سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عملکرد ضعیف مسئولین و تلاشهای شبانه روز دشمنان،بار دیگر مقام ولایت را مجاب به حضور در صحنه و بیان هشدارهای صریح تری کرد. ایشان در اردیبهشت 69 خطاب به آحاد جامعه فرمودند: " عناصر فرهنگی جامعه - هر که هستند، هر چه هستند، چه وابستگان به دانشگاه ها، چه وابستگان به حوزه های علمیه و چه دیگران - باید بدانند که امروز دشمن بیشترین همت خود را روی تهاجم فرهنگی گذاشته است. من به عنوان یک آدم فرهنگی این را عرض می کنم، نه به عنوان یک آدم سیاسی. . . الان یک کارزار فکری و فرهنگی و سیاسی در جریان است.



هر کس بتواند بر این صحنه ی کارزار و نبرد تسلط پیدا کند، خبرها را بفهمد، احاطه ی ذهنی داشته باشد و یک نگاه به صحنه بیندازد، برایش مسلم خواهد شد که الان دشمن از طرق فرهنگی، بیشترین فشار خود را وارد می آورد، کم هم نیستند قلم به مزدها و فرهنگی های دین و دل و وجدان باخته و نشسته پای بساط فساد استکبار - چه غالباً و اکثراً در خارج از کشور و چه تک و توکی در داخل کشور - که برای مقاصد استکباری قلم هم بردارند، شعر هم بگویند، کار هم بکنند و دارند می کنند."

ایشان در ادامه می فرمیاند:مثل جنگ نظامی، چشم ها را باید باز کرد و صحنه را شناخت. در جنگ نظامی هم، هر طرفی که بدون شناسایی و دیده بانی و بدون دانستن وضعیت دشمن، چشمش را ببندد، سرش را پایین بیندازد و جلو برود، شکست خواهد خورد. در جنگ فرهنگی هم، همین طور است. اگر ندانید که دشمن کار می کند یا از آن که می داند، فرمان نبرید، از فرمانده ی فرهنگی دستور نگیرید، یا او از نیروی شما استفاده نکند و مانور و سازماندهی را درست انجام ندهد، پشت سرش شکست است.

اما این توصیه و هشدارها راه به جایی نمی برد؛البته انتظاری نیز از وزرای فرهنگ و ارشادی چون سید محمد خاتمی که هویتش اکنون بر کسی پوشیده نیست، نبود و دیگر وزرایی که بر صندلی وی تکیه زدند همان راهی را رفتند که نباید می رفتند.

اگر مطالبات فرهنگی در دولت سازندگی با بی توجهی مسئولین توام بود، در دولت اصلاحات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عملا تبدیل به بلندگوی غرب و دروازه تهاجم فرهنگی شد؛ چرا که آن زمان عطاالله مهاجرانی ای بر بالاترین نهاد فرهنگی کشور تسلط داشت که امروز از آبشخور غرب تناول می کند و چنین وزیر فرهنگی ای چه می توانست برای ارشاد اسلامی بکند؟

گر چه سال 84 قوه مجریه به دست دولت اصولگرا افتاد و لوکوموتیو فرهنگی کشور هرچند راه را یافت ولیکن تهاجم فرهنگی 16 ساله دشمن در کشور به حدی در آحاد جامعه نفوذ کرده بود که سرعت فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کفاف جامعه اسلامی را نمی داد.مگر می توان در وادی جنگ فرهنگی سرزمینهایی را که طی 16 سال از دست داده شده را یک شبه بازستاند؟

اگر چه آن زمان ظهور و بروز تهاجمات فرهنگی در مخیله بسیار از مسئولین نمی گنجید ولی امروز به راحتی می توان آثار این شبیخون فرهنگی را در ملتی که مسائلی مانند محرم و نامحرم و غیرت و ناموسی جزئی از ارزشهایش به حساب می آمد، می توان دید. آنجا که ایرانیان داخل کشور از مراسم های عروسی، خواستگاری و... خود فیلم تهیه کرده و برای یکی از شبکه های فارسی زبان ماهواره می فرستند تا آنها نیز در پوشش جایزه 1000 دلاری که هیچ تضمینی در ارائه آن نیست، غیرت، عفت و ناموس ایرانی را از وی بستانند.

براساس این گزارش،این برنامه مدتی است از سوی یکی از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای پخش می شود که موضوع آن پخش فیلم های خصوصی ایرانیان داخل کشور است.در این برنامه ایرانیان داخل کشور از مراسم های عروسی، خواستگاری و... فیلم تهیه کرده و برای این شبکه ماهواره ای ارسال می کنند تا به جایزه یک هزار دلاری وعده داده شده دست پیدا کنند. در این میان عده ای هم برای این که به اصطلاح از دور عقب نماند و یک شبه ره صد ساله را طی کنند یا شاید به دلیل کسب شهرت به ارسال فیلم عروسی خود برای این برنامه ها با امید کسب جایزه هزار دلاری شده اند.

غافل از اینکه پخش فیلم های خصوصی که صاحبان شبکه ها تنها برای از بین بردن بنیان خانواده و قبح زدایی از ارزش های مانند محرم و نامحرم به آن دست زده اند نه تنها شهرتی برای صاحبان فیلم ها به دنبال نداشت بلکه پشیمانی تنها عاقبت ارسال این فیلم ها خواهد بود.

این وضعیت تاسف بار ماحصل سازندگی و اصلاحاتی است که بدون توجه به فرهنگ رقم خورد و اینجا است که فرمایش رهبر انقلاب در بهمن 76 معنا پیدا می کند. آنجایی که فرمودند:"سازندگی کشور، بدون توجه به این مهم (کار فرهنگی) کار حکیمانه و عاقلانه ای نیست"






تاریخ : شنبه 90/12/27 | 2:28 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

عــشــق یعنی با تو خوانــــدن از جنون 
         

 

عــشــق یعنی ســـوخـتنـــــها از درون 
                   

 

عــشــق یعنی ســـوختـن تا ســـاختن
                             

 

عــشــق یعنی عقل و دیــن را باخـــتن 
                   

 

عــشــق یعنی دل تراشــــیدن ز گــــل
         

 

عــشــق یعنی گم شـــدن در بـــاغ دل

 

عــشــق یعنی تو مـــــلامــــت کن مـرا
         

 

عــشــق یعنی می ستایم من تـــــو را 
                   

 

عــشــق یعنی در پی تــــو در بــــه در 
                             

 

عــشــق یعنی یـــــک بیابان درد ســــر 
                   

 

عــشــق یعنی بـا تـــــو آغـــــاز ســــفر 
         

 

عــشــق یعنی قلبــــی آمــــاج خــــطر 
                   

 

عــشــق یعنی تـــو بـران از خــود مــــرا 
                             

 

عــشــق یعنی بــــــاز می خــوانم تو را 
                   

 

عــشــق یعنی بـــــگـــــذری از آبــــــرو 
         

 

عــشــق یعنی کــــلبـــــه هـــــای آرزو

 

عــشــق یعنی با تو گشتن هم کــــلام
         

 

عــشــق یعنی انـتــــظار یــــک ســـلام 
                   

 

عــشــق یعنی دستهایی رو به دوست 
                             

 

عــشــق یعنی مرگ در راهت نـکوست 
                   

 

عــشــق یعنی شاخه ای گـل در سبـد 
         

 

عــشــق یعنی دل سـپـــــردن تــا ابـــد

 

عــشــق یعنی ســـروهای سـربلــنــــد 
         

 

عــشــق یعنی خـارها هـــم گـــل کنند 
                   

 

عــشــق یعنی تــــو بســــوزانــی مـــرا
                             

 

عــشــق یعنی سایه بانم مـــن تـــــو را 
                   

 

عــشــق یعنی بشـــکنی قلـــب مــــرا 
         

 

عــشــق یعنی می پرستـــم من تــو را

 

عــشــق یعنی آن نخسـتیــن حرفــهــا 
         

 

عــشــق یعنی در مـــیـــان بـــرفـــــهــا 
                   

 

عــشــق یعنی یـــاد آن روز نـــخســـت 
                             

 

عــشــق یعنی هر چه در آن یاد توست 
                   

 

عــشــق یعنی تـــــک درخــتی در کویـر 
         

 

عــشــق یعنی عـاشقانی سر به زیــــر

 

عــشــق یعنی بـگذری از هفــت خـــان 
         

 

عــشــق یعنی آرش و تیــــر و کـمــــان






تاریخ : شنبه 90/11/22 | 7:0 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

آیا ازدواج را به قول معروف هندوانه سربسته می‌دانید یا معتقدید باید کاملا چشم‌ها را باز کرد و به سنجش ملاک‌های فردی و خانوادگی پرداخت؟

 

 

 

 

 

آیا ازدواج را فرآیندی برای تکامل شخصیت فردی و اجتماعی می‌دانید یا صرفا برای اینکه توسط دیگران تایید شوید انجام می‌دهید؟

 

آیا ازدواج را به قول معروف هندوانه سربسته می‌دانید یا معتقدید باید کاملا چشم‌ها را باز کرد و به سنجش ملاک‌های فردی و خانوادگی پرداخت؟

 

آیا از طرفداران ازدواج سنتی هستید یا ازدواج به اصطلاح مدرن را مناسب می‌دانید؟

 

دکتر ارجمندنیا، روان‌شناس در برنامه پرنیان رادیو سلامت به این پرسش‌ها پاسخ داده که چکیده‌ای از آن را در زیر می‌خوانید.

 

عوامل زیادی در انتخاب همسر دخیل است که در اینجا بیشتر به نحوه انتخاب و نقش مثبت خانواده بر رشد روانی و هدایت فرد می‌پردازیم.

 

ازدواج سالم رابطه صمیمی و روانی است که در طول زمان رشد کرده و انسان را کامل‌تر می‌کند. امروزه به لحاظ علمی اثبات شده قسمتی از مغز که مرکز تصمیم‌گیری و کنترل هیجانات است، هنگام مشاهده افراد مشابه فعال‌تر می‌شود، یعنی مغز ما حین ملاقات با فرد هم طبقه اجتماعی و فکری خودمان واکنش مثبت و فعالیت بیشتری انجام می‌دهد.

 

این موضوع در واقع همان مساله هم‌کفو بودن است که در اسلام بدان اشاره شده یعنی شباهت و هم‌شأن بودن زن و مرد در علم، شخصیت، فرهنگ، سن و...

 

در گذشته ازدواج‌ها سنتی بود یعنی انتخاب و تصمیم‌گیری به وسیله خانواده انجام می‌شد و بیشتر ماحصل تفاهم بین خانواده‌ها بود.

 

ولی در ازدواج‌های مدرن طرفین خودشان تصمیم می‌گیرند و خانواده‌ها در این امر مهم نقش چندانی ندارد.آشنایی در این موارد اغلب در محیط‌های تحصیلی، شغلی و حتی مجازی رخ می‌دهد و بعد از آشنایی خانواده‌ها در جریان قرار می‌گیرند که تقدم و تاخر جابجا شده است.

 

آنچه که می‌تواند یک ازدواج محکم و موفق را شکل دهد یک ارتباط سالم است، یعنی دو طرف تحت آگاهی و نظارت خانواده‌ها یک ارتباط سالم و عقل‌گرایانه جهت تحلیل و شناخت واقع‌بینانه از یکدیگر و خانواده‌های یکدیگر داشته باشند، چون خانواده بستر زندگی فرد است و شناخت آن تکمیل‌کننده شناخت فردی است.

 

 

 

اگر فردی بگوید در انتخاب از خانواده‌ام کمک نمی‌گیرم، اغلب این دیدگاه به دلیل باورهای نادرستی است که خود را از لحاظ تحصیلی یا مهارت‌های اجتماعی برتر از والدین می‌داند و نیازی به مشورت با والدین نمی‌بیند، فرد در این مورد به علت تصمیم‌گیری‌های خام و عجولانه، در زندگی مشترک متوجه تضادهایی بین ایده‌آل و زندگی واقعی‌اش می‌شود.

 

اگر فردی خودش را از انتخاب محروم کند و بگوید من نظری ندارم و خانواده‌ام تصمیم بگیرند که این ارتباط صحیح نیست و ناسالم است این فرد در آینده هیچ مشکلی در زندگی خانوادگی را تقبل نمی‌کند و همه را به گردن خانواده می‌اندازد.

 

 

 

واژه سنتی و مدرن بار ارزشی ندارد و می‌بایست جنبه‌های مثبت و منفی هر کدام را بررسی کنیم.

 

حق انتخاب همسر توسط خود فرد با نظارت والدین یکی از مناسب‌ترین راهکارهاست یعنی هم والدین به این حق فرزند احترام بگذارند و هم جوانان از تجربیات و مشورت با والدین حتما بهره ببرند. آگاهی والدین بخصوص با توجه به شناختی که از فرزند خود دارند، بسیار مفید و موثر است، جوانان حتی برای استفاده از تجارب صحیح می‌توانند از مشاوره یا صحبت با افرادی که ازدواج‌های موفق و ناموفق داشته‌اند نیز تحقیق کنند.

 

خانواده همیشه باید حامی و پشتیبان بودن خود را بیان کند و اگر متوجه مشکلاتی در مسیر انتخاب فرزندش شد باید بدون تهدید به ترک یا اعمال نظرهای غیر‌منطقی و تصمیم‌های خودسرانه، موضوع را کاملا با دلایل منطقی بیان کند و فرزند را از معایب و پیشامدهای کارش آگاه سازد.

 

سن مناسب ازدواج براساس بلوغ جسمانی، روانی و اجتماعی در هر فرد متفاوت است؛ بلوغ روانی یعنی فرد به رشد و ثبات فکری و عاطفی دست یافته است و قادر به کنترل احساسات و هیجانات خود می‌باشد. استقلال شخصیت و عدم وابستگی غیرطبیعی نیز از عوامل مهم بلوغ روانی است.سازگاری و تطبیق با شرایط زندگی خانوادگی و یا محیط کار از نشانه‌های بلوغ اجتماعی در فرد است.

 

 

 

ازدواج، فرد را با اعتقادات و عادات و اولویت‌های جدید روبه‌رو می‌کند اگر این انتخاب فقط بر مبنای احساس و علاقه و بدون پایه عقلی و منطقی باشد، احتمال اشتباه بودن آن بیشتر می‌شود





تاریخ : شنبه 90/11/15 | 11:27 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 آیین همسرداری : نکات زیر را جدی بگیرید

1.خوبی ها را هم ببینید! 

 

نسبت به همسرتون دیدگاه مثبت داشته باشید و بکوشید همیشه در مرحله ی اول کارهای خوب او را ببینید و مورد تحسین قرار دهید. زیرا تشویق و تحسین یک کار خوب، باعث تثبیت و تکرار آن خواهد شد و خودتان از آن لذت می برید. هرگز چشمان خود را روی نقطه ضعف همدیگر باز نکنید و دائم به رخ نکشید؛ چون این رفتار، موجب دلسردی در زندگی شده و کم کم نسبت به همدیگر حس بدبینی پیدا می کنید و یک حالت دلسردی در شما ایجاد می شود. اگر چنین رفتاری دارید، بکوشید آن را انجام ندهید. زیرا کم کم بین شما دوری ایجاد شده و به جایی می رسید که خدای ناکرده به فکر جدایی می افتید و هزاران مصیبتی که به دنبال آن می آید،پس«چشم ها را باید شُست      جورِ دیگر باید دید.»

 

2. تحقیر و سرزنش، ممنوع!

 

خداوند در خلقت انسان به خودش احسنت گفته است. زیرا انسان بهترین خلقت اوست. در این میان، چگونه می توان عشق زندگی را که به عنوان یک امانت الهی است تحقیر و سرزنش کرد؟ یک دختر و یا یک پسر که با هزاران امید وارد زندگی می شوند، چرا باید مورد اهانت قرار گیرند؟ پدر و مادری که دخترشان را با صدها رنج و زحمت بزرگ کرده اند و با حفظ آبرو و امیدواری او را به خانه ی مردی فرستاده اند تا در محیط امن و سالم و پر محبت زندگی کند، چگونه می توانند بعد از مدتی نظاره گر توهین و سرزنش او از طرف همسرش باشند؟ آیا وجدان انسان راضی می شود؟ به هیچ وجه او را سرزنش نکنید. زیرا به تدریج که سرزنش ها زیاد می شود، حالت تخریبی در زندگی به وجود می آید و در مقابل همدیگر کم ارزش می شوید. همیشه به دنبال این باشید که با لطف و کرامت خود، احترام همدیگر را نگه دارید و در پی شأن و منزلت همدیگر باشید.

 

3. رعایت احترام و ادب متقابل

 

با همسر خود به طور محترمانه و مؤدب صحبت کنید و همدیگر را سبک نکنید. آنچه در این گیرودار مهم می باشد، این است که وقتی زنی با همسرِ خود مؤدبانه صحبت می کند، یا مردی با همسرش محترمانه سخن می گوید، فرزند آنها نیز می آموزد که چطور مؤدبانه صحبت کند و احترام پدر و مادرش را نگه دارد. این بهترین هدیه ای ست که می توانید برای فرزند خود به ارث بگذارید. طوری برخورد نکنید که روزی مجبور شوید بگویید:  «آتش در خرمن خویش زده ام   که را کنم دشمن خویش!»

 

شما خانم گرامی، وقتی همسرتان وارد منزل می شود، به استقبال او بروید. بسیار مؤدّبانه با او رفتار کنید و به فرزندِ خودتان نیز بگویید چنین کاری انجام دهد. این رفتارِ شما باعث می شود، خستگیِ کار از تنِ او بیرون رود و احساسِ آرامش کند. البته او نیز متقابلاً چنین رفتاری انجام خواهد داد و کم کم به صورت یک عادت در می آید. برخی از همسرانِ بسیار خوب اظهار می دارند که در طول زندگی هرگز حتّی یک بار هم به یکدیگر بی احترامی نکرده اند. زندگیِ آنها آن قدر لذّتبخش است که دوست دارند همیشه در کنار هم باشند!

 

 4. حفظ حقوق متقابل

 

بسیار ارزشمند است قبل از اینکه بخواهید تشکیل زندگی دهید، درس حقوق خانواده را یاد بگیرید. ببینید وظیفه ی شما چیست؟ شاید برخی از خانواده ها هنوز نمی دانند ازدواج یعنی چه؟ تصور می کنند زندگی باید بگذرد، حالا هر طور باشد.

 

نه! این گونه نیست. اگر کسی از زندگی و ازدواج خود لذت نبرد، بازنده ی اصلی میدان است. مرد بداند که احترام زن بسیار حایز اهمیت است و آن قدر مهم است که پیامبر(ص) می فرمایند: «بهترین فرد از میان شما کسی ست که برای خانواده اش بهتر باشد!»ایشان همچنین می فرمایند: «جبرئیل آن قدر سفارش زنان را می کرد که گمان کردم یک اُف هم نمی توان گفت!»

 

واقعاً درست است. چرا باید کسی که می خواهد فردا مادر فرزند شما باشد و زندگیِ شما را به آرامش برساند، مورد بی احترامی باشد؟

 

همچنین برای زنان احترام شوهر و نیکو همسرداری کردن مهم است، آنچنان که می فرمایند: «زنی که خوب شوهرداری کند، مثل سربازی ست که در جبهه ی جنگ مشغول نبرد می باشد.» یعنی جهاد برای خدا، با خوب شوهرداری کردن، یک پاداش دارد. در این جمله، معنی و مفهوم گسترده یی نهفته است، پس به حقوق همدیگر آگاه باشید و بکوشید به حقوق یکدیگر احترام بگذارید.

 

5. به پیکره ی زندگی خود، محبت تزریق کنید.

 

مهر و محبت در منزل، منبع اصلی رضایتمندی ست. همدیگر را مورد مهر قرار دهید. زیرا باید برای فرزند خود، مانند سرچشمه ی محبت باشید. اگر پدری فرزند خود را در حالی که به همسرش احترام نمی گذارد در آغوش کشد، مطمئن باشد او فقط به انتقام از پدر می اندیشد یا اگر مادری فرزندش را علیه پدر تحریک کند، منزلت خانواده اش را شکسته است. کودک باید از هر دو چشمه ی محبت، یعنی پدر و مادر، سیراب گردد. اگر فرزند از یک کانال محبت بگیرد و از کانال دیگر بی محبتی ببیند، دچار تعارض می شود، رفتارش متعادل نیست و به هرج و مرج دچار می شود. هیچ موقع نمی توان محبت را با پول و اسباب بازی در ذهن بچه ها ریخت. اینها مُسکن است و برای مدت کوتاهی جواب می دهد. ولی برای دراز مدت هیچ اثری ندارد و حتی ضرر هم دارد.

 

مگر می شود خلأ عاطفی را با پول جبران نمود؟ مثل اینکه یک ماشین نیاز به بنزین دارد، شما آب داخل باک آن می ریزید. این کار، نه تنها جواب نمی دهد، بلکه ضرر هم دارد. برخی از والدین با همدیگر بحث می کنند و یا فرزند خویش را مورد کم محبتی قرار می دهند. وقتی به یکباره بیدار می شوند، می خواهند با خریدن یک عروسک جبران کنند! چرا باید ابتدا بی مهری کنید تا بعداً بخواهید جبران نمایید و آن هم ارزش آنچنانی نداشته باشد. پس بدانید، «از محبت، خارها گُل می شود!»

 

 






تاریخ : شنبه 90/11/15 | 11:19 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

7 راه برای آرام کردن یک همسر عصبانی

 

اختلاف نظر بین دو نفر طبیعی است. طبیعی تر از آن اختلاف نظر میان دو جنس مخالف است. درست است که همسران اغلب با معیار تفاهم با هم ازدواج می کنند ولی این تفاهم به معنای هم عقیده بودن در همه جریانات زندگی نیست. خیلی وقت ها همسران بر سر یک مسئله هر چقدر هم بی ارزش با هم اختلاف عقیده پیدا کرده و بارها و بارها از دست هم عصبانی می شوند....

 

گاهی اوقات این عصبانیت ساعت ها طول کشیده و تبدیل به یک معضل می شود و گاه زود به پایان می رسد اما نکته اینجاست که چگونه دراینگونه  مواقع عصبانیت خود را کنترل کنیم تا به معضلات جدی تر گرفتار نشویم.

1- علت عصبانیت را فوراً پیدا کنید: زمانهایی وجود دارد که به طور ناگهانی با عصبانیت همسرتان مواجه می شوید بدون آنکه بدانید او به چه علت عصبانی است.

 

گاهی رفتار عصبی همسرتان ممکن است دلیلی خارج از خانه و رابطه زناشویی داشته باشد بنابراین بهتر است زن یا شوهر از علت عصبانیت همسرشان آگاهی پیدا کنند.

 

در این مواقع ترک کردن فرد عصبانی کار عاقلانه ای نیست زیرا تصور بر این است که اگر او را ترک کنید او آرامش پیدا می کند در حالی که این مسئله نه تنها بهبود پیدا نمی کند بلکه اوضاع را بدتر خواهد کرد. زیرا هجوم افکار همراه با تنش و عصبانیت در مواقع تنهایی او را رها نخواهد کرد.

 

2- آرام باشید: عصبانیت، غذای عصبانیت است. وقتی همسرتان عصبانی است و شما علت عصبانیت آن را فهمیده اید، حتی اگر شما موضوع عصبانیت او باشید سعی کنید در آن موقعیت شما نیز عصبانی نشوید زیرا به هم ریختن اوضاع و فضا تنها باعث ادامه مشاجرات شده و اوضاع را بدتر از پیش خواهد کرد.

 

در آن موقعیت سعی کنید آرام باشید حتی اگر حق با شما باشد و بحث درباره موضوع را به وقت دیگری موکول کنید.




3- احساسات همسرتان را در نظر گرفته و به زبان آورید: خیلی آرام و بدون پرده به او بگویید «می دانم عصبانی هستی» و اگر اوضاع کمی بهتر بود بگویید «می دانم درباره این موضوع عصبانی هستی» این بیانات به فرد عصبانی این اطمینان را می دهد که همسرش درک مناسبی از او داشته و موضوع بزودی حل می شود. وقتی همسر بداند هنگام تنش فکری تنها نیست احساس آرامش بیشتری می کند.

 

4- با همسرتان همدردی کنید: اگر شما هم احساس عصبانیت می کنید و از احساس عصبانیت همسرتان ناراحت هستید این احساس خود را به زبان آورید زیرا اگر فرد عصبانی بداند که همسرش احساسات واقعی اش را انکار کرده و نسبت به موضوع پیش آمده بی تفاوت است، خشم اش بیشتر می شود.

 

5- برای صلح پیش قدم شوید: وقتی از دلایل عصبانیت همسرتان با خبر شدید و به طور واقع بینانه متوجه شدید شما نیز در این ماجرا مقصر بوده اید برای صلح چند قدم بردارید این قدم ها بیانگر این است که خواهان آشتی هستید و بخشی از اشتباهات خود را پذیرفته اید و قصد دارید مشکل پیش آمده را هر چه سریع تر حل کنید. البته در این راه چند قدم واقعی تر هم باید بردارید.

 

6- از تکنیک رکوردشکنی استفاده کنید: غالب اوقات رسم خانه شما این است که پس از چند روز قهر دوباره صلح برقرار شود. حال شما از همان ابتدا پیش قدم شده و این رسم کهنه را بشکنید.

 

عصبانیت و کشدار کردن ماجرا را به روزهای بعدی موکول کنید و با آرامش به حرف های همسرتان گوش فرا دهید. اگر هنگام صحبت پیرامون موضوع پیش آمده مقوله عصبانیت را فراموش کنید. آرامش، همه چیز را حل خواهد کرد.

 

7- تکنیک مه آلود: این تکنیک به شما کمک می کند تا عیب جویی های بی دلیل را دفع کنید چون عیب جویی باعث می شود عصبانیت همسرتان اوج گرفته و اوضاع بدتر شود، به جای بحث کردن با همسرتان درباره موضوع پیش آمده سعی کنید او را از فضای عصبانیتش منحرف کرده و وارد جاده مه آلود کنید.

 

به طور مثال وقتی او به خاطر خودپسندی شما عصبانی است به او بگویید «موافقم بعضی وقت ها درباره عواقب کارها فکر نمی کنم اما در این راه سعی خودم را بیشتر می کنم» یا اگر او به خاطر تأخیرتان عصبانی است به جای دلیل آوردن تنها به او بگویید «می دانم تأخیر داشته ام سعی می کنم همین امروز این مسئله را طور دیگری جبران کنم.»

منبع:  وبلاگ روانشناسی و مشاوره






تاریخ : شنبه 90/11/15 | 11:17 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

نامزدها باید مواظب عواطف و احساسات یکدیگرباشند و به آن بها و جواب مناسب دهند. بعضی از نامزدها، به عواطف و احساسات لطیف نامزدشان ، بهای لازم را نمی دهند و به او «بی اعتنایی» می کنند و خیال می کنند این کارشان باعث عزیزتر شدنشان می شود! حال آنکه کاملاً برعکس است و چنین رفتاری باعث جریحه دار شدن عواطف نامزدشان می شود و در نتیجه کینه ی او را به دل می گیرد و ممکن است لطمه های سنگینی به زندگی شان بزند.

 

خاطرات دوران نامزدی معمولاً تا آخر عمر در ذهن می ماند و در زندگی آینده تأثیر دارد ( چه خاطرات شیرین و چه تلخ ).

 

بنابراین ، رفتار نامزدها باید کاملاً حساب شده باشد و از اعمالی که به غرور و شخصیت یکدیگر لطمه می زند، اجتناب گردد. بی اعتنایی و سرسنگینی و تکبر در مقابل نامزد، لطمه های سنگینی به عواطف و شخصیت او می زند.

 

متأسفانه فراوان مشاهده می شود که پسران جوان از بی اعتنایی و سرسنگینی نامزدشان گله و درد دل دارند و مثلاً می گویند :« هدیه ای برای نامزدم گرفتم و با هزار امید و آرزو به دیدارش رفتم ، اما او بی اعتنایی و بی احترامی کرد و مرا تحویل نگرفت و با دلی شکسته و پر خون از منزلشان بیرون آمدم...»

 

دختران متدین و با عفت بدانند که این کارها، لازمه ی تدین و عفت نیست ، بلکه حرام است.

 

معنا ندارد که دختر، در مقابل نامزدش که به او محرم است و در حقیقت شوهر اوست ، خود را مخفی کند و به او بی اعتنایی نماید ! بله، این را قبول داریم که : دختران عفیف و با حیا در اوایل دوران نامزدی ، خجالت می کشند و نمی توانند با نامزدشان رفتاری خیلی صمیمی و محبت آمیز داشته باشند؛ پسران هم باید رعایت حال آنان را بکنند؛ اما این حالت و خجالت باید به زودی برطرف گردد و رابطه شان صمیمی و پر محبت ، و در عین حال همراه با احترام متقابل باشد .






تاریخ : شنبه 90/11/15 | 11:16 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

دوره نامزدی

 

دوره نامزدی دوره معجزه آسایی است که درآن به محبوب خود نزدیک میشویم ، صحبت میکنیم وآنچه را که به ما اجازه شادی و خوشبختی میدهد می آموزیم و در میابیم چه باید کرد تا این خوشبختی هرگز غروب نکند . کافی است فقط به یک قانون توجه کنیم (صداقت) وآنگاه همه چیز دقیقا همچون یک رویا خواهد بود

 

جبران خلیل جبران






تاریخ : شنبه 90/11/15 | 11:14 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

مهارت حل اختلاف بین همسران

 

ما انسانها استعداد به کارگیری مهارت  گفتگو  در برخورد با مشکلات جامعه انسانی را داریم ؛ اما از به کار گرفتن آن در مواقع ضروری و به نحو اثربخش ناتوانیم . اگر در مهارت  گفتگو ضعیف باشیم ، پاسخ های جنگ و گریز به عنوان راه حل مقابله با مشکل به سراغمان می آیند . این شیوه از پاسخ ساده ترین ، دردسترس ترین و ناکارآمد ترین روش برای  مقابله با مشکلات متداول است .

 

   افراد پرخاشگر زمانی که در نیازهایشان با دیگران تعارض پیدا میکنند ، به سلطه گری متوسل میشوند . برخی از افرد ترجیح میدهند وجود هر گونه مشکلات میان فردی را انکار کنند ؛ آنان برای این مشکلات هیچ کاری جز انکار که شامل دور کردن مشکل از خودآگاهی میشود ،نمیکنند. انکار مکرر معمولاً به بیماری های روان تنی و سایر اختلالات روانی منجر میشود .

 

   برخی از افراد هر گاه اختلافی پیش می آید ، خود را از موقعییت کنار میکشند و یا مشکلات را با زرق و برق پوشانده و به شکلی عمل میکنند که گویی مشکلی وجود ندارد . اجتناب مکرر از مشکلات ، رابطه را سست کرده و موجب سردی و فاصله طرفین میگردد . همچنین به انکار وتمامی آثار آن منجر خواهد شد .

 

   بسیاری از افراد وقتی با فردی مواجه میشوند که نیازهای متضادی با خودشان دارد ، تسلیم میشوند و اغلب بدون هیچ مبارزه ای عقب نشینی میکنند .زمانی که فردی در مقابل دیگری تسلیم میشود ، موجی از تنفر را نسبت به آن شخص احساس میکند .

 

  برای حل صحیح اختلافات ، سوءتفاهم ها ، مشکلات ارتباطی و بیان مطالب و دیدگاههای خود میتوانید از مهارت حل اختلاف که یک مهارت مهم اجتماعی است ، استفاده کنید ؛ اما قبل از پرداختن به مهارت حل اختلاف لازم است که به نکات زیل توجه کنید 

 


  •   به یاد داشته باشید تا زمانی که شروع به حرف زدن نکنید ، دیگران نمی فهمند که شما از چه چیزی ناراحتید . گذشت زمان و به تاخیر انداختن حل اختلاف باعث میشود دیگران به رفتاری که باعث ناراحتی شما شده ، ادامه دهند و حتی ممکن است برای دیگران انتظاراتی ایجاد شود .

  •    زمانی را به حل اختلاف اختصاص دهید که برای هر دو طرف مناسب باشد .

  •      به جای اینکه بگویید ، تو این طور هستی ، یا تو باعث ناراحتی من میشوی ؛ بگویید :" من اینطور احساس میکنم "یا "من از این برخورد می رنجم" .

  •     موقع عصبانیت زمان مناسبی برای حل اختلاف نیست . از کلماتی که بار منفی دارند استفاده نکنید .

  •      سعی نکنید طرف مقابل را خجالت زده کنید ، و یا او  را دچار احساس گناه و تقصیر کنید .    

  •      آنچه را که شما را ناراحت میکند ،بیان کنید . حکم ندهید ، سرزنش نکنید و قضاوت نکنید .

  •      به طرف مقابل اجازه صحبت کردن بدهید .

  •      اگر اشتباه کرده اید ، عذرخواهی کنید ، عذر خواهی  برای اشتباهات یک توانایی است ؛ نه نشانه ضعف .

  •      سعی کنید از راه حلی استفاده کنید ، که هم برای شما و هم برای طرف مقابلتان مفید باشد .

  •      هر فرایند حل اختلاف مربوط به یک رنجش ، عصبانیت و ناراحتی است موضوعات مختلف و متعدد را به میان نیاورید .





تاریخ : شنبه 90/11/15 | 11:14 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

تست روانشناسی :نگرش شما نسبت به ازدواج

 

پایان دنیا نزدیک است. اگر فقط بتوانید یک نوع از حیوانات را نجات
دهید، کدام را انتخاب میکنید؟

 

الف : خرگوش
ب : گوسفند
پ : گوزن
ت : اسب

 


2- به آفریقا رفتهاید. به هنگام بازدید از یکی از قبیله ها، آنها اصرار
میکنند که یکی از حیوانات زیر را به عنوان یادگاری با خود ببرید. کدام را
انتخاب میکنید؟

 

الف : میمون
ب : شیر
پ : مار
ت : زرافه

 


3- فرض کنید خطای بزرگی انجام دادهاید و خداوند برای مجازات شما تصمیم
گرفته است که به جای انسان، شما را به صورت یکی از حیوانات زیر در آورد.
کدام را انتخاب میکنید؟

 

الف : سگ
ب : گربه
پ : اسب
ت : مار

 


4- اگر قدرت داشتید که یک نوع از حیوانات را برای همیشه از روی کره زمین
نابود کنید، کدام را انتخاب میکردید؟

 

الف : شیر
ب : مار
پ : تمساح
ت : کوسه

 


5- یک روز، با حیوانی برخورد میکنید که میتواند با شما به زبان خودتان
صحبت کند. دلتان میخواهد که کدامیک از حیوانات زیر باشد؟

 

الف : گوسفند
ب : اسب
پ : خرگوش
ت : پرنده

 


6- در یک جزیره دور افتاده، تنها یک موجود زنده به عنوان همدم و همراه
شما وجود دارد. کدامیک را انتخاب میکنید؟

 

الف : انسان
ب : خوک
پ : گاو
ت : پرنده

 


7- اگر قدرت داشتید که هر نوع حیوانی را اهلی و دست آموز کنید. کدامیک از
حیوانات زیر را به عنوان حیوان خانگی خودتان انتخاب میکردید؟

 

الف : دایناسور
ب : ببر
پ : خرس قطبی
ت : پلنگ

 


8- اگر قرار بود برای 5 دقیقه به صورت یکی از حیوانات زیر در می آمدید،
کدامیک را انتخاب میکردید؟

 

الف : شیر
ب : گربه
پ : اسب
ت: کبوتر






تاریخ : شنبه 90/11/15 | 11:13 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

تحلیل جواب:

 

1- در زندگی واقعی، برای چه نوع آدمهایی جذابیت و کشش دارید.

 

الف: خرگوش- کسانی که دارای شخصیت دوگانه هستند، به سردی یخ در ظاهر اما
به گرمی آتش در باطن

 

ب: گوسفند- مطیع و گرم

 

پ: گوزن- زیبا و آداب دان

 

ت: اسب- کسانی که غیرقابل جلوگیری، بیبند و بار و آزاد هستند.

 


2- در فرایند ابراز عشق و درخواست ازدواج، کدام رویکرد برای شما
خوشایندتر و موثرتر است.

 

الف: میمون- مبتکر و باذوق که هیچگاه احساس خستگی نکنید.

 

ب: شیر- سرراست، صاف و پوست کنده به شما بگوید که دوستتان دارد.

 

پ: مار- دمدمی مزاج، پر نوسان، نفس گرم و عشق سرد

 

ت: زرّافه- صبور، هرگز شما را رها نکند.

 


3- دلتان میخواهد معشوقتان چه عقیدهای درباره شما داشته باشد.

 

الف: سگ- باوفا، صادق، ثابت قدم

 

ب: گربه- شیک و زیبا

 

پ: اسب- خوش بین

 

ت: مار- انعطافپذیر

 


4- چه اتفاقی باعث میشود که شما رابطهتان را قطع کنید/ از چه خصوصیتی بیش
از همه نفرت دارید.

 

الف: شیر- متکبر و خودخواه، امر و نهی کن

 

ب: مار- هیجانی و دمدمی مزاج، نمیدانید چگونه او را خوشحال کنید.

 

پ: تمساح- خونسرد، بیرحم، سنگدل

 

ت: کوسه- ناامن

 


5- دوست دارید چه نوع رابطهای با او برقرار سازید.

 

الف: گوسفند- سنتی، بدون آن که چیزی بگوئید او بفهمد چه میخواهید، ارتباط
برقرار کردن از طریق قلبها.

 

ب: اسب- هر دو بتوانید درباره همه چیز با هم صحبت کنید، هیچ چیز مخفی در
میان نباشد.

 

پ: خرگوش- رابطهای که همیشه خود را گرم و عاشق او حس کنید.

 

ت: پرنده- رابطهای پایدار و طولانی و بالنده

 


6- آیا به او خیانت می کنید.

 

الف: انسان- شما به جامعه و اخلاقیات احترام میگذارید، پس از ازدواج هیچ
کار خلافی نمیکنید.

 

ب: خوک- نمیتوانید در مقابل تمایلاتتان مقاومت کنید، به احتمال زیاد
خیانت میکنید.

 

پ: گاو- خیلی سعی میکنید که چنین کاری نکنید.

 

ت: پرنده- شما هرگز نمیتوانید استوار و ثابت قدم باشید، شما واقعاً برای
ازدواج مناسب نیستید و نمیخواهید تعهدی بپذیرید.

 


7- درباره ازدواج چه فکر میکنید.

 

الف: دایناسور- شما خیلی بدبین هستید و فکر میکنید این روزها دیگر ازدواج
سعادتمندانه وجود ندارد.

 

ب: ببر- شما به ازدواج به صورت یک چیز گرانبها فکر میکنید. پس از آن که
ازدواج کردید، پیوند زناشویی و همسرتان را بسیار باارزش و گرامی میدارید.

 

پ: خرس قطبی- شما از ازدواج میترسید، فکر میکنید آزادیتان را از شما
خواهد گرفت.

 

ت: پلنگ- شما همیشه طالب ازدواج بودهاید ولی در واقع، شناخت دقیقی از آن
ندارید

 


8- در این لحظه، به عشق چگونه فکر میکنید.

 

الف: شیر- شما همیشه تشنه عشقید و میتوانید هر کاری برای آن بکنید اما به
راحتی در دام عشق نمیافتید.

 

ب: گربه- شما خیلی خودمحور و خودخواهید. شما فکر میکنید عشق چیزی است که
میتوانید به دست آورید و هرگاه که خواستید آن را دور بیاندازید.

 

پ: اسب- شما نمیخواهید در قید و بند یک رابطه پایدار قرار بگیرید. به هر
چمن که رسیدی گلی بچین و برو


ت: کبوتر- شما به عشق به صورت یک تعهد دو طرفه فکر میکنی






تاریخ : شنبه 90/11/15 | 11:12 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.