سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دراکثر کارخانجات کوچک و بزرگ یکی از مهمترین و اساسی ترین دستگاهها می توان انواع برجهای خنک کننده را نام برد.

برجهای خنک کننده علاوه بر آب به منظور خنک کردن سیالاتی دیگر در صورت لزوم مورد استفاده واقع می شود.

اگراز وسایل برجهای خنک کننده صرف نظر نشود برای ساخت برج تکنولوژی بالایی نیاز نیست همانطور که در ایران در حال حاضر ساخت این برجها در حد وسیعی صورت می گیرد .برجها با توجه به شرایط فیزیکی و شیمیایی خاص خود دچار مشکلاتی می شوند ولی معمولاٌ زمانی لازم است تا این مشکلات برج را از کار بیاندازد طولانی است.،ولی عملاٌ اجتناب ناپذیر است.با توجه به اینکه برجهای خنک کننده معمولاًً حجیم می باشند و بعلت پاشیدن آب در محیط اطراف خود و خرابی تجهیزات آن را معمولاًٌ در انتهای فرایند نصب می کنند.در این مجمعه تا سر حد امکان سعی شده است که دیدی نسبتاً کلی راجع به برج جنبه ای به خواننده منتقل شود و تا حد امکان از جزییات مربوط به برجهای خنک کننده توضیح لازم داده شده باشد.

برج خنک کننده دستگاهی است که با ایجاد سطح وسیع تماس آب با هوا تبخیر آسان می کند و باعث خنک شدن سریع آب می گردد.عمل خنک شدن در اثر از دست دادن گرمای نهان تبخیر انجام می گیرد، در حالی که مقدار کمی آب تبخیر می شود و باعث خنک شدن آب می گردد.باید توجه داشت آب مقداری از گرمای خود را به طریق تشعشع ،هدایتی وجابجایی و بقیه از راه تبخیر از دست میدهد.

بیشتر دستگاههای خنک کن از یک مدار بسته تشکیل شده اند که آب در این دستگاهها نقش جذب ، دفع و انتقال گرما را به عهده دارد، یعنی گرمای بوجود آمده توسط ماشین جذب و از دستگاه دور می سازد. این کار باعث ادامه کار یکنواخت و پایداری دستگاه می شود.

در دستگاههایی که به دلایلی مجبوریم آب را بگردش در آوریم و یا به کار ببریم باید بنحوی گرمای آب را دفع کرد. با بکار بردن برجهای خنک کننده این کار انجام می گیرد. در تمام کارخانه ها تعداد زیادی دستگاههای تبدیل حرارتی (heat exchanger) وجود دارد که در بیشترآنها آب عامل سرد کنندگی است.

بدلایل زیر آب معمولترین سرد کننده هاست:

1. بمقدار زیاد وارزان در دسترس می باشد.

2. به آسانی آب را می توان مورد استفاده قرار داد .

3. قدرت سرد کنندگی آب نسبت به اکثر مایعات( در حجم مساوی )بیشتر است.

4. انقباض و انبساط آب با تغییر درجه حرارت جزیی است.

هر چند که آب برای انتقال گرما بسیار مناسب است با بکار بردن آن باعث بوجود آمدن مشکلاتی نیز می شود.

آب با سختی زیاد باعث رسوب سازی در دستگاهها شده و همچنین از آنجایی که بیشتر این دستگاهها از آلیاژ آهن ساخته شده اند مشکل خوردگی بوجود می آید. از طرف دیگر بیشتر برجهای خنک کننده در بر خورد مستقیم با هوا و نور خورشید می باشند محیط مناسبی برای رشد باکتریها و میکرو ارگانیسم ها نیز می باشد که آنها نیز مشکلاتی همراه دارند.

وارد شدن گرد و خاک بداخل برج نیز در بعضی مواقع ایجاد اشکال می نماید.در کل این مشکلات باعث می شود که بازدهی دستگاه کم شده و در نتیجه از نظر اقتصادی مخارج زیادتری خواهند داشت. در این مجموعه طبیعت این مشکلات و شرایط بوجود آمدن آنها و راههای جلوگیری از آنها را بطور مختصر شرح خواهیم داد.موارد استفاده از برجهای خنک کننده را نیز در بخش های دیگری از این مجموعه را در بر می گیرد.

عموماً برجهای خنک کننده (cooling tower) را به سه گروه تقسیم می کنند:

1. برجهای خنک کننده مرطوب

2. برجهای خنک کننده مرطوب- خشک

3. برجهای خنک کننده خشک

در برجهای خنک کننده مرطوب، آب نقش اصلی و اساسی را داشته و هدف نیز همان خنک کردن آب است. این نوع دستگاهها که خود به چند گروه و دسته تقسیم می شوند در صنعت دارای کاربرد فراوانی است.

از یرجهای خنک کننده خشک بیشتر در مکانهای که آب کافی برای خنک کردن برج وجود ندارد استفاده می شود. عمل خنک کردن آب را نیز میتوان از برجهای سینی دار بصورت مرحله ای انجام داد.ولی عملاً بعلت وجود هزینه های زیاد ساخت ،نگهداری و کنترل سیستم این روش ، معمول نمی باشد.

برای انجام عملیات خنک سازی آب می توان از برجهای آکنده و سینی دار استفاده نمود.با وجود این در مواردی که فازهای مورد نظر آب و هوا با شند بعلت فراوانی و ارزان بودن فازهای فوق بدلایلی که در صفحه قبل ذکر شد از دستگاههای دیگری استفاده می گردد که ساختن و نگهداری آنها مستلزم هزینه های زیادی نمی باشد. از این جهت بیشتر دستگاههایی که در مقیاس صنعتی بکار می رود ساختمان و خصوصیات بسیار عمده ای را دارا است که اینک به انواع مختلف این دستگاهها اشاره می شود.

بررسی برجهای خنک کننده و اجزاء آن

برج خنک کننده :COOLING TOWER

عمل خنک شدن در اثر از دست دادن گرمای نهان تبخیر انجام می گیرد در حالی که مقدار کمی آب بخار می شود و سبب خنک شدن آب می گردد.باید توجه داشت که آب مقدار اندکی از گرمای خود را از طریق تشعشع (Radiation) ودر حدود 4/1آن را از راه هدایت (Conduction) و جابجائی (Convection) و بقیه را از راه تبخیر از دست می*دهد.برج خنک کن دستگاهی است که با ایجاد سطح وسیعی در تماس آب با هوا ، عمل تبخیر را آسان نموده و در نتیجه باعث خنک شدن سریع آب می گردد.

اختلاف فشار بخار آب بین سطح آب و هوا باعث تبخیر می شود.این اختلاف بستگی به دمای آب و میزان اشباع هوا از آب دارد.

مقدار گرمای که بوسیله مایعی جذب یا دفع می شود از رابطه زیر بدست می آید :

E=W×S×?T

در رابطه بالا:

E :گرمای دفع یا جذب شده بر حسب BTU/hr یا CAL/hr

W :دبی مایع خنک شونده بر حسب lb/hr

S : گرمای ویژه مایع خنک کننده بر حسب lb.f/ Btu

?T :کاهش دمای مایع خنک شونده بر حسب f

در حالیکه عمل خنک شدن از طریق تبخیر انجام می گیرد گر مای نهان تبخیر از دست داده شده باید به آن اضافه گردد و آن برابر است با حاصل ضرب گرمای نهان تبخیر در دبی .

مقدار تبخیر بستگی دارد به سطح بر خورد آب با هوا و همچنین شدت جریان هوا دارد. برای اینکه حداکثر بهره برداری که در طرح آن بکار رفته است رعایت شود در برجهای خنک کننده که آکنده های آن از نوع splash packing می باشد آب به صورت قطره های در سطوح برج پخش می شود تا سطح وسیعی بوجود آید البته برای این منظور می توان از آکنه های نوع film packing نیز استفاده کرد.

جریان هوا در برج به صورت کشش طبیعی با استفاده از دودکش های هذلولی شکل یا کشش مکانیکی بوسیله بادبزنهای مناسب در جهت مخالف آب ( counter-flow) و یا به طور متقاطع (cross-flow) با آن به جریان می افتد .

سیستم برج خنک کننده :

در سیستم برج خنک کننده آب گرم کندانسور از برج خنک کننده عبور می کند و با هوا تماس می یابد. در برجهای خنک کننده با کشش طبیعی ،پوسته خارجی برج از بتن مسلح ساخته شده ودر روی پایه ها تکیه دارد . هوا از قسمت پائین وارد برج خنک کننده می شود و به طرف بالا جریان می یابد و از دهانه بالای برج خارج می گردد.

انواع دیگری از برجهای خنک کننده که از چوب و سایر مصالح ساخته می شود نیز وجود دارد.در برجهای خنک کننده با کشش طبیعی هوا شکل برج طوری طراحی می شود که جریان سریع هوا در داخل برج بوجود آید.

آب گرم از کندانسور در ارتفاع 10 تا 15 متر بالاتر از سطح استخر به سیستم پخش کننده آب وارد می شود . در برجهای قدیمی تر صفحه ای که آب خروجی از کندانسور به آن ریخته می شود دارای سوراخهای منظمی در قسمت پائین است که آب از داخل این سوراخها به فنجانهای زیرین می ریزد. این فنجانها باعث پاشش آب و تبدیل آنها به قطرات کوچک می شوند. یک سیستم خیلی جدید برای پخش آب در برج خنک کننده بکار بردن لوله هایی است که در سطح بالای آن شیپوره هایی برای پاشش آب تعبیه شده است.

تبادل حرارت بین هوای بالارونده از برج و آبی که از برج سرازیر است با تغییر حرارت محسوس در اثر اختلاف درجه حرارت بین آب و هوا انجام می شود. سهم این قسمت از تبادل حرارتی خیلی کم است و قسمت عمده تبادل در اثر تبخیر مقدار کمی آب که پیوسته همراه هوا می باشد،انجام می شود. در اثر این عمل مقدار زیادی گرما از آب سرازیر شده در برج خنک کننده ( بستگی به مقدار آبی که تبخیر شده است) به هوا منتقل می گردد(Evaporating loss). ضمناً مقداری از قطرات آب بوسیله هوا بخارج از برج پراکنده می شود(Windage loss). برای جلوگیری از خروج قطرات آب یک شبکه چوب در اطراف برج و حدود 3 متر بالاتر از توده تخته ها قرار دارد . کمبود آب تبخیر شده در سیستم برج خنک کننده باید از منبع خارجی جبران شود که به آن ،آب تکمیلی یا آب جبرانی (Makeup) گویند . برای این منظور در صورت امکان از آب رودخانه استفاده کرد یا فاضلابها را تا حد امکان صاف و تصفیه کرده و استفاده نمود .

هنگامیکه از نظر فضای ساختمان برج خنک کننده محدودیتی وجود داشته باشد ظرفیت برج خنک کننده راتا حد امکان با استفاده از بادبزنهای مخصوص و بزرگی اضافه می نمایند. این بادبزنها مقدار عبورهوای خنک کننده در داخل برج را زیاد می نماید .






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:17 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

نکات مهم و ایمنی قبل از راه اندازی چیلر تراکمی
آمارها نشان میدهد که بسیاری از صدمات وارده به دستگاههای تهویه مطبوع به دلیل کمبود اطلاعات افرادی است که با این دستگاهها سرو کار دارند ، لذا قبل از انجام هرگونه اقدامی نکات زیر را مدنظر داشته باشید .
?- هرگز این مهم را فراموش نکنید اول ایمنی بعد کار لذا توصیه های ایمنی را در هنگام راه اندازی و تعمیرات دستگاههای تهویه مطبوع و تبرید بدقت رعایت نمائید .
?- هنگام انجام کارهای راهاندازی و تعمیرات از وسایل ایمنی شامل عینک - کفش – دستکش – کلاه کپسول اطفاء حریق استفاده نمایئد .
? - علائم هشداردهنده از قبیل «خطر» «دست نزنید» «کلید را روشن نکنید» «شیر را باز نکنید» بر روی نقاط حساس نصب نمائید .
?- از نصب حفاظ ها در محلهای خطرناک مانند کوپلینگ پمپ ها، تمامی گردنده ها، نظیر پولی، فلکه، کوپلینگ کمپرسورهای باز و نظایر آنها اطمینان حاصل نمایند .

 

 

? - کارهای مربوط به تابلوی برق دستگاهها و اتصالات الکتریکی الکترو موتور و کنترلها باید توسط افراد آموزش دیده و آگاه به اصول برق صنعتی انجام شود . هرگز انجام اینگونه مسئولیت ها را به افراد غیر متخصص محول نکنید که خطرت جبران ناپذیری در بر خواهد داشت .? - برای نشت یابی و پیدا کردن سوراخ های مدارات تبرید از گازهای بی خطر مانند ازت استفاده کنید . هرگز برای انجام عمل نشت یابی از اکسیژن استفاده نکنید که خطر انفجار وجود خواهد داشت . قبل از شارژ گاز ازت به سیستم آنرا با دستگاه دتکتور کنید .? - هنگام حمل و نقل و جابجایی دستگاهها نکات ایمنی را بدقت رعایت کنید ومواظب باشید صدمه نبینید


? - و بالاخره قبل از نصب و راه اندازی دستگاههای تهویه مطبوع با کارشناسان و تکنسین های واحد خدمات پس از فروش شرکت های سازنده دستگاه مشورت نمائید تا از راهنمایی و تجربیات با ارزش آنان که سالیان دراز در این رشته مشغول بکار می باشند بهره مند شوید .
1- نصب و لوله کشی چیلرهای تراکمی
1- 1- قبل از نصب و استقرار چیلر در موتورخانه ، ابتدا قسمتهای مختلف آن مانند : کمپرسورها – تابلو برق - لوله کشی مدارات تبرید و کنترلها را بدقت بازدید نموده تا اگر در موقع حمل و نقل آسیب دیده اند با شرکت سازنده جهت رفع عیب اقدامات لازم به عمل آورده شود .
1-2– چیلر را روی یک فونداسیون تراز بتونی(ترجیحاً بتون مسلح) که تحمل وزن دستگاه را داشته باشد (مطابق دستورات شرکت سازنده) نصب و مستقر نمائید .
1-3 - چیلرهای با کندانسور آبی برای نصب در فضای باز ساخته نشده اند. لذا چیلر در موتور خانه تاسیسات وحتی المقدور نزدیک برج خنک کننده نصب نمائید .
1- 4- محل استقرار چیلر در موتورخانه را به شکلی در نظر بگیرید که دسترسی به تابلوی برق آن براحتی میسر بود و فضای کافی در اطراف آن جهت تعمیرات کمپرسورها – اواپراتور و کندانسور وجود داشته باشد .
1- 5– فضای موتور خانه ای که در آن چیلر تراکمی نصب می شود باید دائماً تعویض گردد ، لذا پیش بینی هواکش برای موتورخانه تاسیسات الزامی است . هواکش به ظرفیت مناسب تهیه و نصب گردد .
1 – 6– چیلرهای تراکمی دستگاههای گران قیمتی میباشند، بنابراین اجرای لوله کشی و تاسیسات جنبی اینگونه دستگاهها باید بطور اصولی و مطابق دستورات شرکت سازنده انجام شود .
1- 7– قبل از لوله کشی چیلر نقشه لوله کشی تاسیسات موتورخانه باید توسط مهندس مشاور تهیه و طراحی گردد. در این راستا حتماً از خدمات مهندسین مشاور تاسیسات کمک بگیرید. برای اجرای صحیح لوله کشی اواپراتور چیلر به شکل (48 ) صفحه 80 کتاب چیلر مراجعه کنید .
1- 8- پس از پایان لولهکشی تاسیسات چیلر حتماً دماسنج مناسب تهیه گردیده و در ارتفاع مناسب برای رویتهای دمای آب ورود و خروج اواپراتور و کندانسور نصب شود .
2- کارهای مقدماتی قبل از راه اندازی چیلرهای تراکمی
قبل از راه اندازی چیلر اقدامات زیر را انجام دهید .
2-1 – برق اصلی (مدار قدرت ) چیلر را توسط یک کابل مناسب به تابلوی برق موتورخانه متصل نمائید . تابلو برق موتور خانه باید مجهز به ولت متر – آمپر متر – کلید قطع و وصل اضطراری و فیوزهای جداگانه فقط برای چیلر باشد .
2-2 – مدار آب اواپراتور را از طریق منبع انبساط چیلر و شیر تغذیه با آب تمیز پر کنید .
2-3 – مدار آب برج کننده را نیز از طریق طشت برج خنک کننده با آب تمیز پر کرده و در صورت نیاز در مسیر پرکن آب برج خنک کننده دستگاه تصفیه آب و سختی گیر نصب نمایئد .
2- 4– قبل از روشن کردن چیلر یک گروه باید جداگانه عملکرد کلیه دستگاههای سیستم تهویه مطبوع را که با چیلر در ارتباط می باشند مانند هواسازها – فن کویلها – پمپ های مدار آب اواپراتور پمپ های مدار آب برج خنک کننده را بازدید و اشکالات آنها را رفع نمایند .
2- 5– شیرهای مکش و رانش کمیرسورهای چیلرهای تراکمی را در وضعیت باز قرار دهید ( بطور معمول این شیرها در کارخانه سازنده پس از تست و راه اندازی در وضعیت بسته قرار داده می شوند . )
2- 6– شیر سرویس در مدار مایع را نیز در وضعیت باز قرار دهید .
2- 7- فنرهای زیر پایه های هر کمپرسور یا شاسی کمپرسورها را در وضعیت کار قرار دهید . برای انجام این کار به دستورات شرکت سازنده در این خصوص مراجعه نمائید . وضعیت فنرهای زیر پایه کمپرسورهای شرکت
COPELAND در شکل (49 ) صفحه 83 کتاب چیلر نشان داده شده است .
2- 8– در چیلرهای تراکمی با کمپرسور نوع باز ( ( VIL TER- CARLYLE مرکز شفت الکترو موتور و کمپرسور باید کاملاً در یک امتداد باشند . برای کنترل مراکز شفت ها باید از ابزار مخصوص استفاده نمایند . توصیه می شود این کار به تکنسین های خدمات پس از فروش شرکت سازنده محول شود چون انجام اینگونه کارها احتیاج به مهارت و دقت خاص دارد .
3- آماده سازی و راه اندازی برج خنک کننده چیلرهای تراکمی
پس از انجام کارهای مقدماتی ، برج خنک کننده را طبق مراحل زیر آماده و راه اندازی کنید .
3-1– به محل نصب برج خنک کننده مراجعه کنید و کنترل نمایند میزان سطح آب طشت آن کافی باشد . عملکرد شناور پرکن طشت را کنترل کنید که بخوبی آب وارد آن شده و گیر ندارد .
3-2 – پس از اطمینان از وجود آب کافی در طشت برج خنک کننده ، پمپهای مدار آب کندانسور را روشن کرده و کارکرد صحیح آنها را کنترل کنید .
3-3– پس از راه اندازی پمپ های مدار آب برج خنک کننده پاشش آب نارلها و تمیزی و نظافت کرکره های برج را بازدید نمائید . جریان آب باید با فشار و میزان کافی به طشت برج ریخته شود و آب تمامی سطوح کرکره را پوشش دهد .
3- 4– در برجهای خنک کننده نوع فایبر گلاس ( FRP ) حرکت آزادانه آب پخش کن ( SPRINKLER )
را که بصورت رادیال آب را از طریق سوراخهایی که در لوله تعبیه شده بر روی سطوح خنک کننده توزیع می کند کنترل کنید .
3- 5- تسمه های باد بزن های سانتر یفیوژ و پولی فلکه را کنترل و بازدید کنید .
3- 6– یاتاقانهای باد بزن های سانتر یفیوژ را بازدید و در صورت نیاز گریس کاری کنید .
3- 7– پس از راه اندازی و روشن کردن الکترو موتور بادبزن ها کنترل کنید جهت گردش چرخ باد بزن به نحوی باشد که هوا به سمت بالای برج پرتاب گردد ( در برجهای خنک کننده جریان متقابل جریان هوا از سمت پائین به بالا برج و جریان آب از بالا به پائین برج حرکت کند . )
3- 8– در مورد برج های خنک کننده نوع فایبر گلاس جهت گردش پره ملخی باید به نحوی باشد که هوا در جهت مخالف ریزش آب روی کرکره ها به طرف بالا مکش گردد و از قسمت فوقانی برج به بیرون پرتاب گردد .
3- 9– الکتروموتورهای بادبزن های سانتریفیوژ و ملخی را بازدید و اتصالات الکتریکی آنها را کنترل کنید و همواره آمپر معرفی الکتروموتورها را اندازه گیری کنید که از میزان مجاز تجاوز نکنند .
توجه داشته باشید کارکرد صحیح برج خنک کننده و پمپ آن از مهمترین کارهای راه اندازی چیلرهای تراکمی می باشد .
4- راه اندازی پمپهای مدار آب اوپراتور چیلرهای تراکمی
4-1 – هم زمان با راه اندازی پمپ های برج خنک کننده باید پمپ های مدار اواپراتور را نیز روشن کرده و شیر فلکه های سیستم تابستانی را در وضعیت باز قرار بدهید .
4-2 – عملکرد شیر شناور منبع انبساط چیلر را کنترل کرده و سطح آب آنرا بازرسی کنید. در صورتیکه سیستم منبع انبساط بسته به چیلر متصل است شیر متعادلکننده فشار و میزان هوای درون منبع را بازدید و کنترل کنید .
4-3 – پمپ مدار آب اواپراتور را روشن کرده این پمپ آب را در مدار اواپراتور و در دستگاههای تهویه مطبوع جنبی مانند هوا سازها – فن کویلها و در سیستم های صنعتی در درون قالب های مبدل به گردش در می آورد . بنابراین پس از راه اندازی آنها لازم است از بالاترین نقاط سیستم را هواگیری کنید .
4-4 - در صورت نیاز به شیر اتوماتیک تخلیه هوا (AIR VENT ) آنرا تهیه و در بالاترین نقطه محلهای شده نصب نمائید .
4- 5- تمامی فن کویلها و هوا سازهای متصل به سیستم را هواگیری کنید . در پروسه های صنعتی مبدلهای حرارتی را نیز هوا گیری و جریان آب درون آنها را کنترل نمائید .
4- 6– عملکرد شیرهای سه راهه موتوری کویلهای سرمایی هوا سازها را کنترل نمائید .
5- راه اندازی چیلرهای تراکمی
قبل از هر گونه اقدام در مورد راه اندازی چیلرهای تراکمی توجه شما را به نکته مهمی جلب می نمایم . اکثر شرکت های بزرگ سازنده چیلرهای تراکمی در ایران دارای واحد خدمات پس از فروش بوده که از حمله وظایف این واحد نظارت بر نصب و راه اندازی چیلرها می باشد. بنابراین پیشنهاد میشود ابتدا با شرکت سازنده چیلر تماس گرفته و از مدیریت خدمات پس از فروش آن شرکت در خواست اعزام ناظر بر راه اندازی و نصب چیلر نمائید لازم به ذکر است که ارائه اطلاعاتی از قبیل مدل و شماره سریال از سوی شما به شرکت سازنده ، مراحل راه اندازی را سرعت خواهد بخشید .
5-1 – پس از انجام کارهای مقدماتی و راه اندازی برج خنک کننده و پمپ های اواپراتور و کندانسور جریان برق را در تابلوی چیلر برقرار کرده و هیترهای کارتر ( Crankcase Heaters ) کمپرسورها را در وضعیت روشن قرار دهید تا مایع مبردی که در روغن کمپرسور جمع شده است ظرف 24 ساعت قبل از راهاندازی کاملاً بوسیله حرارت گرمکن روغن تبخیر شده و در کارتر روغن فقط روغن خالص وجود داشته باشد. اطمینان حاصل نمائید که گرمکن کارتر روغن سالم است و المنت آن سالم است. بهترین راه برای تشخیص این مهم لمس کارتر کمپرسور با دست می باشد .
5-2 – توجه داشته باشید چیلرهای آبی قبل از حمل به محل نصب در کارخانه سازنده شارژ گاز روغن شده است و بطور کامل تست و آزمایش می شوند . همچنین کلیه کنترلهای چیلر شامل :
ترموستات – کنترل ضد یخ زدگی - کنترل فشار بالا و پائین – کنترل فشار روغن و بی متالهای کمپرسورها طبق شرایط استاندارد چیلرهای آبی تنظیم و لاک زده می شوند . لذا نیازی به تنظیم مجدد ندارند .
5-3 – حداقل 15 دقیقه قبل از راه اندازی چیلرهای تراکمی ، برج خنک کننده و پمپ آن را روشن نموده تا آب خنک در کندانسور چیلر گردش کند .
5-4 – پمپ های مدار اواپراتور را روشن کرده و عملکرد فلوسوئیچ در قسمت خروجی آب از اواپراتور را کنترل نمائید که بطور صحیح کار کند .
5-5 – مدار اینتر لاک شامل پمپ های اواپراتور – پمپ های برج خنک کننده و فن های برج خنک کننده را در مدار فرمان چیلر بر قرار نموده بطوریکه با توقف هر یک از تجهیزات فوق چیلر بطور اتوماتیک خاموش شود.
(جهت کابل کشی و اجرای مدار اینتر لاک از شرکت سازنده چیلر نقشه برق در خواست نمائید.)
5-6 – ترموستات و آنتی فریز چیلر را بازدید کنید که در دمای مورد نظر تنظیم شده باشند (لاک کارخانه سازنده سالم باشد.)
5-7– اتصالاتاصلی تابلوی برق چیلررا یکبار دیگر بازدید کنید که محکم و اصولی درجای خود قرارگرفتهباشند.
5-8– ولتاژ برق ورودی به تابلوی برق چیلر را اندازه گیری و کنترل کنید (اینکار را با ولتمترسالم انجام دهید)
6 - چیلر را راه اندازی و روشن کنید
6-1 – چیلر را راه اندازی و روشن کنید . بلافاصله آمپر مصرفی هر یک از کمپرسورهای را بدقت اندازه گیری نمایئد . در صورت مشاهده شرایط غیر عادی کمپرسور را خاموش و علت را بررسی کنید .
6-2 – پس از روش کردن چیلر وضعیت شارژ گاز را از طریق رویت سایت گلاس مدار مایع کنترل کنید در صورت نیاز چیلر را شارژ گاز نمائید .
6-3 – سطح روغن کارتر کمپرسورها را ضمن کار دستگاه بدقت زیر نظر داشته باشید عموماً در دفترچه های راهنمای راه اندازی چیلرها میزان سطح مجاز روغن کارتر کمپرسور نشان داده شده است. برای مثال سطح روغن انواع کمپرسورها مارک DWM COPELAND در شکل (50) صفحه 86 کتاب چیلر نشان داده شده است .
6-4 - 30 دقیقه پس از راهاندازی چیلر فشار رانش- فشار مکش و فشار روغن کمپرسورها را کنترل کنید . محدوده مجاز مقادیر فشارها برای انواع چیلرها با کندانسور آبی در جدول زیر نوشته شده است .
محل اندازه گیری فشار
* حداقل فشار
حداکثر فشار
واحد فشار پوند بر اینچ مربع
واحد فشار پوند بر اینچ مربع
شیر رانش کمپرسور
180
240
شیر مکش کمپرسور
55
85
خروجی پمپ روغن کمپرسور
10 + فشار مکش
40 + فشار مکش
*- حداقل فشار روغن کمپرسور در خروجی پمپ برای کمپرسورهای مختلف تفاوت دارد در این مورد به کاتالوگ شرکت سازنده چیلر مراجعه کنید .
(جدول حداقل و حداکثر مقادیر فشار در چیلرهای آبی)
6-5 – همواره پس از راه اندازی چیلر فشار و آمپر مصرفی کمپرسورها را دریک جدول ثبت نمائید. یک نمونه از این جدولها در صفحه (89 ) کتاب چیلر چاپ شده است. اطلاعات مندرج شده در این جدول کمک زیادی به اپراتورها و تکنسین های راهبری چیلر می نماید . لذا تعداد کافی این جدول را در موتور خانه داشته باشید روزانه مقادیر و پارامترهای مختلف را اندازه گیری و ثبت نمائید .
6-6 – و در پایان پس از راه اندازی کامل چیلر در صورتیکه شرایط کارکرد آن حالت عادی بوده و سیستم بدون اشکال بکار خود ادامه می دهد ، رفته رفته تمامی بادبزن های فن کویلها و هوا سازها را روشن نمائید تا چیلر با حداکثر ظرفیت خود زیر بار برود .
اگر حین راه اندازی چیلرهای تراکمی با اشکالات و موارد زیر مواجه شدید فوراً آن را خاموش و نسبت به رفع نقص اقدامات لازم به عمل آورید .
· - تغییرات ولتاژ برق موتور خانه غیر عادی باشد .
· - کنترل ضد یخ زدگی ( Anti Freeze Control ) یا فلوسوئیچ دستگاه را خاموش کند .
· - فشار رانش کمپرسورها دائماً بیش از 240 پوند بر اینچ مربع باشد .
· - سطح روغن کارتر کمپرسورها پائین تر از حد مجاز باشد .
· - کنترل حفاظت سیم پیچ کمپرسور ( MOD ) عمل نماید .
و بالاخره با شنیدن هر صدای غیر عادی فوراً چیلر را خاموش کنید و به دنبال منشاء صدا باشید تا بر طرف گردد .






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:16 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

با توجه به اهمیت سیستمهای گرمایش و سرمایش در ساختمانها و جایگاه فنی و اقتصادی آن و حساس بودن موضوع در تصمیم گیری های شاغلین بخش ساختمان بر آن شدیم که مطالب مختصری از در مورد یکی از سیستم های موجود را ارائه کرده تا خواننده های محترم مورد استفاده قرار داده و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با مدیرین فنی شرکت تماس حاصل نمایید . سیستم های گرمایش کفی به سه شکل کلی وجود داشته است:
در نوع اول گرمایش کف به وسیله عبور هوای گرم از داخل تونل های تعبیه شده در زیر ساختمان ها تامین می شد که این روش برای اولین بار در 1200 سال قبل از میلاد مسیح در قصری واقع در آناتولی استفاده شده است و با توجه به هزینه بالایی که داشت صرفا در قصرها و دربارهای سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت و یک سیستم عام الشمول نبود
نوع دوم ایجاد گرمایش از کف با استفاده از سیستم های الکتریکی بود که با نصب المنت هایی در کف، گرمایش ساختمان را تامین میکردند که با توجه به هزینه بالای آن این سیستم نیز مورد توجه قرار نگرفته است
نوع سوم ایجاد گرمایش از کف با استفاده از سیستم آب گرم می باشد که در دهه اخیر در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته است و در حال حاضر بیش از 30% از منازل مسکونی و اداری واقع در اروپا مجهز به این سیستم می باشند و در حال حاضر در ایران نیز این روش رو به پیشرفت و توسعه می باشند.

 

به هر حال سیستم گرمایش کفی به دلیل گرمای مطبوعی که دارد و همچنین انتشار آن از پایین ترین سطح فضای داخلی ساختمان که بیشتر مورد استفاده ساکنین بوده مورد توجه بیشتری قرار گرفته و سیر استفاده از سیستم عبور هوای گرم از داخل تونلها هم اکنون به عبور آّ از داخل لوله ها تبدیل شده که این امر نه تنها هزینه گزافی نداشته بلکه در مصرف انرژی نیز صرفه جویی قابل ملاحظه های صورت گرفته است.

 

 

 

 

مطمئنا چنانچه متخصصین و انبوه سازان و دیگر موسسات و شرکت های دست اند کار در امر ساخت و ساز توجه بیشتری به این امر نموده و با برسی و مطالعه این سیستم رویکردی دیگر به آن خواهد داشت.
مزایای سیستم های گرمایش از کف

گرمای مطبوع

یکنواختی در توزیع گرما و همچنین یکنواختی درجه حرارت در سطح و ارتقاع مساوی یکی از بزرگترین مزیت های استفاده از این سیستم به شمار می آید.

ایمنی سلامت و پاکیزگی و طراحی منحصر به فد فضای داخلی ساختمان:


یکی دیگر از مزایای مهم این سیستم گرمایشی می اشد که نبود وسایل اضافی و اشیاء تیز چون بخاری ،رادیاتوروفن کوئل در این مهم بسیار موثر است.

بهینه سازی در مصرف سوخت و انرژی

به دلیل نداشتن تجمع گرما نزدیک سقف در این سیستم گرمایشی کمترین اتلاف انرژی و حداکثر بهره دهی حرارتی را خواهیم داشت
در این سیستم جهت توزیع گرمای لازم در محیط آبگرم 50 درجه سانتیگراد مورد نیاز است که نسبت به دیگر سیستم های گرمایشی این درجه حرارت 20 الی 30 درجه کمتر است که این اختلاف دما بسزایی در کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
با یک محاسبه و مقایسه ساده به این نتیجه خواهید رسید که یکی از مزیت های دیگر استفاده از این سیستم کاهش هزینه هاست که این امر با توجه به بهینه سازی انجام شده در مصرف سوخت و انرژی در این سیستم پایدار خواهد بود.
انواع سیستم های گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف نوع باز: بدین صورت می باشد که مصرف آبگرم بسیار اندک بوده مثل دفاتر کار حداکثر 30مترمربع زیر بنا که در این روش همان لوله آبگرم در کف ساختمان مب چرخد و موجبات گرم شدن ساختمان را فراهم می آورد.

سیستم گرمایش از کف از نوع بسته: در این سیستم گرمایش مورد نیاز به صورت مستقل از مدار آبرسانی و بصورت رفت و برگشت اجرا می شود و در حال حاضر بیشترین مصرف را داشته و محدودیت متراژ زیر بنا و محدودیت مصرف آبگرم را ندارد.

طراحی و چیدمان سیستم های گرمایش از کف
در این سیستم چیدمان لوله ها به چهار صورت عمده طراحی و چیده می شود
1- مارپیچ
این نوع مخصوص اتقهایی با یک دیوار سرد و یا یک پنجره می باشد که آبگرم ورودی اول از زیر پنجره یا کنار دیوار سرد عبور می کند و فشردگی لوله ها در این قسمت بیشتر خواهد بود و هر چه به مرکز مارپیچ نزدیکتر شود از فشردگی آن کاهش می یابد.
2- دوطرفه یا L شکل
این نوع بیشتر مخصوص اتاقهایی یا دو دیوار سرد و یا دوپنجره می باشد و لوله ها ابتدا از دیوارهای شرد عبور کرده و فشردگی در آن قسمت بیشتر است.
3- سه طرفه یا U شکل
این نوع بیشتر مخصوص اتاقهایی با سه دیوار سرد و بازهم فشردگی به سمت دیوارهای سرد بیشتر خواهد بود
4- چهارطرفه یا loop
این شکل از طراحی بهترین نوع طراحی بوده که در همه موارد می توان از این طرح استفاده کرد معمولا سالنها به این روش چیدمان می شود و به بیشترین راندمان حرارتی در این روش دست پیدا می کنیم .
انوع چیدمان لوله ها و میزان مصرف انرژی :
در سیستم های گرمایش از کف به دلایل ذیل نسبت به دگر سیستم های گرمایشی چون بخاری ،رادیاتور و... مصرف انرژی کاهش می یابد

انتقال انرزی بصورت تابشی

در این سیستم هوای گرم تولید نمی شود و حدود 70% از گرمای محیط صورت تابشی انتقال می یابد بر عکس در سیستم های دیگر ما عملا هوای گرم تولید کرده و انتقال انرژی بصورت همرفت می باشد

استفاده از انرژی در جای مناسب

با استفاده از دیگر سیستم های گرمایشی عملا مرکز تولید حرارت در گوشه ای از فضای مورد نظر شکل گرفته و و هرچه از نقطه مرکز دور می شویم حرارت کمتری را داریم حال آنکه در سیستم های گرمایش از کف لوله های گرم در تمام فضای مورد نظر به صورت یکنواخت چیده شده و حرارت یکنواختی را در محیط ایجاد می نماید.

دمای پایین آب در گردش

در این سیستم آب در گردش دمای پایین تری را نیاز دارد و تولید آب با درجه حرارت پایین تر عملا در مصرف سوخت صرفه جویی می کند در سیستم های مشابه این عدد به 80 درجه سانتی گراد می رسد و تولید 30 درجه سانتی گراد دمای بیشتر مستلزم مصرف سوخت اضافی می باشد.
به ازای هر متر مربع در سیستم گرمایش حدودا 135000 ریال پرداخت می نماییم که این عدد برای سیستم های رادیاتور حدودا 150000 ریال می باشد،در هزینه ابتدایی 10% کاهش خواهیم داشت که آنالیز قیمت هر دو سیستم موجود می باشد در صورت درخواست در واحد فنی شرکت اطلاعات دقیقتری می توانید کسب نمایید
کنترل سیستم های گرمایش از کف
1) کنترل دستی
این روش ساده ترین روش کنترل سیستم گرمایش از کفی است که با استفاده از کلکتور و با کم و زیاد کردن شیرهای قطع و وصل به صورت دستی میزان آبگرم ورودی به لوله های چیده شده در کف را تنظیم نموده و به تناسب آن محیط خانه گرم خواهد شداین روش که ارزانترین حالت کنترل میباشد با توجه به عدم تایید سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و مغایر بودن با راحتی انسان قابل قبول بسیاری متخصصین و مشاورین امور تاسیسات نمی باشد
2) کنترل اتوماتیک با سیم
در این روش با استفاده از یکسری کلکتورها و محرک های الکتریکی و نصب ترموستات در مناطق مختلف عملا سیستم گرمایش کفی را کنترل می نماییم در این روش درجه حرارت ترموستات را روی درجه دلخواه تنظیم نموده و ترموستات با فرمان دادن به شیرهای برقی قرار گرفته در کلکتور عملیات ورود آبگرم به سستم را کنترل نموده ،این روش متداولترین و مناسب ترین کنترل سیستم گرمایش کفی می باشد.
3) کنترل اتوماتیک بی سیم
در این روش که قویترن سیستم کنترل می باشد توسط همان کلکتورها و محرکهای الکتریکی و جعبه کلکتورها و محرکهای الکتریکی و جعبه کلکتورهای قابل برنامه ریزی و ترموستاتهای بی سیم گرمایش از کف را کنترل می نماییم با این سیستم توان برنامه ریزی جهت قطع و وصل در تمام روزهای سال را خواهیم داشت این روش در عین حال که دقیق ترین سیستم کنترل می باشد ولی به علت هزینه زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

 






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:15 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

دسته بندی های مختلفی از پمپ ها بر حسب مورد کاربرد ,جنس مواد تشکیل دهنده آنها ,مایعی که پمپ می کند ,حتی وضعیتی که نصب می شود و غیره به عمل آمده است همانند : پمپ های شیمیایی ,پمپ های پلا ستیکی ,پمپ های عمودی یا افقی ,تغذیه بویلر ها , پمپ های همه کاره , چاه عمیق پا لا یشگاهی , distillate,condensate پمپ های خلا , پمپ های فاضلابی, slarry وغیره.یکی از تقسیم بندی های جامع و رایج ,پمپ ها رابرمبنای نحوه انتقال انرژی به سیال در کل به دوگروه پمپ های دینامیکی( dynamic) و پمپ های جابجایی(ِDisplacement) تقسیم بندی می کنند.

دو دسته فوق را از جهات گوناگون می توان با هم مقایسه کرد :1) حد اکثر انرژی (فشار ) ایجاد شده توسط پمپ ها ی دینا میک (سانتریفوژ ) محدود بوده و به هد معروف است که با بستن شیر خروجی به طور کامل (شدت جریان صفر )به وجود می آید در حالیکه حد اکثر فشار پمپ های جابجایی با توجه به فشار سیستم تعیین می شود. یعنی پمپ تا جایی که مورد نیاز سیستم باشد فشار خود را به آن حد می رساند.2) در پمپ های دینامیک انرژی افزوده شده ابتدا به سرعت تبدیل شده و سپس در حلزون و سر انجام در دیفیوزر به فشار تبدیل می شود در حالی که در پمپ ها ی جا به جایی انرژی مورد نظر مستقیما به فشار تبدیل می شود .3) در پمپ های دینامیک انرژی بطور پیوسته و بدون انقطاع به مایع افزوده می شود در صورتی که در پمپ های جابجایی انرژی درریود های معینی به مایع تزریق می شود .4) اصولا پمپ های جابجایی برای مقادیر اندک جریان در فشارهای بالا و مایعات لزج به کار می رود و پمپ های دینامیک برای فشار های متوسط و جریان های زیاد مورد استفاده قرار می گیرد .

پمپ های دینامیکی:

پمپ های دینامیکی به دو دسته تقسیم می شود:
1- پمپ های سانتریفوژ ( CENTRIFUGAL PUMPS )
ساختمان ایـن نوع پمپ هـا به صورتی است که بر روی محور دوار ( در مرکز پمپ ) پره هایـی قرار داده شـده که بـا دوران خود مایعـات و مواد سیال را به اطراف پرتـاب می نمایند. جدار این پمپ به صورت حلزونی ساخته شده و مایع که دارای سرعت نیز می باشد از قسمت حلزونی به طرف مدخل خروجی پمپ رانده می شود.
سیالی که در اطراف پره ها موجود است در اثر حرکت دورانی به محور به اطراف پرتاب شده و در نتیجه در اطراف محور خلاء ایجاد می شود و بدین ترتیب سیال از مجرای ورودی به داخل محفظهء حلزونی شکل پمپ مکیده شده و از مجرای خروجی به خارج منتقل می گردد.
راندمان پمپ به موقعیت قرار گرفتن پره های پمپ، فاصله آن از محفظه حلزونی شکل و سرعت حرکت محور بستگی دارد. زاویه قرار گرفتن پره های پمپ ها نیز در بالا بردن راندمان پمپ مؤثر است. مثلاً چنانچه وضعیت پره های پمپ نسبت به مرکز به صورت عمودی باشد راندمان پمپ کمتر از زمانی است که پره ها بطور مایل بوده و در جهت حرکت مایع به صورت منحنی قرار گرفته باشند.
به علت اینکه سیال در اثر حرکت دورانی محور به اطراف پرتاب شده و در مرکز پمپ خلاء ایجاد می شود دهانه لوله ورودی در پمپ های سانتریفوژ در مرکز قرار دارد تا با استفاده از خلاء ایجاد شده در این محل انتقال سیال سریع تر و بهتر انجام بگیرد.
پمپ های گریز از مرکز دارای دو امتیاز برجسته می باشند: اولاً جریان مایع در آن ها یکنواخت است. ثانیاً اگر لولهء خروجی پمپ مسدود یا تنگ شود، فشار زیادی که برای ساختمان پمپ مضر باشد تولید نکرده و بار آن به اندازه ای نمی رسد که موتور محرک پمپ را از کار بیندازد.
برای بکار انداختن پمپ باید همیشه محفظه آن را از مایع مورد پمپاژ پر نموده و هوای محبوس در محفظه را خالی نمود. این عمل را آبگیری ( Priming ) می نامند. هرگاه پمپ در سطحی پایین تر از مخزن حاوی مایع مورد استفاده واقع شود، لزومی به آبگیری نخواهد بود. ( به این علت که محفظه پمپ همواره پر از مایع بوده و در نتیجه محفظه خالی از هواست )
ساختمان پمپ های گریز از مرکز در ابتدا بسیار ساده بوده و فقط شامل پره، پوسته و محور بودند و لیکن به علت نیاز روز افزون به این پمپ ها، به سرعت تکامل یافته و ساختمان آن ها پیچیده تر شد و قطعات دیگر به آن ها افزوده شدند از قبیل رنگ های سایشی، لائی های آب بندی، پره های ثابت برای هدایت بهتر آب در خروج از پرهء متحرک و ورود به محفظه حلزونی و غیره.
پره های پمپ های سانتریفوژ به سه دسته تقسیم می گردند: باز، نیم باز و بسته.

خصوصیات برجسته پمپهای سانتریفیوژ

1-جریان تخلیه مایع در آنها آرام و یکنواخت است
2- متنوع بودن این پمپ ها با خصوصیات زیاد و گوناگون
3- رضایت بخش بودن راندمان
4- تناسب برای کارکردن با موتورهای برقی و موتورهای احتراقی
5- پایین بودن هزینه نگهداری
6- دامنه کاربرد آنها در پروژه های کشاورزی ، صنعتی و آبرسانی فوق العاده بالاست زیرا از نظر دبی و ارتفاع تولیدی وسعت زیادی را پوشش میدهد .
7- فضای کمتری را متناسب با قدرت تولیدی ایجاد میکند .
پمپ های سانتر فیوژ به سه دسته تقسیم می شود:

الف) پمپ های سانتریفوژ(جریان شعاعی)

عملکرداین پمپ به این صورت است که درآن سیال موازی محور واردچرخ پمپ شده وعمود برآن ازچرخ خارج می گردد.این پمپ ها معمولاً برای ایجادفشارهای بالا دردبی های کم به کارمی روند. پمپ های سانتریفوژ شایع ترین نمونه ازپمپ ها هستند .

ب) پمپ های محوری

سیال موازی محور وارد پمپ می گردد و به طور موازی نسبت به محور ازچرخ خارج می گردد . دراین پمپ قسمت اعظم فشار مایع را نیروی پرتاب پره های پروانه تامین میکند . این پمپ برای تولید دبی های زیاد با ارتفاع کم کاربرد دارد .( دبی زیاد ، ارتفاع ک ، نیروی پرتاب پروانه )

ج) پمپ های نیمه سانتریفوژ(یا باجریان مختلط)

سیال موازی محور وارد چرخ پمپ می گردد و به طورمایل نسبت به محورازچرخ خارج می گردد.این پمپ ها برای ایجادفشارها و دبی های متوسط به کارمی روند .این پمپ هانسبت به پمپ های سانتریفوژتوانایی بیشتری دراستفاده وبه کارگیری دبی های یالا رادارند . این پمپ دارای دو قسمت است ، یکی جداره ثابت و دیگری قسمت دوار که شامل محور گردان با چرخدنده میباشد . برخلاف پمپهای گریز از مرکز که مایع را با سرعت به قسمت خروجی پمپ هدایت میکند در پمپهای گردشی مقداری از مایع بین دنده های چرخدنده پمپ به اصطلاح به تله می افتند و باعث میشوند سرعت مایع در خروجی کاهش یابد . این پمپ ها بیشتر برای روغن کاری کاربرد دارند.

کاربرد پمپ های سانتریفیوژ:

دامنه کاربرد پمپ های سانتریفیوژ بسیار وسیع بوده ،ودرصنایع شیمیایی،کاغذسازی، صنایع غذایی ولبنیات ،فلزات مذاب،آب وفاضلاب ،فع موادزائد،نفت وپتروشیمی ودیگر موادبه کارمی روند.از نظرظرفیت وهد،توانایی این پمپ ها برای ظرفیت های بالاومتوسط نوع جریان وتری و هدهای پایین نوع محوری و هدبالانوع شعاعی می باشد.
البته دو کمیت هد و ظرفیت مستقل از هم نیستندوبه شکل،اندازه و سرعت ایمپلر بستگی دارند.

2)پمپ مخصوص (اژکتور)

اژکتورها دستگاهی هستند که گازها و بخارات را از یک فضای خالی خارج کرده و آن ها را برای تخلیه کردن در یک فشاری بالاتر متراکم نموده. زمانیکه اختلاط گازها یا بخارات با سیال راندمانی امکانپذیر باشد.
اژکتورها تا حدودی دارای قیمت هایی کمتر و هزینه نگهداری کمی نسبت به پمپ ها دارند. معمولا اژکتورها دارای یک شیپوره همگرا- واگرای درونی دارند. که در آن سیال رانده شده برای تغذیه و یک شیپوره بزرگ تر بیرونی که در آن گازها تخلیه شده. ممنتم یا انرژی سیال خروجی از شیپوره راندنی دارای سرعت بالا می باشد. اما به میزان جزئی این سرعت به گازهای در حال تخلیه هم وارد می شود. پس در این صورت سرعت مخلوط ما کمتر از سرعت سیال وارد شده می باشد. ولی در هر صورت سرعت آن بیشتر از سرعت صوت می باشد. پس در این صورت شیپوره بزرگ تر بعنوان یک دیفیوزر همگرا- واگرا است که در آن فشار افزایش یافته و سرعت صوت کاهش یافته.

ساختمان اژکتور و اساس کار آن:

اژکتور دارای ساختمانی شیپوری (Venturi) است. هوا یا بخار فشرده از طریق یک لوله باریک (Nozzle) به سرعت جهش مانند (Jet) به فضای مخروطی شیپور هدایت می شود.
مسلم است که فشار خروجی اژکتور از ورودی آن بیشتر است و علت بر نگشتن گاز از خروجی اژکتور به ورودی آن سرعت زیاد مخلوط آب و گازها در خرطومی (Diffuser) اژکتور است.

موارد کاربرد اژکتورها:

می دانیم که نقطه جوش تابع مستقیمی از فشار محیط است. به عبارت صحیح تر، فشار و نقطه جوش رابطه مستقیمی با هم دارند. لذا کاهش فشار محیط ، کاهش نقطه جوش را به همراه دارد. با توجه به این عبارت اهمیت اژکتور به عنوان تنها وسیله تولید خلاء در صنایع نفت و پتروشیمی مشخص می شود از موارد استفاده اژکتور می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:
1) همان گونه که می دانیم هیدروکربن ها در درجه حرارت های بالا ممکن است شکسته شوند و یا با ذرات دیگر ترکیب شوند، بنابراین برای تصفیه و تفکیک نفت خام در پالایشگاه ها از برج های خلاء استفاده می شود به دلیل اینکه در اینگونه برج ها درجه حرارت پایین آمده و قادر خواهیم بود بدون ازدیاد درجه حرارت به میزان زیاد مواد را تفکیک و تصفیه کنیم.
2) تخلیه یک طرفه مایعات از دیگر استفاده های اژکتورهاست که در این حالت اژکتور همانند یک تلمبه عمل می نماید که در صنعت به (Jet Pump) معروف است.

قطعات اصلی اژکتورها :

اژکتورها از لحاظ دسته و تقسیم بندی انواع متفاوتی ندارند و همواره یک اژکتور می تواند از قطعات اصلی زیر تشکیل شده باشد :
1) سرپوش بازدید افشاننده
2) صافی بخار
3) سرپوش افشاننده
4) ورودی بخار آب
5) سرپوش ورودی
6) ورودی
7) افشاننده
8) مبدل فشار به سرعت یا خرطومی
9) خروجی

پمپ های جا بجایی :

پمپ های جا بجایی به دو دسته تقسیم می شود :

1) پمپ های رفت و بر گشتی:

این نوع پمپها وسایلی هستند که انتقال انرژی از آنها به سیال به صورت پریودیک و دوره ای می باشد. نیروی محرکه این نوع پمپها نیز غالبا توسط موتورهای الکتریکی تامین می گردد. در این نوع پمپها حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل به حرکت رفت و آمدی پیستونی در یک سیلندر می شود. با عقب رفتن پیستون در سیلندر ایجاد مکش شده و در نتیجه مایع از طریق یک شیر ورودی داخل سیلندر می گردد. با حرکت پیستون به طرف جلو دریچه ورودی بسته و مایع از طریق شیر خروجی به خارج هدایت می گردد. شیرهای ورودی و خروجی یکطرفه بوده و طوری ساخته شده اند که در مراحل رفت و آمد پیستون، از ورود مایع داخل سیلندر به قسمت کم فشار و بالعکس ممانعت شود. اگر بجای پیستون، پلانجری در داخل سیلندر رفت و آمد کند در این حالت به آن پمپ پلانجری می گویند. در ضمن چنانچه پلانجر دیافراگمی را حرکت دهد پمپ از نوع دیافراگمی است. فرق میان پیستون وپلانجر در این است که طول سر پیستون کوتاه تر از مسافتی است که پیستون درون سیلندر طی می نماید، در حالی که طول پلانجر بیشتر از طول مسافت طی شده توسط آن در داخل سیلندر می باشد. از طرفی در پمپهای پیستون از حلقه یا رینگی جهت آب بندی پیستون و سیلندر استفاده شده است که روی بدنه پیستون قرار گرفته و همراه آن حرکت می کند، در حالیکه در پمپهای پلانجری این رینگ روی سیلندر قرار دارد و ثابت است. این پمپها معمولاً کم ظرفیت هستند ولی فشار خروجی سیال را می توانند تا مقدار زیادی افزایش دهند. بنابراین از این پمپها در جاهایی که نیاز به جا به جا کردن سیالی با حجم کم ولی فشار بالا می باشد استفاده می کتتد. در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که جریان سیال در این پمپها به صورت غیر یکنواخت می باشد. نکته بسیار مهم در مورد این پمپ ها آن است که هرگز نباید آنها را در حالیکه شیر خروجی پمپ (دیسچارج پمپ) بسته است روشن نمود. یکی ازخصوصیات اصلی این پمپ ها این است که در زمانیکه پمپ مشغول کار می باشد بایستی محلی برای تخلیه مایع مکیده شده موجود باشد. این نکته ای مهم و قابل توجه است و چنانچه شخص مسئول بهره برداری از پمپ بخواهد اقدام به بستن مجرای خروجی آن نماید، باید کاملاً مطمئن گردد که مجرای خروجی دیگری برای تخلیه مایع وجود دارد. در غیر این صورت بر روی قطعات پمپ فشار وارد شده و ممکن است که منجر به سوختن الکتروموتور، ازکار افتادن پمپ، سوختن فیوز و ترکیدن محفظه و لوله ها و سایر معایب دیگر شود.
پمپ های رفت و برگشتی به دو دسته تقسیم می شود :
الف)پمپ های پیستونی Piston Pumps:


این نوع پمپ ها در طرح ها و اندازه های مختلف ساخته شده و در بسیاری موارد از آن استفاده می شود و بر حسب احتیاج می توان این پمپ ها را به طریقی ساخت که فشار زیاد بوجود آورند و یا اینکه فقط عمل انتقال مایعات را بدون ایجاد فشار انجام دهند.

طرز عمل پیستونی
این پمپ تشکیل شده است از سیلندر، پیستون، شیر ورودی و شیر خروجی. سطح پیستون بوسیله دسته ای بر روی چرخ دواری قرار گرفته و در جهت بالا و پایین حرکت می نماینـد. هنگام حرکت پیستون به طرف بالا دریچه A در اثر مکش و برگشت جریان از مجرای خروجی بسته شده و در اثر مکش دریچه B باز و مایع به درون محفظه پمپ مکیده می شود. هنگامی که پیستون به طرف پایین حرکت می نماید دریچه B بسته شده و دریچه A باز می گردد و سیال محبوس در محفظه و تحت فشار پیستون به مجرای خروجـی انتقال می یابد. تکرار این عمـل سبب انتقال سیال از یک محل به محل دیگـر می گردد.
سیلندر باید به نحوی آب بندی شده باشد که مایع نتواند به خارج نشت نماید. هر حرکت رفت پیستون را یک ضربه و مسافتی را که پیستون طی می کند طول ضربه نامند. چون در پمپ های رفت و برگشتی جابجا شدن مایع به طور متناوب انجام می گیرد لذا حرکت مایع در لوله خروجی به صورت حرکت ضرباتی خواهد بود. چون حرکت ضرباتی به لوله خروجی و حتی دستگاه های دیگری که در سر راه هستند، ضرباتی وارد می نماید، باید تدبیری بکار برد که شدت ضربه ناشی از متناوب بودن جریان را کم کند. یکی از راه های کم کردن شدت ضربه، بکار بردن مخزن پر از هوا در سرا راه خروجی پمپ های رفت و برگشتی است. مطابق شکل در حرکت رفت پیستون و یا خروج مایع از پمپ، مقداری از مایع که تحت فشار است هوای مخزن را فشرده و به مخزن وارد می شود. در حرکت برگشت پیستون فشار مایع پایین می آید و هوای فشرده داخل مخزن، مقدار مایعی را که در حرکت رفت وارد مخزن شده بود به خارج می فرستد. در نتیجه مایع وارد لوله خروجی می شود و بدین وسیله از شدت ضربه ناشی از حرکت ضرباتی کاسته می شود. مسئله مهم در بکار بردن مخزن هوا این است که امکان دارد هوای موجود در مخزن به مرور جذب آب شده از میزان آن کاسته شود. اگر این عمل همچنان ادامه یابد بدون اینکه هوای از دست رفته تأکین شود مخزن پر از آب شده و کار خود را انجام نخواهد داد. برای تأمین هوا بهتر است که در قسمت بالای مخزن یک شیر یک طرفه کار گذاشت. یکی دیگر از راه های کم کردن شدت ضربه بکار بردن پمپ های دو ضربه ای است که در شکا نشان داده شده است. پمپ های دو ضربه ای را به دلیل کم کردن شدت ضربه و ظـرفیت بیشتر و تقریبـاً یکنواخت کردن جریان در خروجی بیشتر از پمپ هـای یک ضربه ای بکار می برند.
برای انتقال مایعات و مواد سیال از عمق های زیاد معمولاً شیر یک طرفه ای در مدخل مجرای ورودی پمپ قرار می دهند که این شیر مایع را در مجرای ورودی محبوس نموده، و با ریختن مقدار کمی آب در محفظه پمپ، در شروع عمل پمپ سهولت داده می شود. چون امکان دارد که در مایعات مواد زائی وجود داشته باشد. برای ممانعت از ورود این مواد در مدخل مجرای ورودی پمپ محفظه ای مشبک که معمولاً از توری ساخته شده، قرار می دهند و چون لازم است هر چند مدت یک بار این صافی ها را بازرسی نمود و در صورت کثیف بودن تمیز نمایند این توری به طریقی نصب می گردد که بتوان به سهولت به آن دسترسی حاصل نمود. در پمپ های بزرگ معمولاً این صافی ها را که قابل تعویض می باشند درون گودالی که Suction Well نامیده می شود قرار می دهند.



ب) پمپ دیافراگمی

2)پمپ دوار

پمپ دوار به سه دسته تقسیم می شود :
الف)پمپ پیچی
ب) پمپ های دنده ای Gear Pumps
این پمپ ها نیز بمانند پمپ های رفت و برگشتی از گروه پمپ های انتقال دهنده با حجم ثابت هستند، با این تفاوت که طرح و ساختمان آن ها ساده تر و احتیاج به شیر یک طرفه مکش ندارند و جریان خروجی آن ها یکنواخت است. این پمپ ها در اندازه های مختلف و با دنده های متفاوت ساخته می شوند چون دنده ها ممکن است دارای دو یا چند دنده باشند.
چرخ دنده بوسیله محور دوار به حرکت درآمده و پس از مکش مایع آن را تحت فشار گذاشته و به طرف خروجی می راند. همان طور که در شکل نشان داده شده است، مایع به وسیلهء دنده هایی که آزاد هستند از ورودی به طرف خروجی برده می شود. دنده هایی که بـه ترتیب آزاد می شوند خلاء جزئـی در مکش ایجاد کـرده و مایع سریع تر وارد دنده های آزاد می گردد چون در این نوع پمپ ها دنده ها خیلی به هم نزدیک هستند اگر در کارگذاری آن ها دقت کافی نشود تماس دنده ها با یکدیگر باعث خرابی آن ها خواهد شد. این نکته مهمی است که در مورد پمپ های دنده ای بایستی رعایت نمود، و هنگامی که لازم است پمپ تحت تعمیر قرار گیرد باید دقت کافی نمود که برای تعویض واشرها و سایر مصالح این فواصل بطور ثابت و معین باقی بمانند.
باید توجه داشت که این دنده ها همواره روغن کاری شده که خشک عمل ننمایند و اگر مایع پمپ شونده خاصیت روغن کاری داشته باشد، عمر پمپ دورانی زیاد می شود.
این پمپ ها برای ظرفیت هایی نسبتاً کم با فشار متوسط موارد استفاده زیاد دارند.

ج) پمپ های تیغه ای Vane Pumps
نوع دیگر پمپ های انتقال دهنده با حجم ثابت که از نظر اصول کارکرد با پمپ های چرخ دنده ای شباهت زیادی دارند پمپ های تیغه ای می باشند. حرکت این پمپ ها دورانی بوده و نیروی محرکه شان از الکترو موتورها تأمین می گردد. تیغه ها که دارای حرکت خارج از مرکز می باشند می توانند در داخل شیارهایی حرکت رفت و برگشتی داشته باشند. با توجه به شکل تیغه وقتی که به بالا می رسد کاملاً داخل شیار جای گرفته و همین که از آن نقطه دور می گردد در اثر فشار فنر داخل شیار بیرون آمده و سیال را از قسمت ورودی به طرف قسمت خروجی با خود می برده. تیغه ها در اثر نیروی فشار فنری که در پشت آن هاست همواره با جداره پمپ در تماس اند.






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:14 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

انتخاب محل نصب رادیاتورها :فرض نمایید که در یک اتاق با دمای20 درجه(c) و مقابل دیواری که ضریب kآن 0.55w/m2kاست قرار گرفته اید و دمای هوای بیرون نیز -12cدرجه است .مطابق با نمودار تعیین دمای سطح جداره ی ساختمان با توجه به دمای هوای خارج و ضریب kدیوار خارجی ، دمای سطح داخلی دیوار معادل 17.8 (C) به دست می آید که با استفاده از رابطه زیر :"دمای محسوس = دمای سطح داخلی دیوار + دمای داخلی اتاق تقسیم بر 2 "دمای محسوس 18.9 درجه می شود . حال برای آن که دمای محسوس را به به 20 درجه سانتیگراد برسانیم باید دمای هوای اتاق را به 22.2 درجه افزایش دهیم .به اختلاف دمای بین سطح دیوار و هوای اتاق ، کسری گرما یا کسری تابش گفته می شود.اختلاف دمای پنجره ها با هوای اتاق معمولا بیش از این مقدار است ، اگر دمای هوای بیرون -12 درجه باشد دمای سطح پنجره حدود 9 درجه خواهد شد. این اختلاف ریاد با بالا بردن هوای اتاق قابل جبران نیست .

حال برای جبران کسری تابش پدید آمده باید از طریق تابش یک سطح گرم آزاد عمل نمود . اختلاف دمای لازم برای این سطح گرم کننده مانند رادیاتور با توجه به طول و ارتفاع نصب آن مشخص می شود . این کار با طراحی جایگاه ، تعیین اندازه و اختلاف دمای لازم برای رادیاتور (مثلا برای جبران جریان عمودی هوا ) برای حذف کامل اثر سردی سطوح پیرامونی و با توجه به ذخیره سازی گرمایی آن ها انجام می شود .در نتیجه تنها راه حل موثری برای جلوگیری از کسری تابش ، تعیین جایگاهی مناسب برای رادیاتور است . این محل باید به گونه ای اننتخاب شود که رادیاتور افزون بر گرمایش اتاق ، هوایی مطبوع در هر نقطه از اتاق ایجاد کند .چون معمولا سردترین مکان در اتاق نزدیک پنجره است و به علاوه از طریق درزهای آن ، امکان نفوذ هوا به داخل اتاق وجود دارد ، جایگاه و اندازه رادیاتورها با توجه به موقعیت پنجره مشخص می شود .


از این رو بهترین توزیع دما در اتاق و بهترین جبران برای کسری تابش وقتی رخ می دهد که رادیاتور زیر پنجره نصب شود . اگر رادیاتور که حدود 60% گرما را بهع صورت جابجایی منتقل می کند به صورت آزاد جلوی دیوار بیرونی زیر پنجره نصب شود ، نیروی شناوری هوای گرم آن به قدری بزرگ خواهد بود که امکان نفوذ هوای سرد شده ی روی وجه داخلی پنجره و هوای سرد وارد شده از درزهای پنجره ، به درون اتاق را منتفی می سازد ، با این کار جریان هوا در اتاق (گردش هوای اتاق ) برقرار خواهد شد .
هرگاه رادیاتور زیر پنجره نصب شود طول آن باید معادل پهنای پنجره انتخاب شود . با این کار جریان عمودی هوا متعادل می شود و گرمای تابشی رادیاتور بیشتر می شود .
از طرفی هرچه سطح تابشی رادیاتور افزایش یابد با بهتر بگوییم سهم گرمای تابشی رادیاتور افزایش یابد تاثیر بیشتری در ایجاد آسایش گرمایی خواهد داشت . زیرا گرمایی که از طریق تابش از بدن انسان به بیرون منتقل می شود با افزایش سطح تابش رادیاتور بهتر جبران می شود .برای استفاده از حداکثر توان گرمایی رادیاتور باید آن را نزدیک به دیوار و زیر پنجره نصب کرد . حداقل فاصله رادیاتور از جداره های ساختمان از دیوار حداقل 50 میلی متر و از کف اتاق حداقل 100 میلی متر باید باشد .در این صورت هیچکونه افت توانی پدید نخواهد آمد .


[تصویر: airchange_radiator_airchange.jpg]


اگر رادیاتور در حالتها ی زیر نصب شود افت توان خواهد داشت :

o زیر تاقچه(که در حال حاضر تقریباًمنسوخ شده)
o پنجره
o داخل کابین یا پشت پرده
در صورتی که از یک ورقه جهت پوشش رادیاتور استفاده گردد افت توان ممکن است به 15% برسد .

ضمیمه - 1
پیشرفت روز افزون علم و تکنیک و توجه هر چه بیشتر به آسایش و رفاه زندگی بهمراه گسترش احداث واحدها و مجتمع های مسکونی، تجاری واداری، ابداع و ساخت تاسیسات متنوع مهندسی (نظیر سیستمهای تهویه مطبوع و حرارت مرکزی )را به دنبال داشته که به کارگیری آنها ضمن بر آوردن اهداف اولیه و اساسی کنترل شرایط حرارتی و برودتی ،پی آمدهای مطبوعی نظیر بهینه سازی استفاده از منابع انرژی، کاهش آلودگیهای زیست محیطی ،اجتناب از خطرات مالی و جانی را بدنبال داشته است .
در این راستا سیستم حرارت مرکزی (شوفاژ) با بهره گیری از سیال عامل جهت انتقال انرژی حرارتی از واحد مولد گرما ، به لحاظ سهولت استفاده و دسترسی آسان ،هزینه نصب و نگهداری مناسب ،عدم ایجاد آلودگیهای اجتناب ناپذیردر سیستمهای احتراقی (نظیر بخاری) از چند دهه پیش تا کنون در بسیاری از اماکن عمومی و خصوصی نظیر منازل ، مجتمعهای مسکونی ، ساختمانهای اداری،ورزشگاهها، بیمارستانها و... از کاربرد موفقی برخوردار بوده است. در مجموعه مولد گرمایی، رادیاتور به عنوان جزء آشکار سیستم و عامل اصلی انتشار حرارت به محیط اطراف در یک چرخه گرمایی، عهده دار نقش اساسی در نیل به توقعات همه جانبه ‏‍“ظاهری تزئینی” و “راندمان و عملکرد مطلوب” بوده از اینرو، طراحی و ساخت آن مد نظر قرار دادن شرایط ویژه ای همچون ظرافت و زیبائی، ایمنی و استحکام ، حجم کم و عمر طولانی را به عنوان پارامترهای اولیه الزامی مینماید.
جهت حصول به موارد فوق الذکر ، استفاده از مواد فلزی و غیر فلزی نظیر فولاد ،آلومینیوم ، چدن ومواد پلیمری با برخورداری از فراوانی وقیمت مناسبتر در ساخت رادیاتور ها متداول بوده و اقتضای تولید هر یک از انواع فوق را شرایط کاربرد،محدودیتهای فنی و ملاحظات اقتصادی در تطبیق با مناسبات اقلیمی و فرهنگی مشخص مینماید که نتایج بررسیهای امکان سنجی تولید و نوع رادیاتور فولادی و آلومینیومی ضمن برآوردهای مستدل فنی ، مالی و اقتصادی در ابعاد صنایع کوچک طی گزارش حاضر به عنوان الگوی کارشناسی احداث واحدهای تولید آنها ارائه میگردد.
فرآیندتولید رادیاتور فولادی نیازبه دانش فنی پیچیده ای نداشته ومراحل آن عملیات متداول در صنایع فلزی اعم از مراحل ورقکاری ( برش ،پرس کاری و فرم دهی )،جوشکاری (جوش مقاومتی وجـــــوش (اکسی استیلن)،پوشش دهی بارنگ وکنترل کیفیت را شامل بوده و عمده مواد مصرفی آن را ورق فولادی تشکیل می دهد.
پره رادیاتورهای فولادی به صورت یک بلوک غیر قابل تفکیک تولید می شوند
رادیــــاتورهای آلومینیومی نیز از فرآیند تولید متشکل از ریخته گری تحت فشار ، لحیم کاری سخت ،رنگ آمبزی و کنترل کیفیت برخوردار بوده که شمشهای آلومینیوم ماده اولیه اساسی تولید آنها بشمار می آیند. ماهیت عملیات مکانیکی فر آیند تولید و نوع مواد اولیه مورد استفاده در واحدهای تولید رادیاتور ،آلودگیهای زیست محیطی را که در بـــــرخی صنایع عامل بازدارنده و محدوده کنندهای بشمار می آیند، منتفی نموده و به منظور حصول به شرایط استاندارد نیز با ملحوظ داشتن واحدهای کنترل کیفیت مواد، فرآیند ومحصول در طرح ، پیش بینی های لازم جهت کنترل عوامل آلوده سازوتولید محصولات کیفی برای تامین مقاصدصادرات و پوشش دهی هر چه بیشتر بازار مصرف در رقابت با محصولات قابل جانشینی صورت گرفته است.

ضمیمه - 2
در سیستم حرارت مرکزی که با عنوان شوفاژ مطرح می شود .در محلی به نام موتورخانه دستگاههایی از قبیل دیگ، مشعل، پمپ، و... نصب شده و حرارت به سیال واسطه که میتواند اب باشد منتقل گردیده سپس پمپ موجود در موتورخانه ابگرم را توسط لوله کشی به داخل اتاقها هدایت نموده و وارد رادیاتورهای مستقر در اتاق می کند.
این رادیاتورها گرما را به اتاق منتقل کرده و در نتیجه دمای اب کاهش می یابد .و آب توسط لوله برگشت به طرف موتورخانه رفته و برای جذب مجدد گرما به داخل دیگ هدایت می شود و بار دیگر این سیکل و چرخه تکرار می شود .
اصولا در سیستم حرارت مرکزی که از آبگرم استفاده می شود .دمای خروجی اب از دیگ 180 درجه فارنهایت و دمای ورودی اب به داخل دیگ که گرمای لازم را به اتاق منتقل کرده است . برابر 160 درجه فارنهایت در نظر گرفته می شود .به عبارت دیگر اختلاف دمای ابگرم خروجی از دیگ و آب برگست داده شده از ساختمان برابر 20 درجه فارنهایت است .
نحوه گرم شدن اتاق توسط رادیاتور به صورت جابجایی آزاد یا طبیعی میباشد .هوای بالای رادیاتور معمولا به دلیل گرم شدن سبک شده و به طرف بالا حرکت میکند و هوای سرد طرف مقابل اتاق جایگزین آن می شود .به همین ترتیب یک چرخش طبیعی در جریان هوای اتاق بوجود آمده و دمای تمامی نقاط اتاق بالا رفته و اتاق گرم می شود .
رادیاتور شوفاژ فاقد هرگونه موتور یا وسیله برقی است .پس نمیتوان توسط رایاتور شوفاژ دمای اتاق را کنترل کرد .میزان رطوبت نسبی اتاق نیز قابل کنترل نمی باشد .اصولا وقتی هوای اتاق گرم می شود .میزان درصد رطوبت نسبی کاهش می یابد .به عبارت دیگر رادیاتور شوفاژ میزان رطوبت نسبی اتاق را کاهش می دهد .و بایستی توسط افزودن بخار به هوای اتاق میزان رطوبت مورد نیاز انسان را تامین نمود .
به طور کلی در زمستان فضاهایی که کنترل دما و در صد رطوبت نسبی در آنها اهمیت زیادی ندارد می توان از رادیاتور شوفاژ استفاده نمود .( هرچند دمای اتاق در سیستم رادیاتوری به راحتی و به کمک کنترل کننده های الکتریکی و مکانیکی قابل کنترل است )

بهترین محل نصب رادیاتور:
در زیر پنجره یا کنار دیوارهای خارجی است .علت این است که توسط رادیاتور شوفاژ در فصل زمستان دائما گرما به اتاق افزوده می شود .ولی دمای اتاق بالا نمی رود و این دما ثابت می ماند .چون بخش بیشتری از گرمای تولید شده تلف می شود
تلفات حرارتی از دو طریق انجام میگیرد . یکی تلفات حرارتی ناشی از جداره ها از قبیل سقف- کف و دیوار و پنجره و... دیگری تلفات حرارتی ناشی از نفوذ هوای سرد از درزهای پنجره می باشد . به عبارت دیگر چه بخواهیم و نخواهیم این تلفات حرارتی صورت می گیرد . ما فقط میتوانیم میزان آن را کاهش دهیم ولی نمیتوانیم آن را به طور کامل حذف نماییم . پس بهتر است رادیاتور را در زیر پنجره نصب کنیم تا مقداری از حرارت رادیاتور صرف تلفات پنجره وجدارها شود .و بخشی که باقی می ماند اتاق را گرم کرده و دمای ان را در حدی مناسب نگه دارد .و بتوانیم در نزدیکی پنجره از اتاق استفاده نماییم . اگر رایاتور در خلاف ضلع پنجره نصب شود . به دلیل سردی محیط اطراف پنجره استفاده از آن محیط خالی از اشکال نمی باشد .
پیشنهاد دیگری که در اینجا مطرح است این می باشد . که در حد امکان پنجره ها دارای شیشه دوبل یا دولایه باشند . استفاده از شیشه دوجداره علاوه بر اینکه سبب عایق صدا خواهد بود . همچنین میزان ضریب انتقال حرارت شیشه را به حد نصف می رساند .در نتیجه تلفات حرارتی کاهش می یابد . و سبب صرفه جویی در مقدار پره های رادیاتور می شود .و در فصل زمستان از خیس شدن شیشه در سطح داخل اتاق جلوگیری میکند . چون سطح شیشه در فصل زمستان یک لایه سرد است . در اثر تماس بخلر آب در داخل اتاق با آن در روی شیشه آب جاری می شود . ولی وقتیکه شیشه دوجدار باشد . سطح داخلی آن گرم شده و میعان در سطح شیشه اتاق نخواهد افتاد .
رادیاتورهای شوفاژ از نظر جنس به سه دسته تقسیم می شوند:
4. چدنی
5. فولادی
6. الومینیومی

خط تولید رادیاتورهای چدنی به دلیل پایین بودن راندمان حرارتی و بالا بودن وزن آنها برچیده شده و تقریبا منسوخ شده می باشد. .
رادیاتور آلومینیومی سبک تر زیباتر و ضریب هدایت حرارتی بالاتری نسبت به فولادی دارد .ولی از لحاظ قیمت گرانتر می باشد .معمولا در فضاهایی که رطوبت زیاد دارد . مانند حمامها بایستی حتما از رادیاتور آلومینیومی استفاده کرد .
پره رادیاتورهای فولادی به صورت یک بلوک غیر قابل تفکیک تولید می شوند . یعنی در خارج از کارخانه نمیتوان به آنها پره اضافه کرد و یا کم نمود .ولی در مورد رادیاتورهای آلومینیومی این قابلیت وجود دارد .
مبنای فروش رادیاتورهای آلومینیومی در بازار پره می باشد . یعنی قیمت به ازای هر پره سنجیده می شود
منبع:پایگاه علمی مهندسی تاسیسات ساختمان ایران






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:14 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

وظیفه اصلی این خطوط انتقال بخار به نقاط مختلف شامل ایستگاه های کنترل فشار و دما،می باشد.مبدل های حرارتی، منبع کویل دار، دی اریتور و ... در داخل موتورخانه و یا تجهیزات و مصرف کننده های مختلف در خارج از موتورخانه می باشد.بدیهی است به منظور عملکرد دقیق و مناسب تجهیزات و مصرف کننده ها وجلوگیری از بروز خرابی و خوردگی در آنها، باید همواره بتوانیم این خطوط را عاری از هرگونه کندانس و ذرات معلق آب حفظ نمائیم.کمبود تعداد تله های بخار و یا عدم جانمایی صحیح نصب آنها در مسیر باعث انباشتگی بیش از حد کندانس و بروز ضربه قوچ ( ضربة چکش) در طول خطوط اصلی توزیع بخار و ایجاد خرابی در تجهیزات و شیرآلات بکار رفته در مسیر می شود.

عموماً در انتخاب تله بخار سیستمهایی با خطوط توزیع بخار بزرگ و مسافتهای طولانی باید در ظرفیت تخلیة کندانس مناسب و جانمایی صحیح نصب، دقت لازم را به عمل آورد تا همواره بتوان بخاری خشک و با کیفیت را به نقاط مورد نیاز منتقل نمود. در زمان راه اندازی چنین سیستمهایی، بدلیل بالا بودن سایز، طول مسیر و میزان انتقال حرارت بخار با محیط، حجم زیادی از کندانس در داخل لوله ها تولید می شود که به کندانس راه اندازی معروف است. این کندانس پس از راه اندازی به طور ناگهانی و با سرعت بالا در لوله های اصلی توزیع بخار حرکت کرده و با ایجاد سر و صدای زیاد که ناشی از برخورد و ضربه به شیرآلات و تجهیزات بکار رفته در مسیر است،

 

به سمت مصرف کننده ها حرکت می کند.عدم تخلیة کندانس راه اندازی علاوه بر بروز خرابی و شکستگی در شیر آلات و اتصالات مسیر، کاهش راندمان و کارایی مصرف کننده ها را نیز در پی دارد.در این گونه سیستمها روشی به نام روش راه اندازی دستی توصیه می شود. در این روش اپراتور هنگام استارت مجدد بویلر بلافاصله کلیة شیرهای تخلیة سیستم را باز می کند تا حجم بالای کندانس راه اندازی موجود در طول مسیر با سرعت به اتمسفر تخلیه گردد. این شیرها تا زمان رسیدن بخار به آنها و خروج بخار باز می مانند.پس از خروج بخار و تخلیة کامل کندانس راه اندازی از سیستم، اپراتور باید بلافاصله تمامی این شیرها را کاملاٌ ببندد و از آن پس تله های بخار وارد مدار شده و وظیفه تخلیة کندانس تشکیل شده در هنگام عملکرد سیستم را بر عهده می گیرند.

 

picture

روش انتخاب ظرفیت و جانمایی تله های بخار در خطوط اصلی توزیع بخار :

صرف نظر از نحوة راه اندازی سیستم (دستی – اتوماتیک ) و یا اینکه خطوط عایق کاری شده باشند یا خیر، ظرفیت مورد نیاز برای تله های بخار جهت تخلیة کامل کندانس شکل گرفته شده در طول مسیر توزیع از رابطة زیر محاسبه می شود :

Qc = (Wp *T1)*C*(t1-t3)*60/r*h

= QC میزان کندانس تولیدی (kg/hr)
= WPمقدار وزن لوله که از جدول 1 بدست می آید (kg/m)
= T1مجموع طول لوله های بخار (m)
= Cگرمای ویژه لوله ها که بر حسب جنس لوله متغیر است c)(kj/kg /
= t1دمای اولیه لوله c))
= t2دمای ثانویه لوله پس از عبور بخار c))
= rگرمای نهان تبخیر بخار که از جدول بخار اشباع بدست می آید
= h مقدار زمان لازم جهت راه اندازی سیستم min))
برای تسریع در محاسبات می توان مقدار دمای اولیه لوله ) (t1 را برابر با صفر درجه سانتی گراد و ضریبr را ثابت و برابر kj/kg2100در نظر گرفت.
روش تقریبی و سریع دیگر برای محاسبه میزان کندانس در خطوط اصلی توزیع بخار، استفاده از جدول 2 می باشد.
پس از براورد میزان کندانس تشکیل شد در لوله های اصلی توزیع بخار، به منظور محاسبه ظرفیت تخلیه تله بخار، باید عدد بدست آمده را در ضریب اطمینانی جهت لحاظ کردن کندانس راه اندازی سیستم ضرب نمود. این ضریب اطمینان بسته به محل نصب تله بخار متفاوت است.
بهترین گزینه تله بخار جهت نصب در طول خطوط اصلی توزیع بخار، تله بخار ترمودینامیکی TD(دیسکی) می باشد که البته لازم به ذکر است که در فشارهای کاری کمتر از یک بار، استفاده از تله های بخار فلوتری و یا سطلی ارجح می باشد.
بطور کلی تله های بخار می توانند در سه قسمت اصلی سیستم توزیع بخار نصب گردند :
1. نصب تله بخار در طول مسیر توزیع بخار : برای این کار با ایجاد انشعابات آبگیر (پاکتها) می توان محل مناسبی را برای جمع آوری و ذخیره کندانس تولیدی در خطوط تا زمانی که اختلاف فشار موجود آن را از میان تله بخار به خارج تخلیه کند، فراهم آورد.
فواصل لازم میان هر تله بخار (انشعاب آبگیر) با یکدیگر جهت نصب و تخلیه کندانس با توجه به مسیر لوله توزیع بخار برابر است با :
· 50-30 متر در صورتی که مسیر پیموده شده توسط لوله مستقیم باشد
· 30-15 متر در صورت داشتن شیب رو به بالا
· 75-50 متر در صورت داشتن شیب رو به پایین
از طرفی طول انشعاب آبگیر بایر 5/1 برابر قطر نامی لوله اصلی و حداقل mm250 در نظر گرفته شود. سایر استانداردهای یک انشعاب آبگیر با توجه به قطر نامی لوله اصلی محاسبه می شود.
به منظور محاسبه ظرفیت مناسب تله های بخار نصب شده در طول مسیر توزیع بخار با توجه به استاندارهای ذکر شده، باید مقدار محاسبه شده از رابطه QCرا در ضریب اطمینان 2 ضرب نمود.
لازم به ذکر است برای محاسبه ظرفیت تله های بخاری که در انتهای خطوط اصلی توزیع بخار نصب می شوند، از ضریب اطمینان 3 استفاده می شود.
2. نصب تله بخار در انتهای رایزرهای بخار : در مواقعی که لوله اصلی توزیع بخار به طور عمودی و به سمت بالا حرکت کرده است، ضروری ست که با ایجاد یک انشعاب آبگیر در محل، کندانس تولیدی در لوله را از آن خارج نمود.
در اینجا نیز سایز انشعاب آبگیر مشخص است برای یک لوله اصلی بخار تا سایز "4 هم اندازه خودش و برای لوله هایی با سایز بالاتر برابر با نصف سایز لوله و حداقل برابر با "4 می باشد.
اندازه ارتفاع H نیز برابر با هد استاتیکی مورد نیاز جهت تخلیه ثقلی کندانس ذخیره شده بر حسب اختلاف فشار دو سر تله بخار است.
برای محاسبه ظرفیت مناسب تله های بخار نصب شده در زیر رایزرهای بخار و با توجه به استانداردهای ذکر شده باید مقدار QCرا از رابطه مذکور بدست آورده و آن را در ضریب اطمینان 2 ضرب نمود.
3. نصب تله بخار قبل از شیرهای کنترل دما و فشار شکن : نصب تله بخار برای جلوگیری از بروز هرگونه ضربه چکش، شکستگی و خوردگی در ورودی شیرهای کنترل دما و فشار شکن از نکات مهم می باشد. زیرا اینگونه شیزآلات در مواقعی از کارکرد سیستم تقریباً بسته بوده که این امر باعث جمع شدن کندانس در پشت شیر می گردد. مکان مناسب جهت نصب تله بخار در خروجی صافی روی خط می باشد.
برای این کار باید از یک صافی هم سایز خط اصلی توزیع بخار استفاده کرده و یک انشعاب آبگیر از شیر بلودان صافی گرفته و تله بخار مورد نیاز را نصب کرد.
لازم به ذکر است در صورتی کهفاصله این شیرآلات تا آخرین تله بخار نصب شده در مسیر لوله اصلی توزیع بخار 3متر و یا کمتر باشد دیگر نیازی به نصب تله بخار ماقبل آنها نمی باشد. ضریب اطمینان 3 در انتخاب تله بخار مناسب جهت این شیرآلات در نظر گرفته شده است.
بدیهی است در صورتی که محل نصب شیر کنترل در زیر لوله اصلی باشد، نصب تله بخار به صورت حالت قبل (رایزر) امری ضروری ست.






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:13 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

هیچ گونه محدودیتی در انرژی های تجدید پذیر مانند خورشید، باد، آب و حتی چیزهایی که ممکن است در نظر اول، زباله به نظر بیایند مانند درختان خشک شده، شاخه های بریده شده درختان، خاک اره، کود و چیز های دیگری که به زیست توده معروفند وجود ندارد.مقدار انرژی ای که خورشید در طول یک روز به کشوری مثل ایالات متحده می تاباند دو برابر کل انرژی ای است که در طول سال مصرف می کند. یا این که ایالت کالیفرنیای آمریکا به قدری بادخیز است که به تنهایی می تواند 11 درصد الکتریسیته ای که از طریق باد در دنیا تولید می شود را تقبل نماید. منابع انرژی پاک می توانند برای تولید الکتریسیته، حرارت، سوخت و ترکیبات ارزشمند شیمیایی که ضرر کمتری برای محیط دارند استفاده شوند.

در مقابل، اگزوز ماشین های بنزینی و پسماند کارخانه ها و وسایل دیگری که از مشتقات نفت استفاده می نمایند، محیط زندگی ما را آلوده می نماید. این آلودگی های هوا به گازهای گلخانه ای معروفند. حدود 81% از گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن است که از سوختن سوخت های فسیلی تولید می شود.توسعه استفاده از منابع تجدید پذیر شغل های جدیدی را ایجاد کرده است. همچنین کشورهایی که منابع نفتی کمتری دارند اگر از این منابع جدید استفاده کنند کمک بزرگی به اقتصادشان خواهند کرد.


تحقیقات مستمر، استفاده از انرژی تجدید پذیر را برای ما بسیار مهیاتر از 25 سال پیش کرده است. هزینه انرژی باد از 40 سنت در هر کیلووات به حدود 5 کیلووات کاهش یافته است. هزینه الکتریسیته ای که از خورشید به ما می رسد – و به الکتریسیته نوری معروف است - از حدود یک دلار در هر کیلووات ساعت در سال 1980 به حدود 20 سنت در هر کیلووات ساعت تبدیل شده است و قیمت اتانول هم ازحدود 4 دلار در گالن در اوایل دهه 80 به 1.20 دلار در گالن کاهش پیدا کرده است.
ولی هنوز هم موانعی در راه استفاده از انرژِی تجدید پذیر وجود دارد.

به عنوان مثال، انرژی خورشیدی از مجموعه اشعه های تابیده به زمین بدست می آید و این کار از طریق نصب آینه های بسیار عظیم امکان پذیر است و نصب چنین آینه هایی هم نیاز به یک زمین وسیع دارند و این ساکنان قدیمی آن منطقه، اعم از حیوانات و گیاهان، را به خطر می اندازد. همچنین تأسیسات، ساختمان ها، ترانسفورماتورها و خطوط انتقالی که به تبع آن می آیند هم محیط را تحت تأثیر قرار خواهند داد. سوختی که هنگام تولید انرژی گرمایی خورشیدی استفاده می شود هم سمی است و ممکن است که محیط را آلوده کند.
سلول های خورشیدی از جنس همان سیلیکون هایی هستند که در مدارهای کامپیوتر هم مورد استفاده قرار می گیرند. در تولید این مواد از ترکیبات سمی استفاده می شود. این ترکیبات سمی در ساخت برخی باطری ها هم به کار می روند. این باطری ها قرار است انرژی خورشیدی را ذخیره کنند تا در طول شب و روزهای ابری مورد استفاده قرار بگیرد. ساخت چنین باطری هایی هم به محیط آسیب زیادی می رساند.

در ضمن، اگر همین الان بخواهیم از انرژی خورشیدی برای انجام کارهایمان بهره ببریم، بازهم با مشکل مواجه خواهیم بود چرا که تمام تجهیزات موجود تنها امکان تولید 350 مگاوات برق را دارند که تنها برای اداره یک شهر با حدود 300000 نفر جمعیت کافی است. که خیلی از نیاز ما کمتر است. به عنوان مثال در کالیفرنیای آمریکا به تنهایی در روزهای گرم تابستان به 55000 مگاوات برق نیاز دارد و هزینه تولید چنین مقدار انرژی ای تقریباً 4 برابر همین انرژی است، در حالتی که از طریق گاز طبیعی حاصل شود.
در نتیجه با این که استفاده از این انرژی، محیط را آلوده نمی کند و سوخت را هم بیهوده به مصرف نمی رساند، ولی تأثیرات خودش را خواهد گذاشت.



در استفاده از انرژی باد، زمین محفوظ می ماند. برای راه انداختن یک مزرعه آسیاب بادی در حدود 68796/55914 متر مربع فضا می خواهیم که بتواند 1 مگاوات برق تولید کند. مقداری که برای روشن نگاه داشتن بین 750 تا 1000 خانه کافی است. اما دام و کشاورزی ما می تواند هم زمان در همان فضا برقرار باشد.

در مناطق کویری مزارع آسیاب بادی می تواند باعث فرسایش بشود ضمناً این آسیاب ها منظره را هم خراب می کنند چرا که محل قرار گرفتنشان در امتداد یال کوه است. در ضمن برخورد پرنده ها با این آسیاب ها و همچنین با سیم های برق باعث کشته شدنشان می شود. و این خود می تواند موضوع یک تحقیق باشد.


تولید الکتریسیته از حرارت زمین هم تنها در نواحی خاصی امکان پذیر است. یعنی تجهیزات باید در جایی نصب شوند که در آن ذخایر فراوانی از انرژی وجود داشته باشد. چند منطقه مناسب برای این منظور وجود دارد. به عنوان مثال چشمه هایآب گرم شمال سانفرانسیسکو یک نمونه تولید انرژی از حرارت زمین است. گاهی این مواد خاصیت قلیایی از خود نشان می دهند که باعث استهلاک لوله ها می شود. ضمناً در بسیاری از مواقع هم تهیه این انرژی بسیار گران است چرا که همیشه باید هزینه حفاری و نصب تجهیزات پیچیده مرتبط را هم در نظر گرفت.


شرایط محیطی برای بهره گرفتن از انرژی سدها هم همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد. مردم و مزارع و جنگل هایی که در قسمت بالایی سد در اثر سیل به زیر آب می روند. در پایین سد هم ساختار فیزیکی، شیمیایی و بیوفیزیکی زمین تغییر خواهد کرد.

بر خلاف سوخت های فسیلی، که هوا را آلوده می کنند، انرژی های برگشت پذیر محیط را پاک نگه می دارند. اما موانعی هم در راه استفاده سهل و آسان از آن ها وجود دارد. که بیشتر آن در رابطه با تأثیر بر روی موجودات بومی ناحیه و نمای عمومی منطقه است. اما در مقابل این انرژی ها به اشتغال و کاهش واردات سوخت کمک زیادی خواهند کرد.






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:13 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

خورشید منبع عظیم انرژی بلکه سرآغاز حیات و منشاء تمام انرژیهای دیگر است. شناخت انرژی خورشیدی و استفاده از آن به زمان ما قبل تاریخ باز می‌گردد.انرژی خورشیدی یک منبع انرژی پاکیزه و تجدید شونده است که برای تأمین بسیاری از صورتهای مصرف انرژی می تواند استفاده شود . این انرژی می تواند به شکل حرارت مانند آبگرمکن خورشیدی و یا الکتریسیته مانند پیل های خورشیدی تبدیل شود .آبگرمکن های خورشیدی به طوریکه از نام آنها پیداست از طریق جذب انرژی خورشید و تابش نور بر صفحات جاذب (کلکتور) عمل می نمایند و راندمان گرمایشی آنها در فصول مختلف سال و بر حسب موقعیتهای جغرافیایی هر شهر متفاوت می باشد . اقتصادی‌ترین روش تولید آب گرم مصرفی ساختمانها، استفاده از انرژی خورشیدی است . می‌توان از انرژی حرارتی خورشید جهت تهیه آب گرم بهداشتی در منازل و اماکن عمومی به خصوص در مکانهایی که مشکل سوخت رسانی وجود دارد استفاده کرد. چنانچه ظرفیت این سیستمها افزایش یابد می‌توان از آنها در حمامهای خورشیدی نیز استفاده نمود ، همچنین یک دستگاه آبگرمکن خورشیدی بیش از 2 تن از آلودگی دی اکسید کربن را در سال کاهش می دهد .


جالب است بدانید که گرمایش آب و فضا مجموعاً بیش از 80% انرژی را در ساختمان‌ها مصرف میکند و بنابراین بیش از یک سوم کل انرژی مصرفی جهان در جهت گرمایش مصرف می‌شود. از این میان گرمایش آب به طور متوسط 30 درصد کل انرژی مصرفی در خانه را مصرف می‌کند.بنابراین با استفاده از آبگرمکن خورشیدی می‌توان سالیانه 85% انرژی مورد نیاز برای گرمایش آب را تامین کرد.

 

مزایای آبگرمکن خورشیدی :

صرفه جویی قابل توجه در مصرف سوخت

بازگشت سریع سرمایه با توجه به سیاست های دولت در اجرای هدفمند کردن یارانه ها

بدنه سبک و مقاوم در برابر خوردگی

راندمان بالای جذب انرژی خورسیدی

عایق ویژه با ضخامت بالا جهت حداقل اتلاف حرارتی

مقاوم در برابر یخ زدگی

قابلیت ذخیره آب برای مدت طولانی

توان ظرفیت های مختلف

قابل کوپل شدن با سایر سیستمهای حرارتی

قابلیت نصب المنت حرارتی

سازگار با محیط زیست

گرمایش ساختمان توسط خورشید، اولین و اصلی ترین کاربرد انرژی خورشیدی در بخش ساختمان است
سیستمهای گرمایش خورشیدی برمبنای نوع سیال هوا یا مایع، که در کلکتورهای خورشیدی گرم می شود، به چند نوع عمده تقسیم بندی می شوند که همه آنها تابش خورشید را جمع آوری و جذب کرده و حرارت بدست آمده از خورشید را جهت تامین بار گرمایش مستقیما" به فضاهای داخلی ساختمان ها انتقال می دهند.
استفاده این سیستم ها از منبع انرژی بی پایان و ارزان خورشیدی یکی از مزایای سیستم های خورشیدی می باشد و از همه مهمتر این سیستم ها برخلاف سوخت های فسیلی تهدیدی برای محیط زیست به شمار نمی روند و شما بابت گرم کردن آب مورد نیاز ؛ گرم کردن فضای ساختمان و یا هتل ؛ حتی سرمایش فضای خود تا سالها هیچ هزینه ای پرداخت نخواهید کرد .
برای تهیه آبگرم در تمام ساعات شبانه روز، یعنی در شبها و روزهای ابری، آبگرم در مخزن دوجداره و عایق حرارتی که دمای آب را تا 72 ساعت با کمترین افت دما حفظ می کند نگهداری میشود . با استفاده از این سیستم می توان هزینه های مصرف گاز – گازوئیل و برق را بطور چشمگیری کاهش داد که این امر در پروژه های بزرگ ملموس تر خواهد بود، بطوریکه بعد از گذشت زمان کوتاهی با صرفه جویی در مصرف سوخت سرمایه گذاری اولیه مستهلک شده و بعد از آن بخاطر عمر بالای دستگاه ها سود آوری خواهد داشت .
هزینه های نگهداری و تعمیرات این سیستمها بسیار پائین و در حد صفر است زیرا هیچ قطعه متحرکی نداشته و طول عمر کارکرد سیستمهای استانداد و با کیفیت فنی بالا تا 20 سال میرسد .
اجزای آبگرمکن خورشیدی :
کلکتورها
کلکتور صفحه ای صاف : Plat Collector
ساختار این کلکتور به شکل یک جعبه مستطیل شکل بوده که در داخل آن یک صفحه جاذب فلزی از جنس مس یا آلومینیوم با پوششی به رنگهای خاص است. این صفحه، جاذب انرژی حرارتی خورشید است. زیر صفحه لولههای کوچکی قرار گرفته که آب یا سیال انتقال حرارت در آنها جریان دارد اطراف کلکتور به منظور کاهش اتلاف حرارتی عایق بندی شده است. روی سطح جعبه از پلاستیک شفاف یا شیشه پوشیده شده است.حداکثرتوان گرمایشی این کلکتورها در بهترین شرایط °65 می باشد .

کلکتور سهموی : Collector
این کلکتورها سطح آینه ای داشته و برای تجمع انرژی خورشیدی بر روی تیوب جاذب که شامل سیال انتقال حرارت است، بکار میرود. از این نوع کلکتور در تولید برق استفاده می شود و صرفا مصارف صنعتی دارند .

کلکتور لوله ای تحت خلاء : Tube Collector
این کلکتور از تعدادی لوله دو جداره شفاف موازی تشکیل شده است که در داخل آن یک تیوب با پوششی از ماده جاذب قرار دارد. هوا از فضای بین دو جداره خارج گردیده وخلا ایجاد شده از اتلاف حرارت جلوگیری میکند.همچنین در مقابل یخ زدگی تا دمای° 15- مقاومت می کند. راندمان این کلکتور نسبت به کلکتور صفحه ای بیشتر بوده و حداکثر توان گرمایشی آن در شرایط عالی °110 و نسبت به انواع کلکتورها ارزان تر می باشد و مزایای قابل توجهی دارد .

مخزن ذخیره
در بسیاری از سیستمهای خورشیدی واحد ذخیره آب گرم به کار می رود. مخزن ذخیره در آبگرمکن های خورشیدی باید آب داغ را در خود نگه دارد، بدون اینکه دچار خوردگی شود. همچنین باید در مقابل فشار وارده مقاومت کافی داشته باشد. جنس مخازن بکار رفته در آبگرمکن های خورشیدی معمولا از فولاد و مس بوده و گاهی اوقات از فایبر گلاس نیز استفاده می شود. این مخازن توسط پشم شیشه و یا فوم پلی اورتان به ضخامت 10 الی 20 سانتیمتر عایق می شوند. اندازه مخازن از چند ده لیتر تا چند صد لیتر متغیر است.
کنترل کننده های اتوماتیک
این دستگاه توسط سنسورهایی دمای سطح کلکتور و دمای مخزن را اندازهگیری کرده و در صورت نیاز سیال عامل را به وسیله ی پمپ به حرکت در می آورد و مقدار دمایی را که مصرف کننده انتخاب کرده تهیه و تنظیم می کند.
سیستم جبران ساز کمکی(المنت برقی)
آبگرمکن های خورشیدی به منظور جبران کمبود احتمالی انرژی خورشیدی، باید دارای یک سیستم جبران ساز باشند. سیستم جبران ساز در آبگرمکنهای خورشیدی ترموسیفونی یک المنت برقی است که در داخل مخزن اصلی قرار دارد و در مواقع مورد نیاز به صورت اتوماتیک (توسط کنترلر) روشن می شود.
مدار لوله کشی و پمپ
از مدار لوله کشی برای انتقال آب گرم از مخزن به طرف محل مصرف و انتقال آب سرد به ورودی مخزن استفاده میشود و در سیستم های اجباری از پمپ برای حرکت سیال استفاده میگردد.
مبدل گرمایی
مبدلهای گرمایی در مخزن سیستمهای پمپی قرار دارند که سیال گرم شده از داخل آنها عبور کرده و گرمای خود را به صورت غیر مستقیم به آب می دهد.
آبگرمکن خورشیدی مدل آویسا
معرفی محصول :

سیستمی کاملا متفاوت و دارای برتریهای فراوان نسبت به محصولات قبلی

دارای بالاترین تکنولوژی روز دنیا

30 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان

مجهز به سیستم کنترل مرکزی به صورت اتوماتیک و دستی جهت برنامه ریزی ومدیریت کامل دستگاه

ذخیره آبگرم بهداشتی در مخزن دو جداره

تامین آبگرم در کلیه مناطق ایران، همه فصول سال و در طول شبانه روز

حداقل فضای مورد نیاز جهت نصب

قیمت مناسب و راندمان بالا

عیب یاب هوشمند

دارای گرمکن پشتیبان جهت استفاده در روزهای بسیار سرد زمستان

دارای یکسال ضمانت و ده سال خدمات پس از فروش

نصب سریع و آسان

قابلیت نصب در سطوح شیب دار


مشخصات فنی آبگرمکن خورشیدی مدل آویسا X200
ظرفیت مخزن :200 لیتر
(مخزن دو جداره:جداره داخلی ورق استینلس استیل 304 و جداره بیرونی وگالوانیزه)
نوع شیشه ها:وکیوم تیوپ مخصوص
تعداد شیشه ها :22 عدد
ابعاد دستگاه: 189cm×162cm×170cm
رطوبت مجاز محیط:% 85>
ولتاژ ورودی شیر برقی:12V-DC
فشار کاری: mpa~0.8 mpa0.01
توان گرمکن پشتیبانkw-2kw :5/1
میزان دمای اندازه گیری: ~99°c0
دقت اندازه گیری : c°2±
ولتاژ الکتریکی: V-AC-50HZ220
نمایش و کنترل حجم و آب مخزن: در 6 حجم مختلف
اجزای آبگرمکن های خورشیدی مدل آویسا
کنترل مرکزی
این مجموعه در واقع مدیریت و برنامه ریزی کامل دستگاه را بصورت اتوماتیک و دستی انجام می دهد. به همراه دستگاه یک دفترچه، حاوی اطلاعات کامل در مورد عملکرد آن ارائه می گردد. در زیر به برخی از خصوصیات این سیستم کنترل اشاره می شود:

نمایش دما و سطح آب داخل مخزن

آبگیری اتوماتیک و دستی توسط شیر برقی

فعال کردن گرمکن پشتیبان بصورت اتوماتیک و دستی جهت روزهای بسیار سرد زمستان

عیب یاب هوشمند

باطری پشتیبان جهت فعال شدن در مواقعی قطعی برق

نمایشگر ساعت محلی


مخزن
ظرفیت مخزن 200 لیتر و دو جداره می باشد که جداره داخلی آن ورق استینلس استیل 304 و جداره ی بیرونی ورق گالوانیزه و یا رنگی مخصوص است. بین دو جداره یک لایه فوم پلی یورتان ضخیم تزریق شده است که این فوم به عبارتی نوعی عایق حرارتی بوده که از تبادل دمای گرم مخزن داخلی به هوای سرد جداره بیرونی جلوگیری به عمل می آورد. این عمل باعث می گردد در طول شبانه رزو و یا روزهای سرد سال، دستگاه، حداقل کاهش دما (حدود 4 درجه) را داشته باشد و همیشه آبگرم مصرفی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.
شایان ذکر است کلیه مراحل تولید مخزن توسط دستگاه های اتوماتیک مخصوص و با آخرین تکنولوژی روز انجام می پذیرد.

شیشه های وکیوم تیوپ
این نوع شیشه ها دو جداره بوده که جداره بیرونی شفاف و جداره داخلی با پوششی از ماده جذاب مخصوص با رنگ تیره قرار دارد. هوا از فضای بین دو جداره خارج می گردد تا خلاء ایجاد شده از اتلاف حرارت جلوگیری نماید.
این نوع شیشه ها توانایی و مزیت های فراوانی نسبت به انواع دیگر شیشه های خورشیدی دارد که از جمله این مزیت ها می توان ایجاد دمایی بالاتر، ومقاومت بیشتر در مقابل یخ زدگی، سهولت نصب، تعویض و بادگیر نبودن آنها را نام برد.

گرمکن پشتیبان
این گرمکن به عنوان نیروی کمکی و اطمینان خاطر خریداران محترم، درون مخزن تعبیه شده است تا در صورتی که راندمان دستگاه در هوای بسیار سرد پائین آید بصورت اتوماتیک و دستی وارد مدار شده و دمای آب را به میزان دلخواه مصرف کننده برساند.

سنسور دما و سطح
این سنسور درون مخزن تعبیه شده است که عملکرد آن، سنجش میزان دما و سطح آب موجود در مخزن بصورت اتوماتیک است. این سنسور بصورت مداوم، اطلاعات مخزن را به دستگاه کنترل مرکزی منتقل می نماید.

شیر برقی
یک عدد شیر یکطرفه، در ابتدای ورودی آب سرد مخزن تعبیه شده است که به دو صورت اتوماتیک و دستی فرمان باز یا بسته شدن آب سرد مخزن را جهت پر شدن و یا تکمیل ظرفیت مخزن اجرا می کند .

لوله های ونت
جنس این لوله از استینلس استیل می باشد و درون مخزن نصب می گردد. این لوله جهت تامین هوای داخل مخزن و در صورت نیاز، خروج هوای اضافی، خروج بخارات و سرزیر شدن آب داخل مخزن تعبیه شده است

پایه ها
این مدل پایه ها از جنس آلومینیم آلیاژی روکش دار مقاوم انتخاب شده است که قابلیت نصب در تمامی سطوح را دارد. 3 عدد براکت نگهدارنده جهت نشیمنگاه مخزن و 6 عدد کفی جهت نشیمنگاه پایه ها همگی ازجنس استیل انتخاب شده است.
22 عدد نگهدارنده بر روی قسمت پائین پایه ها نصب می شود که جنس این نگهدارنده ها پلی آمید الیاف دار انتخاب شده است که در برابر گرما و سرما مقاومت بسیار بالایی دارند و محل نشیمنگاه شیشه ها و محافظ شیشه ها در مقابل ضربه و حوادث دیگر می باشد.






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:12 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

1. موقعیت موتور خانه:درصورت امکان موقعیت موتورخانه باید نسبت به موقعیت مجموعه مرکزیت داشته باشد. زیرا که طول لوله کشی ها کاهش یافته وبنا براین افت فشار ومتعاقبا توان مصرفی سیستم کاهش خواهد یافت بعلاوه دسترسی به آن آسانتر خواهد بود.به دلیل اینکه گازهای خروجی از دودکش دیگ ها ممکن است باعث آلودگی محیط زیست وآزار واذیت سایر اقسمتها شود در انتخاب موقعیت موتورخانه باید به وزش باد غالب توجه کردوحتما به این نکته توجه شود که موتورخانه در مکانی واقع شود که باد محصولات احتراق را به فضا های اداری ومسکونی انتقال ندهدویا توسط سایر دستگاهها مثل هواساز ها و کولر مکیده نشوند وبه داخل فضا منتقل شود.

راه اندازی ونصب موتورخانه دیگ بخار

هم چنین ممکن است از نظر مکانی موتورخانه در زیر زمین – کف – و یا در طبقات قرار گیرد درحالتی که در زیر زمین واقع می شود باید نسبت به جلو گیری از امکان آب گرفتگی آن امکان حمل و نقل دستگاهها وعایق صوتی جداره های آن توجه کرد در صورت نصب موتورخانه در طبقات علاوه بر موارد فوق بایدنسبت میرا کردن ارتعاشات حاصل از دستگاهها ونیز ایزولاسیون کامل کف تمیدات لالزم اندیشیده شودونیز طراحیس سازهای ساختمان که قاد به تحمل وزن دستگاهها باشد.

 

2. فضای لازم برای موتور خانه
به طور کلی هیچ فرمول خاصی برای تعیین ابعاد موتور خانه ها وجود ندارد وابعاد موتورخانه ها را معمولا حجم دستگاهها – میزان دسترسی به آنها جهت تغمیرات وسرویس ها و حمل ونقل آنان تعیین می کند. ولی گفته شده که حجم فضای محل نصب دیگ باید 16 برابر حجم تقریبی دیگ باشد( 1 ). این مقدار برای جای دهی سایر تجهیزات موتور خانه کفایت می کنداز آنجایی که در موتور خانه های بخار معمولا دی اریتور ها در ارتفاع قرار می گیرند بنا براین ارتفاع 5تا 6 متروحتی بیشتر مناسب خواهد بود.در موتور خانه ها اغلب غیر از دیگ تجهیزات دیگری مانند دی اریتور - مخزن کندانس- سختی گیر- مبدلها- پمپ ها- مخزن روزانه سوخت – تابلوی برق – کمپرسور – هواساز وانبار مواد وحتی چیلر ممکن است وجود داشته باشد.در اینصورت باید جهت تعویض – تعمیرات – سرویسها و حمل ونقل آنها فضای لازم وفواصل مناسب را انتخاب نمود . در مثال فوق با توجه به انتخاب 3 دستگاه دیگ ویک دستگاه برای توسعه وحجم تقریبی دیگ ها حدود 40 متر مکعب، داریم V=16*(3+1)*40=2560 با فرض ارتفاع 6 مترمساحت 428 متر مربع بدست می آید در شکل ذیل به صورت شماتیک نمای یک موتورخانه با ابعاد تقریبی دیگ ها ترسیم شده است.
3. چیدمان تجهیزات
ودستگاهها دیگ ها بهتر است به گونه ای نصب شوند که مشعل آنها نزدیک درب یا فضای آزاد باشدتا به راحتی هوای تازه را مکش نمایند فواصل دیگ ها از هم طوری باشد که علاوه بر امکان بازدیدها- تعمیرات وسرویس های لازمه- کارکرد مشعل ها در کار یکدیگر اختلال ایجاد نکنند.و در هر صورت راه عبور بدون مانع در اطراف دستگاه نباید کمتر از 50 سانتیمتر باشد(2) درصورتی که مشعل ها با سوخت مایع کار می کنند وسوخت توسط پمپ به مشعل انتقال می یابد فاصله مخزن سوخت روزانه حداکثر 5 تا 6 متر از مشعل ها باشد و فاصله به قدری طولانی نباشد که پدیده کاویتاسیون ایجاد شود.مخزن روزانه بهتر است ارتفاع مناسبی داشته باشد تا یک فشار مثبت بر روی مکش پمپ داشته باشیم.دی اریتور وپمپ های تغذیه دیگ – نزدیک دیگ باشند تابلوی برق جهت خنک کاری در نزدیکی فضای آزاد باشد ونیز در مکانی قرار گیرد که در صورت نشتی آب وبخار دچار آسیب نشده و بعلاوه از صدمات فیزیکی به دور باشد. سختی گیرها به دی اریتور ومخزن کندانس وهم چنین آب تغذیه ورودی نزدیک باشند.کپسول های آتش نشانی در نقطه ای مستقر شوندکه به دربها نزدیک بوده – دسترسی به آنها آسان باشد وبعلاوه برای اطفل حریق کمترین فاصله را با وسایل آتش زا داشته باشند و هم چنین از صدمات فیزیکی محافظت شوند.به دلیل سرویس ها ی دیگها – مخصوصا سیخ زنی لوله ها – لازم است فاصله جلوی و پشت دیگ حداقل به گونه ای باشد که امکان سیخ زنی فراهم باشد. در ضمن فاصله پشت دیگ از دیوار یا تجهیزات دیگر حداقل 1 تا 2 متر باشد.فن های ونتیلاسیون از نوع مکشی بوده ودر نقطه ای واقع شوند که بیشترین فاصله را با مشعل ها داشته باشند وهوای لازم برای احتراق توسط مشعل ها را به بیرون انتقال ندهند( شکل ....) در صورت امکان یک انبار مواد اولیه و تجهیزات یدکی در کنار موتورخانه وجود داشاته باشد که علاوه بر دسترسی آسان به آن بتوان توسط لیفتراک یا گاری های دستی تجهیزات یدکی را حمل نمود.
4. تامین هوای احتراق
می باشد. سرعت هوا را معمولاً 0.44-0.56 هوای لازم برای احتراق مشعل های گازی و سوخت مایع حدود بگیریم سطوح مفید دریچه های ورود هوا به موتور خانه بدست می آید. 1 درنظر می گیرند.اگر سرعت هوا را 1-2 علاوه بر هوای احتراق لازم است جهت جلو گیری از گرم شدن بیش از حد موتور خانه مقداری هوای اضافی نیز در نظر گرفته شود در عمل می توان بصورت تقریبی هوای اضافی برای تهویه موتور خانه را مساوی هوای لازم برای احتراق منظور نمود ولذا سطح مفید دریچه ها ی هوا را دو برابر سطح بدست آمده در نظر می گیرند .برای مثال( 1)داریم: OR 11600 At P=7 bar V =13.5 0.56=7.56 =27200 مقدار هوای لازم A= = سطح مورد نیاز دریچه ها در فصل .... مبحث 14 گفته شده است که برای هر155 کیلو کالری بر ساعت ظرفیت حرارتی یک سانتی متر مربع سطح در نظر می گیرند که: هم چنین اگر تامین هوا از طریق کانالهای افقی باشد که یک دهانه آنها به هوای خارج ودهانه دیگر به فضای محل نصب دستگاههاباز باشد در اینحالت سطح آزاد هر یک از دهانه ها باید دست ک میک سانتی متر مربع باشد(2) و اگر تامین هوا از طریق کانالهای قائم باشد که یک دهانه آن به هوای خارج ودهانه دیگر به فضای محل نصب دستگاهها باز باشد در این حالت سطح آزاد هر یک از دهانه ها بایستی دست کم یک سانتی متر مربع با ازای هر کیلو کالری بر ساعت باشد.(2) در حالتی که بجای تامین هوا بصورت طبیعی مجبور به تامین هوا بصورت اجباری شویم در این حالت مقدار توسط سیستم تعویض هوا مکانیکی (فن) به داخل فضای محل نصب دستگاهها ی با سوخت مایع یا گاز فرستاده شود بایستی دست کم یک متر مکعب بر ساعت برای 355 کیلو کالری بر ساعت باشد.(3) در مثال فوق: یا 19220 c.f.m البته بسته به اینکه سوخت مصرفی دیگ ها گاز یا گازوییل باشد با احتساب 30 درصد فرمولها ی ذیل ارائه شده است (4) of oil of gas سطح خالص دریچه های ورود هوا برای احتراق و ونتیلاسیون در اینحالت می توان از یک فن یا چند فن مکنده استفاده کرد در ضمن بهتر است فن ها به مشعل اینترلاک باشند تا به محض زیر بار قرار گرفتن آنها فن مربوطه نیز روشن شود موقعیت فن ها بایستی بصورتی باشد که در کار مشعل ها اختلال ایجاد نکند.
5. جداره ها ودرب ها
دیوار موتورخانه باید از بتون وکف از بتون مسلح باشد علاوه بر این عایق صوتی – حرارتی ورطوبتی باشند همچنین در صورت مجاورت با فضا هایی که باید در مقابل آتش سوزی مقاوم باشند جداره ها شامل کف- سقف – دیوار – پنجره- و درب ها باید در مقابل آتش حداقل یک ساعت مقاوم باشند. می توان از اپوکسی برای پوشش کف ودیوارها استفاده کرد. دربها بهتر است حتی الامکان بزرگ وبه طرف بیرون ویا بصورت کشویی به طرفین باز شوند به منظور صرفه جویی در هزینه دریچه های تامین هوا روی پایین دربه تعبیه گردد وعلاوه بر این با توری مناسب آنها را پوشاند ابعاد دربها باید به گونه ای باشند که امکان حمل ونقل بزرگترین دستگاهها را بدون تخریب دیوارها فراهم نماید در مثال .... می توانیم از سه عدد درب به ابعاد 5*3.5 به ابعاد زیر استفاده کرد:
6. روشنایی موتور خانه
بهتر است سیستم روشنایی موتورخانه بصورتی باشد که فضای داخل موتورخانه دائماً روشن باشد به دلیل وجود حرارت و رطوبت تجهیزات روشنایی بایستی تحمل کارکرد در شرایط فوق را داشته باشند مقدار لو.کس روشنایی .......
7. سیستم اطفاء حریق موتورخانه
از آنجا ییکه احتمال حریق در هر مکانی از جمله موتور خانه ها نیز وجود دارد و حریق موتورخانه ها بیشتر از سوخت ویا تجهیزات برقی والکتریکی واز نوع تراکم خطر بالا می باشد بنابراین باید از محصولات ترکیبی که قابلیت اطفا حریق های نوعC,B,A را داشته باشدو با شعاع دسترسی مناسب استفاده شود در مثال فوق با توجه به اینکه ابعاد موتور خانه با احتساب انبار وقسمت هوا ساز ها وتبرید 30 در 18 می باشد و گروه تراکم خطر بالای 40-B بیشترین شعاع دسترسی 15متر را دارند پس می توان از خاموش کننده های 4-A:40-B:C در نقاط فوق بهره برد در صورت استفاده از سوخت گازی استفاده از یک آشکار ساز گاز که به یک فن ونیز یک آزیر اینترلاک شده باشد ضروری است هم چنین آشکار ساز گاز COدر موتور خانه ها لازم بوده واین آشکار ساز باید با فن مکنده و آزیر اینتر لاک شده باشد.
8. دفع فاضلاب موتورخانه
در موتور خانه باید جهت هدایت آب و فاضلاب حاصل از نشتی ها – ترکیدگی ها – شستشوی سختی گیرها – وزیر کشی دیگ ها وتعمیرات تمهیداتی اندیشیده شود برای این منظور پیشنهاد می گردد در موتورخانه یک کانال به ابعادمناسب ومطابق شکل با شیب 2%-3% تعبیه گردد وبه شیر زیر کشی دیگ ها وسختی گیرها نزدیک باشد وروی کانال ر ا با حفاظ مناسب پوشانید بعلاوه باید تراز فاضلاب موتور خانه نسبت به تراز فاضلاب اصلی بالاتر باشد تا مجبور به انتقال مکانیکی فاضلاب با استفاده از پمپ نباشیم
9. اتاق اپراتور
10.انبار






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:12 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

دیگ بخار به مخزن تحت فشار بسته ای اطلاق می شود که در داخل آن سیالی برای استفاده در خارج از آن گرما می بیند. این گرما توسط احتراق سوخت (جامد، مایع، گاز) یا توسط انرژی هسته ای یا برق تولید می شود.دیگ بخار پرفشار به دیگی اطلاق می شود که بخار آب را در فشاری بالاتر از 15psig تولید نماید. در پایین تر از فشار مذکور دیگ در گروه دیگ بخار کم فشار قرار می گیرد. دیگ های کوچک پرفشار در گروه دیگ های کوچک قرار می گیرند.مطابق بخش یک آیین نامه دیگ و مخازن تحت فشار مربوط به انجمن آمریکایی مهندسین مکانیک یا به طور اختصار ASME دیگ پرفشار کوچک به دیگ پرفشاری اطلاق می شود که از محدوده های زیر تجاوز ننماید:قظر داخلی پوسته 16in , حجم کلی بدون روکش و عایقکاری 5Ft3 , و فشار 100psig .چنانچه دیگ از هریک از محدوه های مذکور تجاوز نماید، به آن دیگ نیرو می گویند. مقرارت مربوط به جوشکاری در اینگونه دیگ های کوچک به سختی دیگ های بزرگ نیست.دیگ نیرو یک دیگ بخار آب یا بخار می باشد که در بالاتر از فشار 15psig کارکرده و ابعادش از ابعاد دیگ کوچک تجاوز نماید.

این تعریف شامل دیگ های آب گرم گرمایشی یا آب گرم مصرفی که در فشار بالاتر از 160psig و دمای 2500F کار کند، اطلاق می شود.دیگ آب گرم گرمایشی عبارتست از دیگی که در آن هیچگونه بخار آبی تولید نمی شود، لیکن آبگرم آن به منظور گرمایش در یک مدار به گردش درآمده و مجددا به دیگ باز می گردد. فشار آب در اینگونه دیگ ها را در نقطه خروجی آن نباید از 160psig و دمای آن از 2500F تجاوز نماید. اینگونه دیگ ها را دیگ گرمایشی کم فشار می نامند، که مطابق بخش 5 آیین نامه دیگ های گرمایشی از آیین نامه ASME ساخته می شوند.

 

چنانچه فشار یا دما، از این حدود تجاوز نماید، دیگ باید به مانند دیگ های پرفشار و طبق آیین نامه ASME طرح شود.دیگ آبگرم مصرفی به دیگی گفته می شود که بطور کامل پر از آب بوده، و برای استفاده خارجی، آبگرم تولید می نماید. (آبگرم دیگر به دیگ باز نمی گردد) فشار آن از 160psig و دمای آن از 2500F تجاوز نمی کند. این نوع دیگ ها را نیز در زمره دیگ کم فشار قرار می دهند و آنها را مطابق بخش چهار (دیگ های گرمایشی) آیین نامه ASME می سازند. چنانچه فشار یا دما از این حد تجاوز نماید این دیگ ها باید مطابق دیگ های پرفشار طراحی شوند.دیگ استفاده کننده ضایعات حرارتی از ضایعات حرارتی که محصول فرعی پاره ای از فرآیند های صنعتی است، از قبیل گازهای داغ ناشی از کوره بلند کارخانه ذوب آهن یا محصولات ناشی از احتراق خروجی از یک توربین گازی، یا محصولات فرعی یک فرآیند صنعتی، استفاده می کند. ضایعات حرارتی از روی سطوح تبادل کننده گرما عبور نموده و آبگرم یا بخار آب تولید می شود.برای ساخت این نوع دیگ ها، همان مقررات ساخت آیین نامه ASME استفاده شده برای دیگ های آتش شده بکار بده می شوند. قطعات کمکی و ایمنی مربوط به این دیگ ها بطور معمول مطابق آیین قطعات در دیگ های دیگر می باشند.دیگ یکپارچه به دیگی اطلاق می شود که بطور کامل در کارخانه ساخته و سوار شده باشد. این دیگ دارای انواع لوله آبی و لوله دودی یا چدنی بوده و دستگاه های احتراق، تجهیزات کنترل و ایمنی را نیز به همراه خود دارد. دیگی که در کارخانه ساخته شده و سوار می شود نسبت به دیگ مشابه ای که دارای همان ظرفیت بخاردهی بوده و در خارج از کارخانه و در محل بهره برداری، نصب و سوار می شود، ارزانتر است. گرچه دیگ ساخته و سوار شده در کارخانه به طور معمول حاضر و آماده تحویل نمی باشد، ولی نسبت به دیگی که در محل بهره برداری ساخته و سوار می شود دارای زمان ساخت و تحویل کمتری است. زمان نصب و راه اندازی آن نیز نسبتا کمتر است. در کل می توان گفت که کار در کارگاه بطور معمول بهتر و قابل رسیدگی بوده و هزینه کمتری دارد.دیگ فوق بحرانی به دیگی اطلاق می شود که در فشاری بالاتر از فشار بحرانی یعنی 3206.2psig و دمای اشباع 705.40F کار کند. بخار آب و خود آب دارای فشار بحرانی 3206.2psig می باشند. در این فشار، بخار آب، دارای جرم ویژه یکسانی هستند و به معنای این است که بخار، تا حد آب فشرده شده است. هنگامی که این مخلوط در بالاتر از دمای اشباع 705.40F دما ببیند، بخار خشک فوق داغ تولید شده که برای کار در فشارهای بالا مناسب است. این بخار خشک به ویژه برای به حرکت درآوردن مولدهای توربینی مناسب است.دیگ فوق بحرانی به دو نوع یکسره و باز چرخشی تقسیم می شوند. هر دو نوع در محدوده فوق بحرانی یهنی بالاتر از 3206.2psig و 705.4F کار می کنند. در این محدوده خواص مایع و بخار اشباع یکسان است. هیچگونه تغییری در فاز مایع-بخار صورت نمی گیرد و از اینرو چیزی بنام سطح آب وجود نداشته و به استوانه بخار (steam drum) احتیاجی نیست.دیگ ها را همچنین می توان طبق طبیعت مواد استفاده آنها گروه بندی کرد. گروه بندی رایج عبارت است از: دیگ ساکن، قابل حمل، لکوموتیوی (ساخت این گونه دیگ ها امروزه متداول نیست) و دریایی که به صورت زیر تعریف می شوند:دیگ ساکن به دیگی اطلاق می شود که بطور همیشگی بر روی زمین نصب شده است.دیگ قابل حمل به دیگی اصلاق می شود که بر روی کامیون، کشتی کوچک رودخانه ای و یا هر نوع وسیله نقلیه نصب می شود.دیگ لکوموتیوی دیگی است که بریا کشیدن وسیله نقلیه بروی ریل راه آهن طرح می شود.دیگ دریایی به دیگی گفته می شود که بطو معمول ارتفاع آن کم بوده و برای کشتی های مسافربری و باری اقیانوس پیما طرح می شوند. سرعت بخار دهی این نوع دیگ ها زیاد است.نوع ساختمان دیگ ها را نیز می توان به ترتیبن زیر گروه بندی کرد:دیگ چدنی، واحدهای گرمایش کم فشاری هستند که قطعات فشاری آن توسط ریختگری از چدن، برنز، یا برنج ساخته می شوند. این دیگ ها را بیشتر بر اساس شیوه ای که محفظه های ریختگری شده آن برهم سوار می شود گروه بندی می کنند. این محفظه ها توسط پستانک های فشاری، سوله های خارجی و پستانک پیچی به همدیگر محکم می شوند. سه نمونه از دیگ های چدنی عبارتند از:1- دیگ های پره ای عمودی که پره ها بطور عمودی بروی یکدیگر قرار گرفته و توسط پستانک های فشاری یا پیچی به یکدیگر متصل می شوند.2- دیگ های پره ای افقی که پره ها بطور افقی پهلوی هم قرار می گیرند. در این وضعیت طرز قرارگرفتن پره ها نسبت به هم مانند پشت سرهم قرار گرفتن برش هایی از یک قالب نان مکعب مستطیلی است.3- دیگ های چدنی کوچک که با ریختگری بصورت یکپارچه ساخته می شوند. این دیگ ها در گذشته جهت تهیه آب گرم بکار می رفتند.دیگ های فولادی می توانند از نوع پرفشار یا کم فشار باشند و امروزه بطور معمول از ساختمان جوشی برخوردار هستند. این دیگ ها به گروه های زیر تقسیم می شوند:1- دیگ لوله دودی که در آنها محصولات احتراق از داخل لوله ها عبور می کنند در حالیکه آب پیرامون لوله ها را دربر می گیرد.2- دیگ لوله آبی که در آنها آبل از داخل لوله ها و محثولات احتراق از اطراف آنها عبور خواهد کرد.دیگ های لوله دودی بطور معمول تا ظرفیت 70000lb/hr و تا فشار 300psig ساخته می شوند. در شرایط بالاتر از این حدود، دیگ های لوله آبی مورد استفاده قرار می گیرند. دیگ های لوله دودی به دیگ های پوسته ای نیز معروفند. در اینجا، آب و بخار آب درون پوسته محبوس می باشند.این نوع دیگ حجم بخاری را که دیگ می تواند تولید نماید محدود می کند. در رابطه با فشار پوسته های بزرگ، ضخامت بسیار زیادی را احتیاج خواهد داشت و این موضوع ساخت آنها را گران می نماید.روح اله مغاری






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:11 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.