که مایکروسافت در تاریخ فعالیتهایش ارائه کرده است. افرادی که از نسخه قدیمی ویندوز استفاده می کنند حتما به ارتقا دادن ویندوز خود نیاز پیدا خواهند کرد و در عین حال برای خریداری رایانه هایی که از زمان تولید ویندوز 7 بر روی آنها نصب شده است نباید هیچ تاملی به خرج داد.

برای شما گران تمام خواهد شد:
شرکت اپل نسخه به روز شده سیستم عامل خود Snow Leopard را با قیمت 30 دلار در اختیار کاربرانش قرار داد در حالی که افرادی که در گذشته از این سیستم عامل استفاده نکرده اند نیز می توانند از آن استفاده کنند اما افرادی که قصد استفاده از ویندوز 7 را دارند باید حداقل 120 دلار هزینه را تقبل کنند که ممکن است متناسب با نوع نسخه ویندوز قیمت آن افزایش نیز داشته باشد.

میزان سازش پذیری آن را با سخت افزار رایانه چک کنید:
در واقع کاربران ویندوز جدید باید درباره از دست دادن امکان دسترسی به برخی از تجهیزات و نرم افزارهای رده سوم تردید داشته باشند. با وجود اینکه مایکروسافت اعلام کرده است ویندوز 7 تقریبا با تمامی این نوع نرم افزارها و ابزارها سازگارخواهد بود اما برای اطمینان کامل بهتر است کاربران سری به مشاور ارتقا ویندوز 7 بزنند. این برنامه به صورت خودکار رایانه را اسکن کرده و گزارشی از نرم افزارها و تجهیزاتی که احتمال عدم دسترسی به آنها پس از نصب ویندوز 7 بالا است را ارائه کرده و راه حل هایی را نیز پیشنهاد خواهد داد.

زمان ارائه رایانه های مجهز به ویندوز 7 را تحت نظر بگیرید:
مایکروسافت برای افرادی که در انتظار خریداری رایانه هایی با سیستم عامل ویندوز 7 هستند وب سایتی به نام “دیده بانی رایانه” یا PC Scout ارائه کرده است که توسط آن می توان به جستجوی رایانه هایی پرداخت که متناسب علائق کاربر باشد. این وب سایت در واقع لیستی از رایانه هایی که اجازه استفاده از ویندوز 7 دارند را ارائه خواهد کرد. به این شکل در صورتی که کاربر از طریق این سایت سفارش خریداری رایانه ای مجهز به ویندوز 7 را بدهد تنها باید 10 دلار برای حمل رایانه پرداخت کند و نیازی به پرداخت هزینه برای ویندوز نخواهد بود.

از اطلاعات ویندوز XP رایانه خود کپی پشتیبانی تهیه کنید:
کاربران ویندوز XP نمی توانند به صورت مستقیم ویندوز خود را ارتقا دهند بلکه باید از اطلاعات خود کپی پشتیبانی تهیه کنند، هارد درایو خود را فرمت کرده و نصب ویندوز را بر روی رایانه ای پاک و خالی از اطلاعات انجام دهند. پس از آن مایکروسافت ابزاری را با نام “انتقال آسان برای جابجایی فایلها” در اختیار کاربر قرار می دهد تا فایلهای خود را به رایانه بازگردانند. در عین حال کاربران ویندوز ویستا می توانند بدون انتقال فایلها و اطلاعات ویندوز خود را ارتقا دهند.

در انتخاب نسخه ویندوز دقت کنید:
انتخاب نسخه درست ویندوز 7 به پیچیدگی گذشته نیست زیرا اکثریت کاربران خانگی به نسخه Home Permium نیاز خواهند داشت و کاربران تجاری ویندوز 7 Professional را مورد استفاده قرار خواهند داد. نسخه Ultimat نیز برای این ویندوز ارائه شده که برای تعدادی محدود از کاربرانی ارائه شده است که می خواهند هرکار ممکنی را با رایانه خود انجام دهند. با این حال بهتر است کاربران برای اطمینان بیشتر از برنامه مشاور ارتقا استفاده کنند.

به جستجوی تخفیفهای کوتاه مدت باشید:
مایکروسافت دوره یک هفته ای برای فروش ویژه ویندوز 7 را با نام “هفت روز ویندوز 7 برگزار خواهد کرد که طی آن شرکتهایی مانند دل و ایسر به بهترین خریداران خود بر روی ویندوز 7 تخفیف ویژه ای خواهند داد. کاربران می توانند با کنترل پیشنهادهای روزانه سایت ویندوز و یا دیگر سایتهایی مانند Price Grabber و یا Froogle دیگر تخفیفهای ویژه برای ویندوز 7 را بیابند.

منبع : وین بتا






تاریخ : سه شنبه 90/11/11 | 9:32 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

جهت دستیابی به بالاترین کیفیت تصویر (و پخش HDTV با کیفیت بالا)، باید به فکر HD باشید. دوربین‌های فیلمبرداری محصوص مصرف کننده دارای دو فرمت اصلی کیفیت و وضوح تصویر بالا هستند:....

چند ترفند جهت انتخاب یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال مناسب و ماندگار

اگر تنها می‌خواهید از یک حیوان بامزه کلیپی برای خود تهیه نمایید هر دوربین فیلمبرداری این کار را برایتان انجام می‌دهد،  اما اگر فیلم مهمی می خواهید بگیرید مطمئنا می‌خواهید که این فیلم به مدت 20 تا 30 سال ماندگاری داشته باشد و برایتان قابل رؤیت بوده و هر بار از دیدن آن لذت ببرید! در نتیجه بایستی اندکی دوراندیش باشید. فرمت‌های تصویر دیجیتال امروزی بدون شک بعد از یک مدت قدیمی و از رده خارج می‌شوند، شما می‌توانید با پیروی از چندین ترفند کاربردی، دوربین فیلمبرداری مناسبی را انتخاب کنید که ساده و همیشه روی بورس باشد. هم اکنون به معرفی این ترفندها جهت انتخاب یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال عمری میپردازیم.

ویژگی های دوربین مناسب

همانطور که ذکر شد فرمت‌های تصویر دیجیتال امروزی به زودی از دور خارج میشوند، شما می‌توانید با پیروی از سه روش مهم دوربین فیلمبرداری مناسبی را انتخاب کنید که همواره ماندگار باشد:
1- خرید دوربینی با بهترین کیفیت تصویر در حد توان خود
2- گرفتن تصویر در یک فرمت پشتیبانی شده وسیع
3- استفاده از یک رسانه ذخیره سازی وسیع و طولانی مدت برای تصاویر خود


انواع فرمت های دوربین

جهت دستیابی به بالاترین کیفیت تصویر (و پخش HDTV با کیفیت بالا)، باید به فکر HD باشید. دوربین‌های فیلمبرداری محصوص مصرف کننده دارای دو فرمت اصلی کیفیت و وضوح تصویر بالا هستند:
1- HDV که در همان  کاست‌های مشابه فرمت استاندارد DV اصلی استفاده می‌کند.
2- Advanced Video Codec High Definition یا AVCHD که فرمت جدیدتری است که می‌تواند روی DVD، هارددیسک و فلش مموری ضبط شود.

مزیت های AVCHD
AVCHD دارای چندین مزیت بیشتر از HDV می‌باشد:

1- فشرده‌سازی بهتر که از فضای کمتری استفاده می‌کند.
2- انتقال فایل به روش کشیدن و قراردادن از دوربین به کامپیوتر (Drag & Drop)
3- نهایتأ دسترسی تصادفی راحت و آسان به فایل تصویری.
4- همچنین چون AVCHD از فشرده‌سازی MPEG-4 استفاده می‌کند لذا می‌توانید دیسک‌های AVCHD خود را بدون نیاز به کدگذاری مجدد آنها روی پخش‌کننده‌های Blu-ray به اجرا درآورید.


مزیت های HDV

ولی HDV همچنان به سه دلیل بهترین گزینه می‌باشد:
1- بهترین دوربین‌های فیلمبرداری HDV مخصوص مصرف کننده هنوز بهترین کیفیت تصویر را در مقایسه با بهترین مدل‌های AVCHD مصرف کننده، ارائه می‌دهند.
2- نوار HDV یک رسانه ذخیره‌سازی وسیع منحصر به فرد آن است در حالی که در AVCHD شما باید خودتان اطلاعات را روی دیسک نوری منتقل و ذخیره نمایید یا از مقدار فضای هارد درایو کافی برخوردار باشید.
3- هنوز AVCHD کامل نبوده و امتحان خود را پس نداده است. اکنون نرم‌افزار ویرایش تصویر بجای پشتیبانی از تمام ویژگی‌های موجود در آخرین محصول دوربین‌های فیلمبرداری بیشتر در حال کنترل AVCHD می‌باشد.



نتیجه گیری

بنابراین، حتی اگر AVCHD بهترین گزینه انتخابی برای یکی دو سال باشد ولی باز هم خرید HDV عاقلانه‌تر و هوشیارانه‌تر است.






تاریخ : سه شنبه 90/11/11 | 9:31 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

مهندسین در دهه 1960 یک جلیقه ضد گلوله و مناسب را ساختند که بر خلاف زره های سنتی بسیار راحت بود.جلیقه های ضد گلوله سبک از فلز ساخته نشده اند بلکه از بافت های فیبری که قابل دوخت بر روی جلیقه و دیگر لباس های سبک می باشد ساخته شده اندمهندسین در دهه 1960 یک جلیقه ضد گلوله و مناسب را ساختند که بر خلاف زره های سنتی بسیار راحت بود.جلیقه های ضد گلوله سبک از فلز ساخته نشده اند بلکه از بافت های فیبری که قابل دوخت بر روی جلیقه و دیگر لباس های سبک می باشد ساخته شده اند.

 

 

 

 

انسان از هزاران سال پیش زره به تن  کرده است، قبایل باستان در هنگام شکار پوست حیوانات را به دور بدنشان می بستند؛ جنگجویان روم باستان و اروپایی های قرون وسطی، پیش از رفتن به میدان نبرد، بدن خود را با صفحه های فلزی می پوشانند.

در دهه 1400 زره در دنیای غرب بسیار فراگیر و پیشرفته شد و با یک زره مناسب شخص تقریبا شکست ناپذیر بود. با پیشرفت اسلحه و توپ در دهه 1500 زره ها تغییر کردند. سرعت بالا ی گلوله ها، می توانند به آنها انرژی لازم برای نفوذ در لایه های نازک فلزی را بدهد.

بنابراین می توان بر ضخامت فلزات زره های سنتی افزود ولی بنابراین برای شخص تن کننده بسیار سنگین و طاقت فرسا می گردد.مهندسین در دهه 1960 یک جلیقه ضد گلوله و مناسب را ساختند که بر خلاف زره های سنتی بسیار راحت بود.

جلیقه های ضد گلوله سبک از فلز ساخته نشده اند بلکه از بافت های فیبری که قابل دوخت بر روی جلیقه و دیگر لباس های سبک می باشد ساخته شده اند.

جلیقه های ضد گلوله امروزی، به دو نوع تقسیم می شود:

- جلیقه های ضد گلوله سخت
- جلیقه های ضد گلوله نرم

جلیقه های ضد گلوله سخت:
جلیقه های ضد گلوله سخت از صفحه های فلزی و یا سرامیکی ضخیم ساخته می شوند و به اندازه کافی برای انحراف گلوله و سایر سلاح ها مقاومند. مواد بکار رفته در این جلیقه ها، گلوله ها را با همان نیرویی که به داخل در حال وارد شدن است به خارج هل می دهند. به این ترتیب جلیقه غیر قابل نفوذ خواهد بود.

جلیقه های ضد گلوله سخت حفاظت بیشتری را نسبت به جلیقه های ضد گلوله نرم ایجاد می کنند ولی طاقت فرساتر هستند. افسرهای پلیس و کارکنان نظامی این نوع از لوازم حفاظتی را در هنگامی که میزان خطر احتمالی بالا باشد به تن می کنند ولی برای استفاده های روزمره عموما از جلیقه های ضد گلوله نرک که می توان به صورت ژاکت یا تی شرت معمولی به تن کرد، استفاده می کنند.

جلیقه های ضد گلوله نرم:
جلیقه های ضد گلوله نرم مفهوم گیج کننده ای است. چگونه ممکن است یک تکه لباس گلوله را متوقف کند؟ روش کار این جلیقه ها بسیار ساده است. در درون این جلیقه ها یک ماده ضد گلوله قرار دارد که در حقیقت یک توری بسیار قوی است. برای درک چگونگی عملکرد آن، تور دروازه فوتبال را در نظر بگیرید. در پشت دروازه بستهش ده است. وقتی که توپ به دروازه شوت می شود، دارای انرژی زیادی اس و در هنگام اصابت به تور، در یک نقطه مشخص تور را به عقب هل می دهد. هر رشته از یک سمت تیرک به سمت دیگر امتداد دارد و نیروی وارد آمده در آن نقطه مشخص را به سر تا سر پخش می کند. این نیرو به دلیل به هم بافته بودن رشته ها پخش می شود. زمانی که توپ رشته های افقی تور را هل می دهد دیگر رشته ها نیز در عوض، دیگر رشته های افقی را هل داده و به این طریق، همه قسمت های تور انرژی وارده توپ را جذب می کنند و فرقی نمی کند که گلوله به کدام قسمت از تور اصابت کرده باشد.

اگر یک تکه از ماده ضد گلوله را زیر میکروسکوپ قرار دهیم، همین ساختار را مشاهده خواهیم کرد. رشته های بلندی از الیاف را که به هم تنیده شده اند تا یک ساختار توری شکل متراکم را تشکیل دهند. حال با توجه به اینکه یک گلوله بسیار سریع تر از توپ حرکت می کند، بنابراین این توری باید از مواد محکم تری ساخته شود. معروف ترین ماده ای که در ساخت جلیقه های ضد گلوله به کار می رود، الیافی به نام KEVLAR است. Kevlar الیافی سبک وزن است که 5 برابر مقاوم تر از یک تکه فولاد، در همان وزن است زمانی که این ماده به صورت یک تور متراکم در می آید، می تواند نیروی زیادی را جذب کند. به منظور جلوگیری از رسیدن گلوله به سطح بدن، جلیقه ضد گلوله باید برخلاف ضربه مستقیمی که گلوله وارد می کند، عمل کند.

چرا جلیقه های ضد گلوله از صفحه های سرامیکی ساخته می شوند؟
کاشی های حمام از جنس سرامیک ساخته می شوند و بسیار شکننده و نازک هستند. چرا برای جلیقه های ضد گلوله مناسب هستند. امروزه هزاران ماده مختلف به عنوان سرامیک مشخص شده اند. سرامیکی که در جلیقه های ضد گلوله به کار میروند آلومینا (Alumina) نام دارد که دارای فرمول شیمیایی AL203 است. آلومینا از یاقوت کبود ساخته می شود و جسم بسیار سختی است. همچنین می توان صفحه هایی بسیار محکمی را یافت که از پلاستیک پلی اتیلن ساخته شده اند که از سرامیک ضخیم تر و مشبک ترند اما به سختی و محکمی آن نیستند ولی سبک ترند.

Kevlar چیست؟

در گذشته Kevlar رایج ترین نوع الیاف برای ساختن جلیقه های ضد گلوله بود ولی امروزه مواد دیگری به کار گرفته شده است که در دسترس ترین آنها، Vectran نام دارد و حدودا دو برابر مقام تر از Kevlar و 5 تا 10 برابر مقاوم تر از فولاد است.

یک نوع الیاف دیگر که اخیرا رایج شده،ابریشم عنکبوت نام دارد. بر روی بزها کارهای ژنتیکی انجام شد تا بتوان از آنها در تولید جزء شیمیایی ابریشم عنکبوت استفاده نمود. ماده حاصله Biosteel نام گرفت. یک رشته از Biosteel 20 برابرمقاوم تر از فولاد است.
الیاف دیگری وجود دارد که Carbon nanotubes نامیده می شود و گفته می شود که حتی از ابریشم عنکبوت نیز مقاوم تر است نخ Carbon nanotubes هنوز هم کمیاب است و قیمت کنونی این الیاف برای هر گرم 500 دلار است. که به مرور زمان این قیمت ها نزول پیدا خواهند کرد و این نوع الیاف، به عنوان الیاف، بادوام در جلیقه های ضد گلوله به کار خواهند رفت.

جلیقه ضد گلوله

جلیقه ضد گلوله پلیس






تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 8:14 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

  

یک چسب ساخته شده از هیدروژل و پر شده با نانو ذرات گزینه مناسبی برای ساخت چسب زخم‌هایی است که در اثر تعرق جدا نمی‌شوند. دانشمندان فرانسوی ادعا کرده‌اند که این ماده حتی قابلیت رهایش دارو از طریق پوست را دارد.

چسب زخم‌های قدیمی قابلیت چسبندگی به پوست را در حضور آب (از اجزاء اصلی عرق) از دست داده و عمر آنها کوتاه می‌شود. جهت رفع این مشکل، گروهی از دانشمندان دانشگاهde l’Adour به رهبری برونو گرسل، مواد چسبناکی بر اساس هیدروژل‌ها تولید نموده‌اند. هیدروژل‌ها مقدار زیادی آب دارند که به آنها امکان تحمل مقدار اضافی آب ناشی از عرق بدن را می‌دهد، گرچه خواص مکانیکی آنها از قبیل قابلیت ارتجاعی، در اغلب موارد ضعیف‌تر می‌باشد.

این تیم جهت بهبود خواص مکانیکی و القا چسبندگی حساس به فشار (چسبیدن ماده با اعمال فشار بدلیل ایجاد باند بین سطح و چسب)، هیدروژل‌ها را با نانوذرات پلی استایرن پر کردند. کریستف دیریل که روی این پروژه کار کرده است، می‌گوید: ” یک پیوند بین خواص رئولوژیکی ژل‌ها و خواص چسبندگی آنها وجود دارد. حتی اگر ژل مقدار زیادی سیال را جذب کند، نانو ذرات می‌توانند رفتار رئولوژیکی را تثبیت کنند.”

پر کردن هیدروژل با نانو ذرات خاصیت چسبندگی و خواص مکانیکی آنها را بهبود می بخشد.

این تیم کشف کرد که یک ماده هیدروژل ساخته شده از پلی آکریل آمید و پلی (آکریل آمید– هیدروکسی اتیل متاکریلات) بهترین استحکام مکانیکی و چسبندگی سطحی را دارد. هنگامی که آن‌ها ماده حاصل را روی پوست مصنوعی ساخته شده از اجزاء چربی اضافه شده به پروتئین، امتحان کردند، مشاهده کردند ماده به راحتی از پوست جدا شد که این مورد برای کاربردهای تماسی پوست بسیار مهم است.

قدرت بالای نگهداری آب هیدروژل دلایل دیگری نیز دارد؛ تیم ادعا می‌کند که حجم زیاد آب هیدروژل می‌تواند آنها را برای نگهداری اجزاء سیالات، مناسب کند (حاملهایی که انتقال دارو را افزایش می‌دهند)، و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مانند یک پوشش پوست (چسب زخم) برای رهایش دارو عمل کنند.

جیان پینگ گنگ متخصص کاربرد و خواص ژل‌ها در دانشگاه هوکایدو ژاپن می‌گوید: ” این تحقیق جالبی است. کاربرد یک هیدروژل به عنوان یک چسب حساس نسبت به فشار، فواید زیادی نسبت به چسب‌های معمولی دیگر دارد که این را مدیون طبیعت نفوذپذیر هیدروژل‌ها است.” وی اضافه می‌کند که کوپلیمری از آکریل آمین و هیدروکسی اتیل متاکریلات نسبت به سلول‌ها خنثی است و این باعث می‌شود که برای مواد تماسی پوست مناسب باشد. نتایج این تحقیقات در مجله Soft Matter منتشر گردیده است.






تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 8:8 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

بازده صفحات خورشیدی به کمک برچسب شفاف بزرگی، به میزان ده درصد افزایش می‌یابد. این برچسب یک فیلم پلیمری است که به دلیل ساختار سطحی خاصی که دارد، نور خورشید را منحرف می‌کند، در نتیجه نور بیشتری جذب و به الکتریسیته تبدیل می‌شود.

این تکنولوژی ارزان است و قیمت انرژی خورشیدی را کاهش می‌دهد. برخلاف تکنولوژی‌های دیگری که برای بهبود عملکرد صفحات خورشیدی ایجاد شده اند، این تکنولوژی می‌تواند در صفحات خورشیدی قدیمی نصب شده نیز استفاده شود.

 

یک برچسب نازک پلاستیکی بر روی صفحات خورشیدی قرار می گیرد تا جذب نور و بازده صفحه خورشیدی افزایش یابد.

این تکنولوژی ارزان است و قیمت انرژی خورشیدی را کاهش می‌دهد. برخلاف تکنولوژی‌های دیگری که برای بهبود عملکرد صفحات خورشیدی ایجاد شده اند، این تکنولوژی می‌تواند در صفحات خورشیدی قدیمی نصب شده نیز استفاده شود.

این صفحه ی پلیمری موجب کاهش انعکاس نور، افزایش مسیر طی شده در ماده فوتوولتاییک، و به دام افتادن نور داخل صفحه خورشیدی می گردد. این سه کارکرد در شکل های زیر نشان داده شده است:

صفحات معمولی نور خورشید را به دلیل انعکاس، از دست می دهند. اما ساختار سطحی ویژه فناوری FUSION از انعکاس نور از سطح، جلوگیری می کند.

 

 

 

فیلم پلیمری موجب افزایش مسیر نور عبوری در داخل ماده فوتوولتایک شده و در نتیجه فرصت برای جایگزینی الکترون و تولید الکتریسیته افزایش می یابد.

 

 

 

هندسه ی سطح فیلم، نور انعکاس یافته از سطوح داخلی صفحه خورشیدی را، به درون ماده فوتوولتاییک برای جذب، هدایت می کند. به عبارتی نور دریافتی درون ماده نیمه هادی که نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می‌کند، به دام می‌افتد.

محققان، این ساختار سطحی ویژه را به کمک الگوریتمی طراحی کرده اند که چگونگی رفتار پرتوهای نور، هنگام ورود به فیلم پلیمری و چگونگی مواجه شدن با سطوح متفاوت صفحات خورشیدی (صفحات شیشه ای محافظ مواد نیمه هادی و سطح پشتی صفحات خورشیدی) در طول روز را، مدل می‌کند. مساله اساسی این است که نور بایستی توسط فیلم پلیمری به اندازه کافی خم شده تا در یک زاویه ی مناسب وارد صفحات خورشیدی شود. در آن صورت اگر نور از طریق ماده نیمه هادی و یا محافظ شیشه ای منعکس شود، از طریق این فیلم پلیمری دوباره به داخل صفحات خورشیدی هدایت می‌شود. در حالیکه زاویه نامناسب سبب انعکاس نور و از هدر رفتن آن می شود.

آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر، نشان داده است که این فیلم‌ها بازده صفحات خورشیدی را 10 تا 12?5درصد افزایش می‌دهند که بالاترین درصد آن در شرایط ابری است که نور افشانده می‌شود. اضافه نمودن این فیلم پلیمری به صفحات جدید و یا صفحات قدیمی مورد استفاده سبب افزایش قیمت بین 1 تا 10 درصد می‌شود. اما مقدار الکتریسیته‌ی تولیدی این افزایش قیمت را جبران می‌کند. افزایش بازده صفحات خورشیدی هزینه‌های ناشی از حمل و نقل و نصب را کاهش می‌دهد، زیرا مقدار کمتری از صفحات خورشیدی برای نصب لازم می‌باشد.

بازده کلی این فیلم‌ها به طول عمر فیلم پلیمری وابسته است. با خراشیده شدن فیلم، نشستن خاک بر روی آن، از دست رفتن رنگ آن بواسطه قرار گرفتن در نور خورشید، پس از چند یا چند ده سال، بازده این فیلم‌ها کاهش می‌یابد. ثابت بودن خواص با گذشت زمان از نکات مهمی است که بسیاری از مواد استفاده شده در فیلم‌های کنونی در طول چند دهه آزموده شده اند و خواص فیلم تولید شده برخی شرکت‌ها پس از 20 سال نیز تغییر نکرده است.

بسیاری از شرکت‌های تولید کننده صفحات خورشیدی، در تلاش برای افزایش توان جذب نور خورشید این صفحات هستند. به عنوان مثال شرکت Innovalight روشی برای چاپ نانو ذرات سیلیکون ایجاد کرده است که میزان جذب نور عبوری از صفحات سیلیکون بلوری را افزایش می‌دهد. این شرکت در حال تلاش برای تجاری‌سازی این محصول است. اما بر خلاف بسیاری از این فعالیت‌ها که برای توسعه گروه خاصی از صفحات خورشیدی انجام می‌شود، فیلم‌های شرکت Genie Lens می‌تواند در هر نوعی از صفحات خورشیدی (شامل سیلیکون‌های بلوری و صفحات جدید با فیلم‌های نازک) بکار رود.






تاریخ : چهارشنبه 90/11/5 | 2:24 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

تلفنهای همراه، رایانه های قابل حمل و کنسولهای بازی با سرعت بالایی وارد بازار فناوری اطلاعات و ارتباط شدند به طوریکه می توان گفت در هر ماه چندین دستگاه در مقولات مختلف عرضه شدند که از میان آنها حداقل یکی بهتر از بقیه بوده است.

فهرست زیر، ماه شماری از بهترین دستگاههایی را نشان می دهند که در مدت سال 2011 عرضه شدند و توانستند در راس محصولات آن ماه قرار گیرند.

737010 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس

ژانویه 2011- موتورولا تبلت “زوم” را در پاسخ به “آی- پد” عرضه کرد
737008 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
فوریه 2011- به خاطر کنسول بازی 3DS محصول شرکت نینتندو، فناوری سه بعدی وارد دنیای کنسولهای بازیهای ویدیویی شد
737006 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
مارس 2011- در شرایطی که “آی- پد” در بازار بیشترین سلطه را داشت نسل جدید این تبلت با عنوان “آی- پد 2″ عرضه شد
737001 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
آوریل 2011- سونی با ارائه تلفن همراه هوشمند Xperia Play کنسول بازی را در دنیای موبایل ادغام کرد
737005 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
می 2011- گوگل رایانه قابل حمل Chromebook را که با قدرت از ابرهای محاسباتی حمایت می کند
737002 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
ژوئن 2011- سونی با عرضه “وایو Z” وارد بخش لپ تاپ فوق باریک شد
737004 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
جولای 2011- اپل با ارائه نسخه جدید “مک بوک ایر” به بخش لپ تاپهای فوق باریک پاسخ داد
737000 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
آگوست 2011- “واکام” محصولی با عنوان Inkling را عرضه کرد. این یک قلم ویژه است که جوهر را به بیتهای اطلاعاتی تبدیل می کند
736996 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
سپتامبر 2011- آمازون با معرفی “کیندل فایر” ورود رسمی خود را به بازار تبلتها اعلام کرد
736998 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
اکتبر 2011- پس از ماهها انتظار برای رسیدن “آی- فن 5″، اپل از نسخه دیگری به نام “آی- فن 4S” رونمایی کرد
713054 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
اکتبر 2011- درحال که اپل اوایل این ماه از “آی- فن 4S” رونمایی کرد در آخرین روزهای آن، نوکیا تلفن همراه هوشمند
“لومیا 800″ که اولین دستگاه برپایه ویندوز فن 7.5 است را معرفی کرد
737003 orig1 برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
نوامبر 2011- سامسونگ و گوگل خبر عرضه تلفن همراه هوشمند “گلاکسی نکسوس” برپایه سیستم عامل “آندروئید 4.0″ را اعلام کردند
736994 orig برترین تکنولوژی های 2011 + عکس
 
دسامبر 2011- سونی نسخه جدیدی از کنسول قابل حمل خود را با عنوان PSP Vita عرضه کرد





تاریخ : دوشنبه 90/11/3 | 7:17 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.