سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نانوذرات طلا و اطمینان از سلامت بسته‌های گوشت نانوذرات طلا و اطمینان از سلامت بسته‌های گوشت

مقدمه
در دهه اخیر نانوبلورهای فلزی به دلیل اندازه بی نهایت کوچک و پتانسیل مفیدشان در گستره وسیعی از صنعت و تکنولوژی توجه زیادی را به سمت خود جلب کرده اند. تغییر شکل نانوبلور های فلزی می تواند خواص و کاربرد آن ها را تغییر دهد. نانوذرات طلا (Au) وابسته به اندازه‌شان تشدید پلاسمون سطح (SPR- Surface Plasmon Resonance) مناسبی دارند و به طور کلی جذب SPR در ناحیه مرئی نشان می دهند. نانومیله های Au، نانوقفس های Au (Nanocage) و نانوکره های تهی Au (Hollow Nanosphere) جذب زیرقرمز نزدیک (Near infrared- NIR) دارند. نانوساختارهای نقره (Ag) با گوشه  و لبه های نوک تیز فعالیت پراکندگی رامان افزایش یافته با سطح (surface-Enhanced Raman Scattering -SERS) مناسب و بیشتری نسبت به نانوذرات کروی (بدون لبه) نقره دارند. به طور معمول نانوذرات در مقیاس 10-1 نانومتر اثرهای الکترونیکی و نوری مناسبی به دلیل مسیر آزاد الکترون خواهند داشت. بنابراین با کنترل پارامترهای اساسی می توان پتانسیل های کاربردی آن ها را در زمینه های کاتالیست، الکترونیک، فوتونیک، حسگرها، علوم پزشکی و زمینه های مرتبط افزایش داد. [1]

نانو ذرات طلا دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی منحصربه فردی مانند پایداری بسیار بالاء مقاوم بودن به گرما و توانایی بالا در جذب و انتشار نور هستند و به اندازه‌های گوناگون و شکل‌های مختلف مان کروی, میله‌ای, کریستالی, و مارپیچی ستتز می‌شوند. نانو ذرات طلا کاریرد. گسترده‌ای در زمینه‌های پزشکی مانشد تشخیص و درمان   بیماری ها دارد.[2]
 

 نانومواد فلزی نجیب برای حسگرهای رنگ‌سنجی (Colorimetry)

حسگرهای رنگ‌سنجی به علت سادگی، حساسیت بالا، قیمت ارزان جذاب هستند و می توانند با اسپکتروسکوپی مرئی/ فرابنفش (vis/uv) کوپل شده و به جای وسایل پیچیده به کار روند. محلول نانوذرات طلا قرمز رنگ است ولی در حسگر رنگ‌سنجی از تغییر رنگ محلول نانوذرات طلا به ارغوانی یا آبی می شود. بنابراین در حال حاضر پژوهش نانوذرات طلا براساس سنجش رنگ‌سنجی DNA، فعالیت آنزیم، مولکول های کوچک، یون های فلزی و پروتئین ها انجام می شود. نانوذرات طلا با مولکول های دیگر می توانند حسگر خوبی را برای تشخیص مولکول های هدف ایجاد کنند. در حسگرهای نوری نانوذرات Ag سودمند هستند زیرا نانوذرات Ag ضریب خاموشی (Extinction Coefficient) بالاتری نسبت به نانوذرات Au با همان اندازه دارند. بنابراین طراحی نانوذرات Ag با مولکول های DNA و مولکول های دیگر، زیست حسگر رنگ‌سنجی گزینش پذیری را به وجود می آورد و اخیراً برای تشخیص بعضی آنالیت های مهم استفاده می شود. برخلاف نانوذرات Au و Ag نانوذرات Pt و Pd درگستره مرئی جذب تشدید پلاسمون سطح (SPR) ندارند و بنابراین برای حسگر رنگ‌سنجی استفاده نمی شوند. در (شکل4) حسگر رنگ‌سنجی حساس و ساده ای را براساس Aptamer (آپتامرها بیشتر RNA یا DNA و یا ترکیبی از این دو با مولکولهای دیگر است) برای تشخیص Thrombin (ترومبین پروتئینی است که برای انعقاد خون لازم است) با استفاده از نانوذرات طلای اصلاح شده نشان می دهد. هنگامی که Thrombin به محلول نانوذرات طلای اصلاح شده اضافه می شود Thrombin با Aptamer در سطح نانوذرات طلا برهمکنش می کند و پس از این که غلظت بالای نمک سدیم کلرید (NaCl) اضافه شد تغییرات رنگ نانوذرات طلا می تواند حضور کمی thrombin را تشخیص دهد.

پیشرفت های اخیر در خواص نانومواد فلزی جدید زمینه مناسبی را برای طراحی حسگرهای فلورسانس بیولوژیکی و شیمیایی ایجاد می کنند. به طور کلی نانومواد فلزی براساس حسگرهای فلورسانس به 4 طرح زیر دسته بندی می شوند:
الف) فلورسانسی که براساس مکانیسم خاموشی (Quenching) نانوذرات فلزی القا شده به وسیله هدف بیان می‏ شود. به طور مثال نانوذرات Ag برای تعیین یون های جیوه (Hg+2) با حدتشخیص پایین و گزینش پذیری بالا بکار گرفته می‏ شود (شکل 1)
 
 نانوذرات طلا و اطمینان از سلامت بسته‌های گوشت
شکل1- مکانیسم فلورسانس خاموشی برای تعیین+Hg2 با حساسیت بالا
 
ب) فلورسانسی که براساس توانایی خاموشی مؤثر نانوذرات فلزی به واسطه انتقال الکترون/انرژی غیر تابشی (Nonirradiative) است. مانند نانوپروب طلای ژانگ (Zang) که چند رنگ را برای اندازه گیری همزمان 3 آنالیت آدنوزین (A)، یون پتاسیم (+K) و کوکایین (Cocaine) که با هم ترکیب شده اند، به کارگرفته می‏ شود (شکل2)
 
 نانوذرات طلا و اطمینان از سلامت بسته‌های گوشت
شکل2- نانوپروب طلای چند رنگ برای تشخیص آدنوزین، پتاسیم و کوکایین
 
ج) فلورسانسی که براساس اثر فیلتر داخلی (Inner filter Effect- IFE) نانوذرات فلزی است که نانوذرات فلزی به عنوان جاذب برای مدوله نشر فلوروفور (عامل ایجاد فلوروسانس) هستند. در همین راستا شانگ و دونگ (Shang و Dong) نشان دادند که نانوذرات طلا می توانند به عنوان جاذب قوی در فلورسانس IFE برای تشخیص سیانید (CN-) و پراکسید هیدروژن (H2O2) به کار گرفته شوند (شکل3).
 
 نانوذرات طلا و اطمینان از سلامت بسته‌های گوشت
شکل3- شماتیکی از سنجش فلورسانس براساس IFE
 
د) فلورسانس افزایش یافته با فلز (Metal-enhanced fluorescence-MEF) (یعنی نشر فلوروفور در فاصله مشخصی (10-5 نانومتر) از نانوساختارهای فلزی می تواند افزایش داده شود). این حسگر جالبی برای افزایش حد تشخیص (Limit of Detection-LOD) مولکول های هدف است. [3]
 

 اگر گوشت یخ‌زده‌ای از بازار خریداری شود، چگونه می‌توان مطمئن شد که این بسته گوشت تا پیش از رسیدن به‌دست مصرف‌کننده یخ آن باز نشده و مجددا یخ نزده باشد؟

در حال حاضر هیچ روشی برای تشخیص این موضوع وجود ندارد و فرض مصرف‌کننده بر این است که گوشت در تمام طول مسیر از بسته‌بندی تا مصرف، کاملا یخ‌زده بوده و هیچ‌گاه یخ آن برای مدتی آب نشده است، فرآیندی که می‌تواند منجر به فساد گوشت شود. استفاده از نانوذرات طلا به‌عنوان نشانگر سنجش ذوب یخ در بسته‌بندی مواد غذایی یک راه حل پیشنهادی است.
استفاده از کیتوزان که از چیتن (دومین پلیمر طبیعی) به دست می آید به همراه نانوذرات طلا در بسته بندی گوشت می تواند نشانگر سلامت یا فساد گوشت باشد. کیتوزان با استفاده از آمینواسیدهای دارای بار مثبت به نانوذرات طلا متصل می‌شود. با محاط شدن نانوذرات توسط این گروه‌ها، تجمع نانوذرات طلا و خوشه‌ای شدن اتفاق نمی‌افتد. اما اگر دما تغییر کند نانوذرات فرصت تجمع پیدا کرده و تغییر رنگ ایجاد می‌شود. بنابراین رنگ بسته بندی که ابتدا به رنگ سرخ بوده با افزایش دما، ذرات طلا به هم چسبیده و رنگ بنفش ایجاد می‌شود.
حسگرهای رنگ‌سنجی به علت سادگی، حساسیت بالا، قیمت ارزان جذاب هستند و می توانند با اسپکتروسکوپی مرئی/ فرابنفش کوپل شده و به جای وسایل پیچیده به کار روند.
می‌توان از این زیست‌شناساگر برای تشخیص زدایش یخ از گوشت و دیگر مواد غذایی استفاده کرد. هر قدر زمان گرم شدن گوشت بیشتر شود، رنگ ساختار نانوذرات تیره‌تر می‌شود[4]. البته از این مکانیسم به عنوان سنجشگر دما در جاهای دیگر هم می توان استفاده کرد.

پی نوشت
[1] http://edu.nano.ir/paper/127
[2] بیوسنتز داخلی و خارجی نانوذرات طلا توسط قارچ رایزوپوس اوریزا، زینب شیخ لو، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دوره 20، شماره78، فروردین و اردیبهشت1391،ص37.
[3] http://edu.nano.ir/paper/127
[4] http://news.nano.ir/65677
منابع
http://edu.nano.ir
بیوسنتز داخلی و خارجی نانوذرات طلا توسط قارچ رایزوپوس اوریزا، زینب شیخ لو، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دوره 20، شماره78، فروردین و اردیبهشت1391.
 






تاریخ : شنبه 99/2/6 | 7:23 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

آینده‌ای روشن برای یک علم فوق العاده کوچک آینده‌ای روشن برای یک علم فوق العاده کوچک

انبوهی از نانولوله‌های کربنی مانند یک تار عنکبوت به هم متصل می‌شوند که به شکل رشته‌های تار مانند درون هم پیچیده می‌شوند.
 
این پوشش ویژه می‌تواند برای فضاپیماها مورد استفاده قرار گیرد یا برای ساخت عضلات مصنوعی با قدرت بیشتر استفاده شود. همچنین می‌تواند برای ساخت اسفنج‌های فوق العاده کوچکی که نفت را به درون خود جذب می‌کنند بکار گرفته شود. اینها فقط برخی از کاربردهای در حال توسعه برای این ساختارهای استثنایی کوچک است که از اتم‌های کربن مشتق شده اند. در حالی که ممکن است به نظر چندان واقعی نیاید، اما نانو تکنولوژی علمی است که به زودی بسیار پر کاربرد خواهد شد.
 

به مرز جدید مهندسی خوش آمدید: فناوری نانو

فناوری نانو با مواد در مقیاس بسیار کوچک سروکار دارد. نانو مواد می‌تواند شامل ذرات، فیلم، سیم یا حتی ساختارهای کاملی از جمله توپ‌ها و لوله‌ها باشد. اندازه آنها نیز بسیار مهم است. پیشوند نانو به معنی یک میلیاردم است. بزرگترین اشیایی که توسط نانوتکنولوژی ایجاد شده‌اند تنها 100 نانومتر یا 100 میلیاردم یک متر هستند. اکثر آنها نیز بسیار کوچکتر هستند. بعضی از آنها تنها دارای چند اتم هستند. برای مقایسه ای قابل درک باید بگوییم که یک تار موی انسان حدود 20،000 نانومتر (0.0008 اینچ) است.
 
اندازه مواد کوچک مهم است و بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی آنها تاثیر دارد و می‌تواند آنها را تغییر دهد. به عنوان مثال، در طیف نانو رنگ زرد موجود نیست. به جای آن رنگ قرمز، سبز، آبی یا حتی بنفش را می‌توان دید که بستگی به اندازه ذرات دارد و این به خاطر اثراتی است که در مقیاس کوانتومی رخ می‌دهد.
 
حتی رنگ فلزات نیز ممکن است در مقیاس نانو غیر معمولی باشد. به عنوان مثال، نانوذرات نقره به رنگ زرد و طلا به رنگ قرمز دیده می‌شوند.
 
فیزیک کوانتومی با چیزهایی که در سطح اتمی یا زیر اتمی قرار دارند، سروکار دارد. در این حالت برخی از مواد بسیار قوی‌تر از مقادیر بالای خود هستند. مثلا ممکن است کاتالیزورها بهتر عمل کنند. (کاتالیست سرعت واکنش شیمیایی را بدون شرکت در واکنش تحت تأثیر قرار می‌دهد.) سایر مواد نیز می‌توانند خواص غیر قابل اشتعال یا جذب نور داشته باشند.
 
دانشمندان با فناوری نانو در جستجوی انواع راه هایی برای ایجاد خواص غیر معمول برای استفاده بهینه از آنها هستند. این قابلیت استفاده از نانولوله‌های کربنی را برجسته می‌کند که سیلندرهای کوچک و توخالی می‌باشند که معمولا دارای دیواره‌های ضخیم و تک اتمی هستند. اگرچه این تکنولوژی کوچک است اما دارای تعداد زیادی کاربردهای بالقوه و رو به رشد است.
 
بن جانسن در Surrey NanoSystems لندن، در انگلستان بر روی نانولوله‌ها کار می‌کند. او لایه‌ای از کاتالیزورها را به سطح اضافه می‌کند و این کار ممکن است به کمک یک ورق فولاد ضد زنگ یا یک قطعه سیلیکون باشد. کاتالیزورها نانوذراتی از جنس آهن، کبالت یا نیکل هستند. سپس این ورقه را در داخل یک محفظه خلا قرار می‌دهند تا هوا خارج شود. در نهایت نیز این محفظه در دمایی بین 750 تا 900 درجه سانتیگراد (1382 تا 1652 درجه فارنهایت) گرم می‌شود.
 
برخی از گازها به محفظه جریان می‌یابد. به طور معمول متان یکی از این گازها است. همانطور که می‌دانید متان یک اتم کربن احاطه شده توسط چهار اتم هیدروژن است. گرما و کاتالیزور برای تجزیه مولکول متان و آزاد کردن تک اتم کربن آن همکاری می‌کنند. سپس این اتم به سمت لبه کاتالیست حرکت می‌کند. در آنجا، به اتم‌های کربن آزاد دیگر متصل می‌شود و آنها شروع به تشکیل یک حلقه در اطراف لبه کاتالیزور می‌کنند. کاتالیزور همچنان به تجزیه مولکول‌های متان جدید ادامه می‌دهد. همانطور که اتم‌های بیشتری کربن اضافه می‌شوند، آنها از کاتالیزور دورتر می‌شوند و به تدریج این حلقه اتمی رشد می‌کند و شکل لوله‌ای به خود می‌گیرد.
 
جانسن و تیم او برای ساختن نانولوله‌هایی که می‌تواند به عنوان یک پوشش ویژه برای سطوح بیرونی فضاپیماها استفاده شود، تلاش می‌کنند. هدف آنها کاهش مقدار نوری است می‌تواند از آن سطح عبور کرده و بر روی تجهیزات حساس بتابد.
 
اما ایجاد چنین نانوساختارهایی نیازمند رفع تعدادی از موانع است. از جمله اینکه این لوله‌ها باید در دماهای پایین ساخته شوند. آنها نیاز به مواد سبک وزن دارند و همچنین باید بتوانند ارتعاشات عظیم را در هنگام راه اندازی راکت تحمل کنند و آنها باید قادر به کنترل و تحمل دماهای بسیار گرم و بسیار سرد باشند. علاوه بر این، نانولوله‌ها باید تقریبا تمام نورهایی را که بر روی آنها می‌تابد را به دام اندازند و این کار را برای 10 تا 20 سال انجام دهند.
نانولوله‌ها باید تقریبا تمام نورهایی را که بر روی آنها می‌تابد را به دام اندازند و این کار را برای 10 تا 20 سال انجام دهند.یکی از مشکلات رایج در روش استاندارد رشد نانولوله‌ها، قابلیت تحمل دمای بالای مورد نیاز در هنگام ساخت آنها است. این دمای بالا، نوع مواد قابل استفاده را محدود می‌کند. مثلا سیلیکون می‌تواند دمای بالا را تحمل کند، اما شکننده است. فولاد نیز در دماهای بالا مقاوم است، اما آن نیز بزرگ و سنگین است و برای سفرهای فضایی مناسب نیست.
 

ساخت اسفنج‌های نانولوله‌ای

یکی دیگر از دستیافت‌های این علم جدید ساخت اسفنج‌هایی با کاربرد ویژه است. ترنس یک دانشمند فیزیکدان در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا است. یکی از آخرین آزمایشگاه‌های وی ساخت یک اسفنج نانولوله‌ای است. او می‌گوید که این اسفنج‌ها می‌توانند به طور اختصاصی روغن را از مخلوط نفت و آب جذب کنند زیرا این نانولوله‌ها هیدروفوب هستند. این بدان معنی است که آنها آب را دفع می‌کنند. با این وجود آنها مواد هیدروفیل را جذب می‌کنند و از آنجا که نفت هیدروفوب است، نانولوله‌ها آن را جذب می‌کنند.
 
ترنس و تیم او در حال کار بر روی اسفنج‌هایی هستند که می‌توانند 1000 برابر وزن خود روغن جذب کنند. ترنس روزی را تصور می‌کند که بتواند اسفنج‌های نانوتکنولوژی را به اندازه کافی بزرگ بسازد تا حتی نشت‌های نفتی بزرگ را برطرف کنند.
 
ترنس می‌گوید: خیلی خوب است که همیشه رویای چیزهایی را که در حال حاضر غیرممکن است را دنبال کنید. در نهایت، او معتقد است، این داستان علمی- تخیلی به زودی به یک واقعیت تبدیل خواهد شد.
 
 

منبع: سایت ساینس نیوز فور استیودنتس






تاریخ : شنبه 99/2/6 | 7:23 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

نقش نانو پروب‌های ریز در رابط‌های انسان - ماشین نقش نانو پروب‌های ریز در رابط‌های انسان - ماشین

مفهوم مدارهای مغز (تصویر آرشیوی).
اعتبار: © santiago silver / Adobe Stock

گزارش کامل

به لطف گروه تحقیقاتی جدید لیِبِر  در دانشگاه هاروارد، و نیز دانشمندانی از دانشگاه سورری و یونسِی، تحقق انسان های ارتقاء توان یافته توسط ماشین - یا سایبورگ ها، آنگونه که در افسانه های علمی شناخته شده است - می تواند یک قدم به تبدیل شدن به یک واقعیت نزدیک شده باشد.
 
محققان بر این امر مهم تاریخی فائق آمدند که آرایه های نانوپروب مقیاس پذیر بسازند که آنقدر کوچک باشند که کارهای داخلی سلول های قلب انسان و نورون های اولیه را ثبت کنند.
 
توانایی خواندن فعالیت های الکتریکی از سلول ها، پایه و اساس بسیاری از رویه های زیست پزشکی مانند نقشه برداری فعالیت مغز و پروتز عصبی است. توسعه ابزارهای جدید برای الکتروفیزیولوژی درون سلولی (جریان الکتریکی جاری در سلول ها) که محدودیت های آن چیزی که از لحاظ فیزیکی امکان پذیر است (تفکیک پذیری زمانی-فضایی) را پشت سر می گذارد ، در حالی که حالت تهاجمی را کاهش می دهد، می تواند درک عمیقتری از سلولهای الکتروژنیک و شبکه های آنها در بافت ها، و همچنین هدایت های جدید برای رابط های انسان – ماشین، فراهم کند.
 
در مقاله ای که از سوی مجله نانوتکنولوژی طبیعت منتشر شد، دانشمندانی از مؤسسه فن آوری پیشرفته سورری (ATI) و دانشگاه هاروارد جزئیاتی را شرح می دهند که چگونه آرایه ای از پروب های ترانزیستوری اثر میدان نانو سیم U شکل فوق العاده کوچک برای ضبط داخل سلولی تهیه کردند. از این ساختار که به نحوی باور نکردنی کوچک است استفاده شد برای ضبطِ، با وضوح عالیِ، فعالیت درونی نورون های اولیه و دیگر سلول های الکتروژنیک، و دستگاه دارای ظرفیت ضبط چند کاناله است.
 
دکتر یونلانگ ژائو از ATI در دانشگاه سورری، گفت: "اگر متخصصان پزشکی ما قرار است به فهمیدنِ بهترِ شرایط فیزیکیمان ادامه دهند و کمک کنند که زندگی طولانی تری داشته باشیم، مهم است که همچنان مرزهای علوم مدرن را هُل دهیم به این منظور که به آنها بهترین ابزارهای ممکن برای انجام کارهایشان را بدهیم. برای اینکه این امر ممکن شود، تقاطعی بین انسان ها و ماشین ها اجتناب ناپذیر است."
 
"پروب های نانوسیم انعطاف پذیر فوق العاده کوچک ما می تواند یک ابزار بسیار قدرتمند باشد زیرا آنها می توانند سیگنال های داخل سلولی را با دامنه هایی قابل مقایسه با آنهایی که با تکنیک های گیره وصله اندازه گیری  می شوند اندازه گیری کنند؛ با این مزیت که دستگاه مقیاس پذیر است، این امر باعث زحمت کمتر بدون آسیب مهلک بر سلول (آماس سیتوسُل) می شود. از طریق این کار، ما شواهد واضحی یافتیم که چگونه هر دو اندازه و انحنا تأثیر می گذارد بر باطن دستگاه و سیگنال ضبط داخل سلولی."
 
پروفسور چارلز لیبر از دپارتمان شیمی و زیست شناسی شیمی در دانشگاه هاروارد، گفت: "این کار نشان دهنده یک گام بزرگ در مقابله با مشکل عمومی ادغام بلوک های ساختمانی نانومقیاس "ترکیبی" در آرایه های مقیاس تراشه و ویفر است و از آن طریق رخصت دادن به خودمان که به چالش طولانی مدت ضبط مقیاس پذیر داخل سلولی رسیدگی کنیم."
 
"زیبایی علم برای بسیاری، از جمله خودمان، داشتن چنین چالش هایی برای پیش راندن فرضیه ها و کارهای آینده است. در طولانی مدت تر، ما اینگونه می نگریم که این پیشرفت های پروب به قابلیت های ما می افزاید که سرانجام منجر به رابط های پیشرفته مغز – ماشین با تفکیک پذیری بالا  می شود و شاید در نهایت سایببورگ ها را به واقعیت آورد."
 
پروفسور راوی سیلوا، مدیر ATI در دانشگاه سورری، گفت: "این قطعه کار فوق العاده هیجان انگیز و بلند پروازانه ارزش همکاری دانشگاهی را نشان می دهد. پروب های نانوسیم انعطاف پذیر فوق العاده کوچک ما می تواند یک ابزار بسیار قدرتمند باشد زیرا آنها می توانند سیگنال های داخل سلولی را با دامنه هایی قابل مقایسه با آنهایی که با تکنیک های گیره وصله اندازه گیری  می شوند اندازه گیری کنند. همراه با امکان ارتقاء ابزارهایی که ما برای نظارت بر سلول ها استفاده می کنیم، این کار پایه هایی را مستقر کرده است برای رابط های ماشین و انسان که می تواند زندگی هایی را در سراسر جهان بهبود بخشد."
 
دکتر یونلونگ ژائو و تیم او در حال حاضر بر روی دستگاه های جدید ذخیره انرژی، پروب الکتروشیمیایی، دستگاه های بیوالکترونیک، سنسورها و سیستم های الکترونیکی سه بعدی کار می کنند.

نانومواد، توانایی های فوق العاده‌ی گیاهان را به ارمغان می آورد

نویسندگان داستان های علمی - تخیلی مدت هاست در مورد پیوندی های ماشین – انسان که قدرت های خارق العاده دارند تصور پردازی می کنند. با این حال، "سوپر گیاهان" با نانومواد یکپارچه ممکن است بسیار نزدیک تر به واقعیت باشند. امروزه دانشمندان گزارش توسعه گیاهانی که می توانند نانوموادی به نام چارچوب های فلزی-آلی (MOF) بسازند و استفاده از MOF ها به عنوان پوشش های روی گیاهان را می دهند. گیاهان تکمیل شده می توانند به طور بالقوه کارهای جدید مفیدی را انجام دهند، مانند حسگری شیمیایی یا به دام اندازی مؤثرتر نور.
 
به گفته پژوهشگر اصلی پروژه، دکتر جوزف ریچاردسون، انسانها هزاران سال در حال معرفی مواد خارجی به گیاهان بوده اند. به مواد گیاهی خارجی وارد شده اند. او می گوید: "یک نمونه از این امر، رنگ کردن گیاه است." "برای این کار شما باید ساقه برش داده شده‌ی گل را در برخی از رنگ ها فرو کنید و رنگ به داخل ساقه کشیده خواهد شد و به داخل گلبرگ ها نفوذ خواهد کرد و سپس این رنگ های زیبا را می بینید".
 
به دلیل وجود شبکه های گسترده عروقی، گیاهان به راحتی آب و مولکول های محلول در مایعات را جذب می کنند. لکن، مواد بزرگتر و نانوذراتی مانند MOF ها برای نفوذ در ریشه مشکل دارند. بنابراین ریچاردسون و همکارانش در دانشگاه ملبورن (استرالیا) از خود می پرسند که آیا امکان دارد که آنها بتوانند گیاهان را با ماه های متشکله MOF تغذیه کنند، به گونه ای که گیاهان آنها را جذب و سپس تبدیل به نانومواد تمام شده کنند. MOF ها - که شامل یون های فلزی یا خوشه های مرتبط با مولکول های آلی هستند - بلورهای بسیار متخلخلی را تشکیل می دهند که می توانند بسیار شبیه یک اسفنج، مولکول های دیگر را جذب، ذخیره و آزاد کنند.
 
منبع: دانشگاه سوررِی و انجمن شیمی آمریکا






تاریخ : شنبه 99/2/6 | 7:22 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

کاربردهای عملی نانوتکنولوژی واقعاً دیوانه کننده است کاربردهای عملی نانوتکنولوژی واقعاً دیوانه کننده است

الکترونیک

پس از کشف ترانزیستور حالت جامد توسط باردن، تجهیزات مبتنی بر لامپ‌های خلاء حجیم، دارای مصرف برق زیاد،  و گران قیمت با دستگاه‌های کوچک، سبک وزن، و کم مصرف‌تر جایگزین شدند. این امر باعث شد تجهیزات کم حجمی مانند ساعت مچی شخصی دیجیتالی، ماشین حساب، کامپیوتر قابل حمل (لپ تاپ)، موبایل، استریو، ویدئو و غیره ایجاد شود که همگی به دلیل پیشرفت در الکترونیک و حوزه‌های مرتبط با آن است.
 
به زودی فهمیده شد که می‌توان نه تنها اندازه دستگاه‌های مختلف را کاهش داد بلکه مدارهای بزرگ را روی یک تراشه منفرد با عنوان"IC"  یا مدار یکپارچه ساخت. برون یابی این ایده‌ها و پیشرفت در تکنیک‌های ساخت دستگاه مانند تکنیک لیتوگرافی نه تنها امکان ساخت یکپارچه سازی در مقیاس بسیار بزرگ (VLSI) از دستگاه‌ها و مدارهای الکترونیکی را ممکن ساخت، بلکه همچنین وفادارانه کمیت‌های زیادی از آنها را تولید می‌کند.
 
در اوایل سال 1960 میلادی، مور روند کوچک شدن دستگاه های الکترونیکی را پیش بینی کرد که به عنوان قانون مور مشهور است. وی اظهار داشت که تعداد ترانزیستورهای موجود روی هر تراشه در هر 18 ماه دو برابر می‌شود. اما پس از سال 2000 میلادی، یک انحراف از قانون مور رخ داده است. می‌توان به کاهش اندازه تا حد یک اتم ادامه داد، اما مطمئناً حدی برای اندازه وجود دارد که در زیر آن حد، خواص ماده از اندازه مستقل نیست. اینجاست که "علم نانو" و "فناوری نانو" مسئولیت به عهده می‌گیرند.
 
بنابراین، دستگاه‌های الکترونیکی با ابعاد نوعیِ چند نانومتر در هر سه بعد طول و عرض و ارتفاع، نه تنها نشانگر کوچک سازی هستند بلکه نمایش دهنده برخی خواص منحصر به فرد هستند که در طول 5 تا 6 دهه گذشته از کشف دستگاه‌های حالت جامد شناخته نشده بودند. ترانزیستور تک الکترون، شیرهای اسپین، پیوندگاه‌های تونلی مغناطیسی (MTJ)  از نظر مفهومی دستگاه‌های جدیدی هستند که بر پایه فناوری نانو طراحی شده‌اند. چنین دستگاه‌هایی سریع‌تر، جمع و جور، و نسبتاً ارزان‌تر هستند و راه خود را در بازار پیدا می‌کنند.
 
از دستگاه‌های نوع دریچه اسپین قبلاً در رایانه‌های شخصی برای "خواندن دیسک" استفاده می‌شد که امکان افزایش ظرفیت ذخیره سازی داده‌های دیسک‌های سخت را فراهم کرده‌اند. جالب است که شیر اسپینی و MTJ مبتنی بر مفهومی هستند که خودش در حال رشد به حوزه‌ای در خودش است که با عنوان اسپینترونیک، یا الکترونیک مبتی بر اسپین، شناخته می‌شود. به خوبی دانسته شده است که یک الکترون (یا حفره) هم دارای بار و هم دارای اسپین (چرخش) است. با این حال، الکترونیک تاکنون فقط از بار آنها استفاده کرده است و اسپین آنها مورد بی توجهی قرار گرفته است. اکنون، در سال‌های اخیر مشخص شده است که اگر اسپین یک الکترون (یا حفره) در نظر گرفته شود، دستگاه‌هایی که به نحو مناسبی ساخته شوند منجر به برخی از دستگاه‌های برتر می‌شوند. بسیاری از دستگاه‌های مبتنی بر اسپین مانند Spin-FET ، Spin-LED ، Spin-RTD ، سوئیچ‌های نوری با فرکانس تراهرتز، تعدیل کننده‌ها، رمزگذارها، رمزگشاها و کیوبیت‌های رایانه‌های کوانتومی در لیست داغ دانشمندان و فن آورها قرار دارند.
 
انقلاب بعدی در رایانه‌ها از "حافظه غیر فرار" استفاده می‌کند که در صورت قطع ناگهانی برق، یا اگر فراموش کنیم که ورودی‌ها را ذخیره کنیم، داده‌ها از بین نمی‌روند. ما همچنین ممکن است کامپیوترهای کوانتومی داشته باشیم که بسیار قدرتمندتر از رایانه های موجود باشند.

 انرژی

فناوری نانو نقش مهمی در زمینه انرژی خواهد داشت. منابع انرژی طبیعی مانند نفت، زغال سنگ، گاز طبیعی و غیره برای تمام موارد حمل و نقل، ارتباطات، صنعت، خانه‌ها و بسیاری از فعالیت‌های انسانی دیگر مورد نیاز بوده است. این منابع با سرعت بسیار زیادی دارد کاهش می‌یابد. نسل‌های آینده باید منابع انرژی جایگزین مانند انرژی خورشیدی یا سوخت مبتنی بر هیدروژن را جستجو کنند.
 
دانشمندان امیدوارند سلول‌های خورشیدی کارآمد را با استفاده از نانومواد بسازند. تحقیقات قابل توجهی در مورد بیرون کشیدن سوخت هیدروژن با شکافت آب(H2O)  با استفاده از نور خورشید در حضور نانومواد (فوتوکاتالیست‌ها) انجام شده است. در واقع هیدروژن در دسترس قرار گرفته می‌تواند به منبع خوبی برای سوخت و سایر اهداف حمل و نقل تبدیل شود. با این حال، ذخیره سازی هیدروژن کار آسانی نیست زیرا می تواند به راحتی آتش بگیرد.
 
بر روی ماده‌ای مانند نانولوله‌های کربن، که کلاس ویژه‌ای از نانومواد هستند، برای استفاده بالقوه از آن به عنوان ماده ذخیره سازی هیدروژن، دارد بررسی صورت می گیرد. هزینه فعلی نانولوله‌های کربن بسیار زیاد است، اما دانشمندان در تلاشند راه‌های ارزان قیمتی برای ساختن آنها در مقادیر زیاد پیدا کنند، که در آینده به استفاده از سوخت هیدروژن بدون خطر کمک کند. همچنین تلاش شده است تا کارآیی سلول‌های خورشیدی برای تولید انرژی با استفاده از نانوذرات افزایش یابد.
 
ابزارهای بی‌شماری مانند لپ تاپ، تلفن‌های همراه، تلفن‌های بی‌سیم، رادیوهای قابل حمل، دستگاه پخش سی دی، ماشین حساب‌ها و غیره، به باتری‌های قابل شارژ با وزن کم و یا «سلول» نیاز دارند. تلاش می‌شود تا با جایگزینی مواد الکترود، چگالی انرژی آنها افزایش یابد. اگر اسپین یک الکترون (یا حفره) در نظر گرفته شود، دستگاه‌هایی که به نحو مناسبی ساخته شوند منجر به برخی از دستگاه‌های برتر می‌شوند. برخی از نانوذرات هیدرید فلزی، هیدریدهای نیکل یا نواحی سطح بالا را دوست دارند، مواد فوق العاده سبک وزن، آئروژل‌ها را دوست دارند یا دریافته می‌شود که نسبت به مواد مرسوم در باتری‌های بهبود یافته گزینه های بهتری هستند.

اتومبیل

یک خودرو از تعداد زیادی قطعه و مواد مختلفی تشکیل شده است. بدنه و قسمت‌های مختلف ساختاری آن از جنس استیل، برخی از آلیاژها، لاستیک ، پلاستیک و غیره است. ساختار بدنه باید از نظر شکل و اندازه قوی، غیر قابل تغییر شکل یا سفت باشد. مشخص شده است که کامپوزیت‌های نانولوله دارای مکانیکی بهتر از حتی فولاد هستند. برای ساختن کامپوزیت‌هایی که بتوانند جایگزین فولاد شوند، تلاش می‌شود. در حال حاضر سنتز نانولوله‌ها از نظر اقتصادی قابل دوام نیست، اما تلاش می‌شود تا بتوان از آن در مقیاس بزرگ استفاده کرد. اتومبیل‌ها به صورت اسپری با ذرات ریز نقاشی می‌شوند. رنگهای نانوذره پوشش صاف و نازک و جذابی را ارائه می‌دهند. برخی تحقیقات در حال بررسی امکان استفاده از ولتاژی کوچک برای تغییر رنگ خودرو به دلخواه هستند.
 
منبع: ویشواس پوروهیت






تاریخ : شنبه 99/2/6 | 7:21 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

فناوری نانو چیست و چه کاربردهایی دارد؟ فناوری نانو چیست و چه کاربردهایی دارد؟ تکنولوژی ‌های جدید مانند فناوری نانو مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند. پیشرفت علم انسان خود به خود منجر به تولید تکنولوژی‌های جدیدتر و پرکاربردتر برای وی شده و همیشه این تکنولوژی‌ها می توانند در ابعاد منفی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. تولید مواد اتمی یکی از پیشرفت‌های بزرگ در علم پزشکی بود اما تاریخ ثابت نمود که می توان از این فناوری برای از بین بردن ملت‌های بی گناه نیز به دست مستکبران استفاده کرد.

حال فناوری نانو نیز می تواند انقلابی بزرگ در همه ابعاد زندگی انسان اعم از پزشکی و سلامت و تولید محصول ایجاد نماید اما همیشه باید نگران سوء استفاده از این مواد نیز باشیم.
 
فناوری نانو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یک نانومتر ابعادی در اندازه یک میلیاردم متر است و این 10 برابر اندازه اتم هیدروژن است. (1) فناوری نانو در واقع قدرت کنترل و کار با مواد و متریالی با ابعاد 1 تا 100 نانومتر است. این فناوری توانایی ساخت، کنترل و استفاده ماده در ابعاد نانومتری را دارد. (2) برای داشتن یک تصور دقیق از ابعاد این مواد اگر قطر موی سر انسان را در نظر بگیرید، ابعاد آن به اندازه 80000 نانومتر می باشد. (1)

نکته مهمی که در نانو تکنولوژی یا همان فناوری نانو وجود دارد این است که در این ابعاد دیگر قوانین ساده و معمولی فیزیک و شیمی پایدار نخواهد بود.(1)

ابعاد بسیار گسترده‌ای برای فناوری نانو تعریف شده است که می تواند علوم مختلف از داروسازی و پزشکی گرفته تا صنایع غذایی و شیمیایی را تحت تاثیر قرار دهد.
 

چرا فناوری نانو مهم است؟

اهمیت فناوری نانو به جهت داشتن پتانسیل افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی، کمک به حل مشکلات بهداشتی و کاهش درصد بالایی از هزینه‌های تولید در صنایع مختلف است. این تکنولوژی به راحتی می تواند با هزینه‌های بسیار کمتر در هر صنعتی منجر به تولید انبوه شود. محصولات حاصل از تکنولوژی نانو در صنایع مختلف، کوچکتر، ارزان تر، سبک‌تر و در عین حال کاربردی‌تر از شرایط عادی بوده و برای تهیه آنها نیاز به انرژی، مواد اولیه و هزینه کمتری است. (1)
 

فناوری نانو در پزشکی و درمان

فناوری نانو کاربردهای بسیار وسیعی را در علوم مختلف دارد که در ادامه درباره این کاربردها صحبت خواهیم نمود. اهمیت فناوری نانو در علوم پزشکی و درمان به جهت سر و کار داشتن با درمان بیماری‌های مهلکی که تاکنون هیچ درمانی قطعی برای آنها وجود نداشته است، بیشتر از سایر کاربردهای آن است. فناوری نانو با ارائه یک رویکرد جدید و پیشرفته در تشخیص و درمان انواع سرطان می تواند بسیار مثمر ثمر باشد. فرایندهای بیولوژیکی منجر به انواع سرطان‌ها در بدن انسان در یک مقیاس نانومتری در داخل سلول‌ها روی داده و از این نظر است که فناوری نانو می تواند بهترین روش تشخیص و درمان برای آن باشد. (3)

فناوری نانو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تشخیص سرطان توسط نانو بسیار زودهنگام‌تر از هر روش دیگر رایج امکان پذیر خواهد بود. اتفاقی که در شرایط معمولی تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که تومورهای سرطانی به حدی از رشد رسیده باشند که در تصویر برداری های معمول قابل تشخیص باشند. (3) نانو ذرات می توانند اثربخشی رزونانس مغناطیسی در تصویر برداری MRI را در تشخیص سلول‌های سرطانی بهبود بخشیده و نسبت به شرایط عادی زمان تشخیص را تسریع بخشد. (3)
 

کاربردهای فناوری نانو

همانطور که بیان کردیم مزایای فناوری نانو می تواند در علوم و فنون مختلف به کار گرفته شود. بخش‌های زیر قسمت هایی از این کاربردها خواهند بود.
 
  • کاربردهای دارویی
نانو ذرات تولید شده در این فناوری می تواند موقعیتی را ایجاد کند که در آن پزشک مواد دارویی را به صورت مستقیم به سلول‌های بیمار تزریق نماید. با استفاده از این متد عوارض ناشی از روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی تا حد بسیار زیادی کاهش خواهند یافت. (4)
 
  • نانو فناوری در الکترونیک
یکی از مزیت‌های بزرگ فناوری نانو در علم الکترونیک افزایش قابلیت‌های دستگاه‌های الکترونیکی همزمان با کاهش وزن و میزان مصرف انرژی آنها است. (4)

فناوری نانو چیست و چه کاربردهایی دارد؟
 
  • تکنولوژی نانو در تولید مواد غذایی
با استفاده از تکنیک‌های تکنولوژی نانو می توان رشد مواد غذایی مختلف را بسیار سریعتر از حالت معمول نمود. این فناوری همچنین می تواند تبدیل به یک انقلاب بزرگ در صنعت بسته بندی نیز باشد. نه تنها طعم غذاهای تولید شده با استفاده از فناوری نانو بهتر خواهد بود، بلکه میزان ماندگاری و البته تاثیر مستقیم آنها روی سلامتی بدن نیز افزایش خواهد یافت. (4)
 
  • کاربرد نانو در سلول‌های سوختی
از فناوری نانو برای کاهش هزینه‌های کاتالیزورهای مورد استفاده در سلول‌های سوختی برای تولید یون‌های هیدروژن از سوخت متانول استفاده می‌شود. هم چنین این تکنولوژی می تواند کارآیی غشاهای به کار رفته در سلول‌های سوختی برای جداسازی یون‌های هیدروژن از گازهایی مانند اکسیژن را افزایش دهد. (4)
 
  • فناوری نانو در سلول‌های خورشیدی
سلول‌های تولید انرژی خورشیدی تولید شده توسط نانو تکنولوژی بسیار ارزان‌تر و کم هزینه‌تر از سلول‌های خورشیدی معمولی خواهند بود. (4)
 
  • تولید باتری‌های نانو
باتری‌های تولید شده توسط نانو موادها می تواند تا ده‌ها سال به کار و راندمان خود ادامه دهند. شارژ شدن این باتری‌ها بسیار سریع‌تر از باتری‌های معمولی امروز نیز خواهد بود. (4)
 
  • صنعت فضا
استفاده از فناوری نانو در آینده می تواند کلید اصلی تولید فضاپیماهای سبک وزن و سریع باشد. این مواد همچنین در تولید سوخت موشک می تواند منجر به تولید فضاپیماهایی با امکان سفر به مکان‌های دور دست را نیز تولید کرده و هزینه این سفرها را نیز نسبت به حال حاضر به شدت کاهش دهد. (4)
 
  • فناوری نانو در تولید سوخت
با استفاده از این تکنولوژی می تواند از مواد اولیه معمولی اقدام به تولید سوخت هایی با هزینه‌های بسیار کمتر از سوخت‌های فسیلی و دیزلی امروزه نمود. این سوخت‌ها مصرف بهینه تری نیز داشته و علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، آسیب‌های ناشی از آنها به محیط زیست نیز به شدت کاهش خواهد یافت. (4)
 
  • بهبود کیفیت هوا با استفاده از نانو فناوری
این فناوری قدرت این را دارد که کاتالیزورهای مورد استفاده برای تبدیل بخارات فرار ماشین آلات و کارخانه‌های صنعتی را به گازهای بی ضرر با راندمان بسیار بالاتری توسعه دهد. در واقع کاتالیزورهای ساخته شده توسط نانوفناوری سطح بیشتری از مواد شیمیایی موجود در آلاینده‌های هوا را پوشش داده و مواد شیمایی بیشتری را نیز در آنها تجزیه خواهند نمود. (4)
 
  • کیفیت بهتر آب با استفاده از نانو تکنولوژی
حذف زباله‌های صنعتی و اثرات آنها از آب‌های زیرزمینی، تبدیل مواد شیمیایی آلوده کننده آب به موادی بی ضرر و کاهش تاثیرگذار هزینه‌های تصفیه آب سه مزیتی است که نانوتکنولوژی می تواند در بهبود کیفیت آب آشامیدنی بشر داشته باشد. (4)
 

نگرانی هایی درباره فناوری نانو

با تمام مزیت‌ها و جذابیت هایی که در فناوری نانو وجود دارد، نگرانی هایی نیز در این صنعت و علم برای بشر قابل تصور است. در وهله اول استفاده از این تکنولوژی می تواند منجر به تولید و توسعه فناوری‌های بسیار خطرناک و قدرتمند شود. هیچ تضمینی در حال حاضر برای کنترل مولکول‌های تولید شده در این روش وجود ندارد. با توجه به سرعت بالای رشد این فناوری، محققان نگرانند که در زمان مناسب نتوانند قوانین و شرایط لازم برای استفاده از آن را تبیین نمایند. (1)

از دیگر نگرانی هایی که دانشمندان با توسعه فناوری نانو نگران آن هستند می توان به ازدیاد بی رویه جمعیت بر اثر از بین رفتن بیماری‌های مهلک مخصوصاً در سنین بالا و کند شدن پیری و افزایش جرم و جنایت و فعالیت‌های تروریستی در اثر تولید مواد شیمیایی در ابعاد کوچک با استفاده از این فناوری اشاره کرد. (5)
 

جمع بندی و نتیجه گیری

تکنولوژی‌های جدید مانند فناوری نانو هم می توانند در بهبود شرایط زندگی انسان و هم در جهت عکس آن مورد استفاده قرار بگیرند. البته نمی توان تنها به دلیل برخی سوء استفاده‌ها از این منابع، برای همیشه آنها را کنار گذاشت.

پینوشتها
  1. www.azonano.com
  2. www.article.tebyan.net
  3. www.cisncancer.org
  4. www.understandingnano.com
  5. www.moneycrashers.com






تاریخ : شنبه 99/2/6 | 7:20 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

سردار سلیمانی به شهادت رسید. کشور خبیث آمریکا او را به شهادت رساند. البته که اکنون این پاسدار بزرگ انقلاب، در بهشت خداوند سکنی گزیده. اما دشمن بزرگ و همیشگی ایران یعنی آمریکا باید بداند که این حمله اش بی جواب نخواهد ماند و جوانان ایران تا جان در بدن دارند، از ارزش های انقلاب شان دفاع خواهند کرد.






تاریخ : یکشنبه 98/10/15 | 10:47 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

تیلر، فردریک وینزلو



 

نویسنده: Edwin Layton
مترجم: مجید ملکان



 
[Fredrik winzl?]
Frederick Winslow Taylor
(ت. جرمنتاون [بخشی از فیلادلفیا]، پنسیلوینیا، 30 اسفند 1234/ 20 مارس 1856؛ و. فیلادلفیا، 29 اسفند 1293/ 21 مارس 1915)، مهندسی.
به نظر می‌رسید که برای تیلر، که فرزند یک خانواده‌ی اشرافی در فیلادلفیا بود، مقدّر بود که راه پدرش، فرنکلین، را دنبال کند، یعنی زندگی عادی پیش پا افتاده‌ای در راه وکالتی خاص نجیب زادگان. اما او پس از آن که در 1253 از آموزشگاه فیلیپ اسکتر فارغ التحصیل شد، استقلال رأی مادر با اراده‌اش، امیلی انت وینزلو، را از خود نشان داد و در عوض تصمیم گرفت که مهندس مکانیک شود. تیلر، بعد از گذراندن دوره‌ی کارآموزی خود به عنوان کارگر فنی ماشین و قالب سازی، برای کار به کارخانه‌ی فولاد میدویل فیلادلفیا رفت، و در آنجا ظرف شش سال از کارگری ساده به سرمهندسی ارتقا یافت. در 1262 از مؤسسه‌ی فنّاوری استیونز درجه‌ی مهندسی مکانیک مکاتبه‌ای گرفت. در 1262 با لوئیز م. اسپونر از فیلادلفیا ازدواج کرد.
تیلر از زمره‌ی مهندسانی بود که تلاش می‌کردند مهندسی را به صورت علم درآورند. او می‌پنداشت که بر تمام حیطه‌های کار مهندسی، از جمله مدیریت، قوانین (یا اصول عقلی) حکمفرما است. تیلر بررسیهای پرزحمتی در مورد برش فلزات، فولاد ابزار، بکار بردن تسمه‌ی نقاله، بتون مسلّح، مدیریت، و دیگر موضوعات، انجام داد؛ این بررسیها از میدویل شروع شد و در ضمن کارش به عنوان مشاور ادامه یافت. این کارها تا حدود زیادی تجربی بود و به مطالب نظری، که تیلر نه از آنها سردر می‌آورد و نه علاقه‌ای به آنها داشت، چندان مربوط نبود. با چنین روش عادی و ساده‌ای بود که تیلر و ج. منسل وایت فرایند عملیات گرمایی فولاد ابزار را کشف کردند، که به نام خود آنها نامگذاری شده است (1277)، این اختراع تحت عنوان «فولاد تندبر» در عمل کارگاههای ماشینی انقلابی به وجود آورد زیرا سبب شد که سرعت ماشینهای برش فلز بیش از دو برابر شود.
دستاورد عمده‌ای که تیلر بیشترین شهرتش را به آن مدیون است ابداع «مدیریت علمی» است. او می‌خواست که تمام جنبه های مدیریت را به صورت «علم دقیق» درآورد. رهیافت او، که گاهی «مدیریت کار» نامیده می‌شود، چنین بود که دقیقاً تعیین کند هر کارگر در مدت معیّن چه قدر باید انجام دهد. این امر منجر به کشف معیار جدیدی برای کار آدمی شد. تیلر ابتدا تلاش کرد که همبستگی‌ای میان خستگی و کمیّت کار پیدا کند، اما نتوانست به چنین راه حل مستقیمی دست یابد. در عوض به چیزی دست یافت که به گُمان او کوچکترین واحدهای کار بودند، یعنی «حرکات بنیادی». تیلر ابتدا مجموعه‌ای از اعمال را به این حرکات بنیادی تجزیه کرد و زمان آنها را به وسیله‌ی زمان سنج تعیین کرد؛ سپس به تجزیه و تحلیل توالی حرکات پرداخت، حرکات غیرضروری را حذف کرد، و حرکات باقیمانده را به صورت رشته‌ی بهینه ترکیب نمود. تیلر فکر می‌کرد که، بعد از افزودن درصدهائی برای دربرگرفتن استراحت لازم و تأخیرهای اجتناب ناپذیر، می‌تواند زمان لازم برای هر کار را محاسبه کند.
بررسی زمان و حرکت تنها اولین ابداع از مجموعه‌ی ابداعات مدیریتی بود. تنظیم زمان، تعیین وظایف روزانه، و تهیه‌ی دستورالعملهای کتبی برای هر کارگر، نیاز به بخش برنامه ریزی‌ای داشت که مرکز اعصاب مدیریت در نظام تیلر شد. وظایفِ دقیقاً تعیین شده مستلزم استاندارد کردن کامل ابزارها، اعمال، و رهوار کردن امور بود. تیلر همچنین برای محاسبه‌ی هزینه، نظارت بر دفتر دارایی، نگهداری اسناد، و سازمان اجرایی مراجع قدرت شیوه هائی ابداع کرد که مدیریت منطقی را آسان می‌کرد.
تیلر فکر می‌کرد که نظام مدیریت او مبنای اخلاق علمی را فراهم ساخته است؛ و امیدوار بود که از این طریق به تعارض طبقاتی پایان دهد و عدالت اجتماعی را برقرار سازد. هرچند این اهداف بزرگ تحقق نیافتند، نظام تیلر بر اندیشه‌ی مدیریت نوین تأثیر عمیقی نهاد.

کتابشناسی

یکم. کارهای اصلی.

نوشته‌های تیلر در کتابخانه‌ی «مؤسسه‌ی فنّاوری استیونز»، هوبوکن، واقع در نیوجرزی، محفوظند. این نوشته‌ها مشتملند بر دستنویس خطابه‌های چاپ نشده و مکاتباتی که کرده است. در نامه‌ای که از تیلر به موریس ل. کوک، به تاریخ 2 دسامبر 1910، نوشته شده است بخش جالب توجهی از زندگینامه‌ی تیلر مندرج است. در مخزن کتابخانه یک راهنمای چاپ شده برای مراجعه به این نوشته‌ها وجود دارد.
مجموعه‌ی مناسبی از مهمترین نوشته‌های انتشار یافته‌ی تیلر در کتابی گردآوری شده است با عنوان scientific Management: comprising shop Management, The principles of scientific Management, and Taylor"s Testimony Before the special House committee، از فردیک و. تیلر (نیویورک، 1947). فهرست مقاله های گوناگونی که تیلر به «انجمن امریکایی مهندسان مکانیک» تقدیم کرده در کتاب seventy- seven Year Index (نیویورک، 1951) ذکر شده است. بلندترینِ این مقاله ها به صورت کتاب نیز بچاپ رسید با عنوان on the Art of cutting Metals (نیویورک، 1907). علاوه بر این، او با همکاری سَنفرد ا. تامپسن دو کتاب نوشت: A Treatise on concerte (نیویورک، 1905) و concrete costs (نیویورک، 1912).

دوم. خواندنیهای فرعی.

زندگینامه‌ی معیار او کتابی است از فرنک ب. کاپلی با عنوان Fredrick w. Taylor (نیویورک، 1923). خاطرات او عبارتند از: «Tributes to Fredrick w. Taylor»، ویراسته‌ی هـ. ک. هَثوِی، در TASME، 37 (1915)، 1459-1496؛ «Fredrick winslow Taylor»، همان، 1527-1529؛ و Frederick winslow Taylro, A Memorial volume، از انتشارات «انجمن تیلر» (نیویورک [حدود 1920]). نیز «Frederick winslow Taylor»، از کارل و. میتمن، در Dictionary of American Biography، هجدهم، 323-324.
ارزیابیهای جدیدی که از تیلر و روش کار او شده است در آثار زیرین مندرجند: Taylorism at the watertown Arsenal، از هیو ج. ایتکن (کیمبریج، مسچوستیس، 1960)، 13-48؛ Effeciency and uplift، از سمیوئل هابر (شیکاگو- لندن، 1964)، 1-30؛ The Revolt of the Engineres، از ادوین لیتن (کلیولند، 1970)، 134-139؛ scientific Management and the unions، از میلتن ج. نَدوورنی (کیمبریج، مسچوسیتس، 1955)، 1-33؛ و Frederick Taylor: A study in personality and Innovation، از سودهیر کاکار (کمبریج، مسچوسیتس، 1970).

 

منبع مقاله :
گیلیپسی، چارلز کولستون؛ (1387)، زندگینامه علمی دانشوران، ترجمه: احمد آرام... [و دیگران]، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نخست





تاریخ : پنج شنبه 98/10/12 | 10:21 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

تفاوت بین لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی



 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

اهمیت صنعت لاستیک از وقتی که به وجود آمد و نقشی که آن در رشد تمدن داشت خیلی زیاد است. دو نوع لاستیک وجود دارد؛ یکی طبیعی و دیگری مصنوعی. تولید لاستیک مصنوعی راحت‌تر از لاستیک طبیعی است و لاستیک مصنوعی گستره‌ی کاربردی بیشتری دارد. این مقاله یک مقایسه بین لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی برای شما انجام داده است.
تفاوت بین لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی

آیا می‌دانید؟

در سال 1839 یک مخترع آمریکایی به نام چارلز گودیر، یک روشی را برای بهبود خواص لاستیک طبیعی ابداع کرد و آن را محکم‌تر و قابل استفاده‌تر کرد. او این فرآیند را ولکانیدن یا جوش اکسیژن لاستیک و فلزات نامید. این فرآیند در صنعت لاستیک انقلابی ایجاد کرد.
لاستیک طبیعی یک الاستومر (پلیمر هیدروکربنی کشسان) است که از لاستیک خام درست شده است که یک کلویید شیری است که از بیشتر گیاهان به دست می‌آید. الاستومر یک ماده‌ای است که می‌تواند تغییر شکل کشسان بیشتری را از مواد دیگر، تحت تنش تحمل کند و بدون هیچ گونه تغییر شکلی به اندازه‌ی قبلی خود برگردد. منبع تجاری لاستیک طبیعی یک گیاه برزیلی بومی به نام هویا برازیلینسیس که به خانواده‌ی فرفیون‌ها تعلق دارد. برخی گیاهان دیگر که می‌توان از آنها لاستیک طبیعی به دست آورد عبارتند از: گوتا – پرکا، شکل لاستیک، درخت لاستیک پانامایی، قاصدک معمولی و قاصدک روسی. لاستیک طبیعی تا قرن بیستم مصرف تجاری داشت. لاستیک طبیعی به خاطر کاربردهای خیلی زیادش جایگاه مهمی در بازار اشغال کرده است. برخی از کاربردهای آن شامل ساختن تایر برای استفاده در ماشین‌های مسابقه، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و هواپیماها است.
لاستیک‌های مصنوعی در گیاهان شیمیایی با پلیمریزاسیون مونومرها به پلیمرها به دست می‌آیند. آنها به طور مصنوعی تولید می‌شوند. برخی از مهم‌ترین لاستیک‌های مصنوعی عبارتند از: بوتادین، استرین – بوتادین، نئوپرین/ پلی کلروپرین، لاستیک‌های پلی سولفید، نیتریل، لاستیک بوتیل و سیلیکون. آنها کاربردهای متعدد و خواص شیمیایی و مکانیکی مختلفی دارند. لاستیک‌های مصنوعی زیادی در طول قرن بیستم گسترش یافته‌اند. برخی از آنها به خاطر خواص‌شان به جای لاستیک طبیعی استفاده می‌شوند. کاربردهای ویژه آنها شامل ترانسفورماتورهای برق، لباس‌های مرطوب، کناره‌های لپ تاپ، بست‌های ارتوپدی، عایق الکتریکی، تسمه فن خودرو، لاستیک خودرو، کف کفش، پاک کن مداد، بالن‌های تولد، چسب، دستکشهای محافظ، تسمه نقاله، اسباب بازی‌های انعطاف پذیر، لوله، تشک، طناب‌های لاستیکی، رنگ، شیلنگ، گسکت و کاشی‌های کف سطح است.

تفاوت بین لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی :

تولید :

• لاستیک‌های مصنوعی با پلیمریزاسیون مواد پترو شیمیایی مختلف که به نام مونومر شناخته می‌شوند، به دست می‌آیند. برخی نمونه‌ها عبارتند از: لاستیک استرین بوتادین (SBR) که از هم - پلیمریزاسیون استرین و بوتادین به دست می‌آید، لاستیک بوتیل (IIR) که یک لاستیک مصنوعی است که از هم - پلیمریزاسیون ایزوبوتیلن با ایزوپرن به دست می‌آید، لاستیک نیتریل (NBR) که یک لاستیک مصنوعی مقاوم به نفت است که از هم - پلیمریزاسیون آرکیلونیتریل و بوتادین به دست می‌آید و نئوپرن که با پلیمریزاسیون کلروپرن تولید می‌شود.
• لاستیک طبیعی از لاستیک خام به دست می‌آید که بیشتر از شیره‌ی گیاه هویا برازیلینسیس کشیده می‌شود. یک بریدگی در پوست درخت ایجاد می‌شود و لاستیک خام در یک فنجان یا قابلمه جمع آوری می‌شود، سپس فیلتر شده، شسته می‌شود و می‌گذارند که با یک اسید واکنش دهد تا ذرات لاستیک منجمد شوند و جرم تشکیل دهند. سپس لاستیک در قالب‌هایی فشرده می‌شود و خشک می‌شود. پس از آن به مراحل بعدی تولید در صنعت می‌رود تا اصلاح شود.

خواص :

• لاستیک‌های مصنوعی بیشتر نسبت به نفت و روغن، مواد شیمیایی مشخص و اکسیژن مقاوم هستند، عمر و ویژگی‌های آب و هوایی بهتری دارند و انعطاف پذیری خوبی در یک گستره‌ی دمایی وسیع دارند.
• لاستیک‌های طبیعی مقاومت به سایش خوب، الاستیسیته بالا، انعطاف پذیری بالا و استحکام کششی خوبی دارند. آن عملکرد دینامیکی خوب و سطح میرایی پایینی دارد. اما با گذشت زمان پیر می‌شود و مقاومت شیمیایی، روغنی و اوزونی ضعیفی پیدا می‌کند. با افزایش دما مقاومتش پایین می‌آید.

خواص پیری، انعطاف پذیری دما پایین و مقاومت به سایش :

• استرین بوتادین یکی از لاستیک‌های مصنوعی ارزان و با کاربرد عمومی است که استحکام فیزیکی ، انعطاف پذیری و خواص دما پایین کمتری دارد. اما خواص پیر شدن و مقاومت به سایش آن بهتر از لاستیک‌های طبیعی دیگر است. برخلاف لاستیک طبیعی این ماده با گذشت زمان به جای نرم شدن سخت می‌شود.
• لاستیک‌های طبیعی استحکام فیزیکی، انعطاف پذیری و خواص دما پایین خوبی دارند اما مقاومت به سایش و خواص پیر شدن پایینی نسبت به استرین بوتادین دارند. خواص دما پایین آن در مقایسه با نیتریل پایین‌تر است.

مقاومت به نفت و روغن و انعطاف پذیری :

• نیتریل مقاومت به نفت و روغن، انعطاف پذیری دما پایین، مقاومت به سایش و انعطاف پذیری بهتری نسبت به لاستیک طبیعی دارد. آن هم چنین نفوذ پذیری گاز پایین‌تری دارد.
• لاستیک طبیعی مقاومت به نفت و روغن و انعطاف پذیری پایین‌تری نسبت به نیتریل دارد. اما استحکام فیزیکی بهتری دارد.

مقاومت اوزونی، شیمیایی و الکتریکی :

• اتیلن پروپیلن دین مونومر (EPDM)، نئوپرین/پلی کلروپرین و برخی لاستیک‌های مصنوعی دیگر مقاومت گرمایی، مقاومت به نفت و روغن، اوزون و مقاومت آب و هوایی و مقاومت شارش قطبی عالی دارند و هم چنین پیر شدن و مقاومت شیمیایی بهتری دارند. علاوه بر این خواص فیزیکی و مقاومت دما پایین آنها نیز خوب است. آن هم چنین قابلیت اشتعال و نفوذ پذیری گاز پایینی دارد. EPDM می‌تواند به ترکیبات دیگر بپیوندد تا مقاومت الکتریکی عالی کسب کند.
• لاستیک طبیعی مقاومت به اوزون، شارش قطبی و شیمیایی پایینی دارد. توسط روغن‌های هیدور کربنی متورم و ضعیف می‌شود و به هنگام پیر شدن توسط اکسیژن و اوزون ضعیف می‌شود.

خواص الکتریکی :

• لاستیک‌های اوزونی خواص الکتریکی عالی و مقاومت زیادی نسبت به آب و هوا و حمله‌ی اوزون دارند. خواص فیزیکی آنها در دماهای بالا حفظ می‌شود. آنها از لاستیک‌های دیگر گران قیمت‌تر هستند.
• لاستیک‌های طبیعی خواص الکتریکی ضعیفی دارند و مقاومت پایینی نسبت به آب و هوا و حمله‌ی اوزون دارند. آنها خواص فیزیکی بهتری دارند.
لاستیک طبیعی به خاطر کاربردهایش جایگاه مهمی در بازار دارد. اما لاستیک مصنوعی در خیلی از موارد به جای لاستیک طبیعی استفاده می‌شود به ویژه زمانی که خواصی از موادی را که لازم است بهبود می‌بخشد.





تاریخ : پنج شنبه 98/10/12 | 10:20 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

اندازه گیری رنگ برای صنعت پوشش



 

مترجم: حبیب الله علیخانی
منبع:راسخون
 
رنگ مهمترین ویژگی مربوط به پوشش ها می باشد. رنگ همچنین یک پارامتر مهم در شناسایی بصری محسوب می شود. بررسی مناسب شرایط مورد نیاز برای کنترل نور، برای قضاوت درست در مورد رنگ یک ماده، ضروری است. ارزیابی بصری همواره نیازمند وجود یک استاندارد فیزیکی برای مقایسه می باشد زیرا حافظه ی رنگ مغز انسانی، بدون وجود یک مرجع، ضعیف است. البته برای مقایسه ی دو نمونه، می توان از مرجع استفاده نکرد. حتی وقتی شرایط نگاه کردن مناسب باشد، اغلب این مشکل است که جهت و شدت تفاوت رنگ را بین دو نمونه تشخیص دهیم. این فرایند نیازمند متخصص رنگ با تجربه می باشد.
یک روش با دقت بالا برای ارزیابی تفاوت رنگ، استفاده از ابزارهای اندازه گیری رنگ می باشد. دو نوع از این ابزارها که می تواند برای این منظور، استفاده شود، عبارتند از رنگ مترها (colorimeters) و اسپکتروفوتومتر ها. یک رنگ متر در واقع از فیلترهای نوری برای تقویت پاسخ رنگ در چشم، استفاده می کند و یک اسپکتروفوتومتر نیز در واقع طیف نور مرئی را بازه هایی می شکند که به صورت ریاضی پاسخ رنگ در چشم را تشدید می کند. مزیت استفاده از اسپکتروفوتومتر در تعیین تفاوت رنگی، دقت بالا، پایداری و ثبات و قابلیت تشدید با استفاده از منابع نوری مختلف می باشد. هزینه های اسپکتروفوتومتر و پیچیدگی مربوط به کار آن، به طور قابل توجهی با استفاده از ابزارهای جدید، کاهش یافته است.
سه تکنولوژی مختلف وجود دارد که در اسپکتروفوتومترهای جدید صنعتی، مورد استفاده قرار میگیرند. این سه تکنولوژی، عبارتند از فیلترهای تداخلی، استفاده از توری ها و استفاده از دیودها می باشد. فیلترهای تداخلی، در واقع فیلترهای با طول موج معین هستند که معمولاً بر اساس نوع رزولیشن مورد نیاز، از 16 یا 32 فیلتر تشکیل شده اند. توری ها نیز ابزارهای هستند که به همراه آرایه های دیودی، استفاده می شوند و موجب افزایش رزولیشن می شوند. ابزارهای با کارایی بالا نیز معمولاً دارای توری هایی هستند که موجب بهبود کارایی می شوند اما این ابزارها، معمولاً گران و پیچیده هستند و کالیبراسیون آنها سخت است. یک تکنولوژی جدید از اسپکتروفوتومترها، بر اساس LED های با رنگ های مختلف می باشد. یک تا نه LED رنگی در واقع کل طیف نور مرئی را پوشش می دهند. مزیت این بخش ها، این است که اندازه و هزینه های ساخت کمتری دارند. محدودیت این وسایل، این است که آنها، دقت و پایداری پایین می باشد. البته این تکنولوژی، با استفاده از LED های جدیدتر، بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.
چندین هندسه ی اندازه گیری مختلف، وجود دارد. یکی کروی و دیگری چند زاویه ای. یک ابزار کروی نشاندهنده ی یک نمونه از تمام جهات می باشد. در واقع در این حالت، دید نمونه به صورت عمودی است. در حالت چند زاویه ای، زاویه ی چندگانه و دید به صورت زاویه ی ثابت می باشد. این همچنین ممکن است که زاویه ی ثابت به همراه دید در زوایای چندگانه، داشته باشیم.
استفاده از هندسه ی مناسب، برای فرمولاسیون رنگ و بررسی و جستجو بر روی رنگ، مهم می باشد. فرمولاسیون رنگ با هندسه ی کروی موجب حذف نیاز به شناسایی درخشش می شود و بدین صورت، درخشش به صورت ریاضی حذف می شود. در این حالت، درخشش به فرمولاسیون رنگ وابسته نمی باشد. بررسی بر روی رنگ معمولاً نیازمند ابزارهایی است که با روش های بصری، تطابق دارند. یک ابزار کروی با ورودی خاص، می تواند موجب حذف درخشش شود و بدین صورت، ارتباط بصری خوبی ایجاد می شود. ارزیابی می تواند اطلاعات گمراه کننده ای به ما بدهد. این مسئله زمانی مهم می باشد که بخواهیم یک پوشش را بر روی بخش هایی قالب گیری شده ی پلاستیکی، تطبیق دهیم.
پیگمنت های خاص مانند پیگمنت های فلزی، مرواریدی و مواد تداخلی، برای بررسی رنگ در زوایای مختلف، نیازمند زاویه های چندگانه ی نمایش و دید می باشند. ابزارهای چند زاویه ای و یا اسپکتروفوتومترهای خاص، برای اندازه گیری زوایای جدایش 3 تا 5 درجه، موجود می باشند. یک زاویه ی مینیمم سه درجه ای، معمولاً برای شناسایی رنگ های خاص بیان شده، مناسب می باشد.
ملاحظات مربوط به نوع نمونه ی مورد اندازه گیری شده، باید نوع اسپکتروفوتومتر مورد استفاده را تعیین کند. اگر نمونه ها، بسیار بزرگ باشند و نتوان در داخل ابزار قرار داده شوند، این نیاز وجود دارد که ابزار قابلیت انتقال داشته باشند. ابزارهای قابل حمل با کارایی بالایی در ابعاد مختلف وجود دارند، اما ارتباط داده های مربوط به این ابزارها، با ابزارهای آزمایشگاهی، باید در نظر گرفته شود. اگر نمونه ها، غیر یکنواخت باشند، وسیله باید تا حد ممکن بزرگ باشد. بسیاری از ابزارها، دارای ورودی قابل تنظیم می باشند که بوسیله ی تغییر در ابعاد آن، می توان نمونه را به خوبی، مورد آنالیز قرار داد.
تلورانس مورد نیاز برای اندازه گیری رنگ، یکی از مهم ترین ملاحظاتی است که در زمان انتخاب ابزار اندازه گیری رنگ، باید بدان توجه کرد. اگر مقایسه همواره یک استاندارد فیزیکی باشد و فرمولاسیون مشابه باشد، یک رنگ متر، می تواند کافی باشد. وقتی دقت بالا برای تولید پوشش ها در محل های مختلف جهان، مورد نیاز باشد، تنها ابزارهای بسیار دقیق قابلیت ایجاد رنگ های یکسان را دارا می باشند.
استفاده از مطالب این مقاله، با ذکر منبع راسخون، بلامانع می باشد.
منبع مقاله :
Coating technology handbook/ Arthur A. Tracton
 





تاریخ : پنج شنبه 98/10/12 | 10:20 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

رسانایی الکتریکی در آمیزه های پلیمری

 

نویسنده: لوری راپرچت
مترجم: حبیب الله علیخانی
 

مقدمه

در سال 1977، تولید اولین پلیمر آلی رسانای الکتریکی که در واقع پلی استیلن دوپ شده بود، گزارش شد. این پلیمرها در واقع طبقه بندی مختلفی از مواد هستند که در واقع از پلیمرهای رسانا تولید شده اند. این مواد، در واقع یک مخلوط فیزیکی از یک پلیمر غیر رسانا به همراه مواد رسانایی از جمله پودر فلزات و کربن می باشد.برای پلیمرهای حالت پایه تخریب پذیر، تغییراتی در مقادیر دوپ شوندگی اندک در بدنه ی اصلی پلیمر ایجاد می شود که در واقع در حالت محلول باردار و یا حالت پلارون مربوط به پلیمرهای تخریب پذیر، ایجاد می شود.در ابتدا، این پلیمرهای رسانای ذاتی، در برابر محیط تولید و هوا، پایدار نبودند. به هر حال، نسل های بعدی این پلیمرها، به صورت پودر، فیلم و الیاف تولید شدند و علاوه بر پایداری در برابر حلال ها، در برابر هوا نیز پایدار هستند. برخی از اشکال این پلیمرهای رسانای ذاتی، می توانند با پلیمرهای سنتی مخلوط شوند و موجب تولید آمیزه های رسانای الکتریکی شود. رسانایی الکتریکی سیستم های پلیمری رسانا امروزه در گستره ی رسانایی عایق ها تا مواد نیمه رسانا می باشد. کاربرد این پلیمرها مخصوصاً پلی آنیلین بعد از تولید آنها آغاز شد. این آمیزه ها، شامل مخلوط ها و پوشش هایی است که در تولید عایق های الکترواستاتیک الکترومغناطیسی، جاذب های تابش الکترومغناطیسی برای اتصال دهی پلاستیک ها، لایه های رسانا برای وسایل پلیمری تابش دهنده ی نور و پوشش های ضد خوردگی برای آهن و فولاد، استفاده می شوند.
ویژگی متداول الکترونیکی مربوط به پلیمرهای رسانای پیشین، در واقع ویژگی سیستم اختلاط rt می باشد که با همپوشانی اربیتال های pz کربن و تغییر طول پیوند کربن- کربن انجام می شود. شکل 1 نشاندهنده ی واحدهای تکرار شونده ی اشکال پیشین از چندین خانواده از پلیمرهای رسانا و نیمه رسانا (یعنی ترانس- پلی استیلن، پایه ی لئوکومرالدین (LEB)، پایه ی امرالدین (EB) و پایه ی پرنی گرانیلین (PNB)) می باشد که موجب تشکیل مواد از جمله پلی آنیلین (PAN) پلی پیرول (PPy)، پلی تیوفن (PT)، پلی (پی- فنیلن) (PPP) و پلی (پی فنیلن وینیل) (PPV) می باشد.
رسانایی الکتریکی در آمیزه های پلیمری
هر یک از این پلیمرها، آن دسته از پلیمرهایی هستند که عایق هستند و گاف انرژی آنها بین حالت پر و خالی می باشد. برای t-(CH)_x، گاف انرژی از الگوی پیوند منفرد و دوگانه ی دوپ نشده، ایجاد می شود. در این حالت، مشارکت اضافی به دلیل دافعه ی کولمبی الکترون- الکترون، ایجاد می شود. تغییر داخلی در پیوندهای کوتاه و بلند، منجر به ایجاد حالت پایه ی معادل می شود. حالت اکسیداسیون پین گرانولین PAN همچنین دارای دو حالت پایه ی تخریبی دوگانه دارد. پلیمرهای نشان داده شده در شکل 1 تخریب پذیر نیستند و در حقیقت تغییر داخلی منفرد و دوگانه منجر به ایجاد ساختارهای الکترونی مختلفی می شود.

افزایش رسانایی با استفاده از عوامل دوپ شونده

رسانایی مربوط به پلیمرهای الکترونیکی پیشین، بواسطه ی دوپ کردن این مواد، بهبود می یابد. هر دو نوع از عوامل دوپ شونده ی نوع n و نوع P می توانند در این کار استفاده شوند. دوپ شوندگی به طور نمونه وار با استفاده از تبخیر و یا محلول های دوپ شونده، انجام می شود. زنجیره ی اصلی پلیمری و یون های دوپ کننده موجب تشکیل ساختارهای سه بعدی جدید و مختلفی می شوند.
برای پلیمرهای حالت پایه تخریب پذیر، تغییراتی در مقادیر دوپ شوندگی اندک در بدنه ی اصلی پلیمر ایجاد می شود که در واقع در حالت محلول باردار و یا حالت پلارون مربوط به پلیمرهای تخریب پذیر، ایجاد می شود. این مسئله مشابه پلارون های باردار و یا بی پلارون ها در سیستم های غیر زیست تخریب پذیر، می باشد. برای پلیمرهای غیر تخریب پذیر، دوپ شدن مقادیر قابل توجه از دوپ شونده، منجر به پلارون هایی می شود که موجب تشکیل شبکه پلارونی و یا باند انرژی با پرشدگی جزئی می شود. برخی از مدل ها پیشنهاد می دهد که تعادلی میان پلارون ها و بی پلارون ها، وجود دارد. در مقادیر دوپ شونده ی بالا از t-(CH)_x، این پیشنهاد شده است که سطوح انرژی محلول سالیتون ضرورتاً با نوار والانس پر شده و نوار رسانش خالی، همپوشانی می کند. این مسئله منجر به تولید پلیمرهای رسانا می شود.
برای شکل پایه ی پلی آنیلین امرالدین (EB)، رسانایی با میزان دوپ شونده ی یون هیدروژن، تغییر می کند. در مورد فرایند پروتون زایی، هیچ اضافه و یا حذف الکترون ها و تشکیل حالت رسانایی، وجود ندارد. شکل 2 نشاندهنده ی شماتیکی از حالت های تعادلی دوپ شدن p مربوط به لئوکوامرالدین و دوپ شدن اسید پروتونیک EB و تشکیل نمک امرلادین رسانا می باشد. هر دو اسید آلی مانند HCSA و اسید غیر آلی مانند HCl، مؤثر است و اسیدهای سولفونیک آلی منجر به حلالیت در انواع مختلفی از محلول های آلی مانند کلروفروم و ام کرازول می شود. اسید پروتونیک ممکن است همچنین به صورت کوالانسی به زنجیره ی اصلی پلی آنیلین پیوند دهد (همانگونه که در مورد پلی آنیلین محلول در آب، مشاهده می شود) (شکل 3a و 3b). رفتار الکترونی مشابه در مورد PAN دوپ شده با اسید پروتونیک، مشاهده شده است (مشابه سایر سیستم های حالت پایه ی غیر تخریب پذیر). در حقیقت این پلارون ها هستند که در سطوح دوپ شوندگی پایین، مهم می باشند و برای حالت رسانای بالا، یک شبکه ی پلارونی تشکیل می شود. جفت های پلارونی یا بی پلارون ها، در نواحی با نظم کمتر از پلیمرهای دوپ شونده، ایجاد می شود.
رسانایی الکتریکی در آمیزه های پلیمری
CH دوپ شده با ید نیز دارای cr برابر با 100 S/cm می باشد. در نتیجه، CH بوسیله ی روش های دیگری تولید می شود که منجر به غلظت های مواد دوپ شونده ی بالاتری می شود که این مقدار با مقادیر مربوط به مس، قابل مقایسه می باشد. پیشرفت های اخیر در زمینه ی فرآوری سایر سیستم های پلیمری، منجر به بهبود occ و ایجاد occ هایی در گستره ی lo3 تا lo4 S/cm شده است. مقدار مطلق مربوط به بالاترین رسانایی که حاصل شده است، هنوز جای بحث دارد. بسیاری از نشانه های مربوط به طبیعت فلزی ذاتی امروزه ظاهر شده اند که این موارد شامل ثوابت دی الکتریک منفی و وابستگی خطی توان ترموالکتریکی به دما می باشد. به هر حال، رسانایی هر پلیمر جدیدی که تصور می شود با فلزات متداول قابل مقایسه است، با کاهش دما، کاهش می یابد اگر چه برخی از نمونه های با رسانایی بالا نیز حتی در دماهای بسیار پایین، رسانا باقی می مانند.
رسانایی الکتریکی در آمیزه های پلیمری
از آنجایی که تنوع قابل توجهی در زمینه ی خواص مربوط به مواد سنتز شده بوسیله ی یک روش شیمیایی مشابه وجود دارد، مطالعه های انجام شده بر روی انتقال ساختاری مربوطه، خواص معناطیسی و نوری مربوط به یک ماده، مهم وضروری است. رسانایی یک پلیمر مثلا پلی آنیلین دوپ شده با HCSA می تواند بسته به میزان و وابستگی دمایی رسانایی به عنوان نتیجه ای از تولید در حلال های مختلف، تغییر کند. اثر حلال و تبخیر حلال بر روی نظم ساختاری و رسانایی الکتریکی منتج شده در پلیمرهای رسانای ذاتی، مخصوصاً پلی آنیلین را دوپ شوندگی ثانویه می گویند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه ی توسعه ی مواد پلیمری (1)

 

مدل های مربوط به رسانایی الکتریکی

بیشتر کارهای انجام شده بر روی طبیعت حامل های باردار در حالت های فلزی با میزان دوپ شوندگی بالا می باشد. آنها ممکن است به صورت فضاییی بوسیله ی بی نظمی های ساختاری متمرکز شده باشند و بنابراین، آنها نمی توانند در انتقال مشارکت کنند، مگر آنکه دوپ شوندگی ثانویه رخ دهد. شکل 4 بیان شماتیکی از بی نظمی های غیر هموژن به همراه زنجیره های پلیمری منفرد می باشد که در داخل نواحی منظم و بی نظم، قرار دارند. درصد کریستالینیتی برای پلی پیرول ها و پلی آنیلین ها ممکن است به ترتیب از صفر تا 50 یا 60 % تغییر کند. این میزان برای پلی استیلن ها می تواند تا 80 % نیز برسد. زنجیره ها در نواحی بی نظم ممکن است کشیده و یا به هم پیچیده باشند. البته این زنجیره ها می توانند حالت بینابین نیز داشته باشند.
رسانایی الکتریکی در آمیزه های پلیمری
ناخالصی ها و عیوب شبکه ای در سیستم های بی نظم موجب تفرق این موج های الکترونی به سمت خارج می شود. این مسئله در واقع تمرکز اندرسون (Anderson localization) نامیده می شود. شاخه دار شدن نیز که در حقیقت شامل دانسیته ی محدود از حالت (N(Er)) می باشد، در سطح فرمی Er میان لبه ها، ایجاد می شود. این مسئله وقتی رخ می دهد که سطح فرمی یا خطوط پتانسیل شیمیایی در نواحی متمرکز، صفر باشند (حتی برای سیستمی با دانسیته ی حالات محدود). مدل VRH نیز برای سیستم هایی قابل استفاده می باشد که بی نظمی های بیشتری دارد به نحوی که انرژی بی نظمی بزرگتر از عرض باند می باشد. برای مدل VRH یا مدل Mott، CT=o.exp?[-(To/T)l"(d+1)]است. که در اینجا، d نشاندهنده ی بعد @ است و برای سیستم های سه بعدی، این مقدار برابر است با T_0=clK_B (E_f ) L^3 (c در اینجا، ثابت تناسب است، K_B ثابت بولتزمن و L طول متمرکز شوندگی است). اگر سطح فرمی در میزانی از انرژی باشد که حالات الکترونی پر شوند، سپس مقدار σ در صفر کلوین، مورد انتظار می باشد. این مدل فرض می کند که بی نظمی اولیه، هموژن بودنی است که در داخل نمونه ای سه بعدی و ایزوتروپ، مشاهده می شود.
برای محل های یک بعدی موجود در زنجیره های فلزی یک حامل بار، بی نظمی های ضعیفی وجود دارد که علت آن سطح مشترک کوانتمی به دلیل تفرق استاتیک الکترون ها به سمت عقب، می باشد. این مسئله با بی نظمی های مورد نیاز برای تمرکز درسیستم های سه بعدی، متفاوت است. این فرض می شود که اثرات محلی شدن در پلیمرهای رسانای بی نظم و غیر هموژن، از تمرکز یک بعدی در نواحی بی نظم، ایجاد شده است. مدل بی نظمی غیر هموژن بیان کننده ی این است که پلیمرهای دوپ شده، به دلیل نواحی بی نظم جزیره ای شکل، در میان زنجیره های پیوند ایجاد می کنند و موجب تبادل در نواحی بی نظم می شوند (شکل 4). در این مدل، الکترون های رسانش به صورت سه بعدی در نواحی منظم متمرکز می شوند. برای انتقال میان نواحی منظم، الکترون های رسانش باید از میان زنجیره های ایزوله ی موجود در نواحی بی نظم، نفوذ کنند. طول این نواحی متمرکز، به جزئیات مربوط به بی نظمی ساختاری مرتبط می باشد. بزرگ شدگی هایی که بوسیله ی فوتون القا می شوند، با افزایش دما، موجب افزایش رسانش می شوند. نظم کریستالی سه بعدی منجر به تسهیل عدم تمرکز می شوند. اگر طول تمرکز برای برخی از الکترون های رسانش به فاصله ی میان دو ناحیه ی منظم برسد، رسانش بهبود می یابد.
برای فلزات معمولی، بسیاری از خواص انتقال الکترونی، می تواند بوسیله ی مدل Drude و در نظر گرفتن زمان پراکندگی منفرد (τ)، توصیف شوند. این مدل توضیح می دهد که میزان و فرکانس رسانایی مستقل فلزات از فرکانس های dc به میکرو ویو، و یک بخش حقیقی از ثابت دی الکتریکی (a) که در واقع در زیر فرکانس پلاسمای غربال شده، منفی است، در حقیقت نشاندهنده ی این است که دانسیته ی حامل ها، جرم مؤثر می باشد. در حد فرکانس Drude، پاسخ Drude می تواند به صورت ar=-$,T و Ei=W’,T/y بیان شود. در اینجا، Ei بخش موهومی ثابت دی الکتریک می باشد.

رسانایی الکتریکی مربوط به پلیمرهای رسانا

میزان o(T) مربوط به CH دوپ شده با ید، و PPy دوپ شده با PF6 در گستره ی mk به صورت امتحانی تغییر می کند. بالاترین میزان از o& در دمای اتاق که در یکی از مطالعه ها گزارش شده است، بین منفی 5 تا مثبت 10 S/cm برای CH دوپ شده با I3 و –Io3 برای PPy رسانا می باشد. برای هر دوی این مواد، O با کاهش دما، کاهش می یابد. برخی از فرایند های آماده سازی PAN-CSA رفتار مشابهی نشان می دهند. نمونه های با رسانایی کمتر که از CH دوپ شده، پلی آنیلین دوپ شده و پلی پیرول دوپ شده تولید شده اند، در دماهای پایین، نارسانا می شوند.

کاربردها

پلیمرهای رسانای ذاتی مواد مطمئنی برای استفاده در تولید محافظ های تابش الکترومغناطیسی و کاهش و یا حذف این پرتوها، می باشند. همچنین سبکی مناسب این مواد در مقایسه با فلزات، انعطاف پذیری و عدم خورده شدن، از جمله سایر ویژگی های این مواد به شمار می آید. قابلیت جذب این مواد که در حقیقت در گستره ی کاربردهای تجاری (منفی 40 dB) و نظامی (منفی 80 تا منفی 100 dB) می باشد.
پلیمرهای رسانای ذاتی مخصوصاً پلی آنیلین می تواند در جوشگاری مواد ترموست و ترموپلاستیک، استفاده شوند. فیلم های رسانای پلیمری و آمیزه های تولیدی از پلیمرهای رسانا می توانند در محل اتصال دو قطعه قرار داده شوند. برخورد تابش فرکانس میکروویو موجب می شود تا این مواد ذوب شده و موجب جوش خوردگی اتصال شود. اتصال های منتج شده مانند مواد قالب گیری شده از حالت مذاب، سخت می باشند.
خوردگی فولاد نیز یکی از مسائل مهم می باشد. پلی آنیلین دارای قابلیت محافظت این ماده در برابر خوردگی می باشد. مکانیزم مربوط به محافظت خوردگی بوسیله ی این ماده، حالت محافظت آنودی است. یعنی لایه ی پلی وینیلن به فلز الکترون می دهد. ولتاژ های قابل توجهی نیز در اتصال پلیمر- فلز ایجاد می شود.

خلاصه

پلیمرهایی که به صورت ذاتی رسانا هستند، یک گروه قابل توجه از مواد با قابلیت فرآوری آسان هستند که در آنها موادی دوپ می شود. این مواد می توانند نارسانا، رسانا و نیمه رسانا باشند. این گروه از پلیمرها، ضرورتاً در بسیاری از تکنولوژی ها، استفاده می شود.
استفاده از مطالب این مقاله، با ذکر منبع راسخون بلامانع می باشد.
منبع مقاله :
Conductive polymers and plastics in industrial applications / Larry Rupprecht
 





تاریخ : پنج شنبه 98/10/12 | 10:17 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.