سفارش تبلیغ
صبا ویژن


محققان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و تربیت مدرس، موفق به ساخت نانوغشا های بهبود یافته شدند که می‌توانند نقش مهمی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایفا کنند.
به گزارش سانا، دکتر مرتضی صادقی، استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان و از مجریان این طرح اظهار کرد: جداسازی‌ هایی که به کمک فن‌آوری غشا صورت می‌گیرند معمولاً در دمای محیط انجام می‌شوند، بنابراین جداسازی محلول‌های حساس به دما بدون هیچ تغییر شیمیایی انجام می‌شود. اهمیت این موضوع در صنایع دارویی و زیست‌فن‌آوری که محصولاتی حساس به دما دارند، مشخص می‌شود؛ لذا بهبود خواص غشا، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است.
دکتر صادقی و دکتر محمدعلی سمسار زاده در تحقیقات خود برای بهبود عملکرد غشاها، نانوذرات سیلیکا را به آنها افزوده ‌اند. به گفته دکتر صادقی، آن ها ابتدا نانوذرات سیلیکا را با روش سل-ژل با هیدرولیز تترا اتوکسی سیلان، در محیط اتانول و با حضور کاتالیزور اسیدکلریدریک تهیه کرده و سپس برای ساخت غشاهای مرکب پلیمر- سیلیکا محلول پلیمری را به نسبت وزنی مشخص با نانو ذرات سیلیکا، به خوبی مخلوط کرده و یک محلول یکنواخت برای ریخته‌گری غشا تهیه کرده‌ و پس از ریخته‌گری محلول پلیمری روی شیشه (تشکیل فیلم)، عملیات حرارتی تکمیلی را برای خروج حلال و همچنین بهبود خواص غشا انجام داده است.
گفتنی است، ضخامت غشاهای مرکب پلی ‌بنزیمیدازول سیلیکای تهیه شده، در حدود 40 میکرون است. استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با توجه به بازار رو به رشد غشاهای جداسازی گاز در دنیا و بازار بسیار گسترده آن در ایران (صنایع نفت، گاز و پتروشیمی)، بهبود عملکرد غشاها با کمک فن‌آوری نانو از جمله موضوعات مهم تحقیقاتی است. گروه پژوهشی ما نیز با تأسیس شرکت پارسیان پویا پلیمر، در صدد تجاری‌سازی نانوغشاهای پلیمری است. جزئیات این پژوهش در مجله Journal of Membrane Science(جلد 331، صفحات30-21، سال 2009) منتشر شده است.




منبع: ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو

این خبر توسط بخش تحریریه سانا تهیه و ویرایش شده است. در صورتی که در مورد این خبر و یا موضوعات مرتبط با آن تجربه، نظر، پیشنهاد یا خبر جدیدی دارید، می توانید آن را از طریق پست الکترونیکی info@polymerinfo.net برای ما ارسال نمایید. سانا حق رد یا ویرایش اخبار ارسالی را برای خود محفوظ می دارد. نقل این خبر تنها با ذکر ماخذ “www.polymerinfo.net” مجاز است.






تاریخ : پنج شنبه 88/7/23 | 7:58 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.