سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دفترچه سوالات کنکور ارشد سال 88 را می توانید از لینک های زیر دریافت کنید.

سوالات مهندسی مخازن هیدروکربوری 88
http://www.forum.mohandesan.com/atta...3&d=1247980363
یا
http://pardazeshpub.com/login.asp?pa...88/1258(E).pdf
سوالات مهندسی نفت
http://pardazeshpub.com/login.asp?pa...88/1253(B).pdf

موفق باشید.




تاریخ : چهارشنبه 89/7/21 | 6:1 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

مقدمه

استفاده از تکنولوژی هسته ای برای شناسائی خصوصیات تحت الارضی برای اولین بار در سال 1939 انجام شد. این تکنولوژی نقش مهمی در حل مشکلات پتروفیزیکی ناشی از اکتشاف و بهره برداری هیدروکربنها ماند نفت و گاز، مطالعات علمی زمین، برآورد ساختارهای زمین شناسی و همچنین معادن ایفا نمود.

     بسته به نوع کاربرد، این تکنولوژی بر اساس تشعشع طبیعی مواد رادیواکتیو از دستگاهها بصورت فعل و انفعال نوترون ها یا فوتون ها یا هر دو و انعکاس امواج رسیده از جسم مقابل عمل می نماید.

     تکنولوژی هسته ای توانائی مشاهده مشخص کردن مخازن زیرزمینی، مشاهدة وضعیت چاهها (نمودارگیری)، اندازه گیری حرکت مشخصات سیالات را دارد.

     روشهای تخمین این دستگاهها یا بر اساس روشهای شبیه سازی انتقال رادیواکتیو و ارتباط بین فعل و انفعالات هسته ای مونت کارلو (Monte-carlo) یا بر اساس روش عددی معادلة انتقال بولتزمن (Boltzman)می باشد که نقش موفقی در شبیه سازی مشکلات و مسائل از سال 1960 ایفا نموده است .

     بعضی از مواردی که میتواند با استفاده از ابزارهای هسته ای در مخازن نفت و گاز مشخص شود عبارتند از :

1)      میزان تخلخل با استفاده از پرتو اشعه ? گاما- دانسیته

2)      حرکت سیالات در مخازن با استفاده از روش نوترونها و فوتون ها

3)      مشخصات خواص رژیم سیال

4)      میزان مقاومت

5)      لیتولوژی سنگ مخزن و ماتریکس سنگ

6)      تشخیص شکستگیهای مخزن

7)      اشباع سیالات مخزن و مشخص نمودن لایه های دارای قابلیت تولید هیدروکربن

ادامه مطلب...




تاریخ : چهارشنبه 89/7/21 | 5:54 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

مقدمه

مشکل تولید آب در میادین نفت و گاز یکی از معضلات بزرگ بوده که هزینه های بسیاری را به همراه دارد. هزینه های ناشی از ایجاد خوردگی، پایین آمدن میزان تولید، هزینه های پایش، انجام آزمایشات و عملیات و ... همگی به واسطه مشکل تولید آب نمک در میادین می باشد که بایستی با مدیریت صحیح مخزن در راستای حل این مشکل گام برداشت. دلایل تولید آب از چاههای تولیدی ارتباط مستقیم با مشکلات مکانیکی یا مخزنی دارد که در این بخش به آنها اشاره گردیده است. بخش دوم این مقاله به راههای تشخیص محل ورود آب به چاهها از طریق آزمایشات درون چاهی و سر چاهی و بخش سوم آن به راههای عمومی کنترل و مدیریت تولید آب ناخواسته از مخزن می پردازد.

     مشکلات مرتبط با تولید آب را می توان به دو گروه مشکلات مجاور دهانه چاه و مشکلات مخزن دسته بندی نمود[1]. بعضی از مشکلات را نیز می‌توان در هر دو گروه قرار داد. از مشکلات مجاور دهانة چاه می‌توان به نفوذ آب از پشت لوله‌های جداری و شکستن سدها اشاره کرد که آنها را نیز می‌توان در هر دو گروه قرار داد. از مشکلات ناشی از مخزن نیز می‌توان به پدیدة مخروطی شدن، نفوذ آب از لایه‌های با نفوذ پذیری بالا شکافهای مرتبط پراکندة خارج از لایه تولیدی اشاره نمود.

     تکنولوژی‌های زیادی برای تشخیص محل ورود آب و همچنین جلوگیری از تولید آن توسعه یافته است ولی قبل از انجام هر عمل پیشگیرانه باید به تشخیص مشکل و محل ورود آب پرداخت. پس از تشخیص مشکل می‌توان نسبت به تعریف استراتژی‌های مخلتف و انتخاب گزینه صحیح‌تر جهت کنترل مشکل اقدام نمود.آب ورودی به دهانة چاه می‌تواند از دو طریق جریان یابد. در اولین حالت، آب معمولاً از مسیری جدا از محل ورود هیدروکربن به دهانة چاه وارد می‌شود. این نوع از تولید آب در تولید نفت و گاز مطرح است. کنترل تولید آب دراین مخازن منجر به افزایش هیدروکربن و بالا رفتن میزان بازیافت می‌شود. در این نوع از تولید آب در گام اول باید برای کنترل آب چاره‌اندیشی می شود. نوع دوم تولید آب، آبی است که معمولاً در مدت زمان کوتاهی پس از عملیات سیلابزنی با آب، همراه نفت تولید می‌شود. (شکل – 1 شماتیکی از راههای تولید آب از چاه را نشان می دهد.) کاهش تولید آب از این نوع، منجر به کاهش تولید نفت خواهد شد. به طور کلی در ورود آب به مخازن سه فاکتور مد نظر قرار می‌گیرد:

1-منبع آب

منشأ آب تولیدی می‌تواند شامل آب سازند، آب آبران یا آب تزریقی باشد. آب سازند می‌تواند از آب لایه‌های با اشباع بالا در مجاورت لایه‌های تولیدی ناشی شود. تعداد زیادی از مخازن نیز در مجاورت آبران و یا تحت تأثیر آبران لبه ای یا پایین(Bottom or Edge Water Drive) هستند. آب تزریقی به مخازن نیز که در بازیافت ثانویه جهت نگهداشتن فشار در مخازن نفتی تزریق می‌شود نیز می‌تواند از منابع تولید آب به شمار رود.

2- گرادیان فشار  

تولید نفت و گاز از مخزن با ایجاد یک افت فشار بین دهانة چاه و سازند امکان پذیر می‌باشد. تولید از یک لایة کاملاً مشبک کاری شده در یک چاه به دلیل ایجاد افت فشار افقی در سازند و جریان سیال درون چاه ناشی از افت فشار عمودی در دهانة چاه می‌باشد که در سازند این افت فشار به صورت افقی است. به دلیل گرادیان فشار بالای ایجاد شده ممکن است آب از نواحی دوردست یا حتی نواحی پایین دست از طریق شکافها به دهانه چاه تولیدی راه یابد. در این حالت چاهها ممکن است بدلیل تشکیل پوسته دچار افت فشار اضافی شده باشند و در اصطلاح چاه دچار افت فشار تحتانی شده و دبی تولیدی از چاهها به شدت تحت تأثیر این پارامتر قرار گرفته باشد.

3- نفوذ پذیری نسبی آب

برای تولید آب از یک لایه، اشباع آب در آن لایه باید از اشباع آب همزاد بیشتر باشد. هنگامی که درجه اشباع آب از حد اشباع آب همراه بالاتر رود ، نفوذ پذیری نسبت به آب افزایش و به تبع آن نفوذ پذیری نسبت به هیدروکربن کاهش می‌یابد. گاز، نفت و آب معمولاً تمایل دارند از لایه‌های آسانتر یعنی همان لایه‌های با نفوذپذیری بالا بدون هیچگونه مقاومتی به دهانه چاه راه یابند. اگر نفوذپذیری لایه ها در یک مخزن همگن باشد (نفوذپذیری افقی و عمودی) و مخزن دارای یک هندسه‌ای مشخص و واحد باشد، جریان سیالات در مخزن به صورت یک خط ساده می‌باشد. زیرا در شرایط تغییر نفوذپذیری در یک مخزن، جریان سیالات الزاماً به صورت یک خط ساده طی یک فاصله کوتاه نبوده و سیال راهی آسانتر یعنی همان مسیرهای با نفوذپذیری بالاتر را جهت جریان تا دهانه چاه انتخاب خواهد کرد. در مخازن دارای آبران و مخازنی که از طریق انجام عملیات سیلابزنی با آب تولید می نمایند، آب، سازند را جارو کرده و هیدروکربن را به طرف دهانة چاههای تولیدی می‌راند. در بعضی از موارد، ناهمگنی مخازن در نتیجة نفوذ آب در محلهای با نفوذپذیری بالاست. از مخازن غیر همگن که در نتیجة ناشی از کاناله شدن آب بوجود آمده‌اند می توان به شکافها، گسل ها، لایه‌های ناپیوسته و لایه‌ ای شدن اشاره کرد.

شکافهای معمولی، بسته به اندازه، باز شدگی و شدت توزیع آنها می‌‌توانند بر جریان سیال تأثیر گذار باشد. شکافهای معمولی معمولاًُ بوسیله حرکات تکتونیکی و سایر موارد تعمیم می یابد. بعضی از مخازن شامل لایه‌هایی است که در آنها لایه‌های تراوا از طریق لایه‌های غیر تراوا از هم جدا گردیده‌اند (معمولاً لایه‌های شیلی). در غیاب سدها، جریان متقاطع سیالات می‌تواند بین لایه‌ها انجام پذیرد. زمانی که آب مناطق با نفوذپذیری بالا را جارو می‌کند، نفوذپذیری نسبت به آب در لایه‌های نفوذپذیر نسبت به سایر لایه‌ها افزایش می‌یابد که در این صورت پدیده پیشرفت ناگهانی اتفاق می‌افتد. همچنین پدیدة‌ پیشروی آب می‌تواند ناشی از ویسکوزیتة پایین آب در مقایسه با نفت در زمان انجام عملیات سیلابزنی آب نیز باشد.                                       

 

 

دلایل مشکل تولید آب

مشکلات تولید آب را می‌توان به چند دسته از جمله مشکلات مکانیکی، تکمیلی چاهها و مخزنی تقسیم بندی کرد:

1-مشکلات مکانیکی

بسیاری از مشکلات مربوط به ورود آب به چاهای نفت و گاز، به ساختمان لوله‌های جداری ارتباط مستقیم دارد. حفره‌ها یا نقاط ایجاد شده بر روی لوله‌های جداری که ممکن است به واسطة خوردگی، تنش، نوع یا جنس پوشش لولة جداری یا تغییر شکل ایجاد شده باشند می‌توانند گذرگاههایی جهت ورود آب ناخواسته به درون چاهها باشند. افزایش در تولید آب ناخواسته می‌تواند به دلیل وجود نشت در لوله‌های جداری باشد. عمدة نشتی‌ها در لوله‌های جداری در بالای سیمان رخ می‌دهد. بنابراین وقتی که لوله‌ها در نزدیکی دهانة چاه دچار شکستگی ‌شوند، گل حفاری باقیمانده از عملیات سیمانکاری اولیه در فضای حلقوی بین لوله جداری و سازند به دهانة چاه وارد می‌شود و منجر به آلوده شدن سیال تولیدی میشود.

     علاوه بر تولید آب حفاری به مرور آب سازند می تواند به درزهای   منتهی به شکستگی ها یا حفره های جداری ها نفوذ نماید. پس از انجام عملیات ترمیم لوله جداری، بررسی عمق سیمانکاری، بررسی عمق نهایی و همچنین تمیز سازی چاه از گل حفاری و سایر مواد بجا مانده از ضروریات امر می‌باشد. در بعضی از موارد پس از ترمیم لوله جداری نیاز به انجام عملیات بهبود چاه نیز مورد نیاز است.

دانه‌بندی ضعیف لوله‌های جداری تأثیراتی بر حفره‌های ایجاد شده بواسطة خوردگی و ساییدگی ناشی از جریان، فشار بالا یا تغییر شکل و رانش سازندها و نشت احتمالی این لوله‌ها دارد. معمولاً نشتی های لوله‌های جداری زمانی اتفاق می‌افتد که سیمان بندی پشت لوله‌های جداری وضعیت مناسبی نداشته باشند و لوله ها تحت شرایطی دچار خوردگی تدریجی شده باشند. این شکستگی‌ها در لوله‌های جداری باعث ورود آب ناخواسته و تولید آن از چاه می‌گردند. بعلاوه آب ورودی به دهانة چاه می‌تواند باعث تخریب لایه‌های تولیدی گردد.

2-مشکلات مرتبط با نوع تکمیل چاهها

موارد معمول مرتبط با تکمیل چاهها را می‌توان به کاناله شدن آب در پشت لوله‌های جداری، تکمیل چاهها در لایة آبی یا نزدیک آن و شکافهای گسترش یافته در خارج از ناحیه تولیدی اشاره کرد.

2-1) کاناله شدن آب در پشت لوله‌های جداری

نفوذ و کاناله شدن آب در پشت لوله‌های جداری می‌تواند به مرور زمان در طول عمر یک چاه ایجاد شودکه در بعضی موارد این مشکل بلافاصله پس از تکمیل چاه بروز می‌نماید. تولید آب ناخواسته با گذشت مدت زمانی از تولید، وجود مشکل فوق را تأیید می‌نماید.کاناله شدن آب در پشت لوله‌ها جداری می‌تواند ناشی از سیمان بندی ضعیف سیمان – لوله جداری یا سیمان- سازند باشد.

2-2) تکمیل چاه در لایه آبی یا در مجاورت آن

تکمیل چاهها در نزدیکی سطح تماس هیدروکربن – آب یا نزدیک آن و همچنین مشبک کاری های انجام شده در بالای سطح تماس آب – هیدروکربن می‌تواند باعث تولید ناخواسته آب به صورت مخروطی شدن گردد.

تکمیل چاهها در لایه‌هایی که درجه اشباع آب در آنها بیش از درجه اشباع آب همزاد باشد، باعث تولید آب ناخواسته می‌گردد. در بعضی از مواقع سدهای نفوذ ناپذیر (مانند انیدریدها و شیل‌ها) ، لایه‌های هیدروکربوری را از لایه‌های با اشباع آب بالا جدا می‌نمایند. بنابراین در صورت شکستن و از بین رفتن این سدها، سیال ناخواسته می‌تواند به درون چاه مهاجرت نماید. روشهای مختلف حفاری و تکمیل چاهها می‌تواند بر میزان تولید آب ناخواسته در طول عمر یک چاه تأثیر گذار باشد، بنابراین زمانی که یک چاه تکمیل یا تحت عملیات بهبود قرار می‌گیرد، اختیار عمل محدود شده و به تبع آن، باید تدابیر خاصی برای حل این معضل اندیشیده شود.

2-3) گسترش شکافها

شکافهای طبیعی یا القایی می‌توانند باعث ایجاد کانال بین چاهها و انتقال آب گردند. اشتباه در انجام عملیات شکاف القایی مانند شکاف هیدرولیکی، باعث ایجاد اتصال بین دهانه چاه و لایه آبی می‌گردد. اگر عملیات ایجاد شکاف در یک چاه تولیدی با دقت صورت نگیرد ممکن است شکافها در لایه آبی باز شوند یا انجام عملیات اسیدکاری باعث بازتر شدن این شکافها گردد. در چنین مواردی ، انتقال آب توسط شکاف‌های مذکور منجر به تولید آب می‌گردد. بنابراین بهینه نبودن انجام عملیات هایی مانند اسیدکاری و مشبک کاری جهت دار، نیز در صورتیکه به درستی انجام نگیرد می تواند باعث ایجاد شبکه و کانال در جهت سطح تماس شده و به مرور راه نفوذ آب به دهانه چاه را هموار و بعلاوه ممکن است باعث شکسته شدن سدهای موجود در اطراف چاه شده و منجر به تولید آب گردد[2].

3-مسایل مرتبط با مخزن

 

3-1) پیشروی آب در لایه های با نفوذ پذیری بالاتر و شکافها

در لایه هایی با نفوذ پذیری بالا، آب در این لایه‌ها نفوذ کرده و سریعتر از هیدروکربن سایر لایه‌ها خود را به دهانة چاه می‌رساند. این موارد بیشتر در حالتی که مکانیسم تولید از مخزن رانش آب یا سیلابزنی با آب است انجام می‌گیرد.کاناله شدن آب در این حالت عمدتاً به واسطه ناهمگن بودن مخزن ایجاد می‌شود که خود بدلیل ناهمگن بودن نفوذ پذیری لایه‌ها می‌باشد. همچنین در چاههای افقی یا انحرافی که گسل‌ها را قطع می‌کنند اگر این گسل‌ها یا شکافها به لایه آبی راه داشته باشند ، باعث پیشروی آب در این چاهها خواهند شد.

3-2) مخروطی شدن و Cresting

پدیده مخروطی شدن در چاههای عمودی و پدیدة cresting در چاههای افقی هر دو به دلیل افت فشار دراطراف دهانه چاه می‌باشند. این افت فشار باعث کشیدن آب از اعماق یا فواصل دور مخزن به دهانة چاه می‌شود. در این حالت آب از طریق مشبک‌ها یا فواصل حفره باز می‌تواند پیشروی کرده و جای تمام یا بخشی ازلایه هیدروکربن را اشغال نماید. زمانی که پیشروی اتفاق می‌افتد، تولید سریع و بیش از اندازه سیال نفوذ نموده آغاز خواهد شد.

مخروطی شدن آب بوسیله افت فشار عمودی ایجاد شده در نزدیکی دهانة چاه به خصوص در زمانی که فاصله لایه تولیدی تا سطح تماس کم باشد صورت پذیرفته که در این حالت تولید از چاه با چنان سرعتی انجام می گیرد که نیروهای ویسکوزیته بر نیروی گراویته غلبه کرده و آب را از لایه‌های پایین متصل به مخزن به سمت دهانة چاه کشانده که این آب از طریق حفره باز یا مشبک‌ها پیشروی کرده و تولید می شود.

 

 

3-3 )شکسته شدن سدها

سدها یا لایه‌های طبیعی مانند لایه‌های نفوذ ناپذیر شیلی که سیال لایه‌های مختلف را از هم جدا کرده و نقش یک سیمانکاری خوب را ایفا می‌نماید، می‌توانند در نزدیکی دهانه چاه مانند شکافها عمل نمایند. در نتیجه تولیدیا سایر عوامل، اختلاف فشار در طول این لایه‌ها، باعث شکسته شدن لایه ها و سپس حرکت سیال به درون چاه می‌گردد. در اغلب موارد ، این نوع از شکستگی‌ها در هنگام انجام عملیات های بهبود چاه اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال در عملیات ایجاد شکاف هیدرولیکی یا مشبک کاری، شکافها در سدها و لایه‌های غیر قابل نفوذ گسترش یافته و انجام عملیاتی مانند اسید کاری چاهها نیز ممکن است باعث بازتر شدن کانالها در این سدها و ارتباط با لایه های آبدار لایه آبی شود.

 

منابع و مأخذ

1-       K.Aminian:Water production problems and solutions- Part I , Petroleum & Natural Gas Engineering Department, West Virginia University.

2-       Rodney R. Reynolds with a contribution from Robert D. Kiker, "Produced Water and Associated Issues", A manual for the independent operator, OKLAHOMA GEOLOGICAL SURVEY, OPEN-FILE REPORT, 2003..

3-       Alberta energy and utilities board, "Determination of Water Production at Gas Wells", September, 2004

4-       James K. Otton, Tracey Mercier, "Produced water brine and stream salinity", USGS: Science for changing wo






تاریخ : چهارشنبه 89/7/21 | 5:53 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
مقدمه

در بخشهای قبلی این مقاله به ترتیب  بررسی راههای عمومی بروز مشکل تولید آب در چاههای تولیدی و راههای شناسایی آن تشریح گردید. این بخش از مقاله به ارائه راههای متداول امروزی جهت مدیریت وکنترل این مشکل پرداخته است. از آنجاییکه این اقدام گامی در جهت مدیریت و صیانت از مخزن می باشد حل این مشکل یا مشکلاتی از این قبیل نیاز به یک تیم مهندسی تخصصی در زمینة حفاری، مخزن، بهره‌برداری، فرآورش، تعمیر و تکمیل، خوردگی و بازرسی فنی و سایر رشته‌ها مرتبط دارد. پس از شناخت مشکل با استفاده از راههای مؤثر، باید به حل مشکل پرداخت. در این میان بررسی‌های اقتصادی در هر مرحله باید صورت پذیرد. راههای متعددی جهت مدیریت و کنترل تولید آب ناخواسته وجود دارد که تصمیم جهت انتخاب هر روش بستگی به مشکل ایجاد شده در چاه دارد.از مهمترین روش های موجود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1)     تکنولوژی تزریق سیمان

در زمانی که وجود سیمان بندی ضعیف یا شکاف در پیوند سیمان پشت لوله های جداری یا لایه های سیمان شده قبلی تایید گردید و همچنین زمانی که نیاز به مسدود سازی لایه باشد می تواند از تکنولوژی تزریق سیمان یا مسدود کردن ته چاه توسط سیمان بهره برد. در عملیات تزریق سیمان بین فضای حلقوی جداری ها و سازند از طریق مشبک‌های موجود در مناطق با سیمان بندی ضعیف، هنوز مفاهیم پایه‌ای کافی از محل قرار گیری سیمان تزریقی روشن نشده است ولی آنچه مسلم است پس از انجام عملیات سیمانکاری پشت لوله‌های جداری می‌توان نسبت به راندن نمودار ارزیابی سیمان بندی پشت لوله‌های جداری اقدام نمود. عملیات تزریق سیمان تا حدودی شبیه یک فیلتر است. ذرات سیمان تحت یک اختلاف فشار در مقابل غشای سنگ، بخشی از آب خود را از دست داده و یک لایه کیک مانند از ذرات سیمان تشکیل می‌دهد. ساخته شدن این لایه تابعی از نفوذپذیری لایه، افزایش فشار اعمالی، زمان و ظرفیت محلول سیمان در از دست دادن میزان آب می‌باشد. در عملیاتی که میزان هرزروی کمتری از آب سیمان در یک سازند با نفوذپذیری کم انجام می‌گیرد مدت زمان طولانی صرف انجام عملیات می‌گردد. ولی در عملیات با میزان هرزروی بالا در یک سازند با نفوذ پذیری بالا، سیمان به سرعت در کانالهای ایجاد شده در پشت لوله‌های جداری نفوذ کرده و کانالها را سد  می‌کند. در این زمینه ایده آل ترین حالت زمانی است که محلول سیمان بتواند رشد تشکیل کیک را به طوری کنترل نماید که کیک ایجاد شده بر روی تمامی سطوح نفوذپذیر ساخته شود. تنها روشی که هیدراته شدن مقادیر کم سیمان تزریقی را در مشبک‌ها یا حفره‌های سازند ممکن می‌سازد، کاربرد فشار متناوب و با تأمل بر روی سیمان در عملیات تزریق است که در هر مرحله مقداری از سیمان تزریق شود.این عملیات در مواقعی صورت می‌پذیرد که تولید آب ناخواسته از چاه ناشی از کاناله شدن آب در پشت لوله‌های جداری باشد یا هدف مسدود سازی مشبک ها توسط سیمان باشد که به دو صورت زیر انجام می پذیرد:

ادامه مطلب...




تاریخ : چهارشنبه 89/7/21 | 5:52 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
مقدمه
اولین نمودار الکتریکی در سال ???? ( ???? ) در یکی از چاه های میدان نفتی pechelbronn در Alsace از استان های شمال غربی فرانسه ثبت شد و تنها شامل یک نمودار مقاومت مخصوص الکتریکی بود و برای ثبت آن از متد station استفاده گردید . با این روش، دستگاه اندازه گیری که سئند نامیده میشود،در مقابل لایه های مورد نظر در چاه توقف میکرد و مقاومت اندازه گیری شده نیز با دست رسم میشد.بعد از آن سال در سال ????(????) اولین نمودارهای مقاومت مخصوص برای مقاصد اقتصادی در ونزوئلا،ایالت متحده امریکا و روسیه مورد اتفاده قرار گرفت . سودمندی این نمودار در تطابق لایه ها وتشخیص لایه های ئیدروکربن دار در صنعت نفت مورد توجه قرار گرفت.                                                                       در سال ????(????) نمودار پتانسیل خودزاد(SP) نیز به نمودار مقاومت مخصوص افزوده شد و در همان سال برادران پمومبرژه (مارسل و کنراد) روش ثبت مداوم را تکمیل و اولین بات قلمی را نیز توسعه دادند.بعد از سال ????(????) نمودار نوترون به صورت یک تعیین کننده تخلخل مورد توجه واقع گردید و در سال ????(????) نمودار SNP و در سال ????(????) دستگاه نوتونی و به دنبال آن دستگاه دوگانه نوترون ابداع و به بازا ارائه شد.                                                                                                       شرکتهای سرویس دهنده،در جوار توسعه دستگاهها،اقدام به تاسیس مرکز تحقیقاتی وسیعی نیز نموده و بخش زیادی از درآمده خود را به آنها اختصاص دادهاند.در این مراکز برای تفسیر نمودارها و نحوه ارائه علمی تر و دقیقتر نتایج بشدت فعالیت میگردد و در این راه به قدری پیشرفت نموده اند که چاه پیمایی(well logging) بصورت یکی از دروس دانشگاهی درآمده و هم اکنون در بعضی از رشته های مهندسی دانشگاه های ایران و دانشگاه های اروپائی و امریکائی تدریس میگردد. نقش نمودارگیری از چاه ها در صنعت نفت بحدی است که بصورت چشم انسان عمل مینماید و میتوان گفت که ارزیابی دقیق مخازن،تعیین وضعیت لایه ها در اعماق زمین،وضعیت سیمان در پشت لوله جداری و ده ها مورد دیگر بدون استفاده از این نوع نمودارها تقریبا غیر ممکن است.

نیاز صنعت نفت برای مشخص کردن مخازن ئیدروکربن دار:
روش های زمین شناسی سطحی برای تعیین ساختارهایی که احتمال وجود سیال در آن باشد کمک مینماید ولی قادر به پیش بینی وجود ئیدروکربن در آن نیست. در حال حاضر برای تعیین دقیق وجود ئیدروکربن در طبقات،راه حل دیگری به غیر از حفاری وجود ندارد. ارزیابی سازندهای زیرزمینی است. این متدها را میتوان به ? دسته زیر تقسیم کرد:

?- نمودارهای عملیات حفاری که عبارتند از : a. نمودارهای گل نگاری b. اندازه گیری در حین حفاری

?- برسی مغزه

?- نمودارهای چاه پیمایی که عبارتند از: a. نمودارهای الکتریکی b. نمودارهای صوتی c. نمودارهای رادیواکتیو d. نمودارهای الکترومغناطیس

?- آرمایشهای تولیدی

واضح است که انجام تمام روشهای فوق در بک چاه ضرورتی ندارد. اهداف اولیه ارزیابی مخازن عبارت اند از:

? - تعیین مخازن
? - تخمین میزان کل ئیدروکربن در مخزن
? - تخمین میزان ئیدروکربن قابل برداشت

در ضمن،کسب هر گونه اطلاعات اضافی معمولا به عنوان اطلاعات تکمیلی مورد توجه قرار میگیرد.مقدار کل نفت موجود در مخزن را میتوان از رابطه زیر بر اساس بشکه محاسبه کرد:

N=7758?.h .a(1-sw)

که در آن:
N= نفت اولیه موجود در مخزن بر حسب بشکه
?= تخلخل موثر بر حسب درصد
Sw= اشباع آب اولیه بر حسب درصد
h= ضخامت مفید فاصله تولید نفت بر حسب فوت
A= وسعت مخزن بر حسب ایکر

برای به دست آوردن ذخیره واقعی نفت در مخازن بر اساس بشکه،عدد مزبور بر ضریب حجمی نفت سازند(Bo) که اندازه آن قدری از واحد بیشتر است تقسیم میگردد و به این ترتیب تغییراتی که علت انقباض نفت در هنگام خروج از چاه بوجود می آید بخصوص در مواردی که با گاز همراه باشد تصحیح گردد.

ذخیره گاز را نیز میتوان از فرمول زیر بر اساس فوت مکعب محاسبه میشود:

G=43560 .? . h . a(1-Sw)

نمودارگیری در چاههای بدون لوله جداری(باز):

قبل از اینکه لوله جداری نصب گردد چاه برای یک سری عملیات به نام نمودارگیری آماده میشود. هدف از نمودارگیری کسب اطلاعاتی است که لعدا توسط روشهای کامپیوتری تفسیر میگردد.معمولا این دسته از نمودارها پس از نصب لوله جداری قابل تکرار نیستند و لذا باید کهاز کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار باشند تا ارزیابی دقیقتری از سازند ارائه نمایند. بعد از جمع آوری یک سری اطلاعات ، بعضی از تفاسیر باید در سر انجام پذیرد که شامل تفسیر بتوسط دست و کامپیوتر میباشد. بعضی از تفاسیر کامپیوتری برای مطالعات مفصل تر باید در مراکز تفسیر نمودارها واقع در مراکز مناطق عملیاتی انجام گیرد.

تفسیر نمودارهای چاه پیمایی:                                                                                      فرآوری اطلاعات عبارت است از کسب اطلاعات لازم از نمودارهای خام که برای محاسبه مخازن ئیدروکربن دار لازم است. برای این منظور دو روش مقدماتی معمول است:

?- توسط دست با روش نگاه سریع و روشهای ماسه سنگهای شیلی

?- توسط کامپیوتر در سر چاه و یا در یک مرکز تفسیر نمودارها واقع در مراکز مناطق عملیاتی

بتوسط کامپیوتر میتوان فرآوری اطلاعات را بنحو بسیار مطلوبی در یک یا چند چاه انجام داد. بعلاوه فرآوری لرزه نگاری در چاه، فرآوری موجی، فرآوری اطلاعات تولیدی، وضعیت چاه، مدل سازی چاه، تهیه نقشه و غیره و … نیز امکان پذیر است.

مفاهیم بنیادی مورد استفاده در ارزیابی نمودارها:

?- محیط نمودارگیری: در ابتدا به اختصار، پتانسیل تولید یک چاه در حین حفاری مورد بررسی قرار میگیرد. در واقع گل حفاری ئیدروکربن را در داخل دیواره چاه(درون سازند) به عقب رانده و از فوران آن به سطح زمین جلوگیری مینماید. از بررسی خرده سنگهائی که از چاه بالا میآید میتوان نوع سنگ حفاری شده را تشخیص داد و امکان دارد که همراه آن نیز آثاری از ئیدروکربن مشاهده گردد. ام نمیتوان هیچگونه اطلاعاتی در مورد میزان نفت و گاز بدست آورد.                                                                    نمودارهای چاه پیمایی اطلاعات ضروری را برای ارزیابی کمی ئیدروکربن و همچنین نوع سنگ و خصوصات سیال درون سازند در اختیار قرار میدهد. چاه پیمایی از نقطه نظر تصمیم گیری، بخش مهمی از مراحل حفاری و تکمیل چاه محسوب میگردد. کسب اطلاعات دقیق و کامل از نمودارها امری ضروری است. مخارج نمودارگیری کلا حدود ?% کل مخارج یک چاه تکمیل شده را به خود اختصاص میدهد و بنابراین در مقایسه با اطلاعاتی که میتوان از آن بدست آورد، بسیار ناچیز خواهد بود.                                    چاه: چاهی برای نمودارگیری آماده میگردد ممکن است که دارای خصوصیات زیر باشد:                         - عمق چاه : که میتواند از حدود ??? تا ???? متر نماید(به استثنائ بعضی از چاه های عمیقتر)              - قطر چاه: که میتواندبین ? تا ?? اینچ متغیر یاشد.                                                                        - انحراف چاه: از حالت قائم که در خشکی معمولا چند درجه است اما در دریا بین ?? تا ?? درجه متغیر است و اخیرا نیز حفاری های افقی در بسیاری از جاه ها معمول گردیده است.                                    - درجه حرارت ته چاه: که میتواند بین ??? تا ??? درجه فارنهایت متغییر باشد.                                   - شوری گل حفاری: بین ???? تا حدود ??????ppm آگاهی مواقع بجای گل آب پایه .از گل نفت پایه استفاده میشود.                                                                                                                    - ورن مخصوص گل : که میتواند بین ? تا ?? پوند بر گالن تغییر نماید.                                                 - فشار ته چاه : که میتواند بین ??? تا ????? psi باشد.                                                                - پوششی از اندود گل : بر روی تمام سازندهای قابل نفوذ که میتواند از ?/? اینچ تا ? اینچ تغییر نماید.                                                                                                                                   - ناحیه نفوذی : از چند اینچ تا چند فوت از دیواره چاه بوجود می آید و در آن بسیاری از سیالات اصلی درون حفرات توسط گل حفاری جابجا گردد.

لازم به ذکر است که گاهی مواقع در اثر حفاری شرائط پیچیده تری بوجود می آید که کسب اطلاعات دقیق از سازند را با مشکل روبرو میسازد.

?- روش نمودارگیری : گروه نمودارگیری بر اساس یک برنامه منظم و همیشگی، کامیون حامل نمودارگیری را با چاه در یک ردیف قرار داده و کابل نمودارگیری را از روی قرقره های مخصوص عبور میدهند و سپس ابزارهای نمودارگیری را به آن وصل میکنند. مهندس عملیات درجه بندی لازم را در سطح زمین انجام میدهد و مجموعه نمودارگیری را با سرعتی که ایمنی آنها را تضمین نماید به ته چاه میراند. آنگاه درجه بندی ته چاه را مجددا انجام و پس از مرتب کردن مقیاس های ثبت نمودار ، دستگاه را به آهستگی بالا میآورد . سرعت نمودارگیری بر اساس نوع نمودار بین ???? تا ???? فوت در ساعت ( تقریبا ??? تا ???? متر در ساعت) ثابت نگاه داشته شود. معمولا قطر سوند نمودارگیری ??/? اینچ و طول آنها ? تا ?? متر است و گاهی چندین دستگاه پشت سر هم بسته میگردد.

نمودارهای چاه پیمایی :

?- تعریف نمودار : یک نمودار چاه پیمایی گرافی ات در مقابل عمق که پارامترها و یا کمیت های فیزیکی اندازه گیری شده در یک چاه و یا پارامترهای مشتق شده از آنها را بصورت منحنی عرضه میکند. پارهای از اندازه گیری های دیگر از قبیل میزان فشار روی کابل نیز میتواند بصورت منحنی به مجموعه اضافه گردد. تقریبا تمام نمودارهای مدرن مجموعه ای از چندین نمودار است.

?- انواع نمودار : اساسا سه نوع نمودار وجود دارد که کاربرد بیشتری دارند:

الف) نمودارهای Acquisition : این نمودارها در سر چاه چاپ میشوند و بر چسب بزگ (field print) بر روی آنها چسبانده میشود. اینها نمودارهای اصلی هستند و هیچ نوع تصحیحی بر روی آنها انجام نشده است.

ب) نمودارهای ارسال شده : این نمودارها که جمله (field transmitted log) بر روی آنها چسبانده شده برای مشخص کردن آنست که این نمودارها کپی مستقیمی از نمودارهای نوع اول نیستند بلکه توسط یک سیستم ماهواره ای مستقیما از سر چاه به مرکز، که امکان دارد هزاران کیلومتر دورتر باشد فرستاده شده است . در ایران از این نوع نمودار استفاده نمیشود.

ج) نمودارهای فرآوری شده : این نمودارها شامل نمودارهایی است که توسط دستگاه c.s.u تصحیح گردیده و بازخوانی میشوند.

?- عنوان نمودار ( هدینگ) : هر نمودار عنوانی در بالای خود دارد. ضروری است عنوان نمودار ، همه اطلاعات مربوط به چاه ، نوع دستگاه ، نوع درحه بندی دستگاه مورد استفاده ، توضیح درباره مقادیر اندازهگیری شده و بالاخره مقیاس منحنی ها و نحوه رسم آنها را بطور کامل برساند.

سرعت نمودارگیری : مهمترین فاکتور در کنترل کیفیت نمودارها ، بررسی سرعت نمودارگیری بخصوص در مورد نمودارهای رادیواکتیو است. در همه نمودارها ، سرعت نمودارگیری در طول لبه تراک ? ثبت میشود. بدین نحو که هر فاصله عمقی که توسط دستگاه نمودارگیری در یک دقیقه پیموده میشود با خط صافی که دارای بریدگی های متناوبی است و در لبه کناری نمودار قرار دارد مشخص میگردد. سرعت در هر نقطه را میتوان با ضرب کردن طول آن خط صاف در عدد ??(یک دقیقه) بر حسب فوت یا متر بر ساعت بدست آورد . سرعت نمودارگیری متداول بر حسب دستگاههای مختلف بین ??? تا ???? فوت در ساعت و در فصول بعد توضیح بیشتری داده خواهد شد.

مقیاس منحنی ها : مقیاس منحنی ها در عنوان ( هدینگ) هر نموداری مستقیما در واحدهای مهندسی نمودار گیری مشخص میشود. بعضی از مقادیر ، نسبت اعداد یا عددهای اعشاری هستند و در یک چنین حالتی واحدی برای آن در نظر گرفته نمیشود.

نمودارهای تخلخل :
امروزه سه نوع دستگاه اندازه گیری تخلخل صوتی ، جرم مخصوص و نوترون وجود دارد. نامگذاری آنها مربوط به نحوه کار و اثر فیزیکی است که توسط دستگاه ها اندازه گیری میشود و از اینرو به آنها تخلخل صوتی ، تخلخل جرم مخصوص و تخلخل نوترون گفته میشود . ذکر این مطلب لازم است که امکان دارد این تخلخل ها دقیقا معادل همدیگر و یا معادل تخلخل واقعی نباشند ، بدین علت که این وسائل مستقیما تخلخل را اندازه نمیگیرند و در واقع بعضی از فعل النفعات فیزیکی بوجود آمده در چاه محاسبه و سچس به تخلخل تبدیل میگردد . ولی در هر صورت تخلخل اندازهگیری شده بتوسط این دستگاه ها در مقایسه با تخلخل حقیقی سنگ ( اندازه گیری مغزه ها ) دارای حدود ??-?? درصد میباشد.






تاریخ : چهارشنبه 89/7/21 | 5:51 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

پس از عملیات حفر چاه و اصابت آن به مخزن نفت، به دلیل فشار زیاد موجود در مخزن، جریان نفت به سوی دهانه خروجی چاه سرازیر می شود. این مرحله از استخراج که عامل آن فشار داخل خود مخزن است به بازیافت اولیه نفت موسوم است. در برداشت اولیه نفت ، از انرژی خود مخزن برای تولید نفت استفاده می شود.البته این بدان معنا نیست که اگر نفت خود به خود به سطح زمین نیاید، برداشت اولیه وجود نخواهد داشت،بلکه وقتی از پمپ برای بالا آوردن نفت استفاده میکنیم،در واقع هنوز در مرحله اول برداشت نفـــــــت قرار داریم.در این مرحله انرژی خاصی وارد مخزن نمی شود.با افزایش تولید و کاهش فشار، سرعت تولید نیز کاهش می یابد تا اینکه فشار به حدی میرسد که دیگر نفت خارج نمی شود. در این مرحله ممکن است ار 30 تا 50 درصد کل نفت مخزن استخراج شود. علاوه بر فشار مخزن عوامل دیگری مانند خواص سنگ مخزن و میزان تخلخل آنها و همچنین دمای مخازن نیز در میزان تولید مؤثرند.
ادامه مطلب...




تاریخ : چهارشنبه 89/7/21 | 5:51 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
تخمین گرها و شبیه سازهای مختلفی برای مدل سازی ویژگی های ایستا و پویای مخازن هیدروکربوری، وجود دارند. از آنجا که مبانی عملکرد تخمین گرهای مختلف با هم متفاوت است، لذا گزینش تخمینگر و شبیه ساز بهینه برای مدل سازی ویژگی های مختلف مخزنی، از اهمیت بسزائی برخوردار است. کریجینگ، ضمن تضمین کمینه کردن واریانس تخمین، به عنوان یکی از بهترین تخمین گرها در بسیاری از نرم افزارهای مدل سازی مخزن مورد استفاده قرار می گیرد. اتفاقاً این تخمین گر توسط بسیاری از متخصصان مخزن نیز برای مدل سازی مورد استفاده است. در این مقاله، تلاش شده، بعضی نقاط مبهم و ضعف کریجینگ، در شناسایی ساختار مخازن نفت و گاز و تخمین یا شبیه سازی آنها، مورد بررسی قرار گرفته و حتی الامکان، ابزار مناسب جهت جایگزینی با زمین آمار معرفی گردد.

این مقاله توسط حسین احمدی نوبری، حسین معماریان ، بهزاد مشیری و بهزاد تخم چی که از اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران می باشند در اولین کنگره ملی "توسعه مخازن شکافدار، چالشهای پیش رو" در اهواز (?? و ?? آذر ماه ????) ارائه شده است.

این مقاله را می توانید از طریق لینک زیر دانلود نمائید:

http://www.2shared.com/file/4533605/ae98d784/17_online.html






تاریخ : چهارشنبه 89/7/21 | 5:49 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

لایه آزمائی با ساق مته

Drill Stem   Test

 

در حین حفاری و یا تکمیل چاه ، با برخورد به لایه ای از نفت و یا گاز ، در مورد آزمایش آن لایه تصمیم گیری می گردد .  این آزمایش که در حضور دکل حفاری انجام می گیرد ، لایه آزمائی با ساق مته Drill   Stem  Test   نامیده می شود و جهت انجام آن از ابزار بخصوصی استفاده می گردد .  (Drill   Stem   Tool ) هدف اصلی از انجام این آزمایش جمع آوری نمونه ای از سیال مورد نظر و اندازه گیری فشار لایه می باشد و بدیهی است در صورتیکه بتوان آزمایش خوبی انجام داد ، به کمک اطلاعات کسب شده از چاه بسیاری از مجهولات مربوط به چاه و آن لایه بخصوص قابل محاسبه می باشند .  به طور مثال :  نفوذپذیری لایه (Permeability)  ، شاخص بهره وری  (Productivity   Index)  افت فشار (Drow  Done)  در دبی های مختلف و حتی راندمان تولیدی چاه (Flow   Efficiency)  نیز قابل محاسبه می باشند. علاوه بر آنها نمونه جمع آوری شده از سیال در صورت تحت آزمایش قرار گرفتن در آزمایشگاه ، بسیاری از مشخصات آن سیال را معلوم خواهد نمود . دستگاه به توسط لوله های بخصوصی به داخل چاه فرستاده می شود (Drill   Pipe)  و به طور کل تشکیل شده است از دو (یابیشتر) دستگاه فشارسنج داخل چاه ، که فشار سنج بالائی، فشارداخلی لوله مزبور و فشارسنج پائینی فشار خارج آنرا اندازه گیری می نمایند . ( به هر صورت فشار داخلی چاه اندازه گیری می شود ) . دستگاه توسط مجرابند (Packer)  در عمق مورد نظر ثابت نگهداشته می شود.توسط شیرهائی که دارد قابلیت بازوبسته شدن را دارد .  پس از قرار دادن دستگاه ، چاه را طبق برنامه ای تنظیمی بازکرده و سپس می بندند .  در حقیقت فشار داخلی چاه را ، چه وقتی که باز است و چه زمانی که بسته می شود اندازه گیری می کنند . طرز عمل دستگاه فشارسنج تقریباً مشابه همانست که در قسمت اندازه گیری فشار داخلی چاه مشروح است و با بیرون آوردن دستگاه از چاه ، نمودارهای رسم شده از فشار نسبت به زمان را توسط دستگاه بخصوصی می خوانند و از ارقام بدست آمده جهت انجام محاسبات استفاده می گردد . سیال از طریق سوراخهائی که بر روی دستگاه موجود است به داخل آن نفوذ کرده و بدین ترتیب با گذشتن از مسیر داخلی آن به قسمت بالاتر می رسند که در نتیجه در مسیر اندازه گیری فشار قرار می گیرد .  اتفاق می افتد که سیال در مسیر حرکت( به خاطر همراه داشتن مواد زائد و به صورت معلق )  فشارسنج فوقانی و یا حتی سوراخهای موجود بر روی دستگاه را به طور کل و یا مختصری مسدود نماید .  بدیهی است در این صورت فشارهائی که از فشارسنج فوقانی خوانده می شوند چندان قابل قبول نیستند .  ( جهت توضیح صورت فشارهائی که از فشارسنج فوقانی خوانده می شوند چندان قابل قبول نیستند .  (جهت توضیح کامل وکسب اطلاع بیشترتوصیه می گرددکه به کتابچه های مربوطه شرکت ها لیبرتون و یا جزوه (Well   Testing   -   Van   Poollen) و یا هر جزوه دیگر که مطلبی راجع به این موضوع دارد مراجعه گردد





تاریخ : چهارشنبه 89/7/21 | 5:48 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
بر مبنای نیاز اقتصادی و بر اساس میزان نفت قابل استخراج از مخازن نفت و گاز، میزان نفت و گاز مورد نیاز در سالهای آینده برنامه ریزی می گردد.       در این برآورد مقدار لازم برای تولید از هر مخزن  (Planned Guide Capacity : PGC) پیش بینی می گردد. با توجه به میزان PGC و اطلاعات مربوط به مخازن زیرزمینی قدرت تولیدی چاهها برای استخراج نفت و گاز به میزان خواسته شده نسبت به مقدورات بررسی و درصورت لزوم حفر چاههای جدید و یا نصب تأسیسات جدید،  پیش بینی می گردد.      جهت انجام این امر، تمامی چاهها از هر لحاظ مورد بررسی قرار می گیرند (وضعیت لایه تولیدی، فشار بسته، فشار جریانی تسهیلات فرآورشی و ...).همچنین اطلاعات مربوط به تغییرات فشار در اثر تولید در سالهای آینده و تغییرات سطوح تماس گاز / نفت و نفت / آب در چاههای نفتی و گاز / آب در چاههای گازی نیزمد نظر قرار می گیرد.      با استفاده از اطلاعات مخازن، وضع ساختمانی و موقعیت تولیدی چاههای موجود و مسائل مربوط به آنها ، میزان قابل استخراج از هر چاه در هر سال محاسبه می گردد (جهت انجام این محاسبات از مدلهای کامپیوتری موجود نیز استفاده می گردد). نتیجه این امر برآورد قدرت تولیدی هر چاه بطور جداگانه در هر ناحیه و در سالهای آینده می باشد که بدین ترتیب میزان قابل بهره برداری از هر منطقه با توجه به امکانات موجود مشخص می گردد. در این میان با مقایسه میزان هیدروکربور قابل استخراج با میزان PGC مربوط به آن منطقه، احتیاج به حفر چاه جدید و یا تأسیس و یا نصب تسهیلات فرآورزشی تازه ای را می توان مورد بررسی قرار داد؛ لذا درصورت لزوم تسهیلات فرآورشی و یا حفر چاههای جدید یا تعمیر چاههای موجود جهت دستیابی به میزان PGC و رعایت فشار مخزن مورد مطالعه قرار می گیرد.      اهمیت این موضوع در آن است که کلیه محاسبات انجام شده می بایست با شرایط و امکانات موجود تطابق کامل داشته باشد که به تبع آن می توان در رد یا قبول پیش بینی میزان تولید چاه اظهار نظر نمود. بدین ترتیب پس از بررسیها و تصویب نهائی شرح نیازهای لازم جهت رساندن میزان تولید به حد مورد نظر تهیه می گردد. برنامه پیش بینی بهره دهی چاهها معمولاً هر شش ماه یکبار برای مدت پنج سال انجام، که طی آن پیش بینی میزان تولید در سال اول بصورت ماهیانه، سال دوم به صورت شش ماهه و سپس برای چهار سال متوالی انجام می گردد.




تاریخ : چهارشنبه 89/7/21 | 5:48 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
ارزیابی اختصاصات مخزنی شامل مطالعه پارامترهای پتروفیزیکی نظیر تخلخل، نفوذپذیری و اشباع سیالات؛ تغییرات لیتولوژیکی نسبت به عمق و اختصاصات هیدروکربنی از جمله ضخامت مفید، غیرمفید و ستون مفید هیدروکربوری است. سنگهای کربناته همراه با ماسه سنگها، سنگهای مخزنی نفت و گاز عمده ای را در دنیا تشکیل می دهند. مخزن آسماری میدان نفتی منصوری از جمله مخازن کربناته ترشیری ایران است که در 40 کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد. این مخزن به 8 زون تقسیم شده که هر زون دارای لیتولوژی و اختصاصات پتروفیزیکی مربوط به خود است. با توجه به اینکه در مخزن آسماری میدان منصوری هر سه لیتولوژی عمده مخازن (ماسه سنگ، سنگ آهک و دولومیت) وجود دارد، مطالعه لیتولوژی و تاثیر آنها بر پارامترهای پتروفیزیکی مخازن از اهمیت زیادی برخوردار است. بررسی مقاطع نازک و نمودارهای چاه پیمایی حاکی از آن است که زون یک عمدتا کربناته (آهکی و دولومیتی)، زونهای 2، 3،4 و 5 عمدتا ماسه سنگی (بخش ماسه سنگی اهواز)، زون 6 مخلوطی از سنگ آهک، دولومیت، ماسه و شیل و زونهای 7 و 8 آهکی و شیلی است. بر اساس ارزیابی های به عمل آمده زون 2 با بیش از 80 درصد ماسه بیشترین ستون مفید هیدروکربنی، ضخامت خالص و نسبت ضخامت خالص به کل را دارا بوده و نظر به اشباع آب کم آن (حدود 20 درصد برای زون های مفید)، بهترین کیفیت مخزنی را در بین زون های دیگر دارا می باشد. پس از آن زون های 3 و 1 از کیفیت مخزنی مناسب تری برخوردارند. از آنجایی که زونهای 4 تا 8 زیر سطح تماس آب و نفت قرار دارند، زون تولیدی نبوده و از کیفیت مخزنی پایینی برخوردارند. زون 2 بهترین لایه تولیدی نفت از نظر پارامترهای پتروفیزیکی به شمار می رود.

Evaluation of reservoir characteristics and lithology of Asmari formation in Mansuri oil field By: Saeid Alizadeh Pirzaman Abstract Evaluation of reservoir characteristics includes petrophysical parameters like Porosity, Permeability and fluid saturations, net thickness, net to Gross ratio and oil column and lithologic variations versus depth. Asmari Reservoir of Mansuri oil field is one of the Tertiary Carbonate reservoirs of Iran which is located 40 km south to Ahwaz city. This reservoir is divided into 8 zones. Each zone has special lithology and petrophysical properties. Zone 1 is generally carbonate (limestone and dolomite), zones 2, 3, 4 and 5 sandy (Ahwaz sand member), zone 6 mixture of Sandstone, limestone, dolomite and shale and zones 7 & 8 limestone and shale.
Based on the petrophysical evaluations zone 2 (by more than 80 percent sand) is the best pay zone and has the most values of net thickness, net to gross ratio and oil column and oil saturation. Also this paper shows that zones 3 and 1 follow the zone 2 respectively. Zones 4 to 8 are located below the oil water contact and are not pay zones.
ادامه مطلب...




تاریخ : چهارشنبه 89/7/21 | 5:46 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.