سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پلی اتیلن با وزن مولکولی بین 3 تا 6 میلیون را پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا یا UHMWPE می‌نامند و با پلیمریزاسیون کاتالیست متالوسن تولید می‌کنند. ماده? مذبور از فرآیند پذیری دشوارتری برخوردار بوده ولی خواص آن عالی است. هنگامی که از طریق تشعشع یا استفاده از مواد افزودنی شیمیایی ، این پلیمر تماما شبکه‌ ای شود ، پلی اتیلن یاد شده دیگر گرما نرم نخواهد بود. این ماده با پخت حین قالب گیری یا بعد از آن یک گرما سخت واقعی با استحکام کششی ، خواص الکتریکی و استحکام ضربه? خوب در دامنه? وسیعی از دماها خواهد بود. از آن برای ساخت فیبرهای بسیار قوی استفاده می‌کنند تا جایگزین کولار (نوعی پلی آمید) در جلیقه‌ های ضد گلوله کنند؛ و هم چنین صفحات بزرگ آن را می‌ توان به جای زمین‌های اسکیت یخی استفاده کرد

ارسال شده در تاریخ پنجشنبه پنجم آبان 1390 به قلم  مصطفی
پلی اتیلن با وزن مولکولی بین 3 تا 6 میلیون را پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا یا UHMWPE می‌نامند و با پلیمریزاسیون کاتالیست متالوسن تولید می‌کنند. ماده? مذبور از فرآیند پذیری دشوارتری برخوردار بوده ولی خواص آن عالی است. هنگامی که از طریق تشعشع یا استفاده از مواد افزودنی شیمیایی ، این پلیمر تماما شبکه‌ ای شود ، پلی اتیلن یاد شده دیگر گرما نرم نخواهد بود. این ماده با پخت حین قالب گیری یا بعد از آن یک گرما سخت واقعی با استحکام کششی ، خواص الکتریکی و استحکام ضربه? خوب در دامنه? وسیعی از دماها خواهد بود. از آن برای ساخت فیبرهای بسیار قوی استفاده می‌کنند تا جایگزین کولار (نوعی پلی آمید) در جلیقه‌ های ضد گلوله کنند؛ و هم چنین صفحات بزرگ آن را می‌ توان به جای زمین‌های اسکیت یخی استفاده کرد.

چگالی:

همان طور که قبلا اشاره شد چگالی انواع پلی اتیلن ها در محدودهء 910/0 تا 965/0 دارد و علت این که آن را تا سه رقم اعشار ذکر می‌ کنند این است که 003/0 تغییر در چگالی باعث تغییر قابل توجه‌ ای در ویژگی ها می‌ شود. به طور کلی با افزایش چگالی ، خطی بودن ، سفتی ، استحکام کششی ، استحکام پارگی ، دمای نرم شدن، شکنندگی ، عمر خمشی ، تمایل به ترک برداشتن افزایش می‌ یابد. پلی اتیلن‌ ها بسته به چگالی ، به چهار گونه پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) ، پلی اتیلن با چگالی کم خطی (LLDPE) ، پلی اتیلن با چگالی متوسط (MDPE) و پلی اتیلن با چگالی زیاد (HDPE) تقسیم می‌ شود.

ویژگی:

UHMW است در تولید پی وی سی (وینیل) پنجره ها و درها مورد استفاده قرار می گیرد ، می تواند به عنوان ایستادن دربرابر به حرارت مورد نیاز برای نرم کردن مواد مبتنی بر PVC قرار گیرد و به عنوان پر کننده فرم برای پروفیل های  PVC به شکل های مختلف استفاده می شود.

UHMWPE بسیار مقاوم در برار سایش و بی بو ، بی مزه و غیر سمی است.

UHMWPE نوع پلی اولفین است.

UHMWPE پردازش شده است با استفاده از روش های زیر است: فشرده سازی ریخته گری ، اکستروژن قوچ ، چرخش ژل ، و پخت. چندین شرکت اروپایی ، فشرده سازی UHMW پلاستیک را در سال 1960 اولیه آغاز کردند.

مزایا:

- بالا ترین مقاومت در برابر سایش

- بالاترین مقاومت در برابر ضربه

- ضریب اصطکاک پایین

- بسیار مقاوم در برابر اکسید های قوی

- جذب آب ناچیز

- دی الکتریک عالی و خواص عایق

-کاهش سر و صدا بالا و جذب شوک

- ثبات عالی

- در حفظ پاکیزگی در مواد غذایی ، آشامیدنی و دارویی

 

ساختار UHMWPE

کاربرد های پزشکی:

- استفاده در مفصل ران ، زانو

- برای ایمپلنت ستون فقرات است

- یکی دیگر از پیشرفت های پزشکی مهم برای UHMWPE در دهه گذشته افزایش در استفاده از الیاف برای بخیه است.

کاربرد در فیبر:

- جلیقه های ضد بالستیک از UHMWPE ساخته شده است.

- در ساخت ماهواره

- به دلیل کشش کم ، استحکام بالا و وزن کم در طناب چتربازی استفاده می شود

- برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده می شود

- به علت چگالی پایین در ساخت کشتی به همبن دلیل کشتی بر روی آب دریا شناور است.

- در ساخت زره

- دستکش های مقاوم در برابر برش

- الیاف UHMWPE در زره ، استفاده می شود به ویژه ، زره شخصی و در مواردی به عنوان وسیله نقلیه زره پوش

آنیلینگ:

135 گرم UHMWPE در دمای 138 درجه سانتی گراد در یک کوره با حمام مایع از روغن مایع با سیلیکون با گلیسیرین حرارت داده می شود و سپس یه مدت 5 ساعن در دمای 65 درجه سانتی گراد سرد می شود.






تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 8:19 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

شمارش معکوس برای تولید 2 گرید کمیاب PVC با مشارکت یک شرکت ایتالیایی آغاز شده است. مدیرعامل پتروشیمی می گوید: با راه اندازی این 2 خط جدید تولید، علاوه بر خودکفایی، ایران به معدود صادرکننده این محصولات پتروشیمی تبدیل می شود.

عبدالحسین بیات با اشاره به تولید دو نمونه از کمیاب ترین گریدهای پی.وی.سی جهان در مجتمع های پتروشیمی هگمتانه همدان و اروند، گفت: با راه اندازی نهایی این دو مجتمع پتروشیمی امکان تولید گرید پی.وی.سی.ای در کشور فراهم می شود.

شمارش معکوس برای تولید 2 گرید کمیاب PVC با مشارکت یک شرکت ایتالیایی آغاز شده است. مدیرعامل پتروشیمی می گوید: با راه اندازی این 2 خط جدید تولید، علاوه بر خودکفایی، ایران به معدود صادرکننده این محصولات پتروشیمی تبدیل می شود.

عبدالحسین بیات با اشاره به تولید دو نمونه از کمیاب ترین گریدهای پی.وی.سی جهان در مجتمع های پتروشیمی هگمتانه همدان و اروند، گفت: با راه اندازی نهایی این دو مجتمع پتروشیمی امکان تولید گرید پی.وی.سی.ای در کشور فراهم می شود.

وی با اعلام اینکه تولید این گرید کمیاب و استراتژیک امسال در مجتمع پتروشیمی اروند آغاز می شود، تصریح کرد: این محصول در صنایع پزشکی دارای کاربردهای فراوانی است.

معاون وزیر نفت همچنین درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره برداری از مجتمع پتروشیمی هگمتانه همدان، اظهار داشت: با تامین منابع مالی این واحد جدید پتروشیمی تا سال آینده در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

ین عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه حدود 90 میلیارد ریال وام از بانک ملی و آورده سرمایه گذاران داخلی و خارجی منجر به تسریع در عملیات اجرایی این مجتمع پتروشیمی می شود، بیان کرد: در مجموع با راه اندازی این دو خط تولید گرید پی.وی.سی.ای ایران علاوه بر خودکفایی از واردات این دو محصول به جمع صادرکنندگان آنها نیز تبدیل می شود.

با مشارکت ایتالیا و بهره برداری از مجتمع پتروشیمی هگمتانه، پیش بینی می شود ضمن توقف واردات پودر و گرانول PVC گرید پزشکی، ایران به جمع صادرکنندگان این محصول کمیاب پتروشیمی جهان می پیوندد.

در حال حاضر عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی هگمتانه از پیشرفت فیزیکی نزدیک به 90 درصد برخوردار است که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری با راه اندازی این واحد پتروشیمیایی ایران از واردات پودر و گرانول PVC به خودکفایی برسد.

این مجتمع پتروشیمیایی با سرمایه گذاری مشترک یک شرکت ایتالیایی و با هدف تولید سالانه 39 هزار و 600 تن محصول پتروشیمی شامل 30 هزار و 600 تن پودر “پی.وی.سی” گرید پزشکی و 9 هزار تن گرانول “پی.وی.سی” اجرایی شده است.

برای طراحی، ساخت، اجرا و راه اندازی این مجتمع پتروشیمی حدود 90 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است که پیش بینی می شود با بهره برداری از آن علاوه بر تامین نیازهای داخلی برای نخستین بار ایران به جمع معدود کشورهای صادرکننده پودر و گرانول PVC ” گرید پزشکی- پلی وینیل کلراید ” بپیوندد.

تولید پودر و گرانول PVC در پتروشیمی هگمتانه موجب می شود ضمن خودکفایی ایران از واردات این محصول استراتژیک شیمیایی (دارای کاربرد در صنایع پزشکی)، با توجه به در اختیار داشتن خوراک انحصاری گاز وی.سی.ام تمامی بازار این محصول در اروپا و شرق آسیا را در اختیار بگیرد.

محصول پتروشیمی پودر و گرانول PVC با گرید پزشکی یکی از بی نظیر ترین محصولات پتروشیمی جهان بوده که تنها چند کشور محدود تکنولوژی تولید این محصول استراتژیک پتروشیمیایی را در اختیار دارند.

همزمان با تکمیل و راه اندازی فاز نخست پتروشیمی هگمتانه، فاز دوم این واحد پتروشیمی به منظور تولید و صادرات محصولPVC امولسیون آغاز می شود که تولید این محصول از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است.

برآوردهای اقتصادی انجام شده نشان می دهد ارزش فروش و صادرات محصولات مجتمع پتروشیمی هگمتانه سالانه بیش از 50 میلیون دلار درآمد نصیب اقتصاد ملی کند. لیسانس و مهندسی اصولی این طرح پتروشیمی توسط دو شرکت اروپایی و مهندسی تفصیلی، تدارکات و ساختمان و نصب توسط مشاوران و پیمانکاران داخلی انجام شده است.






تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 8:19 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

فروش لوله های پنج لایه

در حال حاضر اکثر تولید کنندگان در داخل کشور از پلیمر PERT در تولید لوله پنج لایه استفاده می نمایند و با دیدن این حالت سئوالی که در ذهن مصرف کنده نقش می بندد اینست که آیا پلیمر PERT از نظر کیفیت نسبت به پلیمر PEX برتری دارد و اگر این چنین نیست پس چرا مصرف این پلیمر تا این حد زیاد است ؟

فروش لوله های پنج لایه

در حال حاضر اکثر تولید کنندگان در داخل کشور از پلیمر PERT در تولید لوله پنج لایه استفاده می نمایند و با دیدن این حالت سئوالی که در ذهن مصرف کنده نقش می بندد اینست که آیا پلیمر PERT از نظر کیفیت نسبت به پلیمر PEX برتری دارد و اگر این چنین نیست پس چرا مصرف این پلیمر تا این حد زیاد است ؟
برای پاسخ به این سئوال بهتر است ابتدا ساختار این دو پلیمر و دسته بندی آنها در صنایع پلیمر بازگو گردد 

لیمر PERT از خانواده پلی اتیلن های سنگین می باشد , با تغییری که در ساختار این پلیمر داده شده می تواند نسبت به سایر پلی اتیلن های سنگین دمای بیشتری را تحمل نماید , میزان حداکثری تحمل حرارتی این پلیمر در بلند مدت 65 درجه سانتیگراد است .
این ماده جزو پلیمرهای ترموپلاست یا گرما نرم می باشد یعنی پلیمری که در اثر گرما نرم و حالت پذیر می باشد و پس از سرد شدن حالت جدید خود را حفظ می نماید .
شاید تا بحال بسیار تصاویر زیر را بر روی اجناس پلیمری و در اصلاح عامیانه پلاستیکی دیده باشید.

مرکز فروش لوله های پنج لایه

این تصویر همان چرخه بازیافت است که فقط پلیمرهای ترموپلاست یا گرما نرم دارای این چرخه می باشند.
از نظر شکل ساختاری نیز ساختمان PERT به مانند رشته های نخ می ماند که بدون هیچ اتصالی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و همانطور که در علم پلیمر بیان می شود دامنه ذوب پلیمرها در این حالت به طول رشته و میزان نیروی بین ملکولی باز می گردد , که با توجه به ساختارش می تواند نسبت به سایر پلیمرهای سنگین مقدار بیشتری تحمل حرارتی داشته باشد . 

پلیمر PEX :
این پلیمر از خانواده پلیمرهای پلی اتیلن سنگین که دارای ساختمان مشبک یا شبکه ای بوده و در دسته پلیمرهای گرما سخت یا ترموست قرار می گیرد .
پلیمر PEX همانطور که از نامش مشخص است براثر حرارت نرم و حالت پذیر نبوده و بعلت مقاومت بالا در برابر حرارت دارای بازیافت نمی باشد.
با توجه به مشخصات فوق نام این پلیمر در صنایع پلیمر به طلای پلیمر معروف شده است.
در حال حاضر معدود کشورهایی در دنیا توان ساخت این پلیمر را دارند که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران یکی از این کشورهاست که به این تکنولوژی دست یافته است .

فرایند فرضی مشبک شدن


سئوالی که در اینجا مطرح می شود اینست که چرا سایر تولید کنندگان لوله پنج لایه در داخل کشور این پلیمر را وارد نمی نمایند و با آن لوله تولید نمی کنند .
جواب این سئوال به محدودیتهایی که در مصرف این پلیمر وجود دارد باز می گردد که در اینجا چند مورد آن اعلام می گردد .

الف : این پلیمر دارای زمان مصرف می باشد یعنی از زمان تولید این پلیمر در کارخانه تولید کننده تا لحظه مصرف در کارخانه مصرف کننده تولید لوله پنج لایه یا تک لایه , زمان مشخصی وجود دارد , علت آن هم به ساختار پلیمر باز میگردد چرا که در ابتدا این پلیمر جزو پلیمرهای گرما نرم است و چون عملیات مشبک شدن در این پلیمر مشمول زمان می شود و به مرور این پلیمر از حالت گرما نرم به گرما سخت تبدیل می شود , در همین زمان کوتاه باید مورد استفاده قرار گیرد .

ب : یکی از محدودیتهای دیگری که این مواد دارد حساسیت به رطوبت هوا است , بطوری که رطوبت هوا تاثیر مستقیمی بر عملیات شبکه سازی پلیمر دارد و زمان مصرف را به سرعت کاهش می دهد , بنابراین بسته بندی این مواد باید در شرایط خاص و از نوعی خاص باشد که در نهایت باعث بالا رفتن قیمت تمام شده مواد اولیه می شود و همین امر باعث عدم مصرف این مواد در تولید لوله توسط تولید کنندگان می شود .

ج : از دیگر عواملی که می توان در عدم مصرف این مواد توسط تولید کنندگان نام برد شرایط سخت تولید و اضافه شدن مراحلی همچون بخار دهی در سالنهای بخار جهت شبکه سازی پلیمر است .

چرا که با اضافه شدن این مراحل و سختی کار و بالا رفتن قیمت تمام شده محصول هر چند که این لوله دارای کیفیت برتری نسبت به لوله های از جنس PERT است اما هر تولید کننده ای به سمت تولید  PERT می رود .

حال آنکه با توضیحاتی که داده شد پلیمر PEX نسبت به PERT دارای تحمل حرارتی به مراتب بیشتری است .

یکی از دلایلی که قیمت لوله های PEX در بازار بالاست بدین خاطر می باشد که با توجه به توضیحات فوق این لوله اغلب ساخته شده وارد کشور می شود .







تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 8:18 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

شیمی ماکرومولکولها (پلیمرها) برای اولین بار توسط مطالعات و تحقیقات پروفسور H.Staudinger در بین دو جنگ جهانی اول و دوم پا به عرصه وجود گذاشت و مانند سایر ایده های نوین با نظریات انتقادی شدید مواجه گشت که اکنون همگی فراموش شده اند مگر آنهایی که از آن پشتیبانی کردند و این علم را به ترقی افتخار آمیز امروز رسانیدند. این علم به کارشناسان شیمی آلی این امکان را داده است که بتوانند تعداد بسیار متنوعی از پلیمرها را از طریق سنتز بدست بیاورند.


اتیلن (اتن) با فرمول H2C=CH2 بیشترین حجم را در تولید بسیاری از ترکیبات پتروشیمی دارد. اتیلن سبک ترین الفین است،که گازی بی رنگ، قابل اشتعال و با بویی تقریبا شیرین است. پلی اتیلن پلیمری است که از اتیلن درست می شود. انواع زیادی از پلی اتیلن وجود دارد، تفاوت ها عمدتا از شاخه هایی که طبیعت مواد را تغییر می دهد ناشی می شود. در حالت جامد، وجود شاخه ها و نقص ها سطح کریستالی شدن را کاهش می دهد.


ـ تقسیم بندی اساسی پلی اتیلن عبارت است از:
? HDPE پلی اتیلن با دانسیته بالا
? LDPE پلی اتیلن با دانسیته پایین
? LLDPE پلی اتیلن سبک خطی
? VLDPE پلی اتیلن خیلی سبک
? COPOLYMERSکوپلیمرهای اتیلن-ونیل استر
? IONOMERS یونیمرها
? XLPEپلی اتیلن با اتصالات عرضی


رزین های پلی اتیلن با دامنه وسیعی از ویژگی های فیزیکی، باعث تولید تعداد زیادی از محصولات می شود.
به دلیل آنکه LLDPE نقطه ذوب پایین دارد و از نظر شیمیایی مقاوم است از طریق تکنیک های معمولی قابل تبدیل است.


1) ساختن فیلم: بیشترین LLDPE تولید شده در جهان به فیلم نازک تبدیل می شود که اعم از دمیدن مذاب (melt blown) و ریخته گری مذاب است.
2) شکل دهی تزریقی (Injection molding): این روش برای تولید موادی با اشکال پیچیده استفاده می شود.ماشین شکل دهی شامل دو قسمت است: یک واحد تزریق (یک رآکتور) و یک واحد clamp (یک قالب)


3) شکل دهی دمیدنی (Blow molding)،بطری ها و ظرف های ساده در مقادیر زیاد با تکنولوژی شکل دهی دمیدنی ساخته می شود.
4) شکل دهی چرخشی (rotational molding)،ظرف های بزرگ و بعضی اسباب بازی ها با این روش ساخته می شوند.


5) اکستروژن (extrusion) کاربرد ها ی اکستروژن شامل pelletization مواد LLDPE پس از ساخت فیلم ضخیم، ورقه، لوله، tubing و سیم های عایق است. همچنین اکسترود ها ی تکمیل یافته به منظور پوشاندن سیم ها و کابل ها با لایه LLDPE مورد استفاده قرار می گیرند.


بزرگترین بازار فیلم LLDPE بازار کیف است. چون فیلم LLDPE مقاومت کشش بالا دارد و در برابر پارگی مقاوم است قادر است با فیلم HDPE در بسیاری از کاربرد ها رقابت کند. چون کیف های ساخته شده از فیلم های نازک LLDPE مقاومت کششی بسیار عالی، مقاومت در برابر سوراخ شدن و مقاومت مهر شدن ( seal) در فشار های کم را دارد می توانند برای بسته بندی ویا به عنوان کیف جیبی کیف خشک شویی و لباس خشک شویی و کیف یخ مورد استفاده قرار گیرد. حجم مهمی از فیلم LLDPE برای تولید مواد بسته بندی در سایز بزرگ برای غذا ( مثل ساک بقالی) و منسوجات استفاده می شود. ضمنا در صنعت و کشاورزی نیز کاربرد دارد.


قالب‌گیری تزریقی دومین بازار بزرگ LLDPE است. بیش ار نیمی از LLDPE مصرفی در کاربردهای قالب‌ریزی شده، برای سیم منازل استفاده می‌شود.
سیم منازل LLDPE نسبت به LDPE سفت‌تر، دارای مقاومت بیشتر در برابر ضربه و تغییر شکل در دماهای بالا است و قدرت inpact انها در دمای پایین از پلی پرو پیلن برتر است. در نتیجه ظروف ساخته شده از LLDPE جلای خیلی عالی و warpage پایین دارد. به همین ترتیب ظروف زباله و ظروف صنعتی ساخته شده از LLDPE استحکام استثنایی دارد و می تواند در برابر جابه جایی های خشن مقاومت کند. کاربردهای شکل‌دهی تزریقی برای LLDPE با ترکیب یکنواخت(پلاستومر) شامل پوششهای شفاف برای ظروف خانگی و ماسک صورت برای کار با اکسیژن است.


کاربردهای Blow molded , Rotationaly molded ، LLDPE قادر است تا با محصولات گران‌تر از قبیل cross-linked( شبکه‌ای شده) و rubber-modified PE رقابت کنند. بنابر این انواع زیادی از کالا ها از ذرات ترکیب شده (molded) با ساختار پیچیده از رزین های LLDPE ساخته می شود که از جمله می توان اسباب بازی، ظروف بزرگ با لبه‌های گرد، تانک‌های کشاورزی و نگهداری آب را نام برد.


ویژگی‌های LLDPE در ساخت لوله نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. لوله های LLDPE نه تنها انعطاف‌پذیری لازم، مقاومت بالا در برابر ترکبدگی و مقاومت در برابر شکست تنش محیطی بالایی دارد، بلکه تغییر شکل حرارتی ان بیشتر از LDPE و بعضی درجه های HDPE است. لوله ی LLDPE برای لوله کشی قطره ای، لوله ی استخر های شنا، لوله های خرطومی منازل و غیره بکار می رود.بدلیل خلوص ،شفافیت و انعطاف پذیری LLDPE (با ترکیب یکنواخت) و VLDPE ،این مواد جایگزین PVC در بعضی کاربردها از جمله کاربردهای دارویی از تیوب شده است.


LLDPE به طور گسترده برای سیم و پوشش کابل در صنعت برق و تلفن استفاده می شود. پوشش به ویژگی هایی از قبیل انعطاف پذیری ،کشش،دمای شکنندگی پایین،مقاومت بالا در برابر خراشیدگی،و خواص دی الکتریک بالا نیازکند است که بزای رزین های PE معمولی است.سیم پوشیده شده با LLDPE بطور گسترده در توزیع برق با ولتاژ پایین ،اتصال کابل های قدرت زیرزمینی،شبکه های ارتباطی و اطلاع رسانی، سیم کشی خودرو و لوازم خانگی به کار می رود.همچنین حجم مهمی از LLDPE در بعضی کاربردهای الکتریکی مثل jacketing,molded accessory panels و ورقه های نیمه هادی استفاده می شود.

 

» منبع : آفتاب






تاریخ : چهارشنبه 90/5/5 | 8:3 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

این ترکیبات از پلی کندانساسیون (Polycondensation) دی اسیدها با دی ال ها به دست می آیند. مثلا از ترکیب اسید ترفتالیک و گلیکول که از فرآورده های نفتی می باشند طبق واکنش زیر پلی مری به دست می آید که الیاف آن بسیار مرغوب است و در انگلستان به آن تریلن(Terylene) و در فرانسه ترگال(Tergal) گفته می شود.

لازم به تذکر است در صورتی که دی اسید و دی ال کاملا به طور استئوکیومتری انتخاب گردیده باشد پلی کندانسای حاصله در خاتمه عمل دارای یک عامل اسیدی و یک عامل الکلی خواهد بود.

پلی استرها از متراکم شدن دی اسیدها با دی‌الها یا پلی‌الها بدست می‌آیند. دی اسیدها می‌توانند آلیفاتیک یا آروماتیک باشند. تهیه پلی استر ، جزو "پلیمریزاسیون مرحله‌ای یا تراکمی" می‌باشد. اگر در جریان واکنش پلیمریزاسیون ، بهمراه پلیمر ، مواد دیگری با اجرام مولکولی پایین تشکیل شوند و تغییر در ترکیب عنصری ساختمانی پلیمر حاصل شود، پلیمریزاسیون از نوع مرحله‌ای یا تراکمی بوده و منومرهای که بدین ترتیب پلیمریزه می‌شوند، حاوی دو و یا چند گروه عاملی‌اند.

اگر چه فرم های مختلفی برای پلی استرها وجود دارد، ولی معمولا عبارت پلی استر برای پلی اتیلن ترفتالات  (PET) استفاده می شود. فرم های دیگر پلی استر که به صورت طبیعی وجود دارند را می توان در پوسته خارجی گیاهان یافت که کیفیت آن ها به خوبی پلی استرهای مصنوعی (مانند پلی کربنات ها) می باشد.

پلی استرها به فرم های بیشماری تشکیل می شوند. به عنوان مثال پلی استری چون یک ترموپلاستیکThermoplastic)) ممکن است گرم شود و به فرم های مختلفی مانند نخ ها (Fibers)، کاغذها Sheets)) و اشکال سه بعدی (Three Dimensional Shapes) در بیاید.

پلی استرها نیز برای تولید بطری ها (Bottles)، فیلم ها (Films)، تارپولین(Tarpaulins)، نمایش دهنده کریستال های مایع (Liquid Crystal Displays)، هولوگرام ها، صافی ها (Filters)، لایه های عایق (Dielectric Film) و ... استفاده می شود.

برای تهیه استرها می توان از واکنش یک اسید آلی(مانند استیک اسید) با یک الکل(اتیل الکل) در مجاورت کاتالیزگرهای اسیدی(سولفوریک اسید) استفاده کرد. این واکنش را استری شدن می گویند.

بوی خوشایند بسیاری از میوه ها و گل ها به علت وجود نوعی استر در آنها است. روغن ها و چربی های نباتی و جانوری نیز استر هستند. این استرها از واکنش اسیدهای چرب(اسیدهایی که در مولکول خود 16 یا 18 اتم کربن دارند) با گلیسرول یا گلیسیرین(الکل سه عاملی) به وجود آمده اند. اسیدهای چرب ممکن است سیر شده(مانند پالمیتیک اسید و استئاریک اسید) یا سیر نشده(مانند اولئیک اسید) باشند(اولئیک اسید در مولکول خود دارای 18 اتم کربن و یک پیوند دوگانه در میانه زنجیر است). اگر اسید چرب موجود در مولکول استر سیرنشده باشد، استر مورد نظر را روغن می نامند.روغن ها( استرهای سیرنشده) زودتر از چربی ها (استرهای سیرشده) در برابر هوا فاسد می شوند. از این رو، روغن ها را در برابر کاتالیزگر نیکل با هیدروژن واکنش می دهند(هیدروژن دار می کنند) تا دوام بیشتری داشته باشند.

اگر روغن ها و چربی ها را با محلول سدیم هیدروکسید گرم کنند، به صابون(نمک سدیم اسیدهای چرب) و گلیسرول تبدیل می شوند. این عمل را صابونی شدن می نامند.

منبع: http://4800.blogfa.com






تاریخ : چهارشنبه 90/5/5 | 8:1 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

پلی آمیدها ترکیباتی هستند که واحد –Ca-NH- در آنها تکرار شده است که پلی آمیدهای آلیفاتیک مهمتری ن این پلیمرها هستند. پلی آمیدها معمولا یا بطریق آمید شدن مستقیم یک دی‌اسید با یک دی‌آمین و یا بطریق خود آمیدشدن یک آمینو اسید تهیه می‌شوند. بسپارش آمینو اسیدها از این جهت که تمایل زیادی به حلقه شدن دارند، سودمند نیست.

یکی از مهمترین پلی آمیدها ، پلی هگزا متیلن آدیپامید است که یک لیف پلاستیک عالی با دمای ذوب بلورین (265 درجه سانتی‌گراد) بالاست. نایلون 6 و6 که بطور متوسط تهیه شده است، در حد متوسط بلورین است. جهت تهیه الیاف نایلون 6 و 6 نیاز به هگزا متیلن دی آمین و اسیدآدیپیک است. هگزا متیلن دی آمین از هیدروژناسیون آدیپونیتریل (که خود از ترکیب آمونیاک و اسیدآدیپیک تهیه می‌شود)، بدست می‌آید و اسید آدیپیک از اکسیداسیون سیکلوهگزان تهیه می‌شود.
وزن مخصوص نایلون 6 و 6، حدود 1,14 است. در مجاورت هوا و در 150درجه سانتی‌گراد شروع به زرد شدن می‌کند و در 250درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود. ولی در مجاورت ازت بدون زرد شدن در 263 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود. در برابر شعله آتش نمی‌گیرد، ولی ذوب می‌شود. نایلون 6 و 6 پایدار و دارای الاستیسیته خوبی است. این الیاف در برابر پاره شدن ، تغییر شکل دادن ، سایش و فرسایش مقاومت زیادی دارند. ضمنا اسیدها و قلیایی‌های ضعیف و مواد شوینده ، روی آن بی‌اثرند.

این نایلون در شرایط متعارفی تنها %4 رطوبت جذب می‌کند و باکتری‌ها روی این الیاف رشد نمی‌کنند. با مقایسه با الیاف سلولزی مقاومت بیشتری در برابر شعله خورشید دارد.
نایلون 6 و 6، عایق الکتریسیته ساکن است و بدلیل کاربردش در ماشین‌های نساجی مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند. رنگ پذیری نایلون 6 و 6 بسیار عالی است.

از این نایلون 6 و 6 ، در تولید انواع فرشهای ماشینی ، رویه مبلمان و پرده استفاده می‌شود. نایلون 6 و 6 در تولید کلیه لباسهای زنانه و مردانه مصرف می‌شود. همچنین در تورهای ماهی‌گیری ، چترهای نجات ، طناب ، نوارهای نقاله ، نخهای خیاطی و... مصرف دارد.

مزایای این ماده:

- مقاومت بالا و انعطاف پذیری

- در برابر ضربه بسیار مقاوم است

- در برابر گرما از مقاومت خاصی برخوردار است

- مقاومت زیاد در برابر بخار دارد

- از قابلیت اصطکاک بالایی برخوردار است

- در برابر ماده آلی و قلیا یی مواد سوختی و شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار است

- از نظر فیزیکی بسیار کاربرد دارد

معایب این ماده:

این ماده پس از قرارگرفتن در محیط مرطوب تغییر خواهد یافت و جذب آن بر خصوصیات مکانیکی و الکتریکی تاثیر می گذارد

موارد کاربرد:

مخازن بزرگ نگهداری (با قابلیت لغزندگی بالا) - چرخ دنده - قطعات پمپ - قطعاتی که در ساخت اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد (از جمله: قسمتهای قطعات قفل - چرخ دنده ها - قسمت های پوششی در تماس با سوخت موتور و برای سایر قطعات) امکان پذیر است






تاریخ : چهارشنبه 90/5/5 | 8:0 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

تصور جهان پیشرفته کنونی بدون وجود مواد پلیمری مشکل می باشد. امروزه این مواد جزیی از زندگی ما شده اند و در ساخت اشیای مختلف، از وسایل زندگی و مورد مصرف عمومی تا ابزار دقیق و پیچیده پزشکی و علمی به کار می روند. کلمه پلیمراز کلمه یونانی (Poly) به معنی چند و (Meros) به معنای واحد با قسمت به وجود آمده است. در این میان ساختمان پلیمرها با مولکول های بسیار دراز زنجیر گونه با ساختمان فلزات کامل متفاوت است. این مولکول های بلند از اتصال و به هم پیوستن هزاران واحد کوچک مولکولی مرسوم به منومر تشکیل شده اند. مواد طبیعی مانند ابریشم، لاک، قیر طبیعی، کشان ها و سلولز ناخن دارای چنین ساختمان مولکولی هستند.

البته تا اوایل قرن نوزدهم میلادی توجه زیادی به مواد پلیمری نشده بود. بومیان آمریکای مرکزی از برخی درختان شیرابه هایی استخراج می کردند که شیرابه بعدها نام لاتکس به خود گرفت. در سال 1829، دانشمندان متوجه شدند که در اثر مخلوط کردن لاتکس طبیعی با سولفور و حرارت دادن آن ماده ای قابل ذوب ایجاد می شود که می توان از آن محصولات مختلفی نظیر چرخ ارابه یا توپ تهیه کرد. در سال 1909 میلادی فنل فرمالدئید موسوم به باکلیت ساخته شد که در تهیه قطعات الکتریکی، کلیدها، پریزها و وسایل مصرف زیادی دارد.

در اثنای جنگ جهانی دوم موادی مثل نایلون پلی اتیلن و اکریلیک موسوم به پرسپکس به دنیا عرضه شد. نئوپرن را شرکت دوپان در سال 1932 ابداع و به شکل تجارتی ابتدا با نام دوپرن و بعدها نئوپرن عرضه کرد.

شاخه های پلیمر:
اولین قدم در زمینه صنعت پلاستیک توسط فردی به نام واسپاهیات انجام گرفت وی در تلاش بود ماده ای را به جای عاج فیل تهیه کند. وی توانست فرآیند تولید نیترات سلولز را زا سلولز ارائه کند. در دهه 1970 پلیمرهای هادی به بازار عرضه شدند که کاربرد بسیاری در صنعت رایانه دارند زیرا مدارها و IC های رایانه ها از این مواد تهیه می شوند. و در سال های اخیر مواد هوشمند پلیمری جایگاه تازه ای برای خود سنسورها پیدا کردند. پلیمرها را می توان از 7 دیدگاه مختلف طبقه بندی نمود. صنایع، منبع، عبور نور، واکنش حرارتی، واکنش های پلیمریزاسیون، ساختمان مولکولی و ساختمان کریستالی.

از نظر صنایع مادر پلیمرها به چهار گروه صنایع لاستیک، پلاستیک، الیاف، پوششی و چسب تقسیم بندی می شوند. این ها صنایع مادر در پلیمرها می باشند اما صنایع وابسته به پلیمر هم فراوان هستند. در صنعت پزشکی در اعضای مصنوعی، دندان مصنوعی، پرکننده ها، اورتوپدی از پلیمرها به وفور استفاده می شود.

پلیمرها از لحاظ منبع به سه گروه اصلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از پلیمرهای طبیعی، طبیعی اصلاح شده و مصنوعی.

رزین یا پلیمرهای طبیعی:
منابع طبیعی رزین ها، حیوانات، گیاهان و مواد معدنی می باشد. این پلیمرها به سادگی شکل پذیر بوده لیکن دوام کمی دارند. رزین های رایج عبارتند از روزین، آسفالت، تار، کمربا، سندروس، لیگنپین، لاک شیشه ای. رزین های طبیعی اصلاح شده شامل سلولز و پروتئین می باشد. سلولز قسمت اصلی گیاهان بوده و به عنوان ماده اولیه قابل دسترسی برای تولید پلاستیک ها می باشد. کازئین ساخته شده از شیر سرشیر گرفته می شود و تنها پلاستیک مشتق شده از پروتئین است که در عرصه تجارت نسبتا موفق است.

پلیمر مصنوعی:
پلیمرهای مصنوعی را می توان از طریق واکنش های پلیمریزاسیون به دست آورد. از مواد پلیمری می توان در تهیه پلاستیک ها، چسب ها، رنگ ها، ظروف عایق و مواد پزشکی بهره جست. پلاستیک ها به تولید طرح های جدید در اتومبیل ها، کامیون ها، اتوبوس ها، وسایل نقلیه سریع، هاورکرافت، قایق ها، ترن ها، آلات موسیقی، وسایل خانه، یراق آلات ساختمانی و سایر کاربردها کمک نموده اند.

در ادمه به بررسی کاربرد چندین پلیمر می پردازیم:

پلیمرهای بلوری مایع (LCP):
این پلیمرها به تازگی در بین مواد پلاستیکی ظهور کرده است. این مواد از استحکام ابعادی بسیار خوب، مقاومت بالا، مقاومت در مقابل مواد شیمیایی توام با خاصیت سهولت شکل پذیری برخوردار هستند. از این پلیمرها می توان به پلی اتیلن با چگالی کم قابل مصرف در ساخت عایق الکتریکی، وسایل خانگی، لوله و بطری های یک بار مصرف، پلی اتیلن با چگالی بالا قابل مصرف در ظروف زباله ها بطری، انواع مخازن و لوله برای نگهداری و انتقال سیالات، پلی اتیلن شبکه ای، پلی پروپیلن قابل مصرف در ساخت صندوق، قطعات کوچک خودرو، اجزای سواری، اسکلت صندلی، اتاقک تلویزیون و... اشاره نمود.

پلیمرهای زیست تخریب پذیر (تجزیه پذیر):
این پلیمرها در طی سه دهه اخیر در تحقیقات بنیادی و صنایع شیمیایی و دارویی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. زیست تخریب پذیری به معنای تجزیه شدن پلیمر در دمای بالا طی دوره مشخص می باشد که بیشتر پلی استرهای آلیفاتیک استفاده می شود. از این پلیمرها در سیستم های آزاد سازی دارویی با رهایش کنترل شده یا در اتصالات، مانند نخ های جراحی و ترمیم شکستگی استخوان ها و کپسول های کاشتی استفاده می شود.

پلی استایرن:
این پلیمر به صورت گسترده ای در ساخت پلاتیک ها و رزین هایی مانند عایق ها و قایق های فایبر گلاس در تولید لاستیک، مواد حد واسط رزین های تعویض یونی و در تولید کوپلیمرهایی مانند ABS و SBR کاربرد دارد. محصولات تولیدی از استایرن در بسته بندی، عایق الکتریکی - حرارتی، لوله ها، قطعات اتومبیل، فنجان و دیگر موادی که در ارتباط با مواد غذایی می باشند، استفاده می شود.

لاستیک های سیلیکون:
مخلوط بسیار کانی- آلی هستند که از پلیمریزاسیون انواع سیلاب ها و سیلوکسان ها به دست می آیند. با اینکه گرانند ولی مقاومت قابل توجه در برابر گرما به استفاده منحصر از این لاستیک ها در مصارف بالا منجر شده است. این ترکیبات اشتغال پذیری نسبتا پایین، گران روی کم در درصد بالای رزین، عدم سمیت، خواص بالای دی الکتریک، حل ناپذیری در آب و الکل ها و... دارند به دلیل همین خواص ترکیبات سیلیکون به عنوان سیال هیدرولیک و انتقال گرما، روان کننده و گریس، دزدگیر برای مصارف برقی، رزین های لایه کاری و پوشش و لعاب مقاوم در دمای بالا و الکل ها و مواد صیقل کاری قابل استفاده اند. بیشترین مصرف این ها در صنایع هوا فضاست.

لاستیک اورتان:
این پلیمرها از واکنش برخی پلی گلیکول ها با دی ایزوسیانات های آلی بدست می آیند. مصرف اصلی این نوع پلیمرها تولید اسفنج انعطاف پذیر و الیاف کشسان است. در ساخت مبلمان، تشک، عایق - نوسان گیر و... به کار می روند. ظهور نخ کشسان اسپندکس از جنس پلی یوره تان به دلیل توان بالای نگهداری این نوع نخ زمینه پوشاک ساپورت را دگرگون کرده است.

منبع: www.newdesign.ir






تاریخ : چهارشنبه 90/5/5 | 7:59 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

ملامین یک ماده شیمیایی آلی است، که بیش از همه به صورت بلورهای مملو از نیتروژن یافت می‌شود.
ملامین به طور گسترده‌ای در تولید پلاستیک‌ها، چسب‌ها، ظرف‌های غذا، قفسه‌‌ها و وایت‌بوردها به کار می‌رود.
ملامین نام رایج برای ماده شیمیایی 2,4,6-triamino-1,3,5-triazine است. ملامین یک تریمر (پلیمر سه‌تایی) سیاناماید، با یک چارچوب 1،3،5 تیازینی است و از کربید کلسیم ساخته می‌شود. ملامین مانند سیانامید از لحاظ جرمی 66 درصد نیتروژن دارد.
این ترکیب شیمیایی را با فرمالدئید متراکم می‌کنند تا یک رزین گرماسخت (ترموستینگ) از آن به دست آید. رزین‌های ملامین در کاربردهای بسیاری در صنعت دارند.

ملامین و مواد غذایی

ملامین در سال 2007 در گلوتن گندم و کنسانتره پروتئین برنج صادراتی چین که در تولید غذای حیوانات در آمریکا به کار می‌رود، یافت شد. این آلودگی باعث مرگ شمار زیادی از سگ‌ها و گربه‌ها به علت نارسایی کلیه در آمریکا شد.
در رسوایی اخیر آلودگی لبنیات در چین با ملامین، آلودگی به ملامین در چندین مارک تجاری متفاوت شیرخشک کودکان، یکی از مارک‌های دسر منجمد ماست و یک مارک قهوه سرد قوطی یافت شد. در همه این فراورده‌ها به احتمال زیاد از اجزایی استفاده شده بود که از شیر آلوده به ملامین به دست آمده بودند.

ملامین و سلامتی انسان

با اینکه بررسی مستقیمی در مورد تاثیر ملامین بر سلامتی انسان وجود ندارد، داده‌های به دست آمده از مطالعات حیوانی برای پیش‌بینی اثرات ملامین بر سلامتی انسان به کار برد.
ملامین به تنهایی باعث ایجاد سنگ مثانه در آزمایش بر روی حیوانات شده است. ملامین در ترکیب با اسید سیانوریک، که ممکن است در پودر ملامین یافت شود، ممکن است بلورهایی را تشکیل دهد که به ایجاد سنگ‌ کلیه منجر شود.
بلورهای کوچک ملامین همچنین ممکن است لوله‌های کوچک درون کلیه را که وظیفه تشکیل ادرار را به عهده دارند، مسدود کند و به نارسایی کلیه و در مواردی به مرگ بینجامد.
همچنین نشان داده شده است که ملامین دارای در شرایطی معین در حیوانات آزمایشگاهی سرطان‌زا است، اما در مورد که آیا ملامین اثر مشابهی در انسان هم دارد، شواهد قاطعی در دست نیست.
مسمومیت با ملامین باعث تحریک‌پذیری، ظاهرشدن خون در ادرار، کاهش میزان ادرار یا بندآمدن ادرار، نشانه‌های عفونت کلیه و ... می شود.

 

منبع: همشهری‌آنلاین






تاریخ : چهارشنبه 90/5/5 | 7:59 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

"پلی وینیل کلرید" که بیشتر با عنوان "pvc" یا "وینیل" شناخته شده است به طور اتفاقی در قرن نوزدهم توسط "هنری ویکتور ریگنالت" و "ایگن بایومان" کشف شد.این پلیمر گرمانرمی سخت.واکنش ناپذیر.دارای تنوع بسیار زیاد و ارزان قیمت است که در جامعه مدرن کاملا فراگیر شده و یکی از ارزشمندترین محصولات صنایع شیمیایی و پلیمری است.

تنوع محصولات ساخته شده از این پلیمر بسیار گسترده است:از صفحه های گرامافون تا لوله های اب و زه کشی.بطری ها.کارت های اعتباری.مواد ساختمانی.محصولات مصرفی.بسته بندی های یک بار مصرف و بسیاری از محصولات روزمره دیگر و حتی چرم مصنوعی نیز از این پلیمر تهیه می شود.در حقیقت به هرجا بنگریم محصولاتی از این پلاستیک دیده می شود.
بیشتر "پلی وینیل کلرید" ساخته شده در کاربردهای ساختمان سازی استفاده می گردد.
در حالیکه اکثر پلاستیک ها از نفت خام ساخته می شوند فقط 40 درصد PVC از نفت خام است و 60 درصد باقی مانده ان را کلر تشکیل می دهد که از نمک طعام حاصل می شود.کلر خواص مفیدی از قبیل مقاومت در برابر اتش و دوام را به پلیمر می دهد.این پلیمر بر حسب حجم تولیدی ان در رده دوم بعد از "پلی اتیلن" جای دارد."پلی وینیل کلرید" به مجموعه ای از افزودنی ها نیاز دارد تا ان را قابل استفاده کند.سرب.کادمیم یا ترکیبات الی قلع به عنوان پایدار کننده.فتالات ها به عنوان نرم کننده و سایر مواد شیمیایی به عنوان رنگ دهنده ها.بازدارنده های اتش.پرکننده ها و ضد اکسنده ها استفاده می شوند.

"پلی وینیل کلرید" (وینیل یا pvc) با نام ایوپاک "پلی کلرواتن" متنوع ترین پلاستیک جهان است.این پلیمر گرمانرم با کاربردهای گسترده دارای نام های تجاری Vinoflex (BASF).Vestolite (Huls) . Geon (Goodrich) . pvc .(Airco (Air products). CC (Stauffer است.
"پلی وینیل کلرید" از لحاظ ساختاری مونومری از نوع "وینیل" است.این پلیمر مشابه "پلی اتیلن" است ولی روی یکی از اتم های کربن ان به جای H کلر (CL) جایگزین شده است.
"پلی وینیل کلرید" محصولی بر پایه منابع طبیعی زمین یعنی نمک.گاز یا نفت است و از الکترولیز اب نمک. کلر( به اضافه سود سوز اور و هیدروزن) حاصل می شود."اتیلن" از برشی از نفت خام که نفتا نامیده می شود( زمانی که نفت تصفیه می شود) یا از گاز طبیعی تهیه می شود به طوری که 43 درصد این پلیمر از نفت خام تجدید ناپذیر و 57 درصد ان از نمک به دست می اید.
از ترکیب کلر و اتیلن."مونومر وینیل کلرید" تشکیل می شود و "پلی وینیل کلرید" از پلیمر شدن "وینیل کلرید" حاصل می گردد.

"پلی وینیل کلرید" را به دلیل پایداری گرمایی خیلی کم و گرانروی مذاب زیاد به تنهایی نمی توان فراورش کرد.بنابراین ضروری است به منظور ایجاد گستره وسیع و متغیری از خواص با تعدادی از افزودنی های مناسب ترکیب شود تا کاربردهای بسیار متنوعی در استفاده نهایی ان مهیا گردد.دوام زیاد همراه با قیمت مناسب باعث شده است تا این پلیمر پس از "پلی اتیلن" دومین پلاستیک با بیشترین مقدار کالاهای تولیدی محسوب شود.
pvc پلیمری گرمانرم است.بدین معنی که با گرم شدن.نرم یا ذوب شده و با سرد شدن سخت می گردد.مواد گرمانرمی که به نحوه درستی فرمول بندی شده باشند می توانند بدون تغییر شیمیایی قابل ملاحظه ای بارها تحت چنین فرایندی قرار گیرند.
"پلی وینیل کلرید" ساختاری بی شکل دارد.یعنی این پلیمر فاقد نظم موقعیتی در مقیاس مولکولی است و پایداری ابعادی در بالای دمای انتقال شیشه ای *Tg* .مقاومت خزشی.جمع شدگی کم.مقاومت به ضربه.اما حساسیت به شکاف و شفافیت خوبی نشان می دهد. Tg دمایی است که پلیمر شیشه ای مانند پلی وینیل کلرید به فاز لاستیکی نرم می شود.بدین منظور زمانی که نواحی بی شکل به اندازه کافی انرزی گرمایی به دست اورند با سرعت محسوسی به خمیر لغزنده تبدیل می شوند.
برای "پلی وینیل کلرید" این حالت در دمای 80 درجه سانتیگراد قرار دارد.این پلیمر به دلیل بی شکل بودن دمای ذوب معینی ندارد.اما 170-180 درجه سانتیگراد گستره دمایی است که این پلیمر تحت تاثیر تغییرات محسوسی قرار می گیرد.اگرچه "پلی وینیل کلرید" در ابتدا بی شکل است اما فاز بلوری حدود 10% ماتریس نیز در این پلیمر وجود دارد.






تاریخ : چهارشنبه 90/5/5 | 7:58 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

تاریخچه:

پی وی سی یکی از اعضای خانواده پلیمرها و کوپلیمرها است که تمام آنها دارای گروه مشترک ونیل (-CH2-CH) می باشند. پلی وینیل کلراید پلاستیکی با موارد استفاده نامحدود است. در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی ست. بطور عمومی بیشتر از 50% از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان سازی استفاده می‌شود. زیرا پی وی سی ارزان بوده و به سادگی سر هم بندی می‌شود.

در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی نظیر چوب سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده است با وجود ظهور یک ماده ایده ال در ساختمان سازی همچنان نگرانی در رابطه با هزینه پی وی سی برای محیط زیست طبیعی و سلامتی انسان وجود دارد . این پلیمر از لحاظ تولید، سرعت رشد خوبی را از خود نشان می­دهد. از دلایل مهم این امر، تنوع زیاد این پلیمر است. PVC می­تواند به عنوان یک پلاستیک قوی وسفت بکار رود، یا با انواع نرم­کننده­ها آمیزه کاری شده ، پلاستیک انعطاف­پذیرتولید کند. در تولید کیسه­های خون که به وفور مورد استفاده قرار گرفته و جنبه حیاتی دارد، از همین پلیمر استفاده می­شود. چرا که این پلیمر در عین انعطاف­پذیر بودن، مقاومت بالایی از خود نشان می­دهد. از مزایای این پلیمر مقاومت خوب آن در مقابل چربیها ، روغنها و اسیدها و بازها می­باشد. همچنین خواص نارسایی الکتریکی خوبی دارد و در برابر شعله مقاوم است. به علاوه PVC در مقابل آب، مقاومت خوبی دارد. بالاخره از مهمترین مزیتهای این پلیمر نسبت به سایر پلاستیک­ها، کیفیت بی­نظیر آن است که سبب می­ شود به راحتی با انواع نرم­ کننده­ ها آمیخته گشته ، محصولات پلاستیکی از سخت­ترین شکل تا انعطاف پذیرترین شکل را تولید کند. چنین تنوعی را هیچ پلاستیک دیگری نشان نمی­دهد.

PVC در دو دسته عمده تولید می­شود: نوع سخت و نوع انعطاف­پذیر،

اگر PVC با نرم­ کننده آمیخته نشود و یا با مقدار کمی از آن آمیخته گردد، یک پلاستیک قوی و سخت بدست می­آید . حوزه مصرفی نوع سخت این پلیمر، لوله و اتصالات ساختمانی و نیز استفاده در پوشش­های خارجی و پاتل­های ساختمانی می­باشد. PVC سخت در موارد از قبیل مجاری فاضلاب، ناودانها، لاستیکهای درزگیر در و پنجره قطعات اتومبیل، کارت­های اعتباری و قالب­گیری بادی بطری­ها به مصرف می­رسد. مصارف PVC انعطاف­پذیر، متنوع است. از تولید انواع کاغذ دیواری و رومبلی تا تولید ورق و فیلم از جمله موارد استفاده این پلیمر می­باشد. سایر کاربردهای آن در خط کشی استخرهای شنا، اسباب بازیهای متورم شونده، شیلنگ­های باغچه­ای، پرده­های حمام، رومیزیها و ... خلاصه می­گردد.

در حال حاضر ، مصرف جهانی این پلیمر 4/27 میلیون تن است که رقمی معادل 16 درصد از مصرف پلیمرهای اساسی را به خود اختصاص داده است. پیش­بینی می­شود که تا سال 2013 مصرف این پلیمر در جهان بالغ بر حدود 8/38 میلیون تن گردد. بررسی ظرفیت­های تولید و میزان مصرف جهانی PVC بین سال­های 1990 تا 2001 به طور متوسط رشد سالانه 5/4 درصد را نشان داده است. پیش از قرن بیستم شیمیدان روسی ایوان استرا میسلنسکی و فریتز کلیت از کمپانی گریشم الکترون شیمی آلمان هردو تلاش کردند تا پی وی سی را در محصولات تجاری به کار گیرند اما مشکلات در فرایند، سختی و گاهی شکنندگی پلیمر تلاش های آنها را بی نتیجه می‌گذاشت. در سال 1926 والدو سیمون از بی اف گودریچ روشی برای نرم کردن پی وی سی به‌وسیله مخلوط کردن آن با افزودنی های گوناگون گسترش داد. نتیجه ماده‌ای انعطاف‌پذیر بود که به سادگی در فرایند ها شرکت میکرد و به زودی در استفاده‌های تجاری شایع شد. P.V.C قبل از جنگ جهانی دوم به شکل آزمایشی در سال های 1943-1942 تولید شده بود. اما پس از جنگ ساخت P.V.C توسعه و گسترش یافت امروزه P.V.C در بسیاری از کشور های جهان تولید می گردد. در اواخر 1960 دکتر جان گریچ و دکتر موریس جانسون زمانیکه مونومر وینیل کلراید را بر روی کارگران دایره پلیمریزاسیون وینیل کلراید در بی اف گود ریچ آزمایش کردند،اولین کسانی بودند که به وضوح سرطان زایی آن را برای انسان شناسایی کردند. اعتقاد بر این است که بیشتر محصولات وینیلی زمانیکه بطور صحیح مصرف شوند عموماً بی ضررند.

 

کاربرد:

در تولید لوله ، اتصالات با روکش کابل ، تهیه شیلنگ ، شمع ، کفش ، کفپوش ، اسباب بازی و غیره کاربرد دارد.

 

روشهای تولید:

رزین P.V.C از روش پلیمریزاسیون بدست می آید که انواع پی وی سی به طور اختصار از روش های زیر برگرفته می شود. 1- پلیمریزاسیون حلالی Solution polymerization 2- پلیمریزاسیون توده ای Bulk polymerization 3- پلیمریزاسیون امولسیونی Emulsion polymerization 4- پلیمریزاسیون تعلیقی Suspension polymerization

 

اطلاعات ایمنی:

کمی خطرناک، در غلظت بالا باعث تحریک چشم می شود. بلعیدن این ماده باعث تحریک دستگاه گوارش،تهوع ... می شود. مصمومیت در اثر تنفس






تاریخ : چهارشنبه 90/5/5 | 7:57 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.